Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:04:58 GMT

حملات اسرائیل به عراق با هدف تحریک ایران

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۷۱۰۱

حملات اسرائیل به عراق با هدف تحریک ایران

رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر چهار بار پایگاه‌های بسیج مردمی عراق را هدف قرارداده است. در پی آخرین حمله صهیونیست‌ها به این پایگاه‌ها که در جنوب استان «صلاح الدین » عراق رخ داده است، «گردان‌های حزب الله عراق» که از گروه‌های وابسته به حشدالشعبی است، اعلام کرده بود که این حملات توسط آمریکا انجام شده است و در صورت تکرار شدن، پاسخ حشدالشعبی به این حملات قاطع خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت عراق در واکنش به حملات اخیر صهیونیست‌ها به خاک این کشور، «برایان مک ‌فیترز» کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار و به وی گوشزد کرد که عراق صحنه و میدانی برای درگیری‌ها و اختلافات نیست. در مقابل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هر گونه ارتباط کشورش با انفجارهای رخ‌داده در انبارهای مهمات حشدالشعبی عراق را تکذیب کرد و مدعی شد: واشنگتن از حاکمیت عراق حمایت کرده و دستورالعمل‌های دولت عراق درباره استفاده از حریم هوایی این کشور را رعایت می‌کند.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه های هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا،  اهداف اسرائیل از حمله به عراق و پیامدهای آن را بررسی کرده و نیز به واکاوی سهم آمریکا و ایران در این سناریو پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

اگر اکنون حملاتی در خاک عراق از سوی اسرائیل انجام شد، زمینه آن از تقریبا یک سال پیش از سوی رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی فراهم شده بود؛ اسرائیل دورکردن ارتش و پلیس از حشدالشعبی و ایجاد اختلاف در عراق و لطمه به روابط ایران و عراق را دنبال می‌کند؛ مهم‌ترین اقدامی که ایران باید انجام دهد، انعقاد پیمان دفاع مشترک یا یک پیمان جامع همکاری امنیتی و دفاعی با عراق و سایر کشورهای عربی منطقه است؛‌ حملات نوعی تلاش با تقابل با عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که این‌بار به‌جای سوریه در خاک عراق رخ داده است؛ این حملات برای کشاندن صحنه درگیری ایران به خاک عراق است.

اهداف اسرائیل از حمله به عراق و پیامدهای آن

ابتکار در گفت و گو با «مصطفی نجفی» کارشناس مسائل خاورمیانه، اهداف رژیم صهیونیستی از این تحرکات و پیامدهای آن را بررسی کرده و می نویسد: تصور مقامات و کارشناسان نظامی اسرائیل این بود که با هدف قرار دادن پایگاه‌ها و مواضع نیروهای ایران و حزب الله در جنوب و جنوب غرب سوریه و حتی سراسر این کشور می‌توانند از تثبیت شبکه قدرت محور مقاومت جلوگیری کنند. اما آن‌ها برای جلوگیری از تثبیت محور مقاومت با یک معضل اساسی روبه‌رو بوده‌اند و آن هم انتقال بخش عمده‌ای از نیروها و تجهیزات از سوریه به عراق است؛ مسئله‌ای که منجر به آن شد رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی از چندماه پیش تهدیداتی را برای حمله به مواضع گروه‌های طرفدار ایران در عراق مطرح کنند. درواقع‌ اگر اکنون حملاتی در خاک عراق از سوی اسرائیل انجام شد، زمینه آن از تقریبا یک سال پیش از سوی رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی فراهم شده بود.

اسرائیل در چند سال گذشته یک قاعده‌ای را در سوریه تثبیت کرد و آن هم حمله به نیروهای حزب الله و طرفدار ایران به بهانه‌های مختلف بود. کما اینکه به ادعای مقامات صهیونیستی بیش از 200 حمله در چند سال گذشته انجام شد. این قاعده‌ای بود که تثبیت شد چراکه نه ایران و نه حزب الله و دولت سوریه پاسخ به اسرائیل را در اولویت اهداف عملیاتی خود نمی‌دانستند. درواقع‌ ایران، حزب الله و دولت سوریه بیش از آنکه در پی پاسخ به حملات اسرائیل باشند، به دنبال اعاده حاکمیت ارتش و دولت این کشور بر نقاط اشغالی توسط تروریست‌ها و بازیگران خارجی بودند.

 روزنامه شرق در یادداشتی با تیتر «رفتار خطرناک اسرائیل و مدیریت ایران» ‌می نویسد: اسرائیل دورکردن ارتش و پلیس از حشدالشعبی و ایجاد اختلاف در عراق و لطمه به روابط ایران و عراق را دنبال می‌کند؛ تضعیف امکانات و نیروی حشدالشعبی و زمینه‌سازی برای نفوذ و تسلط برخی کشورهای عربی همراه اسرائیل در عراق و پیشگیری از گسترش قدرت حشدالشعبی، هدف این اقدامات است. همچنین این کار برای کشاندن صحنه درگیری ایران به خاک عراق است. حشدالشعبی به تفکر مقاومت نزدیک و با ایران ارتباط دارد؛ بنابراین این حملات نوعی تلاش با تقابل با عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که این‌بار به‌جای سوریه در خاک عراق رخ داده است. این مسئله همچنین انفعال اسرائیل برای حضور در ائتلاف دریایی را می‌پوشاند. مهم‌ترین اقدامی که ایران باید انجام دهد، انعقاد پیمان دفاع مشترک یا یک پیمان جامع همکاری امنیتی و دفاعی با عراق و سایر کشورهای عربی منطقه است که آمادگی این اقدام را دارند. در این صورت چه در تنگه هرمز و چه در صحنه زمینی، شرایط تغییر خواهد کرد. امکانات پدافند هوایی نیز با هماهنگی دولت و ارتش عراق می‌تواند در اختیار حشدالشعبی قرار بگیرد که حالا جزئی از نیروهای مسلح رسمی عراق است.

مسئولیت بغداد در حفاظت از حشدالشعبی

مردم سالاری نوشت: شورای امنیت ملی عراق تاکید کرد، حفاظت از هرگونه تشکیلات نظامی از جمله حشد شعبی مسئولیت دولت است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، دفتر اطلاع‌رسانی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای امنیت ملی نشست دوره‌ای خود را به ریاست عبدالمهدی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برگزار کرد و در این جلسه موضوعات مقرر در دستور جلسه بررسی شد. در این بیانیه آمده است: شورای امنیت ملی در نشست خود تاکید کرد که تمامی تشکیلات‌های نظامی از جمله حشد شعبی نقش بزرگی در مبارزه با تروریسم و آزادی مناطق و شهرهای عراق از چنگال تروریست‌ها ایفا می‌کنند و دولت مسئول حفاظت از آنهاست.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود:

حملات آمریکا و اسرائیل به حشدالشعبی دقیقا پس از سرنگونی پهپاد پبشرفته آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای ایرانی انجام شده است؛ سناریوی شوم واشنگتن  تل آویو علیه حشدالشعبی ؛‌ تل آویو به مدد حمایت و پشتگرمی آمریکا دست به چنین حملاتی زده و عراق نیز به همین دلیل واشنگتن را مقصر اصلی این وضعیت می داند؛ نه آمریکا و نه اسرائیل جرات و توان حمله به ایران و مواضع جمهوری اسلامی را نداشته و ندارند؛‌ اسرائیل و آمریکا با اقدامات نمایشی در صدد بازسازی چهره خود در افکار عمومی هستند.

ضربه زدن به منافع منطقه‌ای ایران

روزنامه جوان نوشت:حملات آمریکا و اسرائیل به حشدالشعبی دقیقا پس از سرنگونی پهپاد پبشرفته آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای ایرانی انجام شده است. آمریکایی‌ها پس از سرنگونی پهپاد خود به این ارزیابی رسیده اند که مقابله مستقیم با ایران، هزینه‌های زیادی برای واشنگتن و متحدانش در پی خواهد داشت و لذا تلاش می‌کنند به منافع تهران در منطقه ضربه بزنند و حملات به پایگاه‌های حشدالشعبی هم در این راستا انجام می‌شود.

تنبیه آمریکا توسط الحشدالشعبی به دلیل حملات اسرائیل

به گزارش فارس، «داگلاس سیلیمن» سفیر سابق آمریکا در عراق هشدار داد که اگر سران الحشد الشعبی تصمیم بگیرند که آمریکا را به دلیل حملات اسرائیل تنبیه کنند این موضوع می‌تواند دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی در عراق را تهدید کند. سفیر سابق آمریکا در عراق روز جمعه درباره اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه نیروهای الحشدالشعبی در عراق هشدار داد. وی که با «بیزینس اینسایدر» مصاحبه می‌کرد، گفت: «نگرانی که من دارم این است که امکان دارد برخی به این جملات (اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) واکنش نشان دهند که در این صورت بهایی برای آن پرداخته خواهد شد و اقدام تلافی جویانه‌ای برای آن وجود خواهد داشت.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گفته بود که این رژیم در هر کشوری، از جمله عراق که ایران در آن علیه اسرائیل پایگاه ایجاد کند عملیات خواهد کرد.

نقش آمریکا در حملات به عراق

به گزارش کیهان، نیویورک تایمز با اعلام اینکه حملات تل آویو به پایگاه‌های متعدد در عراق برای اولین‌بار طی چهار دهه اخیر انجام می‌شود، نوشت این تجاوزات می‌تواند عراق را بی‌ثبات کرده و بیش از پیش این کشور را در مناقشات بین آمریکا و ایران درگیر کند.«ابو مهدی المهندس»، جانشین رئیس‌سازمان حشدالشعبی عراق هم ۳۰ مرداد طی بیانیه‌ای، دولت آمریکا را مسئول حوادث اخیر در پایگاه‌های نظامی عراق دانست و اعلام کرد:آمریکایی‌ها برای هدف قراردادن پایگاه‌ها و مقرها در عراق، چهارفروند پهپاد اسرائیل را به این کشور وارد کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عراق از جهات مختلف برای آمریکا حائز اهمیت است و حضور در این منطقه استراتژیک به حدی برای واشنگتن مهم است که در سال های اخیر با وجود متحمل شدن هزینه های مالی و جانی زیاد حاضر نشده سطح حضور خود در این کشور را کاهش دهد. در این میان اما حوادثی رخ داده که می تواند موجب تحریک حکومت و مردم عراق علیه آمریکا شود. این حوادث مربوط به اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به مواضع حشدالشعبی می شود.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی بطور ضمنی انجام این حملات از سوی صهیونیست ها را تائید کرده است.  به دلایل مختلف می توان ثابت کرد که بازنده اصلی در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به عراق، امریکاست. مهمترین دلیل آنکه تل آویو به مدد حمایت و پشتگرمی آمریکا دست به چنین حملاتی زده و عراق نیز به همین دلیل واشنگتن را مقصر اصلی این وضعیت می داند.  

سیاست های ایران در قبال تحرکات اسرائیل درمنطقه

به گزارش رجا نیوز،‌ اقدامات مذبوحانه چند روز اخیر رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن نقاطی در سوریه و عراق که طبق ادعای آن‌ها با ایران ارتباط دارند، در حالی صورت می‌گیرد که چندی قبل نیویورک تایمز فاش کرد که علت اصلی انصراف ترامپ از حمله محدود به خاک ایران پس از انهدام پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، التماس‌های نتانیاهو بوده است. طبق اعلام این رسانه نتانیاهو به شدت بیمناک بوده است که در صورت پاسخ آمریکا به ایران پس از انهدام پهپاد جاسوسی، جمهوری اسلامی پاسخی فراگیر به این اقدام خواهد داد که ممکن است موجودیت اسرائیل را با مخاطره  جدی مواجه کند. حالا نخست وزیر رژیم کودک‌کش که شدیدا تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته، برای بازسازی چهره خود به حملات نقطه‌ای و کور روی آورده است و با ترقه‌بازی ادعا می‌کند که ایران را هدف قرار داده است. این تلاش‌ها همچنین در راستای وجهه‌سازی برای انتخابات پیش روی اسرائیل نیز ارزیابی می‌شود، اما آنچه که قطعی است این است که نه آمریکا و نه اسرائیل جرات و توان حمله به ایران و مواضع جمهوری اسلامی را نداشته و ندارند و با اقدامات نمایشی در صدد بازسازی چهره خود در افکار عمومی هستند، هر چند ایران نشان داده است که در تلافی چنین حرکاتی که علیه متحدان منطقه‌ای او صورت می‌گیرد نیز پاسخ‌هایی سخت در آستین خود دارد.

تارنمای نسیم در مطلبی می نویسد: حملات اخیر به پایگاه های ایران در سوریه نشان می‌دهد صهیونیست‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که آخرین راه‌حل برای تقابل با حضور ایران در سوریه، حملات مستقیم و بالا بردن هزینه حضور نیروهای مقاومت در سوریه است. بهترین واکنش ایران در کوتاه مدت، عدم پاسخ عملی و حفظ ثبات کنونی است؛ اما تدابیری برای عدم تداوم و رویه شدن حملات و فرصت هدف قرار گرفتن نیروهای ایران از سوی صهیونیست‌ها باید اتخاذ شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تهران اسرائیل إيران الحشد الشعبي عراق بغداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن با اشاره به مثلث ائتلاف متجاوز آمریکا، انگلیس و اسرائیل در تجاوز نظامی به خاک یمن سال آینده را سال شگفتی‌های نظامی ارتش یمن علیه متجاوزان و در راستای حمایت از مردم یمن و ملت ستمدیده فلسطین توصیف کرد.

به گزارش المیادین، وی در سخنانی به مناسبت نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن با تمجید از پایداری مردم یمن در برابر متجاوزان اعلام کرد که ملت عزیز یمن در نهمین سال تجاوز همچنان در حال مقاومت و پایداری هستند.

رهبر انقلاب یمن در نهمین سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف عربستان سعودی و امارات علیه این کشور گفت که آمریکا بر این جنگ اشراف داشت و این جنگ طرح آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل بود که ائتلاف عربی آن را اجرا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با هشدار به مثلث متجاوز آمریکا، انگلیس و اسرائیل به مردم یمن نوید داد که در دهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن، ارتش یمن با دستاورد‌های پیشرفته نظامی خود در حمایت از مردم یمن و مردم ستمدیده فلسطین به مقابله روزافزون با توطئه دشمنان به پا خواهد خاست.

رهبر جنبش انصارالله یمن با اشاره به ورزیدگی و آمادگی کامل رزمندگان یمنی و هوشیاری سیاسی بی سابقه مردم یمن و انسجام و وحدت داخلی در میان اقشار مختلف مردمی تجاوز نظامی به خاک یمن را طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده از سوی ائتلاف آمریکا، انگلیس و اسرائیل دانست.

وی تاکید کرد: تجاوز به کشور یمن با برنامه‌ریزی آمریکا-انگلیس و اسرائیل انجام شد و ائتلاف (متجاوز) آن را اجرایی کرد. در این مدت ۲۸۲ هزار و ۸۷۹ نفر از ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها کشته و زخمی شدند.

الحوثی خاطرنشان کرد: هدف از حمله به یمن هدف قرار دادن کل منطقه است. ما خواهان تفاهم و صلح با تمام کشور‌های عربی و اسلامی هستیم و نسبت به هیچیک از کشور‌های عربی رویکرد خصمانه نداریم. عربستان و امارات هیچ‌گونه توجیهی برای تداوم تعلل در تحقق صلح ندارند. ما اکنون در مقابله مستقیم با مثلث شرارت یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستیم. عربستان و امارات باید از مرحله کاهش تنش وارد مرحله تحقق صلح فراگیر شوند، تحقق صلح به معنای پایان محاصره و تجاوز و اشغال گری و همچنین تبادل‌اسرا و جبران خسارت‌ها است.

رهبر انصارالله یمن در بخش دیگری افزود: خدمت به سیاست‌های آمریکا به سود هیچ کشور عربی نیست و همه را به آزادی و رهایی از تبعیت کورکورانه از آمریکا نصیحت می‌کنیم.

عبدالملک الحوثی همچنین نسبت به تحقق راه‌حل منصفانه و عادلانه ابراز امیدواری کرد.وی در ادامه از تمام طرف‌هایی که در کنار یمن ایستادند در رأس آنها ایران، حزب‌الله و عراق تقدیر و تشکر کرد.

عبدالملک الحوثی در ادامه سخنان خود در پیامی خطاب به مردم مقتدر و مظلوم غزه گفت که عملیات نظامی ما در حمایت از ملت فلسطین ادامه دارد و ما از همان ابتدا به مساله فلسطین اهمیت می‌دادیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تاکنون ۸۶ کشتی مرتبط با اسرائیل را مورد حمله قرار داده‌ایم
  • الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • رونمایی از یک بلوغ واقعی
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران و مقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم