Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اقتصاد با اشاره به رشد ۱۴۰ درصدری بورس در یک سال گذشته گفت:ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، پس از تصویب لایحه مربوطه در مجلس امکانپذیر خواهد بود. ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵ اقتصادی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،فرهاد دژپسند در برنامه تیتر امشب درباره دغدغه‌های اقتصادی مردم گفت: در کشور ما ظرفیت‌های بالایی به لحاظ انسانی، مالی و فیزیکی وجود دارد و ما باید از ظرفیت‌های موجود جامعه در بهبود اوضاع اقتصادی مردم بهره گیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه امروز حجم نقدینگی در کشور بسیار بالاست، افزود: با توجه به فشاری که این نقدینگی به تحریک تقاضا وارد می‌کند، اما به آن باید به شکل فرصت نگاه کنیم؛ یعنی از ظرفیت‌های جامعه برای رونق تولید و سرمایه گذاری استفاده کنیم تا منشا تولید و عامل افزایش صادرات غیر نفتی شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نیاز امروز کشور ایجاد بنگاه‌های بزرگی نظیر پالایشگاه، صنایع معدنی و پتروشیمی است گفت: بر این اساس می‌بایست بخش‌های خصوصی توانمند را وارد عرصه بنگاه‌های تولیدی کنیم، طوری که نقدیندگی‌های سرگردان و خرد مردم را به روش‌هایی مثل بورس و پذیره نویسی جهت دهی کند. 

او با بیان اینکه خوشبختانه مردم بورس را ماُمنی جهت حفظ ارزش دارایی‌ها می‌بینند، افزود: بورس در کشور ما طی یک سال گذشته 140 درصد رشد داشته، پس این رشد نشان می‌دهد این اقدام استفاده شده و جواب داده است.

دژپسند در ادامه و در پاسخ به سوال یک مخاطب در خصوص همکاری نکردن برخی بانک‌ها در ارائه وام گفت: منابع ما برای وام قرض الحسنه بانک‌ها محدود است، ما برای این نوع وام بانکی مصارف معینی تعریف کرده ایم که از ان جمله وام ازدواج است که تلاش بر اینست که به کسانی که در آستانه تشکیل خانواده هستند، تسهیلات با حداکثر همکاری ارائه شود. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره معیشت بازنشستگان گفت: بازنشستگان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند که همیشه سعی کرده ایم تامین مطالبات ان‌ها در اولویت باشد و به شرایط سخت زندگی ان‌ها اشراف داریم، چون در اطرافیان ما این قشر وجود دارند.

او افزود: به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم به جامعه بازنشستگان توجه ویژه‌ای شده و دولت حتی بیش از وسعش سعی کرده معیشت آن‌ها را بهبود ببخشد.

دژپسند گفت : ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، پس از تصویب لایحه مربوطه در مجلس امکانپذیر خواهد بود. 

وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش دوره زمانی ترخیص کالا در گمرک گفت: تراز تجاری کشور بعد از چند دهه، در سالیان اخیر، از جمله سه ماهه اول امسال، مثبت شده است.

انتهای پیام/

R1389/P/S7/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت اقتصاد سازمان برنامه و بودجه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت اقتصاد سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد سازمان برنامه و بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۱۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش دولت سیزدهم برای بازگرداندن امور اقتصاد به مردم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تولید و صادرات در کشور باید مورد تکریم قرار گیرد، گفت: با تاکید رئیس جمهور بر اجرای سند تحول دولت، تلاش‌هایی در دو سال گذشته برای بازگرداندن امور به سوی مردم و مشارکت آنها در اداره کشور انجام شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، "سید احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اظهار داشت: به دلیل نقش و کار ویژه‌های چندگانه، نمایشگاه قرآن به یک محفل فرهنگی و معنوی ویژه تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک غفلت راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته وجود داشته که آن منحصر کردن حوزه اداره امور به یک طبقه خاص از دیوان سالاران کشور بوده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه این رویکرد به طور روشن مغایر با ایده‌های بنیانگذارانه جمهوری اسلامی است، افزود: بر اساس فرمایشات امام خمینی و همچنین مهم‌ترین سند حقوقی کشور یعنی قانون اساسی، اداره امور باید به نحوی صورت گیرد که آحاد مردم، فرصت خودسازی معنوی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مشارکت در رهبری کشور را پیدا کنند.

خاندوزی گفت: ما میراث‌دار یک انحراف جدی در اداره امور و سیاستگذاری‌ها در دهه‌های گذشته هستیم که آن انحراف نه تنها به فراهم کردن مشارکت مردم در مدیریت اقتصادی کشور اعتقادی ندارد، بلکه آن را مخل پیشبرد اهداف و منافع خود می‌داند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به همین جهت ساختارهایی را در دهه‌های اخیر شکل داده‌اند که به واسطه آنها انگیزه مشارکت مردم در امور اقتصادی کشور و سایر حوزه‌ها کاهش یابد.

وی اظهار داشت: نهاد سازی‌هایی که در طول دهه‌های گذشته انجام شده برای این بوده که عامه مردم را کم توجه و بی‌تفاوت کرده و آنها را در موضع دفع قرار دهند و فضا را برای مشارکت آنها ایجاد نکرده و حتی سنگ‌اندازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این اقدامات با طیف گسترده‌ای مواجه هستیم که اساساً انگیزه و تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند.

خاندوزی ادامه داد: نهاد سازی‌های نادرستی که در گذشته انجام شده هزینه مشارکت را بالا برده و مانع نقش آفرینی مردم شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد:  در نتیجه این اقدامات، ظرفیت‌های گسترده انسانی فکری و سرمایه‌های خرد به حاشیه رانده شده است، در حالی که این ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها می‌توانستند در اداره کشور نقش آفرینی کنند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم گفت: با تاکید رئیس جمهور بر اجرای سند تحول دولت، تلاش‌هایی در دو سال گذشته برای بازگرداندن امور به سوی مردم و مشارکت آنها در اداره کشور انجام شد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: تلاش شده است با روش‌های مختلف موانع مشارکت زدوده شده و هزینه‌های مشارکت 85 میلیون نفری در ساخت اقتصاد کاهش یابد.

وی افزود: در عرصه اقتصاد، جلوه تحول این است که بسیاری از اموری که مردم از آن مطلع نبودند و سال‌های طولانی در نهانخانه‌ها باقی مانده بودند در دولت سیزدهم درهایشان گشوده شد تا بدین ترتیب مردم از اطلاعات آنها آگاهی یابند.

خاندوزی با بیان اینکه تلاش کردیم  مردم بدانند که بدهکاران بانکی چه افراد و شرکت‌هایی هستند، اضافه کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده مردم دانستند که بیشترین میزان چرخش مالی در چه بخش‌هایی صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اطلاعات ارزشمندی از شرکت‌های دولتی وجود داشت که به دلیل قرار گرفتن در نهان خانه‌ها کسی از آنها مطلع نبود، به طوری که مشخص نبود که از محل دارایی‌های مردم چه میزان زیان توسط این شرکت‌ها ایجاد شده است.

وی گفت: برای اولین بار اطلاعات مربوط به حوزه عمومی اقتصاد که حق عموم مردم است را منتشر کردیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: البته این اقدامات تازه اول کار است ما تلاش می‌کنیم پس از این بتوانیم مسیرهای نظارت عمومی و پاسخگو کردن مدیران را هموار کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گام دوم اقدامات مجاز کردن مردم عامه مردم برای نقش آفرینی بیشتر بود، ادامه داد: در گذشته آنها باید التماس کرده یا رشوه می‌دادند تا بتوانند سرمایه خود را وارد یک حوزه اقتصادی کرده و پروژه‌ای را اجرا کنند، اما با فعال سازی درگاه ملی مجوزها این‌ مشکلات برطرف شد.

وی گفت: در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) که خیرین با رئیس جمهور جلسه داشتند پیشنهاد دادند که به دلیل دستاورد دولت در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، آنها نیز بتوانند مجوز انجمن‌های خیریه را از طریق درگاه ملی مجوزها اخذ کنند.

خاندوزی ادامه داد: با تسهیلات صورت گرفته شرایط برای ورود صدها هزار جوان و شرکت به عرصه کار فراهم شده است.

وی ادامه داد: گام سوم اقدامات مربوط به بخش هایی است که مالکیت و نظارت داشتند، اما امکان مدیریت برای آنها فراهم نبود.

خاندوزی افزود: شرکت‌های سهام عدالت دارای 50 میلیون سهام‌دار بودند که که فقط در پایان سال اطلاعاتی از آنها منتشر می‌شد اما این 50 میلیون نفر هیچ نقشی در مدیریت آنها نداشتند.

وی افزود: برای اولین بار در شورای عالی بورس با همکاری بخش تعاون کشور زمینه‌ای فراهم شد تا کانون‌های سهام عدالت خودشان از بین افراد صاحب صلاحیت و از طریق ساز و کار پایین به بالا نمایندگان خود را برای تصدی صندلی‌های مدیریتی این شرکت‌ها انتخاب کنند.

خاندوزی ادامه داد: انتخابات مجامع استانی دو استان پیش از نوروز برگزار شد و قرار است تا پایان نیمه نخست امسال در 29 استان دیگر نیز این انتخابات برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در نتیجه تغییر رویکرد مدیریتی که در دولت سیزدهم رخ داده بتوانیم یک شرایط جدید در نوع تعامل سرمایه‌گذاران با سیاستگذاران و نظام اقتصادی کشور فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ضلع دیگر اقدامات مربوط به اصلاح فرهنگ اقتصادی و مناسبات بین اقتصاد و فرهنگ است، گفت: اصلاح فرهنگ اقتصادی بخش دولتی و دیوان سالاری مقدم بر اصلاح فرهنگ عامه مردم است زیرا اثرگذاری بیشتری دارد.

خاندوزی افزود: بنابراین ما تمرکز خود را بر این قرار دادیم که مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور خودشان با نگاه متفاوت، انتخاب‌های متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی و متناسب با شرایط تحریم اتخاذ کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در این راستا اصلاح فرهنگ دیوان سالاری اقتصادی کشور را در دستور کار قرار دادیم تا نوع مناسبات و ارزش‌هایی که باعث می‌شود مدیران با زد و بند و شیوه‌های نادرست ارتقا یابند اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در گام بعد به سراغ اصلاح لایه فرهنگ اقتصادی عامه مردم رفتیم، گفت: متاسفانه بسیاری از ابزارهایی که می‌توانستیم برای اصلاح این فرهنگ استفاده کنیم تاکنون استفاده نکرده بودیم.

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| واعظ آشتیانی
  • خاندوزی، وزیر اقتصاد: با نسلی مواجه‌ هستیم که انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند
  • بر اساس سند تحول امور به مردم واگذار می شود
  • خاندوزی: جهش تولید با مشارکت مردم سال‌ها مورد غفلت بوده است
  • تلاش دولت سیزدهم برای بازگرداندن امور اقتصاد به مردم
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • جاماندگان بخوانند؛ زمان دقیق پرداخت سود سهام‌عدالت