Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:06:45 GMT

۱۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌های کشور عمدی است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۸۰۲۰

۱۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌های کشور عمدی است

به گزارش مرکز خبر حوزه، خلیل آقایی روز یکشنبه در سلسله نشست‌های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی دهه محرم ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های غدیر قم افزود: الباقی آتش‌سوزی‌ها سهوی می‌باشد و باید این مساله موردبررسی و دقت بیشتری قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: این سازمان حق واگذاری زمین برای ساخت مسکن ندارد و اگر واگذار می‌کند؛ در قالب طرح هادی و یا توسعه شهرداری از سوی بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه برداشت از صندوق ملی تنها نیاز به اذن رهبر معظم انقلاب دارد، افزود: در ۲ سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار و در سال جاری ۱۵۰ میلیون یورو به  منابع طبیعی اختصاص داده‌شده و این نشان از اهمیت قضیه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دلیل اهمیت این مساله انفال بودن مراتع و منابع طبیعی و اختصاص آن به نسل دیگر است و برای همین باید حافظ منابع طبیعی باشیم و نگذاریم از بین برود.

آقایی خاطرنشان کرد: حتی بعضی از بزرگان معتقد هستند، حفظ منابع طبیعی مایه تقرب به خدا است و این مساله بازهم نشان از اهمیت آن می‌باشد.

وی بیان کرد: حفظ منابع طبیعی، جلوی بسیاری از آسیب‌های طبیعی را می‌گیرد و درعین‌حال موجب شادی و سرسبزی کشور و پوشش خاک می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای حفظ منابع طبیعی، این سازمان اقدامی مانند تثبیت مالکیت دولت و مردم را انجام داده است.

وی افزود: اقدام  دیگر طرح جایگزین سوخت مانند گاز می‌باشد که تلاش شده است از قطع درختان جلوی گیری شود، در سال گذشته به ۱۲ هزار خانوار و امسال  نیز به ۱۵هزار خانوار گاز اختصاص داده‌شده است تا از قطع درختان جلوگیری به عمل آید.

۷۴۰۶ / ۱۱۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی محیط زیست جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟

عباس محمدی در خبرآنلاین نوشت: کوه‌های ما بر اثر چرای بی‌رویه‌ دام و طرح‌های معدنی و عمرانی بی‌حساب، در معرض فرسایش شدید هستند؛ با چیدن گیاهانی که به سبزی کوهی یا صحرایی معروف‌اند، به این تخریب‌ها دامن زده می‌شود.

طبق بند ۱۶ ماده‌ ۵۵ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظیفه‌های این نهاد‌ها "اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و… " است. بیشتر شهر‌های ایران، از جمله پایتخت، در کوهپایه‌ها شکل گرفته و در معرض خط سیل هستند. نابودسازیِ پوشش گیاهی کوهستان، امکان جذب بارش‌ها را بسیار کم می‌کند و خطر سیل‌های ویرانگر و مرگبار را بسیار افزایش می‌دهد. در چند دهه‌ی اخیر این‌گونه سیل‌ها افزایش چشمگیر داشته که برای نمونه در تهران می‌توان به سیل‌های تجریش، کن، و امام‌زاده داوود اشاره کرد. بدیهی است که به جز خسارت‌های جانی و مالی، خسارت عظیم دیگر، از دست رفتن خاک ارزشمند است که به هیچ قیمتی جبران‌شدنی نیست.

بند ۱۴ همین ماده‌ی قانونی، وظیفه‌ی دیگر شهرداری را "تهیه‌ی مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن [شورای]شهر" تعیین کرده است. با برداشت از این اصول قانونی می‌توان گفت که شهرداری‌ها وظیفه دارند از فروش سبزی‌های کوهی جلوگیری کنند تا خطر فرسایش خاک و بروز سیل کم‌تر شود. اگر هم لازم باشد می‌توانند ضمن هماهنگی با اداره‌های منابع طبیعی، لایحه‌ای برای تصویب مقررات لازم به شورای شهر تقدیم کنند.

یادآوری می‌کنم که طبق قانون‌ها و مقررات مختلفِ ناظر بر منابع طبیعی و محیط زیست، بریدن، ریشه‌کن کردن و سوزاندن نهال‌ها، درختچه‌ها و بوته‌ها بدون مجوز از سازمان منابع طبیعی یا محیط زیست ممنوع است و هیچ‌کس مجاز نیست به صورت دلبخواه گیاهان کوه و دشت را بچیند. تا کنون، اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها در جلوگیری از غارت گیاهان کوهی قصور داشته‌اند و به همین علت برداشت تجاری و سنگین گیاهان خودرو و فروش گستاخانه‌ی آن در فروشگاه‌ها و کنار جاده‌ها به امری عادی بدل شده امید است از این پس در این زمینه با جدیت با متخلفان برخورد کنند.

به جز نهاد‌های عمومی و دولتی، مردم عادی هم می‌توانند با به کاربستن پیشنهاد‌های زیر، در حفظ گیاهان کوه و دشت مؤثر باشند:

هیچ گیاهی را از طبیعت نچینیم و به کسانی که سبزی‌های کوه و دشت را می‌چینند، تذکر دهیم که این کار به طبیعت آسیب می‌رساند.

سبزی کوهی یا صحرایی نخریم.

فراموش نکنیم که ادعا‌ها درباره‌ی "خواص" این گیاهان، غالبا غیرعلمی یا اغراق‌آمیز است.

به یاد داشته باشیم که اگر در زمان‌های گذشته علف‌چینی می‌شده، دلیل بر این نمی‌شود که امروز هم چنین کنیم!

از اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها بخواهیم با افراد و فروشگاه‌هایی که سبزی کوهی می‌فروشند، برخورد کنند.

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • پرداخت بیش از ۹۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان 
  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • جذب ۴ هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد