Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از مازندران تعزیه و شبیه خوانی از دیرباز یکی از برنامه‌های عزاداری و نمایش آیینی سنتی ایرانیان بوده و کماکان این سنت و فرهنگ دینی و مذهبی در طی سال به ویژه در ماه محرم‌الحرام و صفر در کشور برگزار می‌شود.
حضور هنرمندان ایفاکنندگان نقش‌های متفاوت ائمه و نیز نقش شبیه خوانی حضرت ابوالفضل عباس و امام حسین علیهم السلام که غالباً در مراسمات تعزیه‌خوانی از آنها استفاده می‌شود ارزش و وجه خاصی به لحاظ معنوی و روحانی به این مراسمات داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دهه پایانی مردادماه، روستای گزانه لاریجان میزبان اسطوره و نابغه تعزیه ایران حاج سقا مصفا بود تا تا بار دیگر پیام عاشورا و نهضت حسینی از زبان حنجره این پیر غلام ۷۵ ساله حسینی به گوش مردم برسد.
حاج سقا که «حسن» نام دارد با عشق و ارادتش به علمدار کربلا و اجرای بیش از۶۰۰ مراسم شبیه‌خوانی فقط در نقش حضرت ابوالفضل‌العباس(س) به نام ساقی کربلا سقا نام گرفت.
این پیرغلام سید الشهدا که خود از خانواده‌های معظم شهداست عشق و ارادتی بی‌نظیر به خاندان اهل‌بیت(ع) داشته و خود را مدیون ائمه اطهار(ع) می‌داند.
حاج سقا مصفا در اواخر سال ۹۷ در اثر بیماری و عمل جراحی مدت ۹ ماه از میدان تعزیه‌خوانی دور بوده ولکن با توسل به ائمه معصومین(ع) صحت و عافیت یافته و با استعانت به خداوند متعال و توسل به حضرت ابوالفضل‌العباس سلام‌الله‌علیه مراسمی در شأن آن حضرت عباس آن اسطوره معرفت و ولایت پذیری برگزار کرد.
به گزارش ایکنا روستای گزانه با اهدای ۱۴ شهید در راه میهن و دین مبین اسلام یکی از روستاهای مذهبی در لاریجان مازندران بوده که تا کنون بیش از ۲۸ مراسم یادواره شهدای جنگ تحمیلی و دیگر مراسمات مذهبی با حضور مسئولین کشوری و لشگری در آن برگزار شده است.
همچنین در پایان این مراسم اهالی و هیئت امنای آستانه مقدسه امامزاده ابراهیم و مسجد جامع گزانه لاریجان از این پیر غلام و ذاکر بی بدیل و نابغه تعزیه ایران و مازندران و همچنین کربلایی رضا شفیعیان (رضوانی) قدردانی کردند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: عاشورا محرم پیرغلام ایین سنتی ابوالفضل تعزیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ در این مراسم پژوهشگران و دانشجویان آثار این شاعر و نویسنده ایرانی را مورد بررسی قرار دادند.
مخاطبان و علاقمندان می‌توانند پند و اندرز‌های این شاعر را در گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و رباعیات که در کلیات سعدی گردآوری شده است مطالعه کند.
در تقویم رسمی کشورمان به همت مرکز سعدی‌شناسی ایران، روز اول اردیبهشت روز آغاز نگارش کتاب گلستان روز سعدی نامیده شده است و همه ساله در یادبود سعدی مراسم مختلفی در شهر‌ها و کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند
  • سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود
  • برنامه عزاداری ۲۰ هیأت در سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • دیدار نماینده ولی فقیه در لرستان با پاسداران