Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر مونسان (سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی با اشاره به طرح تجاری‌سازی که برای حوزه صنایع دستی ارائه داده بودند، گفت: این طرح در نوسازی و بسته‌بندی متمرکز شده بود و طراحی‌ها روی سلیقه مشتری توسط استادکاران اجرا شد. در بخش تولیدات صنایع دستی علاوه بر صنایع دستی فاخر به سمت صنایع دستی کاربردی نیز رفتیم و امروزه بازار خوبی برای صنایع دستی به وجود آمده چنانچه در خانه‌های عموم جامعه صنایع دستی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به وضع صادرات در حوزه صنایع دستی گفت: به رغم مشکلاتی که به وجود آ‌مد و مواد اولیه گران شده و تهیه آن نیز با دشواری روبرو بود، اما در بخش صادرات خوب عمل کردیم. صنایع دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است و بازارهای بیرونی دارد. ما امیدوار هستیم با حمایت‌هایی که انجام می‌شود و کمک‌های دولت بتوانیم به هدف دو میلیاردی که در حوزه صنایع دستی هدف‌گذاری کرده‌ایم، دست یابیم.

مونسان در ادامه در خصوص وزارتخانه شدن میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی و برنامه‌هایی که در اولویت این وزارتخانه قرار خواهد گرفت، گفت: نمایندگان مردم این گونه تشخیص دادند که سازمان میراث و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شود و انشاالله موجب خیر خواهد شد.

او ادامه داد: با وزارتخانه شدن سازمان سه بخش مهم که نقش مهمی در اقتصاد، فرهنگ اشتغال دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند. امیدوارم حمایت‌ها از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر شود.

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بودجه‌ای که در گذشته برای سازمان متولی این سه حوزه در نظر گرفته شده بود، گفت: بودجه سازمان دو برابر کمتر از آخرین وزارتخانه‌ای بود که در لیست بودجه‌ها قرار داشت. ما امیدوار هستیم با تبدیل شدن به وزارتخانه بتوانیم بودجه را دو برابر کنیم و به حداقل بودجه‌ای که برای وزارتخانه در نظر گرفته شده است، برسانیم.

مونسان تصریح کرد: طی سال 97 در حوزه گردشگری رشد داشتیم و تعداد گردشگران ورودی به هفت میلیون و 800 هزار رسیدند در حال حاضر نیز بیمارستان‌ها و هتل‌ها پر از گردشگر هستند. در حالی که تحریم شده‌ایم و پروازهای مستقیم یا بسته شده‌اند یا با اثرات منفی روبرو بودند اما با تغییر بازارهای هدف و توجه به بازارهای منطقه‌ای شاهد رشد بسیار خوبی در حوزه گردشگری بودیم حتی طی سه ماه نخست سال 98 با رشد 40 درصدی در حوزه گردشگران ورودی روبرو شدیم.

به گفته او؛ حوزه صنایع دستی نیز روند خوبی را طی می‌کند و گام‌های رو به جلو برمی‌دارد و در عین حال توانسته‌ایم 34 هزار اثر ثبت شده در میراث فرهنگی را داشته باشیم. امید است تا با وزارتخانه شدن بتوانیم در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشیم.

مونسان خاطرنشان کرد: با ورود هر گردشگر1400 دلار ارز آوری برای کشور انجام می‌شود این در حالی است که تنها سه سنت برای هر گردشگر سرمایه‌گذاری می‌کنیم با این وجود هر بشکه نفتی که 64 دلار ارز برای ما دارد 10 دلار برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم این نشان دهنده آن است که می‌توانیم با توجه ویژه به گردشگری ارزآوری داشته باشیم.

او در خصوص ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در شهرهای مختلف گفت: همه شهرها پر از هنرمند است و باید هر شهر حداقل یک بازارچه دائمی صنایع دستی داشته باشد اما به واسطه کمبود بودجه این امر محقق نشده‌ است این در حالی است که فشار بودجه‌ای در تمام بخش‌های دولتی وجود دارد.

سرپرست وزات میراث فرهنگی در خصوص وضعیت بیمه هنرمندان صنایع دستی گفت: بیش از دو سال است که شبانه‌روز این امر را پیگیری می‌کنم و اگر بودجه لازم تامین شده بود تاکنون این مهم محقق می‌شد. چنانچه سال گذشته اندکی بودجه اختصاص داده شد و توانستیم تعدادی از هنرمندان را بیمه کنیم اخیرا نیز رئیس جمهور دستور داد. و اگر در سازمان برنامه‌ها و بودجه این دستور عملیاتی شود حدود پنج هزار هنرمند صنایع دستی به زودی بیمه خواهند شد.

مونسان در خصوص احتمال معرفی او به عنوان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حتما صحبت‌هایی دراین خصوص با من شده است که اکنون به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شده‌ام البته درنهایت هر چه رئیس جمهور تصمیم بگیرد همان خواهد شد.

 سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور 31 استان کشور و 13 تولیدکننده از 21 استان و فعالیت 13 چادر عشایر و حضور هنرمندان، تولیدکنندگان، صنعتگران، شرکت‌های بازرگانی و تجار در فضایی بالغ بر هشت هزار مترمربع و 700 غرفه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از ساعت 10 الی 18 پذیرای علاقمندان خواهد بود.

به گفته پویا محمودیان (معاون صنایع دستی کشور) 24 غرفه از مناطق محروم به صورت رایگان در این نمایشگاه شرکت داده شده‌اند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۷۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی از محل اعتبارات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ پرداخت شد.   مصطفی هادی شاه‌وردی افزود: در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان مبلغ ۱۰۸ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اعطایی بند الف تبصره ۱۸ برای ۱۷۷ طرح صنایع‌دستی در راستای حمایت از تولید و اشتغال‌زایی و ثبات اقتصادی و حفظ زنجیره ارزش پرداخت شد.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: مبلغ ۲۴۴ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال به ۲۱۴ طرح از محل اعتبارات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت شده است.   او تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ لیست ۷۵۰ هنرمند صنایع‌دستی متقاضی بیمه تامین اجتماعی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی دو مرحله برای تأمین منابع ارسال شد.

دیگر خبرها

  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • شناسه دار شدن بیش از ۳ هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی
  • شناسه دار شدنبیش از ۳ هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار