Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@02:33:25 GMT

گشایش بازارچه مرزی پرسه‌سو، مطالبه جدی خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۰۰۵۷

گشایش بازارچه مرزی پرسه‌سو، مطالبه جدی خراسان شمالی

به گزارش ایرنا احمد شنوایی روز یکشنبه در دیدار با سفیر ترکمنستان در ایران و معاون استاندار آخال ترکمنستان، استان هم مرز با خراسان شمالی، اظهار داشت: این استان هیچ گذرگاه مرزی ندارد و گشایش مرز پرسه‌سو و ایجاد بازارچه مرزی، می تواند به رونق تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو خطه همسایه کمک کند.

استان خراسان شمالی، ۳۰۱ کیلومتر مرز با ترکمنستان دارد و عمدتا با استان آخال این کشور پهلو زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان بر این عقیده اند که با راه اندازی بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استان های همجوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران با جمهوری قزاقستان نیز گشوده می شود و علیرغم اینکه پیش‌ترها ۲ کشور موافقت ضمنی خود را با گشایش این گذرگاه مرزی مطرح کرده بودند اما تاکنون این امر جنبه اجرایی به خود نگرفته و عمده دلیل آن بی‌میلی طرف ترکمنستانی است.

سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی گفت: بخش خصوصی موضوع انتقال پول و تبادلات بانکی را از مهمترین مشکلات در حوزه روابط تجاری عنوان می کند که مانع کار آنها برای انجام صادرات کالا بین دو کشور می شود.

شنوایی افزود: موضوع تهاتر کالا بین تجار دو منطقه، می تواند به عنوان کمک بزرگی به بخش خصوصی مطرح باشد.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان در سه سال پیش اشاره و اظهار کرد: متاسفانه این تفاهم‌نامه روی کاغذ مانده و اجرایی نشده و شاید یکی از دلایل عدم اجرای آن، عدم برگزاری نشست ها و دیدارهای مشترک باشد.

شنوایی بر آمادگی استان خراسان شمالی برای همکاری مشترک با همسایه ترکمن در حوزه های کشاورزی، مبارزه با ملخ و آفات و مهار آتش‌سوزی ها در مناطق مرزی مشترک تاکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: انتظار داریم مسئولان ارشد ترکمنستان، با ایجاد بازارچه پرسه سو در مرز این کشور با خراسان شمالی موافقت کنند چرا که این گذرکاه برای هر دو منطقه سودآور خواهد بود.

محمد صمدی اظهار داشت: بازارچه مرزی پرسه سو در نقطه صفر مرزی در نقطه‌ای به همین نام در شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی مکان یابی شده که در هر دو طرف نیز شهرها و روستاهای قابل سکونت وجود دارند. 

وی اضافه کرد: با فعال شدن این بازارچه بخش زیادی از مشکلات بازرگانان استان خراسان شمالی در صدور کالا به ترکمنستان و واردات از این کشور رفع می شود. 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر آن ایجاد این بازارچه مرزی می تواند هزینه های حمل و نقل و صدور کالا از این استان به ترکمنستان را کاهش دهد. 

کاهش تدریجی صدور کالای خراسان شمالی به ترکمنستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز به افت تدریجی و چشمگیر میزان صدور کالا از این استان به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: میزان صدور کالا از این استان به ترکمنستان در سال ۹۳، ۴۷ میلیون دلار، سال ۹۴، ۴۰ میلیون دلار، سال ۹۵، ۱۶ میلیون دلار و سال ۹۶ حدود ۱۸ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۷ به ۹ میلیون دلار کاهش یافت.

رضا فیروزه افزود: این میزان در پنج ماهه امسال تنها حدود یک میلیون دلار بوده است.

۳۰۰۷/۵۱۳۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازارچه صادرات ترکمنستان خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۰۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه امام رضا(ع) در روستاهای خراسان رضوی اشتغال ایجاد می‌کند

          به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام‌رضا(ع) گفت: هم اکنون قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) در محورهای فرهنگی، تبلیغ، تعلیم و تربیت، سلامت، عمران، اشتغال و اقتصاد در روستاهای هدف خود در شهرستانهای، سرخس، کلات، زاوه، خواف، تربت جام و تایباد فعال است.   یاسر زنگنه روز یکشنبه در دیدار با فرماندار تایباد افزود: هم اکنون قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) در محورهای فرهنگی، تبلیغ، تعلیم و تربیت، سلامت، عمران، اشتغال و اقتصاد در روستاهای هدف خود در شهرستانهای، سرخس، کلات، زاوه، خواف، تربت جام و تایباد فعال است.   وی گفت: ایجاد اشتغال پایدار در سطح مناطق محروم و مرزی از مهمترین اولویت های این قرارگاه است که امسال با استفاده از تجربه های به دست آمده سالهای گذشته به دنبال کاهش موانع پیش روی آن هستیم.   مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) افزود: با هدف حمایت از پرورش دهندگان دام سبک، امسال برای دامداران ۶ دهستان استان خراسان رضوی توزیع انواع نهاده های دامی با تعرفه های مصوب پیش بینی شده که طی چند روز آینده در بین آنان قرار خواهد گرفت.   زنگنه ادامه داد: در راستای پیشرفت و شکوفایی مناطق مرزی و محروم، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) در ۸۸ روستا و برای افزون بر ۸۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌کند.   مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) گفت: احیا و مرمت قنوات، احداث و بازسازی خانه‌های عالم، احداث و لایروبی بندهای خاکی و سنگی ملاتی، محوطه سازی و ساخت سرویس‌های بهداشتی از دیگر اقدامات این قرارگاه در مناطق مرزی است.

دیگر خبرها

  • ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • راه‌اندازی بازارچه‌ها در چهارمحال و بختیاری در دستورکار باشد
  • بازدید نماینده عالی دولت در خراسان رضوی از پروژه کنترل آب‌های مازاد مرزی
  • کشف بیش از ۲۸ هزار عدد قرص قاچاق در هنگ مرزی تایباد
  • کشف داروی قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • تسهیل تجارت و تردد در پایانه های مرزی از رویکردهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است
  • سپاه امام رضا(ع) در روستاهای خراسان رضوی اشتغال ایجاد می‌کند