Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@19:21:12 GMT

مجموعه آثار باستانی برنزی یونان در ازای یک سرستون

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۷۷۶۵

مجموعه آثار باستانی برنزی یونان در ازای یک سرستون

مقامات یونان از موزه لوور می‌خواهند در ازای مجموعه‌ای از آثار باستانی این کشور، یک سرستون متعلق به معبد باستانی «‌پارتونن» ‌را به طور موقت به یونان امانت دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال،‌ یونان قصد دارد این سرستون باستانی را به مناسبت دویستمین سالروز استقلال یونان در سال ۲۰۲۱ به نمایش بگذارد.

معبد «پارتونن» که در آکروپولیس یونان واقع شده است، بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و  به  عنوان نیایشگاهی برای«آتنا» الهه‌ی یونان باستان ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.  

با توجه به گزارشات «آتن نیوز »، درخواست انتقال موقت این اثر در ملاقات روز پنجشنبه نخست وزیر یونان و رئیس جمهور فرانسه در پاریس مطرح شده است.

این اثر یک سر ستون زینتی منقش به تصویر نبرد افسانه‌ای سانتورها و انسان‌ها است.  یونان در ازای این اثر مجموعه‌ای  از آثار باستانی برنزی کشورش را به موزه لوور امانت می‌دهد.

 طبق اظهارات موزه‌ی لوور،‌ این سرستون باستانی در سال ۱۷۸۸ درحالی که در زمین معبد «پارتونن» رها شده بود توسط یک دیپلمات فرانسوی کشف شده است.

مجموعه‌ای از مرمرهای معبد «پارتونن»، در موزه بریتانیا نیز نگهداری می‌شود. یونان مدت طولانی را صرف مذاکره برای بازگراندن این آثار کرده است.

بیست و پنجم مارس، به عنوان سالروز گرامیداشت استقلال یونان و آغاز انقلاب علیه امپراطوری عثمانی در سال ۱۸۲۱ شناخته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: يونان موزه لوور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد

علی بویری گفت: باتوجه به وضعیت آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آنها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالار‌های موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند

او با اشاره به این‌که آثار تاریخی مرمت‌شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آنها نامطلوب و به علت حساسیت آنها سال‌ها بود که دست‌نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد. همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام‌بخشی ساختار نیز روی آنها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری گفت: موزه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید