تداوم دعوا بر سر هویت سیاسی خبرنگاری که در سوئد پناهنده شد!
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۰۲۰۹
در جریان مجموعه سفرهای اروپایی وزیرامورخارجه ایران، یکی از خبرنگارانی که به نمایندگی از رسانهاش هیات دیپلمات ایران را همراهی میکرد، در سوئد از هیات ایرانی جدا و پناهنده شد؛ اقدامی که منجر به کشمکشهای سیاسی و حتی طرح موضوع در برخی رسانههای موثر کشور شده اما عمده بحثها نه درباره نفس چنین اقدامی بلکه درباره هویت سیاسی این خبرنگار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش «تابناک»؛ پناهندگی خبرنگاران اتفاق تازهای نیست و بسیاری از خبرنگاران ایرانی در طی سه دهه اخیر به دلایل مختلف پناهنده شدهاند اما پناهندگی خبرنگاران همراه با هیاتهای سیاسی و دیپلماتیک ایرانی، به صورت انگشتشمار در طول سالهای اخیر رخ داده و معمولاً خبرنگاران از اعتماد مسئولین کشور که به اعتبار کشور برای آنها ویزا گرفتهاند، سوءاستفاده نمیکنند و در میانه یک سفر دیپلماتیک، اقدام به پناهندگی نمیکنند.
به عنوان نمونه در جریان مذاکرات هستهای که دهها خبرنگار ایرانی یا به همراه هیات دیپلماتیک و یا به صورت مستقل راهی کشورهای میزبان مذاکرات -سوئیس و اتریش- میشدند که این خبرنگاران عمدتاً بر اساس یادداشتهای دیپلماتیک مرسوم ویزای این کشورها را دریافت کردند و به صورت بالقوه میتوانستند پناهنده شوند اما تنها پناهندگی یک خبرنگار از میان این حجم رخ داد و آن خبرنگار نیز اساساً حوزه فعالیتش، دیپلماسی نبوده و از این فرصت برای سفر و پناهندگی استفاده کرد.
منبع: تابناک
کلیدواژه: پناهندگی سیاسی خبرنگار سفر دیپلماتیک سوئد نروژ داریوش اسدزاده شهید رجایی پگاه آهنگرانی هفته دولت شهید باهنر فاطمه عبادی عصر جدید حوزه های انتخابیه قزوین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
علی زارعان: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضربالمثلهایی که ما در زندگی روزمره استفاده میکنیم، برگرفته از مصراعهای شعرها است و از نظر من ستون خیمه هویت ایرانی شعر است.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سید رضا میرجعفری، علی زارعان تهیهکننده برنامه «سرزمین شعر» در گفتوگویی با دانشجو پیرامون وجه تمایز این برنامه با مجموعههای مشابه گفت: من برنامههایی که در حوزه شعر هستند را به 3 دسته تقسیم میکنم: برنامههای برای شعر، برنامههای درباره شعر و برنامههای به بهانه شعر. این تقسیم بندی به قضاوت درست ما در مورد برنامههای تلوزیونی پیرامون شعر، کمک میکند.
وی ادامه داد: برنامههای به بهانه شعر، برنامههایی هستند که برای مثال در کنار جشنی، از یک شاعر نیز دعوت میشود. برنامههای درباره شعر، برنامههایی مثل تفسیر مثنوی در شبکه 4 هستند. اما «برای شعر»، موضوع مغفولی بوده است. مخاطبان مشتاق این سبک از برنامه بودهاند اما رسانه هنوز به قالبی نرسیده بود که طبق آن بتواند یک شاکله منظم و تکرارپذیر را برای مخاطب ایجاد کند.
زارعان خاطرنشان کرد: این سبک از برنامهها در طول این این 45 سال به ندرت وجود داشت. کاری که فقط برای شعر باشد را میتوان در برنامه «قندپهلو» دید که آن هم فقط در دایره شعر طنز است.
تهیهکننده «سرزمین شعر» اظهار داشت: برنامه ما ابتدا در شورای عالی شعر وزارت ارشاد مطرح شده بود و ما به یک طرح کلی از «سرزمین شعر» رسیده بودیم. «سرزمین شعر» یک برنامه استعدادیابی نیست اما از ساختار تَلِنت برخوردار است و ما به این جمع بندی رسیده بودیم که چنین فرمی، میتواند مقبول و فرآیند ساز باشد.
-چه عواملی باعث شد تا سیار به عنوان مجری انتخاب شود؟
زارعان در پاسخ به سوال دانشجو در مورد علت انتخاب محمدمهدی سیار به عنوان مجری این برنامه گفت: اگر میخواستیم برنامهای بسازیم که در حوزه شعر و ادبیات بوده و میزان سرگرمی آن محدود باشد و بتوانیم با آن به هدف نهایی که حمایت از شعر معاصر و تغییر سلیقه مخاطب نسبت به آن است، برسیم، لازم بود که فردی مولف را انتخاب کنیم.
وی افزود: آقای سیار ابتدا در مقابل اینکه اجرا کنند، مقاومت داشتند اما با قبول کردن این پیشنهاد، شاهد هستیم که با گذشت 30 قسمت از برنامه، به یک پختگی در اجرا رسیدند و میتوان گفت در آخرین برنامهها، ما به یک کشف جدید در حوزه اجرا هم رسیدیم.
زارعان همچنین پیرامون چرایی انتخاب علیرضا افتخاری برای حضور در این برنامه توضیح داد: مناسبخوانی از سنتهای قدیمی و تاریخی شعرخوانی بوده که شاعر یک فرد را با خود در محفل شعر برای خوب خواندن شعر به اشکال مختلف از جمله آوازخوانی همراه میکرد.
وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که در فضای برنامه سرزمین شعر به فردی نیاز داریم که فضای کلماتی شعرخوانی ما را تلطیف کند و آوازخوانی را هم به برنامه اضافه کند و برای این هدف بود که شاعر شنیدنی را دیدنی کنیم.
تهیهکننده «سرزمین شعر» گفت: علیرضا افتخاری با اشتیاق زیاد در این برنامه حاضر شد و باعث گرمی برنامه سرزمین شعر شد. از نظر من حضور آقای افتخاری، یک افتخار برای برنامه «سرزمین شعر» بود.
زارعان همچنین اشاره کرد که فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» اوایل تابستان از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
-چه کنیم که حوزه شعر چه در فضای مجازی و چه در رسانه ملی بیشتر جریان ساز شود؟
وی در پاسخ به سوال دانشجو گفت: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضربالمثلهایی که ما در زندگی روزمره استفاده میکنیم، برگرفته از مصراعهای شعرها است و از نظر من، ستون خیمه هویت ایرانی شعر است. اگر این واقعیت انکار ناپذیر را قبول کنیم، هرچقدر که برای شعر ارزش قائل شویم، به هویت خود ارزش دادهایم.
زارعان اظهار داشت: اگر میخواهیم جامعه جوان و نوجوان کشور را هویتمند سازیم، هر اندازه که روی حوزه شعر سرمایه گذاری کنیم، کم گذاشتهایم.
وی در مورد پیشنهادات خود در این حوزه نیز در پایان توضیح داد: پیشنهاد من این است که کسانی که در سایر حوزهها مشغول هستند، از این فرآیند حمایت کنند. همین حالا هم «سرزمین شعر» با حمایت همراه اول روی آنتن مانده است. اگر این حمایتها قطع شود، طبیعتا افت خواهد کرد.
پیشنهاد دوم من این است که بیایند دنباله زنجیره ارزش محتوایی را پیش ببرند. اگر شب شعرها و جمعهای شاعرانه و ناشران با «سرزمین شعر» همراهی کنند، قطعا این برنامه نیز مشتاقانه با آنها همراهی خواهد کرد و این فرآیند تک محور رسانه، به فرآیندی چند محور تبدیل خواهد شد.
اگر بتوانیم زنجیره ارزش افزوده را تکمیل کنیم، میتوانیم امیدوار باشیم که نسل آینده از شعر معاصر ایران، بهرهمندتر خواهد بود.