Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:46:09 GMT

نقش سلول‌های ستاره‌ای در حافظه بلندمدت

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۷۴۴۱

نقش سلول‌های ستاره‌ای در حافظه بلندمدت

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که سلول‌های ستاره‌ای موسوم به "آستروسیت"، نقش مهمی در حافظه بلندمدت بر عهده دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران "موسسه سالک"(Salk Institute) آمریکا در پژوهش جدید خود دریافته‌اند که سلول‌های ستاره‌ای شکل موسوم به "آستروسیت"(Astrocyte)، به مغز در ثبت خاطرات بلندمدت کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این پژوهش بتواند به ارائه درمان‌هایی برای اختلالات عامل نقص بلند مدت حافظه از جمله آسیب مغزی تروماتیک و یا فراموشی منجر شود.

پروفسور "ترنس سنوفسکی"(Terrence Sejnowski)، مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب محاسباتی در موسسه سالک و از نویسندگان این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که آستروسیت‌ها، نقشی بیش از کمک کردن به فعالیت نورون‌ها بر عهده دارند. نتایج پژوهش حاکی از این هستند که نقش آستروسیت‌ها در انتقال اطلاعات و ذخیره آنها در مغز نیز بسیار مهم است.

نورون‌های مغز برای برقراری ارتباط در مغز و آزاد کردن پیام‌رسان‌های عصبی، بر سیگنال‌های الکتریکی تمرکز دارند اما آستروسیت‌ها، سیگنال‌های کلسیم را تولید می‌کنند و موادی موسوم به "گلیوترنسمیتر"(Gliotransmitter) را آزاد می‌کنند که برخی از آنها از نظر شیمیایی، شبیه به پیام‌رسان‌های عصبی هستند.

ایده پیشین پژوهشگران این بود که عملکرد آستروسیت‌ها می‌تواند از فعالیت نورون‌ها پشتیبانی کند، مواد مغذی را انتقال دهد، بقایای مولکولی را پاکسازی کند و نورون‌ها را در جای خود نگه دارد. پژوهشگران اخیرا دریافته‌اند که ممکن است آستروسیت‌ها، نقش‌های فعال‌تری در مغز بر عهده داشته باشند.

سنوفسکی و همکارانش در سال 2014 در پژوهش خود نشان دادند که آزاد نشدن گلیوترنسمیتر در آستروسیت‌ها، نقش مهمی در مهارت‌های شناختی بر عهده دارد.

پژوهشگران در این بررسی جدید، مهارت‌های مربوط به یادگیری و حافظه موش‌های فاقد آستروسیت‌ را آزمایش کردند و نقص‌هایی را یافتند که به ظرفیت آنها در تشخیص مربوط بود. سنوفسکی و گروهش برای نخستین بار در این پژوهش جدید، حافظه بلندمدت موش‌های دارای آستروسیت‌های آسیب‌دیده را مورد بررسی قرار دادند و موش‌ها را با چالش‌های مربوط به یادگیری و حافظه از جمله تعامل با یک شیء جدید آزمایش کردند.

نتایج این پژوهش برای نخستین بار نشان می‌دهند که نقص آستروسیت‌ها، با نقص در تثبیت حافظه مرتبط است.

پژوهشگران در حال حاضر، برای بررسی‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کنند تا به درک بهتری در مورد تاثیر آستروسیت‌ها بر ارتباط نورونی و حافظه برسند.

این پژوهش، در مجله "GLIA" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آستروسیت حافظه بلند مدت پیام رسان عصبی نورون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G با تراشه Dimensity 6100 Plus به زودی وارد بازار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گوشی ردمی 13C 5G در ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در سه رنگ مشکی، سبز و نقره‌ای وارد بازار هند شده است، اخیراً رندرهایی از این محصول منتشر شده است که نشان می‌دهد نسخه آبی آن نیز به زودی عرضه می‌شود؛ این محصول در سه مدل وارد بازار خواهد شد، مدل اول با چهار گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با قیمت ۱۲۵ دلار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، مدل دوم با شش گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با قیمت ۱۴۵ دلار عرضه می‌شود و مدل دیگر با هشت گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با قیمت ۱۶۸ دلار وارد بازار می‌شود.

گوشی ردمی 13C 5G دارای نمایشگر ۶.۷۴ اینچی IPS LCD با رزولوشن +HD، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و میزان روشنایی ۶۰۰ نیت است، یک حسگر اثرانگشت نیز روی نمایشگر گوشی تعبیه شده است؛ این محصول با استفاده از رابط کاربری MIUI 14 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۳ اجرا می‌‏شود و به تراشه Dimensity 6100 Plus مجهز شده است و با حافظه رم LPDDR4x و حافظه ذخیره‌سازی داخلی microSD همراه است.

انرژی مورد نیاز گوشی ردمی 13C 5G با استفاده از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود و از فناوری شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند؛ از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به سیم‌کارت دوگانه، شبکه 5G، Wi-Fi، بلوتوث 5.2، GPS، یک پورت USB-C و یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری اشاره کرد.

کد خبر 747380

دیگر خبرها

  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • ویسی دنبال قرارداد بلندمدت با فولاد در حال سقوط
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
  • آکسفورد موسسه تحت حمایت ایلان ماسک را تعطیل کرد