داریوش اسدزاده: بازیگری هیچ آخر و عاقبتی ندارد
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۶۱۴۴
داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون دقایقی پیش پس ماهها تحمل رنج ناشی از بیماریهای سالخوردگی در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
اخبار چهره ها _ داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در خصوص آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: طی ماههای و روزهای گذشته بیشتر در خانه مشغول استراحت هستم و گه گاه توان بلند شدن و از خانه بیرون زدن را دارم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: واقعیت اینکه پزشکان درمان خود را روی من انجام دادهاند و هم اکنون مشکلم بیشتر به خاطر کهولت سن است. درد پا و سرگیجه بیشترین مشکلاتی هستند که این روزها با آنها دست به گریبانم.
بازیگر سریال "خانه سبز" درباره فعالیتهای خود در عرصه بازیگری اضافه کرد: من به شدت دوست دارم و علاقمندم که برای بازی در آثار به من پیشنهاد بدهند زیرا همین حضور دوبارهام در بازیگری به سلامتی جسمی و روحیام کمک میکند اما به هر جهت انگار فراموش شدهام و مدتها پیشنهادی برای بازی ندارم.
وی درباره احتمال چاپ کتاب جدید خود تاکید کرد: این روزها بیش از پیش در خانه مشغول خواندن کتاب هستم و اگر خدا عمری بدهد نسخه جدید کتابم را آماده چاپ خواهم کرد.
این بازیگر پیشکسوت سینما پیشنهاد خود برای نسل جوان را اینگونه مطرح کرد: من پیرترین و قدیمیترین بازیگر حال حاضر سینمای ایران هستم. نود و هفت سال سن دارم که هشتاد سال آن به بازیگری گذشته اما امروز چه چیزی به من رسیده است؟.
وی در همین راستا ادامه داد: من از تئاتر شروع کردم و رفته رفته در تئاتر، تلویزیون و سینما اکثر نقشهایی که وجود داشت را بازی کردم اما به اینجا رسیدهام که بازیگری در انتها کار قابل قبولی نیست زیرا بسیار زود فراموش می شوید. همه شما را کنار می گذارند و همین باعث دلسردی می شود.
اسدزاده با تاکید بر لطف همیشگی مردم خاطرنشان کرد: متاسفانه به بازیگران پیشکسوت هیچ احترامی گذاشته نمیشود. مردم همیشه و همه جا به من لطف داشته اند و از آنها سپاسگذارم اما بعد هشتاد سال متوجه شدم که در بازیگری هیچ خبری نیست و به همین واسطه آن را توصیه نمیکنم.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: بازیگر سینما و تلویزیون داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش | از خاک حاصلخیز صحنه سنگلج
همشهری آنلاین: ابوالحسن تهامی در میان انبوه آنونسهای فیلمفارسی که گفته در اندک فیلمهایی که علی نصیریان بازی کرده یک جمله تکراری را برای توصیف او بهکار میبرد: بازیگر ارزنده تئاتر. تأکید روی ارزندگی بازیگران تئاتر نسبت به بازیگران سینما به مناقشه ریشهداری برمیگردد که از مناسبات اداری برخاسته از اداره تئاتر از ادارات وزارت فرهنگ و هنر در خیابان پارس سرچشمه میگیرد، ادارهای که علی نصیریان مدیر و سالها آدم اولش بود.
وقتی وزارت فرهنگ و هنر در سال۱۳۴۳ با وزارت اول و آخری مهرداد پهلبد تعداد قابل توجهی بازیگران تئاتر بهعنوان کارمند اداره تئاتر استخدام و حقوقبگیر این مجموعه شدند. این بازیگران بدنه هنری نمایشهای تلهتئاترهایی بودند که پای ثابت برنامههای تلویزیون ملی ایران محسوب و بهصورت زنده از استودیو اجرا و پخش میشد. انشقاق بازیگران همچون خوانندگان بدون مسئله نبود. وقتی با تاسیس رادیو، خوانندگان رادیو را پیرنیا برای گلها دستچین کرد باعث شد که خوانندگانی که محل عرضه آثارشان در اجراهای زنده باشد، مسیر دیگری را در حرفه خود پیش بگیرند و همین جداییها زمینه بروز تعریفهای تازه در حرفههای هنری شد. بازیگران تئاتر برای انتخاب خود شأن و منزلتی قائل بودند و این شأن را دلیل حضورشان در ساختمان خیابان پارس میدانستند و غیبت در تماشاخانه پارس لالهزار منهدم شده.
وقتی در دهه ۱۳۴۰ ستارگان سینما شهرتی فراگیر را برابر کمتر دیدهشدن بازیگران تئاتر در جامعه هنرپیشگی ایران راه انداختند، تمایز بازیگری علمی و مبتنی برآموزش در برابر بازیگری حسی و مبتنی بر غریزه در مجلات هنری بحث داغی شد. وقتی داریوش مهرجویی به ایران آمد تا فیلم بسازد برای ساختن فیلمهایی که شبیه «الماس۳۳» نشود راهی اداره تئاتر شد تا بازیگران ۲ تلهتئاتر معروف را برای ساخت فیلم سینمایی دستچینکند. علی نصیریان و عزتالله انتظامی شاخصترین بازیگران تئاتر بودند که در میانه دهه ۴۰ با ایفای نقشاول فیلمهای «گاو» و «آقای هالو» سعی کردند تا مرزهای نظری بازیگر را با ستاره به شکل عملی تبیین کنند. اقبال ستاره در تداوم ویژگیهای شکلدهنده ستاره بودنش بوده است و شهرت بازیگر از تواناییهای فراوانش برای ایفای نقشهای مختلف.
در دهه ۱۳۵۰ نصیریان بر این اساس هم سرایدار شد و هم ستارخان. هم «مهرگیاه» را بازی کرد و هم «دایره مینا» را. اما کولاک با انقلاب اتفاق افتاد. وقتی صحنه از تئاتر شهر تا سینما شهرقشنگ برای هنرنمایی بازیگران اداره تئاتر فراخ شد. همه بازیگران میانسال فیلم گاو بازیگران نقشاول فیلمهای دهه ۱۳۶۰ شدند. نصیریان به کمک سابقه تئاتری و مهارتش در تحلیل شخصیت و حضور جوانان جویاینام و کارگردانان خوشنام توانست مجموعه قابل توجهی از نمونههای بازیگری در سینمای ایران را ثبت کند. هنوز بازیش در نقش قاضی شارح در تلویزیون و میرزا نوروز در سینما در میان مردم نقل محافل است. هنوز دیالوگ شبانه ابوالفتح به رضا وایرال میشود و گفتوگوی مظفرالدینشاه با کمالالملک میچرخد. هنوز شکل انتقامش با کوبیدن مجسمه شاه بر فرق حسین پرورش را به یاد میآورند و هم انتظار بیسرانجامش برای ملاقات با شاه را در روز باشکوه. اوج این همه شکوه وقتی رقم خورد که نصیریان و انتظامی به لطف وسترن عشایری مسعود جعفری جوزانی و فیلمنامه تراشخورده سعید مطلبی روبهروی هم قرار گرفتند. داوران پنجمین جشنواره فیلم فجر از میان انتظامی برای عباسآقای اجارهنشینها و نصیریان برای آقا علییار، جایزه را به داریوش ارجمند تازهنفس دادند تا خود را از سرگیجه انتخاب بین اتفاقات ایجادشده توسط بازیگران اداره تئاتر خلاص کنند.
دهه ۱۳۷۰ دهه مهاجرت و کمکاری نصیریان با پرکاری دهه ۱۳۸۰ جبران شد. نصیریان در ششمین دهه زندگیش پرکارترین بازیگر بین همنسلهای خود بود که اغلب کمکار و گزیدهکار و بیکار شده بودند. در میان انواع فیلمسینمایی و تلهفیلم و سریال که در این دهه بازی کرد با بازی در نقشاول سریال مناسبتی میوه ممنوعه شهرت فراموششدهاش را در میان مردم احیا کرد. احترامی که از بهکار بردن کلمه ارزنده به کلمه استاد تغییر کرده بود.
در دهه ۱۳۹۰ علی نصیریان نخستینبار برای فیلم مسخرهباز جایزه نقش مکمل گرفت. او روی صحنه روبه حاضران اختتامیه سیوهفتمین دوره جشنواره فجر از اینکه او را دوم توصیف کردند، گلایه کرد. حرفی که باعث شد همه، تاریخ جشنواره را دوباره مرور کنند. واکنش به این مرور جایزه سال بعد برای فیلم هنوز اکراننشده هفتبهار نارنج بود.
«نوروز» جدیدترین فیلم این کهنهکار سینما و تئاتر است که برنامه نوروزی امسال سینماهاست. مهمترین نکته فیلم حضور خود نصیریان است که هنوز به اندازه همان سالهای دهه ۱۳۴۰ به بازی و نمایش و سینما عشق دارد. عمرش درازباد.
کد خبر 840954 منبع: همشهری آنلاین برچسبها بازیگران سینما و تلویزیون ایران تئاتر سینمای ایران مجله سینمای ایران