Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در نخستین همایش ملی عناب در بیرجند افزود: یکی از مهمترین مشکلات استان در زمینه عناب این است که این محصول به صورت فله‌ای و بدون برند و نام تجاری خام‌فروشی می‌شود و اکثر عواید و فواید آن توسط دلالان و واسطه‌ها کسب می‌شود.

وی گفت: یکی از اولویت‌هایی که در استان دنبال می‌کنیم تمرکز بر محصولات استراتژیک است که در این زمینه کمیته محصولات استراتژیک با حضور بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محورهایی که در این کمیته دنبال می‌کنیم تدوین طرح‌هایی در زمینه محصولات استراتژیک است که در نهایت منجر به تدوین سند جامع محصولات استراتژیک استان خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان مزیت مطلق محصول عناب کشور را به خود اختصاص داده است در حالیکه نتوانسته‌ایم بهره‌برداری اقتصادی قابل توجهی از این محصول انحصاری و استراتژیک داشته باشیم.

وی یکی از اولویت‌های استان را برندسازی و فرآوری محصولات استراتژیک دانست و گفت: برنامه‌های خوبی در این زمینه توسط دستگاه‌های مختلف انجام شده از جمله اینکه پارسال نخستین جشنواره استانی عناب در روستای سیوجان خوسف به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول برگزار شد.

معتمدیان افزود: همچنین برگزاری همایش استارتاپ عناب و ایجاد بانک ژن عناب در مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی استان از دیگر اقداماتی است که درخصوص محصول عناب انجام شده است.

وی خراسان جنوبی را سومین استان پهناور کشور معرفی کرد و گفت: در حال حاضر این استان ۹.۳ درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را داراست همچنین خراسان جنوبی بیست و هشتمین استان از نظر جمعیتی و کم تراکم‌ترین استان کشور است که ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

معتمدیان اضافه کرد: خراسان جنوبی یکی از نزدیکترین مسیرهای ترانزیتی به شاهراه‌های ارتباطی و از امن‌ترین مسیرهای ارتباطی با ۱۱ کشور آسیای میانه است که بازارچه و گمرک ماهیرود از واحدهای اقتصادی مهم در شهرستان سربیشه محسوب می‌شود و حدود ۳۰ درصد از کل صادرات کشور به افغانستان از این مرز راهبردی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از گذشته در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان و نهبندان نیز بازارچه‌هایی دایر بود که بنا به دلایلی سال‌هاست تعطیل شده و یکی از اولویت‌های جدی استان و کشور بازگشایی مجدد این بازارچه‌هاست که نقش استان در تجارت بین‌الملل برجسته‌تر خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی با ۶ استان اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد و خراسان رضوی همسایه است و دارای شرایط بسیار ویژه‌ای است.

وی گفت: این استان دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است علیرغم اینکه در نگاه اول تلقی محرومیت به استان داشته باشیم اما استانی برخوردار از نعمات الهی است.

معتمدیان عنوان کرد: ظرفیت‌هایی فراوانی در بخش‌های مختلف از جمله محصولات استراتژیک، معادن، گردشگری و صنایع دستی، مرز و تجارت بین‌الملل، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از جمله پیشران‌های اصلی توسعه استان محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در بحث تجارت بین‌الملل پارسال مجموعه صادرات کشور منهای صادرات نفتی و فرآورده‌های آن به ۲۷ کشور اروپایی کمتر از یک میلیارد دلار بود در حالیکه میزان صادرات به کشور افغانستان بیش از سه میلیارد دلار بوده است در صورتیکه نتوانسته‌ایم از ظرفیت بکر این کشور که بیش از ۹۵ درصد نیازمندی‌های خود را از طریق واردات تامین می‌کند، استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این ویژگی خیلی مهمی است که در چشم انداز ۲۰۳۵ که پیش بینی شده چین و هند به عنوان قطب اول جهان مطرح می‌شوند مناطق، کشورها و استان‌هایی که در مجاورت این کشورها قرار دارند دچار تحول در حوزه تجارت و اقتصاد خواهند بود.

وی افزود: در حوزه معادن خراسان جنوبی ۴۹ ماده معدنی فلزی و غیرفلزی کشور را داراست و از نظر ذخایر، تعداد معادن فعال و اشتغال در این حوزه این استان دارای رتبه است.

معتمدیان بیان کرد: در حوزه گردشگری نیز خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد است و اولین اثر جاذبه طبیعی کشور که به ثبت جهانی رسید، بیابان لوت است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ اثر طبیعی استان در سطح ملی به ثبت رسیده همچنین یک هزار و ۵۰۰ اثر ملی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر ثبت ملی شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، برخی شهرستان‌ها در مسیر تونل بادی شرق کشور و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار گرفته‌اند و ظرفیت خوبی برای ایجاد نیروگاه‌های بادی به وجود آورده است.

وی گفت: در حوزه انرژی‌ خورشیدی نیز با توجه به شرایط اقلیمی استان و دارابودن ۳۱۰ روز آفتابی، زمینه‌های خوبی در زمینه انرژی خورشیدی در استان فراهم شده است و شاهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی از چین و آفریقا در استان بوده‌ایم.

معتمدیان برخورداری از محصولات استراتژیک را یکی از ظرفیت‌های مهم خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی در تولید زرشک (۹۷ درصد تولید) رتبه اول جهان، زعفران اولین استان کشور از نظر کیفی و دومین جایگاه از نظر کمی، رتبه نخست عناب کشور (بیش از ۹۷ درصد ) را به خود اختصاص داده و انحصار محصول عناب در اختیار استان است.

وی بیان کرد: کشور چین به عنوان پیشرو در تولید عناب به ویژه فرآورده‌های این محصول شناخته شده است که بیش از ۳۰ محصول را تولید و وارد بازارهای دنیا می‎کند.

نخستین همایش ملی عناب امروز سوم شهریور همزمان با دومین روز هفته دولت در بیرجند گشایش یافت و به مدت ۲ روز ادامه دارد.

در زمان حاضر ۹۵ تا ۹۷ درصد تولید عناب کشور در سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار از  اراضی مربوط به خراسان جنوبی است و سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن عناب در این استان تولید می‌شود.

آغاز برداشت محصول عناب به صورت تازه خوری از نیمه دوم مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد لذا دسترسی به عناب تازه در تمامی فصول سال امکان پذیر نیست اما میوه خشک و سایر محصولات آن را می‌توان در بازار تهیه کرد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان کشاورزی خراسان جنوبی همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۸۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت باندهای دوم محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع است، گفت: روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: این دیدار با هدف پیگیری دو موضوع اساسی تخصیص اعتبارت باندهای دوم استان و اجرای طرح بازآفرینی شهری انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده، موضوع کیفیت محورهای مواصلاتی در راستای ارتقاء ایمنی سفر مسافران و گردشگران، برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به نتایج مطلوب این نشست گفت: در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود باندهای دوم محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی استان، درخواست مساعدت و تخصیص اعتبارات باندهای دوم و مصوبات سفر رئیس جمهور در این زمینه ارائه شد.

قناعت ادامه داد: روش‌های تأمین مالی تکمیل باندهای دوم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی همچون تهاترها و ماده 56 و ... در این زمینه، به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور این نیز قول مساعد داد که حداکثر تلاش را برای تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان داشته باشد.

در این دیدار که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برگزار شد، بر اساس گزارشی که کارشناسان دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کردند استان خراسان جنوبی بیشترین عملکرد را در حوزه باندهای دوم و پروژه‌های افتتاحی در سطح کشور داشته است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به نتایج دیدار خود با رئیس امور طرح‌های کلان سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: 4 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس جمهور به استان اختصاص یافته است.

 قناعت متذکر شد: در این جلسه ضمن ارائه گزارشی در زمینه روند اجرای پروژه‌های مربوط به مصوبات سفر در استان، تکمیل و تحقق 100 درصدی آنها به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه بر ضرورت تسریع در روند تخصیص اعتبارات مربوط به مصوبات سفر رئیس جمهور تأکید شد و مقرر شد مبلغ 4 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی در مرحله اول تخصیص‌های سال 1403 به استان خراسان جنوبی اختصاص یابد. 

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد
  • ساخت باندهای دوم محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد
  • باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"
  • ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است
  • حمایت ۳ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور