Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از آنکه در جریان انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان در تیر ماه گذشته، یکی از حقوقدان‌های معرفی شده انصراف داد به فکر طراحی طرحی افتادند که امکان انصراف را دشوار کرده و در عین حال شرایط سخت‌گیرانه‌تری درباره تعداد کاندیداهای معرفی شده تعیین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طراحان این طرح با اشاره به اینکه مطابق بند (2) اصل نود و یکم قانون اساسی برای تشکیل شورای نگهبان «شش نفر حقوقدان در رشته‌های مختلف حقوقی از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رای مجلس انتخاب می‌گردند.»، بر این عقیده‌اند که اقتضای این اصل آن است که تعداد حقوقدانانی که به مجلس معرفی می‌‌شوند به اندازه‌ای باشد که عرفا «انتخاب» صدق کند.

به گفته این نمایندگان بعضا ملاحظه می‌شود که تعداد افراد معرفی‌ شده به اندازه‌ای است که انتخاب صدق عرفی پیدا نمی‌کند یا پس از معرفی بعضی از افراد انصراف می‌دهند و به این ترتیب امکان انتخاب برای نمایندگان محدود یا ممکن است حتی منتفی شود.

41 نماینده امضا کننده این طرح تلاش کرده‌‌اند تا در این طرح ضوابطی مقرر کنند و به همین دلیل پیشنهاد الحاق یک ماده مشتمل بر 2 بند به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را داده‌اند.

نخستین بند مد نظر این نمایندگان مقرر می‌دارد که در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی رئیس قوه قضائیه موظف است از میان حقوقدانان مسلمان در رشته‌های مختلف حقوقی حداقل به تعداد دو برابر افراد مورد نیاز در هر نوبت به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

بند دیگر نیز تصریح دارد که پس از معرفی حقوقدانان به مجلس شورای اسلامی انصراف آنان ممنوع است و در صورتی که بنا به دلایل موجه، انصراف فردی ضرورت پیدا کند، انصراف باید با اطلاع و هماهنگی رئیس قوه قضائیه باشد و رئیس قوه قضائیه موظف است حداقل سه روز پیش از جلسه اخذ رای فرد دیگری را به جای او به مجلس معرفی کند.

این طرح هفته گذشته، 27 مرداد ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. 

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با دوفوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس تقاضای اعمال دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران مطرح شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

بعد از تصویب دو فوریت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این دومین بار است که مجلس شورای اسلامی اساسنامه شرکت ملی پست را تمدید می‌کند، دولت اصل لایحه را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: ما در برنامه هفتم توسعه نتوانستیم در صندوق کار را پیش ببریم، چون اساسنامه دچار اشکال است حداقل وزارت ارتباطات کار خودش را به درستی انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • بادامچیان: در انتخاب رئیس مجلس دوازدهم دخالتی نمی‌کنیم/فراکسیون موتلفه در مجلس تشکیل می‌شود
  • مجلس با دوفوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست موافقت کرد
  • طرح افزایش تعداد نمایندگان در دستور کار مجلس
  • «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای ۹۰ کاندیدا
  • «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا
  • پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد