Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب مکمل یکدیگر هستند در واقع برای تشکیل حکومت جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی نشد و تنها راه راست را دنبال کردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت‌الاسلام احمد مروی صبح امروز در همایش اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه قم، مشهد، تهران و اصفهان اظهار کرد: نباید تمام مسائل و مشکلات را بر گردن دولت بیاندازیم ونیاز است خودمان نیز دست به‌کار شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مدیریت فکری جامعه دارای اهمیت بالایی است، بیان کرد: امام(ره) فرمودند باید تحلیل جوانان در مسائل دینی دارای عمق باشند از این رو باید با نسل جوان ارتباط برقرار کرده و با آسیب‌ها و خطرات آشنایی داشته باشیم و باید صبر، بصیرت، استقامت و مقاومت به جامعه و نسل جوان انتقال داده شود.

حجت‌الاسلام مروی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم نگاهی به گذشته و مسیری به آینده است، باید به این بیانیه توجه بسیاری داشته باشیم، وظیفه ما در این عصر، حضور در زمان است، حوزه ما با همین روند رشد و تکامل یافته است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حوزه ما با حضور به موقع در زمان خاص رشد و تکامل یافته به علامه حلی اشاره و یادآور شد: وی متکلم بسیار بزرگی بوده و در پاسخ به شبهات جوانان در آن زمان مهارت داشته است، او از درد جامعه خود باخبر بود و به همین دلیل نیز توانست در چنین اموری موفق شود، در آن زمان وی جلسات نقد شعر برگزار می‌کرد و از مرزهای فکری شناخت کافی داشت.

وی با اشاره به ایجاد تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب توضیح داد: بر این اساس پس از تشکیل جمهوری اسلامی، باید دولت اسلامی، جامعه اسلامی و پس از آن تمدن حقیقی اسلامی تشکیل شود.

حجت‌الاسلام مروی رمز موفقیت اسلام را مربوط به تمدن حقیقی اسلام دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) هویت جدیدی به مسلمانان داد و آن‌ها را از دوران جاهلیت بیرون آورد، در دوران رنسانس و دوره‌های جدید این هویت در غرب وجود نداشته و محور سیاست، خودگرایی و سودگرایی شد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه ایجاد تمدن نوین اسلامی شعار نیست، خاطرنشان کرد: این کلام با هزاران سال فکر و مطالعه نوشته شده است، 65 سال تجربه در پشت این بیانیه گام دوم نهفته است، هوش، استعداد، خوش فکری و نبوغ عمق‌نگری را ممکن می‌کند.

وی تصریح کرد: دانشگاهی‌ها و غرب‌زده‌ها به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند اما صرفاً نام آن نوین اسلامی است و هیچ بویی از تمدن نمی‌آید، ما از بیانیه گام دوم برداشت‌های زیادی داریم صدور این بیانیه تنها به دلیل رسیدن انقلاب به چهلمین سال خود نبود و یک مرتبه مطالعه برای آن کافی نیست.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه در جهان غرب اموری که به نفع کسی باشد خوب به نظر می‌رسد، افزود: این ویژگی را هرکسی خود تعیین می‌کند، در صورتی که امری به نفع کسی نباشد تبعیض و ناعدالتی محسوب می‌شود، بن‌مایه تمدن جدید غربی، "من" است.

تولیت آستان قدس رضوی رواج یأس، ناامیدی و خودکشی در این جوامع را به همین دلیل دانست و اظهار کرد: این موارد حتی در قشرهای مرفه نیز به وجود می‌آیند، انسان‌ها به دلیل ایجاد ارتباط عاطفی و اخلاقی نزدیک یکدیگر نمی‌شوند و تمامی ارتباطات حول محور سود می‌چرخد، اغلب افراد برای حل کردن مشکلات شخصی خود به سایر اشخاص رجوع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر به مسلمانان هویت داد، متذکر شد: در حالی که در جهان غرب حضور هر فردی در ذهن و فکر دیگری برای منفعت خود است، جوامع استکباری به دنبال نابودی هویت در جامعه ما هستند، جامعه بی‌هویت انگیزه و هدف ندارد، آن‌ها درصدد ایجاد هویت در غرب هستند، جامعه بدون هویت ذلت را می‌پذیرد و جامعه دارای هویت سختی‌ها را تحمل کرده و به موفقیت می‌رسد.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه امام به جامعه هویت داد، ابراز کرد: این هویت سبب تحمل سختی‌ها و تحریم‌ها توسط مسلمانان شد، علاوه بر داشتن هویت، مقصد و هدف در کشور ما دین خدا را نیز پذیرفتند، وضعیت معیشت مردم قابل قبول نیست اما هیچ اتفاق ناگواری را نمی‌بینیم در حالی که جاهل بدون هویت نمی‌تواند حتی یک درصد از این تحریم‌ها را تحمل کند.

وی یادآور شد: امام در پاسخ به پرسشی در ارتباط با مدت زمان برنامه‌ریزی برای تشکیل حکومت گفتند که هیچ وقت به این موضوع فکر نکردم و صرفاً دارا بودن هویت سبب تشکیل حکومت شد، در واقع برای تشکیل حکومت جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی نشد و تنها راه راست را دنبال کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برخی از ملت‌ها با برنامه‌ریزی‌های سنگین شرایط بسیار مناسبی را به دست آوردند اما داشتن وضعیت مطلوب حتی یک سال طول نکشید، دشمنان پس از 70 سال به قدرت می‌رسیدند و تجارب بسیاری کسب می‌کردند اما قادر به مدیریت شرایط مطلوب بیش از یک سال نبودند.

حجت‌الاسلام مروی تصریح کرد: خداوند در موضوعاتی مانند پهباد ما را کمک کرده است؛ ما پهباد را باید در سه دقیقه زدیم  و دشمنان بسیار شوکه شدند.

وی خاطرنشان شد: ایجاد تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب مکمل یکدیگر هستند و به گفته امام(ره) تحول هواره وجود دارد و نمی‌توان مانع ایجاد آن شویم اما چنانچه آنر را مدیریت نکنیم، تحول بر ما تحمیل خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی مخاطبان صدا و سیما نسبت به سال قبل/ یک قدم کوتاه نمی‌آییم

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه عصر تلویزیون به سر نیامده است، گفت: میزان مخاطبان ما نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته بود، البته که رقابت سنگین در این زیست‌بوم، تغییر مصرف رسانه‌ای و ذائقه‌های مختلف، کار را سخت‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی در آئین تجلیل از برنامه‌سازان نوروز و ماه مبارک رمضان، رضایت و استقبال گسترده مردم از برنامه‌های رمضانی و نوروزی صدا و سیما و تقدیر رهبر معظم انقلاب را مایه افتخار رسانه ملی توصیف کرد و با اشاره به اینکه که رسانه ملی در مدتی کوتاه دو مرتبه مورد تفقد و تحسین رهبری قرار گرفت، اظهار کرد: رسانه ملی دو رویداد را با سربلندی رقم زد، نخست اقدام بی‌سابقه در راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی و دوم ویژه‌برنامه‌های ایام نوروز و رمضان بود که تلاش کردیم در تراز رسانه محبوب مردم، ایفای نقش کنیم و در نتیجه آن‌، رسانه ملی هم مورد توجه مردم و هم مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

وی افزود: بررسی میزان مخاطبان ما در دو مناسبت ویژه امسال امیدبخش بود و به‌مثابه تلنگری برای مدیران، برنامه‌سازان، هنرمندان و حتی منتقدان است که جایگاه، نقش و موقعیت منحصربه‌فرد صداوسیما را جدی‌تر بگیرند: اینکه تک‌قسمت‌هایی از برخی برنامه‌های ما می‌توانند ده‌ها میلیون بار در فضای مجازی دیده شوند، گواهی بر همین گفته است.

قدر چهره‌ها، ستاره‌ها و عناصر درخشان رسانه‌ملی بدانیم

رئیس رسانه ملی گفت: باید چهره‌ها، ستاره‌ها و عناصر درخشان رسانه‌ملی را قدر دانست. جایگاه هنرمندان برای تبیین مسئولیت‌های اجتماعی و نقش هدایتگری آن‌ها برجسته است.

وی از مشارکت نهادها و مؤسساتی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری و … در ساخت برنامه‌ها به ویژه در این ایام قدردانی کرد و با اشاره به ویژگی‌های متفاوت برنامه‌سازی برای عید نوروز که با ایام ماه مبارک رمضان مقارن شده بود، تصریح کرد: با افتخار و با عزم و جدیت برنامه‌سازان و همکاران، میزان مخاطبان ما نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته بود، البته که رقابت سنگین در این زیست‌بوم، تغییر مصرف رسانه‌ای و ذائقه‌های مختلف، کار را سخت‌تر کرده است و تولید برنامه‌های کیفی باید در بالاترین سطح اتفاق بیفتد تا مخاطب ماندگار باشد.

از تحول رسانه ملی یک قدم کوتاه نمی‌آییم

جبلی تاکید کرد: بر تحول در رسانه ملی پافشاری می‌کنیم، نه یک قدم کوتاه آمدیم و نه یک قدم کوتاه خواهیم آمد؛ سند تحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پرچم تحول ما دو رنگ؛ «هویت» و «عدالت» دارد، اظهار داشت: سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ و ادبیات و شعر، باورها و اعتقادات عمیق و راسخ دینی، اقوام متنوع ایرانی، پاره فرهنگ‌ها و آداب و رسوم شیرین مناطق مختلف کشورمان، لهجه‌ها و سنت‌ها، باور به قرآن و ائمه (ع)، احساس تعلق امتی و تأثیرگذاری جهانی، انقلاب اسلامی و شهدا و هنر انقلاب و… عناصر هویتی ما هستند و از همین رهگذر، مصمم بودیم در برنامه‌های مختلف به خوبی به این عناصر توجه کنیم.

جبلی گفت: پرداختن تام‌وتمام به عناصر هویت ایرانی سرلوحه اقدامات ما در حوزه هویت محوری است و به عنوان نمونه، اگر به شعر می‌پردازیم برای آن است که از هویت قومی و ملی‌مان غفلت نکنیم. همچنین بر خودمان فرض می‌دانیم که اگر به گوشه‌ای از خاک ایران توجه می‌کنیم، از گوشه دیگر غافل نشویم. همچنین توجه به قرآن و عترت و معارف اسلامی جزئی مهم از هویت ایرانیان است که در برنامه‌های موفق قرآنی و آئینی به آن توجه شد.

وی با اشاره به اینکه افتخار ما این است که رسانه ملی در این دوره با برنامه‌های قرآنی و اعتقادی موفق و فاخر شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: قرآن حجت را بر ما تمام کرد چرا که با برنامه‌ریزی مناسب و توجه همزمان به محتوا و رویکرد و سازوکار رسانه ملی موفق شد برنامه‌ای قرآنی را در شمار پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌ها قرار دهد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به بازدیدهای چند صد میلیونی محتواهای تولیدی رسانه ملی در فضای مجازی افزود: اینکه گمان کنیم عصر تلویزیون به سر آمده است درست نیست و اگر ما پرچم هویت و عدالت را برافراشته نگه داریم و همزمان به محتوا و قالب جذاب توجه کنیم، می‌توانیم جلوتر از همه رقبای دیگر بایستیم.


کد خبر 745844

دیگر خبرها

  • قوام هویت سپاه ذیل هویت نورانی انقلاب اسلامی است
  • نیروهای مسلح ایران تقویت کننده یکدیگر هستند
  • رشد ۱۶ درصدی مخاطبان صدا و سیما نسبت به سال قبل/ یک قدم کوتاه نمی‌آییم
  • توجه به هویت ملی رمز موفقیت صداوسیما
  • روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب
  • توجه به هویت ملی، رمز موفقیت صداوسیما
  • هسته های هنری در استان بوشهر ایجاد می شود
  • مقایسه ارتش پهلوی با ارتش جمهوری اسلامی، هویت انقلاب ما است + فیلم
  • ارتش قدرتمند و مجهز به فناوری‌های نوین و سامانه پیشرفته است
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی