Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:59:58 GMT

۲۶۰ هزار پرونده از آثار مکتوب شهدا جمع آوری شده است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۷۰۱۱

۲۶۰ هزار پرونده از آثار مکتوب شهدا جمع آوری شده است

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن کاویانی راد روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایثار و شهادت و رونمایی از کتاب «شکوه خاطرات» در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست‌ جمهوری افزود: به همین منظور این آثار شهدای دوران دفاع مقدس مرمت شده است و در قالب ۹ میلیون سند الکترونیکی در آرشیو بنیادشهید نگهداری می شود که به عنوان یک خزانه ارزشمند برای ما محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با الکترونیکی شدن این اسناد تلاش می شود تا همه این آثار گرانبها و ارزشمند در اختیار مردم ایران قرار گیرد که البته اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار آثار تولیدشده از شهدا در ۲۱ موزه نگهداری می شود و مردم می توانند به این آثار دسترسی داشته باشند و از این آثار و گنجینه ها بازدید کنند.

حجت الاسلام کاویانی راد معتقد است: انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس مجموعه ای از تجربیات را به ارث گذاشته است که اگر به درستی به نسل جدید انتقال داده شود، مجموعه عمیق و کاملی را به نسل آینده کشور که هیچ تصوری از جنگ و دوران دفاع مقدس ندارند، منتقل کرده است و اگر در این مقطع حساس ما این تجربیات را به جوانان منتقل نکنیم، با مشکل مواجه می شویم.

وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه و رونمایی از کتاب «شکوه خاطرات» رئیس جمهوری به عنوان دو اثر ارزشمند برای نشان دادن توجه و حمایت از خاطرات شهدای دوران دفاع مقدس است تا آنها را به خوبی ثبت کرده و به آیندگان و نسل جوان کشور انتقال دهیم.

کاویانی راد تاکید کرد: البته آثار و اسناد شهدا بسیار برای ما دارای اهمیت است و با افتخار اعلام می کنم که در مجموعه آثار شهدا ده ها اثر نقاشی از شهید چمران داریم که تاکنون کسی این آثار را ندیده است.

به گفته وی، اسنادی هم که امروز در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده شده است، بخش مختصر و اندکی از صدها سندی است که از شهدا باقی مانده است و بعدها می تواند به عنوان مستند حقانیت از شهدا برای ما باشد که امیدواریم با حمایت مسئولان و دولتمردان این اسناد به خوبی مستند و نگهداری شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در ادامه درباره خاطرات والدین شهدا از فرزندان شهیدشان گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار خاطره از والدین شهدا ثبت و نگهداری شده است اما به دلیل محدودیت منابع مالی امکان توسعه آن وجود ندارد که اگر به این مساله توجه شود، گنجینه ارزشمندی در اختیار نظام و آیندگان قرار می گیرد.

نمایشگاه ایثار و شهادت به مناسبت فرارسیدن هفته دولت امروز یکشنبه در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری با حضور سخنگوی دولت افتتاح شد. در این نمایشگاه برای نخستین بار ۴۰ عنوان سند از شهدای دوران دفاع مقدس و تصاویر و اسناد ۲۳ یادگار شهدای  انقلاب و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده و قرار است تا پایان هفته دولت این نمایشگاه در محل نهاد ریاست جمهوری برپا باشد.

همچنین امروز با حضور مسئولان یادشده از کتاب «شکوه خاطرات» نوشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری رونمایی شد. در این کتاب خاطرات رئیس جمهوری از دوران دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ایران با عراق بیان شده است. این خاطرات از سال ۹۲ تاکنون نگاشته شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایثار و شهادت نمایشگاه هفته دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۷۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن ۲ شهرستان گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مراسم گرامیداشت ۱۵۸ شهید حوزه مقاومت بسیج، شهید مدنی ناصرکیاده و گرامیداشت سردار شهید محمدعلی حق بین و شهید مدافع حرم احسان میرسیار در مسجد آقا سیدحسن روستای صیقل بنه لاهیجان در جوار مزار سردار شهید محمدعلی حق بین برگزار شد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور در این مراسم با اشاره به نقش و رشادت‌های سرداران از جمله سردار سلیمانی و سردار حق بین در دوران دفاع مقدس و پس از آن، گفت: برگزاری چنین یادواره‌های برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت، نسل جوان را از رشادت‌های شهدا آگاه می‌کند.

سردار عباس بایرامی با بیان بخشی از رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا در دوران دفاع مقدس، افزود: نیاز امروز جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، آشنایی کامل با اهداف و آرمان‌های شهدا است.

در شفت هم مراسم یادواره ۳۴ شهید روستای خرطوم و روستا‌های همجوار در مسجد حاج مومن خرطوم شفت برگزار شد.

رئیس قرارگاه عمارکشور در این مراسم، با گرامیداشت یاد وخاطره‌ی شهدا گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه برای آشنایی نسل جوان جامعه با رشادت‌های شهدا و انتقال آرمان‌های والای آن‌ها به آینده سازان جامعه، نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی تائب افزود: انقلاب اسلامی ایران با وجود همه توطئه‌های دشمنان، با درایت رهبر معظم انقلاب، بصیرت مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران، با قدرت و اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد
  • تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • گرامیداشت فرزندان گلکون کفن ۲ شهرستان گیلان
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • شهدای هنر و رسانه مانع تحریف وقایع جنگ تحمیلی شدند
  • کمک به محرومین سرلوحه کار محمد کیانی رزمنده هشت سال دفاع مقدس
  • تشییع پیکر مطهر رزمنده دوران دفاع مقدس در شهرکرد