Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمدرضا مخبر دزفولی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از اولین سورفکتانت ریوی تولیدی ایران در شرکت دانش‌بنیان تکزیما البرز افزود: تولید این دارو ثابت کرد که اگر با سرسختی حتی در شرایط تحریم یک کار علمی را به صورت جمعی شروع کنیم، پاسخ خواهد داد، تولید این دارو یک کار تیمی ۴۰ نفره از دانشجویان علوم زیستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: علوم به هم پیوسته است، امروز این طور است و آینده نیز همینطور خواهد بود، یک بخشی از آینده کشورهای دنیا در بیوتک تعریف می‌شود، باید رشته‌های پزشکی و رشته‌های علوم پایه، شیمی و فیزیک باید در کنار هم قرار گیرند.

مخبر دزفولی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ بالای ۱۰۰ بیماری نو پدید دنیا را فرا می‌گیرد و کلید این نوع بیماری‌ها در دست کشورهای شمالی یا توسعه یافته در جهت اعمال سیاست‌های آپارتاید نژادی است، این کشورها به دنبال محروم نگه داشتن کشورهای جنوب از داروهای بیماری‌های نوپدید هستند.

وی افزود: ما به دنبال سلامت آحاد بشر هستیم و ما باید به لحاظ تکنولوژی قوی شویم تا در مقابل جنگ‌های آینده که هدف آنها از بین بردن بشریت است، پیروز شویم.

این استاد دانشگاه گفت: علوم جدا از هم نیستند و نمی‌شود مرزی برای آنها قائل شد و اگر به دنبال ایجاد جریان قوی علمی در دنیا هستیم، باید به اصل تعامل بین رشته‌ای توجه کنیم.

وی ادامه داد: بقای کشورها به حوزه بیوتکنولوژی وابسته است، به همین دلیل باید با حساسیت بیشتری در این حوزه کار کنیم، سورفکتانت داروی خاصی است که ممکن بود در آینده به واسطه تحریم‌ها در واردات آنها با مشکل مواجه و مجبور شویم با قیمت بالا خریداری کنیم.

مخبر دزفولی یادآور شد: متخصصان کودک نگرانی‌هایی از دسترسی به این دارو داشتند که با تولید داخلی آن این دغدغه برطرف شده است، با تولید این دارو حدود ۶۵ هزار نوزاد نارس از خطر مرگ نجات پیدا می‌کنند، این دارو از کیفیت بالایی برخوردار است و تست‌های پیچیده را پشت سرگذاشته و با استفاده از آن نوزادان زودرس می‌توانند به راحتی نفس بکشند.

وی در پایان با تشکر از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: گردش مالی قابل توجهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد اما فعالیت‌های آنها باید مشکلی از زندگی مردم حل کند.

نهادینه شدن حرکت دستیابی به محصول با سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور

رئیس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان تکزیما البرز نیز در این مراسم گفت: در این مراسم، رونمایی از یک سیاست جدید، بلوغ و صنعتی شدن در کشور را جشن می‌گیریم، تولید این دارو در دانشگاه تهران با تز دانشجویی شکل گرفت و امروز شاهد رونمایی از اولین محصول  ناشی از همکاری دانشگاه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستیم. 

دکتر فریدون مهبودی ادامه داد: این دارو نشان داد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در هر زمینه‌ای، قابلیت تولید دارد و به ثمر خواهد نشست.

وی افزود: تا چندی پیش به دنبال ارتباط دانشگاه با صنعت بودیم، اما باید گفت که صنعت از دانشگاه زایش پیدا می‌کند، دانشگاه ۱۰ تا ۱۵ سال از صنعت جلوتر است.

مهبودی گفت: تولید این محصول نشان داد که با یک سرمایه‌گذاری خطرپذیر و یک دانشگاه و آزمایشگاه مرجع می‌توان این حرکت را به جلو برد، امروز با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این حرکت در کشور نهادینه شده است و به زودی فراگیر خواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خودکفایی در تولید دارو شرکت دانش بنیان مخبر دزفولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۶۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

انبار داروی بیمارستان امام حسین (ع) در خیابان شهید مدنی تهران دچار حریق شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بامداد روز گذشته پرسنل بیمارستان امام حسین (ع) در تماس با سامانه ۱۲۵ از آتش‌سوزی در انبار داروی این بیمارستان خبر داده و در درخواست کمک کردند که درپی آن بلافاصله ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۲، ۹۳ و ۷۳ را به همراه خودروی حامل دستگاه‌های تنفسی به محل حادثه واقع در خیابان شهید مدنی جنوبی اعزام کرد.

با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که آتش‌سوزی در طبقه همکف یک ساختمان دو طبقه با کاربری انبار دارو رخ داده است. این ساختمان در ضلع جنوب شرقی محوطه بیمارستان با کاربری انبار دارو به مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع رخ بود و در زمان رسیدن نیرو‌های آتش نشانی بخشی از قسمت شرقی انبار کاملاً شعله ور بود و دود زیادی به اطراف زبانه می‌کشید. همچنین شعله‌های آتش در حال سرایت به قسمت‌های دیگر انبار دارو بود.

در این شرایط نیرو‌های عملیات بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه و مجهز شدن به تجهیزات حفاظت فردی و دستگاه‌های تنفسی ضمن قطع برق و گاز ساختمان به سرعت وارد انبار شدند و با استفاده از یک رشته لوله آبدهی، عملیات مهار آتش را آغاز کردند.

بنابراعلام آتش نشانی تهران، این آتش سوزی می‌توانست علت رخداد یک حادثه در سطح وسیع‌تر شود و خسارت مالی سنگینی برجای گذارد و موجب از بین رفتن دارو‌های کمیاب مختص بیماری‌های خاص نیز بشود که با سرعت عمل و دقت بالای آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن مهار و خاموش شد.

در پایان نیز آتش‌نشانان پس از مهار و اطفاء کامل آتش اقدام به لکه گیری و انجام عملیات تخلیه دود و ایمن سازی ساختمان کرده و با تحویل محل حادثه به پرسنل بیمارستان به ماموریت خود خاتمه دادند. علت این حادثه نیز ازسوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بررسی و اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • کلاهبرداری با داروی مرگ