Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:50:48 GMT

نگرانی از فاجعه نابودی گونه های زیست محیطی آمازون

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۵۸۲۸

نگرانی از فاجعه نابودی گونه های زیست محیطی آمازون

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری پرنسالاتینا، براساس اعلام موسسه ملی تحقیقات فضایی، آتش سوزی ها در بزرگترین جنگل استوایی جهان( جنگل آمازون) در دوره ریاست جمهوری «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری برزیل 82 درصد افزایش یافته و برزیل در حال حاضر بزرگترین موج آتش سوزی را در پنج سال اخیر در آمازون تجربه می کند.

"روبرتو پالمیری" یک محقق امور زیست محیطی و کشاورزی در این زمینه گفت: زمان زیادی طول خواهد کشید که آمازون آنچه قبلا بوده، بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد از دست رفتن گونه های زیست محیطی صحبت می کنیم که ممکن است دوباره شاهد آنها نباشیم. گستردگی آتش سوزی به حدی زیاد بوده که آسیب به گونه های گیاهی و جانوری بسیار جدی است.

وی افزود: اگر اغراق در کار نباشد، ممکن است 100 سال بطول بیانجامد تا شاهد برخی گونه های از دست رفته در آمازون باشیم.

مهندس کشاورزی در دانشگاه سائوپائولو نیز معتقد است، جنگل های آمازون گونه های منحصر به فرد و خاصی دارد.

«گابریل ریبیروم» افزود: احیای بخش های از دست رفته در آمازون ممکن است چند قرن بطول بیانجامد.

وی همچنین نسبت به آسیب جدی به این اکوسیستم بدنبال آتش سوزی ها هشدار داد.

ادامه آتش سوزی در جنگل های باران زا آمازون که از آن به عنوان «ریه کره زمین» یاد می شود، بنابر آمارها یکی از بی سابقه ترین آتش سوزی ها از سال 2013 میلادی تاکنون بوده و واکنش ها جهانی را به همراه داشته است.

وسعت جنگل های آمازون که 20 درصد اکسیژن جهان را تامین می کند در آمریکای جنوبی کشورهایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می گیرد.

در حوزه جنگل های باران زا آمازون از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی"(آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه تا 23 ماه اوت (دی 97 تا اول شهریور 98) 75 هزار و 336 فقره آتش سوزی رخ داده است.

برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی های اخیر در جنگل های آمازون را  فعالیت های انسان معرفی کرده اند.

تداوم آتش سوزی ها در جنگل های کره زمین از جمله جنگل های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می آید.

اگر جنگل ها در کره زمین بسوزند، گونه های مختلف گیاهی نیز از بین خواهند رفت.

افزون بر اینکه آتش سوزی در آمازون بر روند گرم شدن آب و هوا در کره زمین بواسطه تاثیرات گازهای گل خانه ای تاثیر مثبت می گذارد.

فقط در منطقه آمازون حدود ۷۵ میلیارد تن کربن در درخت ها ذخیره است که در صورت آتش سوزی به دی اکسید کربن تبدیل شده و به هوا می رود.

از آنجایی که دی اکسیدکربن تولیدی خودروها و کارخانه ها بر هوا اثر منفی گذاشته و علاوه بر آلودگی آن سبب گرم شدن کره زمین شده، آتش سوزی در آمازون می تواند تاثیرات ناشی از گازهای گلخانه ای را در کره زمین تشدید کند.

دانشمندان نگران هستند این تاثیرات منجر به تسریع روند تغییرات جوی در کره زمین شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آمازون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی به داد حیوانات در تصادفات جاده‌ای رسید

در برزیل، جایی که هر ثانیه حدود ۱۶ حیوان وحشی در اثر تصادفات جاده‌ای تلف می‌شوند، یک دانشجوی علوم کامپیوتر راه‌حلی مبتکرانه ارائه کرده است: استفاده از هوش مصنوعی برای هشدار به رانندگان در مورد حضور حیوانات. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  در برزیل، کشوری پهناور در آمریکای جنوبی با تنوع زیستی بالا، شبکه گسترده جاده‌ای این کشور، تهدیدی جدی برای گونه‌های مختلف حیوانی است که مجبورند در مجاورت فزاینده با انسان‌ها زندگی کنند.

براساس گزارش مرکز بوم‌شناسی جاده‌ای برزیل (CBEE)، سالانه حدود 475 میلیون جانور مهره‌دار، عمدتاً گونه‌های کوچکتر مانند کاپیبارا، آرمادیلو و صاریغ در اثر تصادفات جاده‌ای تلف می‌شوند.

"گابریل سوتو فرنته" دانشجوی علوم کامپیوتر با مشاهده این کشتار وحشتناک دست به کار شد. این دانشجوی 25 ساله ابتدا پنج‌گونه با جثه متوسط و بزرگ که به احتمال زیاد قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند را شناسایی کرد: پوما، مورچه‌خوار غول‌پیکر، تاپیر، گرگ یالدار و جگواروندی (نوعی گربه وحشی).

سوتو که در حال گذراندن مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سائوپائولو (USP) است، یک پایگاه داده با هزاران تصویر از این حیوانات ایجاد کرد و یک مدل هوش مصنوعی را برای شناسایی آنها به صورت لحظه‌ای ایجاد کرد.

چین 4500 شرکت "هوش مصنوعی" دارد

طبق نتایج تلاش‌های وی که به تازگی در مجله Scientific Reports منتشر شده است، آزمایش‌های متعدد انجام شد و با موفقیت همراه بود. سوتو برای اجرایی‌شدن این پروژه می‌گوید دانشمندان به "حمایت شرکت‌های مدیریت جاده‌ها" نیاز دارند، از جمله دسترسی به دوربین‌های ترافیکی و برخی برنامه‌های ناوبری که هشدار لحظه‌ای را به رانندگان منتقل کند.

این امید وجود دارد که این فناوری با کاهش برخورد با حیات وحش، جان انسان‌ها را نیز نجات دهد.

به گفته باجر، تابلوهای هشدار به رانندگان برای مراقبت از عبور حیوانات تأثیر کمی دارند و به طور متوسط تنها منجر به کاهش سه درصدی سرعت می‌شوند.

همچنین پل‌ها و تونل‌های عبور حیوانات برای انتقال ایمن آنها از یک طرف جاده به طرف دیگر و حصارهایی برای نگه داشتن آنها وجود دارد اما به گفته باجر، همه این موارد برای مقابله با ابعاد مشکل کافی نیستند.

وی در سال 2014 به همراه سایر متخصصان بوم‌شناسی، برنامه‌ای به نام Urubu راه‌اندازی کرد که هزاران کاربر اطلاعاتی را به آن وارد کردند و امکان شناسایی نقاط داغ تصادفات جاده‌ای را فراهم آورد.

این پروژه به ایجاد آگاهی عمومی کمک کرد و حتی الهام‌بخش لایحه‌ای در مورد عبور و مرور ایمن حیوانات شد که در انتظار رأی گیری در کنگره است. کمبود بودجه باعث تعطیلی این برنامه در سال گذشته شد، اما باجر قصد راه‌اندازی مجدد آن را دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • هوش مصنوعی به داد حیوانات در تصادفات جاده‌ای رسید
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • آتش سوزی مرگبار در انگلیس
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان