Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور گفت: ما در کشور به رشد کمی آموزش عالی به ویژه در شاخه نظری بیشتر از پیشرفت کیفی بها داده ایم و این امر توسعه زیرساخت‌های علمی و مهارتی را به چالش کشانده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور ظهر امروز در بیست و هفتمین افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه هویت خود را از دانشجو می‌گیرد و اگر دانشجو نباشد تمام مسؤولیت‌های دانشگاهی بی معنا خواهد بود بنابراین ما از تلاش در زمینه توجه به خواسته‌ها و ارتقاء توانمندی دانشجو ناگزیر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحی عمران افزود: در جامعه ایران و در فرهنگ خانواده‌ها نیز تمایل به تحصیلات عالی فرزندان تا حدی است که حاضر به کاهش هزینه‌های خود هستند تا آن‌ها به راحتی بتوانند مدارج علمی را طی کنند، اما این ویژگی مثبت باید مدیریت شود تا در جهت رشد توانمندی فرد کمک کننده باشد.   هدایت نادرست تحصیلی، مانعی بر توسعه کشور رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان اطلاعات درستی از بازار کار و ادامه راه بعد از تحصیل خود ندارند، بیان کرد: نبود هدایت درست تحصیلی بسیاری از دانش آموزان را در مسیر نادرستی برای ساختن آینده خود قرار داده که تاریخ نظام آموزش عالی کشور این مورد را تثبیت می‌کند.

صالحی عمران تصریح کرد: نبود راهنمایی درست باعث شده داوطلبان کنکور بر رشته‌های خاصی متمرکز شوند و تنها آن‌ها را راه پیشرفت علمی خود بدانند از جمله در امسال که ۴۶۰ هزار نفر در رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی داوطلب شده که ۷۰ هزار نفر از آن‌ها از ورود به دانشگاه باز می‌مانند.

وی با بیان اینکه کشور فقط به متخصصان علوم پزشکی و مهندسی نیاز ندارد، تاکید کرد: مسیر توسعه در کشور‌های پیشرفته نشان می‌دهد که اگر کشوری به ارتقاء توانمندی نیروی انسانی خود تمایل داشته باشد، در کنار آموزش‌های نظری به آموزش‌های مهارتی هم نیاز دارد به طوری که ۸۰ درصد دانشجویان در کشور‌های توسعه یافته وارد مراکز و رشته‌های مهارتی می‌شوند.   تمرکز روی ارتقاء کمی آموزش عالی، زیرساخت علمی کشور را به چالش کشانده است رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور به سرمایه گذاری عمده‌ای که در دنیا روی نهاد‌های فنی حرفه‌ای به عنوان نماد آموزش‌های مهارتی انجام می‌شود اشاره و اضافه کرد: ما در کشور به رشد کمی آموزش عالی به ویژه در شاخه نظری بیشتر از پیشرفت کیفی بها داده ایم و این امر توسعه زیرساخت‌های علمی و مهارتی را به چالش کشانده است.

صالحی عمران در خصوص وضعیت دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای کشور تشریح کرد: با وجود داشتن ۱۵۰ هزار دانشجو از سرمایه گذاری مناسبی از سوی نهاد‌های مسؤول در حوزه آموزش عالی برای توسعه کمی کیفی دانشگاه برخوردار نیستیم و با وجود صرفه جویی که در هزینه‌های جاری داشته ایم، به تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای توسعه آزمایشگاه‌های خود نیاز داریم.

وی متذکر شد: آموزش مهارتی شرط پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف است و در این خصوص باید از آموزش پرورش هم انتقاد کرد که با تمرکز روی شاخه‌های نظری علم، دانش آموزان را از هدایت درست استعداد خود دور کرده است.   آموزش مناسب در مسیر دانش و مهارت در کنار اصول ارزشی و دینی امکان پذیر می‌شود رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور در مورد آموزش خوب توضیح داد: آموزش مناسب آموزشی است که در کنار اطلاعات و معلومات درست و هم چنین کمک به رشد مهارت ها، نگرش‌های دینی و اصول ارزشی که در ایجاد درآمد سالم یک عامل مؤثر است را هم به سرمایه انسانی جامعه آموزش دهد.

صالحی با بیان اینکه آموزش‌های اخلاقی دینی در واحد‌های درسی جدید دانشگاه فنی حرفه‌ای گنجانده شده و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری از جمله تلاش‌های انجام شده در زمینه تثبیت فرهنگ دینی بین دانشجویان این دانشگاه است، یادآور شد: پایبند بودن به اصول ارزشی متخصص را در مسیر درست هدایت می‌کند و حتی اگر دانشگاه آموزش این مسأله را فراموش کند، دانشجویان نباید رسالت تربیت دینی را در کنار تحصیل فراموش کنند.   دانشجویان حاضر در جشنواره، در پنج رشته به رقابت می‌پردازند در ادامه مراسم، سبزواری رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای خراسان رضوی یکی از وظایف آموزشی را زمینه سازی برای آشنایی و اُنس با معارف دینی دانست و افزود: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری این چنینی دانشجویان را برای آموزش اصول ارزشی آماده می‌کند.

سبزواری در خصوص جشنواره تشریح کرد: جشنواره در ۳ مرحله که مرحله نهایی آن در مشهد است، برگزار می‌شود و ۴۶۴ دانشجوی منتخب به همراه ۵۲ داور در این جشنواره حضور دارند که شرکت کنندگان در پنج رشته آوایی، معارف، ادبیات، هنر و پژوهش به رقابت می‌پردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه های فنی و حرفه ای مشهد حرم مطهر رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد دکتر ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه­های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی ـ تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد. در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری­های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه  فرهنگی، افزایش رویکرد‌های داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده­ها از فعالیت­های دانشجویی، تحلیل فعالیت­های فرهنگی، زمینه­سازی برای کشف ضعف­ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه­سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه­ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقاء سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه­بندی فرهنگی دانشگاه­ها، ارتباط با شبکه‌­های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتوا‌ها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص­‌ها، سامانه یکپارچه‌­ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌­ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش­‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت ­الاسلام والمسلمین رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن هم­افزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد  تا از نظر فنی امکان تجمیع داده­‌های آموزش عالی و گزارش‌­گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری­‌های بعدی فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • برگزاری دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم