Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:43:26 GMT

بالگرد آب‌پاش جنگل‌های ارسباران را ترک کرد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۹۳۳۰

بالگرد آب‌پاش جنگل‌های ارسباران را ترک کرد

حمید قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با پیگیری های انجام  شده از استان و پشتیبانی آقای پزشکیان، هماهنگی های لازم برای اعزام بالگرد آب پاش دیگری به منطقه از تهران انجام شده است. 

وی اظهار کرد: آتش سوزی روستای وایقان که امروز آغاز شده، در عمق یک دره است و  اطفای آن بدون حضور بالگرد آب پاش ممکن نیست، زیرا دسترسی انسانی به این نقطه غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خواستار قضاوت عادلانه نمایندگان مجلس، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد درباره تلاش های همگانی در موضوع آتش سوزی جنگل های ارسباران شد و اضافه کرد: بعضی ها از دور ایستاده و مصداق مثل معروف «لنگش کن، لنگش کن» هستند و ضمن اینکه خود هیچ کاری نمی کنند، 6 روز تلاش چند صدنفر نیروی انسانی حاضر در منطقه برای مهار و اطفای آتش را سیاه نمایی می کنند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از این فراد خواست به جای قضاوت از راه دور در مورد کیفیت تلاش های انجام گرفته برای اطفای آتش سوزی ارسباران، در منطقه حاضر و از نزدیک با کوشش های انجام گرفته در این باره آشنا شوند.

وی ادامه داد: مدیران نهادهای درگیر اطفای آتش سوزی ارسباران ناچار هستند هم به صورت میدانی در منطقه حضور داشته باشند و هم برای هماهنگی کارها در ادارات متبوع شان حضور یابند و  این دشواری کار را دوچندان می کند.

وی تشریح کرد:  واقعیت این است که اطفای آتش سوزی جنگل های ارسباران، به دلیل موقعیت توپوگرافیکی خاص آن، بدون حضور بالگرد آب پاش و با وسایل سنتی و  در دسترس غیرممکن است؛ به عنوان نمونه 2 روز قبل حدود 300 نفر برای اطفای آتش در یک بخش از جنگل ها جمع شده بودیم و  اتفاقا یکی از امرای ارتش نیز حضور داشت، اما به دلیل شیب زیاد و  پرتگاه بودن منطقه کاری از دست هیچ  کس برنمی آید.

قاسمی گفت: در 6 روز اخیر بارها اتفاق افتاده که نیروهای درگیر در امر اطفا در محاصره آتش قرار گیرند و یا تعدادی از آنها در حین اعزام برای اطفای یک بخش از آتش سوزی راه  خود را گم کنند.

جنگل های ارسباران در 180 کیلومتری شمال شرق تبریز از چند روز قبل به دلیل آنچه خطای انسانی خوانده میشود، دچار آتش سوزی شده و تاکنون 300 هکتار از آن خاکستر شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.  

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.  

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگل های ارسباران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۹۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) برخورد مرگبار دو بالگرد نظامی در آسمان مالزی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • (ویدئو) برخورد مرگبار دو بالگرد نظامی در آسمان مالزی
  • (ویدیو) ۱۰ کشته در برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • فیلم| برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته
  • ۱۰ کشته در برخورد ۲ بالگرد ارتش مالزی + فیلم
  • اطفای حریق در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق