Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند تبریز که با طراحی و ساخت دستگاه «چشم ناظر» توانسته بود از آتش‌سوزی پیشگیری کند، با شرکت در مسابقات اختراعات جهان در لیک هوش مصنوعی مدال طلا را کسب کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آتش‌سوزی از دسته حوادثی است که هر لحظه ممکن است در هر مکان و برای هر کسی اتفاق بیفتد و بر اثر آن خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری وارد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  آمار‌هایی که در جهان انتشار می‌یابد، معرف خسارات عظیم و تلفات نسبتاً زیاد ناشی از آتش‌سوزی است. دانش و اطلاعات مربوط به آتش و شناخت راه‌های پیشگیری و کنترل آن، از ضروریات زندگی سالم محسوب می‌شود.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند آتش سوزی‌ها، قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند و مهم این است که برای حریق‌های غیر قایل پیش‌بینی، تمهیدات مناسب نظیر طراحی و نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در نظر گرفته شود.
احمدرضا افشاری، دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند تبریز فردی است که با طراحی و ساخت دستگاه «چشم ناظر» جهت پیشگیری آتش سوزی قدمی بردارد. او با شرکت در مسابقات اختراعات جهان که سال جاری در توکیو برگزار شد توانست در لیک هوش مصنوععی مدال طلا را کسب کند.
افشاری در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با چگونگی طراحی و ساخت دستگاه «چشم ناظر» می‌پردازد.   دانشجو: لطفا در مورد دستگاه چشم ناظر توضیح دهید
بنا بر مشکلاتی که در زمینه سنسورینگ تشخیص دود و آتش جنگل ها، مراتع، شرکت‌های نفتی و نیروگاه‌های برقی وجود داشت این موضوع ما را وادار به طراحی دستگاه «چشم ناظر» کرد.       دانشجو: عملکرد این دستگاه چگونه است؟
با توجه به اینکه سنسور‌ها بر اساس حرارت کار می‌کنند و فاصله تشخیص سنسور‌ها در آتش سوزی در حد سه الی پنج متر بیشتر نیست و همچنین در استان‌ها که دمای هوا در تابستان بسیار بالا است این سنسور‌ها خیلی دچار آلودگی می‌شوند نیروگاه‌های باید و هر چند روز یک بار این سنسور‌ها باید تعویض کنند.
برای تشخیص آتش سوزی دستگاه «چشم ناظر» براساس هوش مصنوعی و بینایی ماشین طراحی شد است وبا توجه به دقت و برد بالای این سیستم تمام اختلالات برطرف می‌کند.
دانشجو: دستگاه «چشم ناظر» بر چه اساسی عمل می‌کند و آیا کاربرد دیگری هم دارد؟
این دستگاه طبق هوش مصنویی عمل می‌کند. در جنگل‌ها که شکارچی‌های غیر قانونی وجو دارد این دستگاه نسبت به افراد که چهره ناشناس و اسلحه‌ها جنگی حساسیت ویژه‌ای دارد و هم زمان از طریق اپلیکیشن‌های موبایل به صورت آنلاین قابل کنترل است و تمام آن مناطق را به صورت ۱۸۰ درجه در ثانیه تحت کنترل دارد.
دانشجو: چند ماه طول کشید تا این دستگاه به بهربرداری برسد؟
حدود ۸ ماه به راهنمایی‌های دانشجویان که در این زمینه تجربه داشتند توانستم این دستگاه را به بهربرداری برسانم.
دانشجو: آیا برای تهیه قطعات این دستگاه مشکل داشتید؟
بله. برای تهیه پردازنده مرکزی در راس تحریم‌ها قرار داشت به مشکل برخوردیم که البته بعد از مدتی توانستیم این قطعه را تهیه کنیم.     دانشجو: شما در سال قبل مدال طلای جعبه سیاه نجات را کسب کردیم لطفا در این مورد توضیح دهید
در مسابقات جهانی که در رومانی برگزار شد مدال طلای جهبه سیاه نجات دریافت کردم.«جهبه سیاه نجات» سیستمی مبتنی بر سیستم‌های ایمنی خانگی است که به هنگام نشت گاز‌های متان و منواکسید کربن که این گاز‌ها جان هزار نفر را تا کنون گرفته است. طراحی شد.
این سیستم نسبت این گاز‌ها حساس است و هنگام نشت این گاز‌ها سریعا هوا را تصویه می‌کند و تمام خطرات برای آتش سوزی وجود دارد را برطرف می‌کند در صورت بروز نشت گاز، کنتور گاز‌ها و برق را قطع می‌کند.
عملکرد «جهبه سیاه نجات» به این صورت است که به طور آنلاین با مرکز آتشنشانی در تماس است و اگر حادثه‌ای وخیمی رخ دهد از طریق ارتباط پیامی محل صانحه را گزارش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کسب مدال طلای مسابقات اختراعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای دختر تالوکار ایران در انتخابی جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات انتخابی جام‌جهانی ووشو از صبح امروز(۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) در شهر جیاینگ یئن چین آغاز شده است.

در روز نخست این پیکارهای هلیا اسدیان نماینده فرم نن‌گوئن کشورمان موفق شد با کسب امتیاز ۹.۶۲۰ ضمن قرار گرفتن در رتبه نخست به مدال طلای این فرم دست یابد و جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کند.

ورزشکارانی از سنگاپور و ازبکستان نیز در این بخش دوم و سوم شدند. پیش از این نیز زهرا جلیلی ورزشکار تالوی ایران در‌ فرم گوئن‌شو موفق شده بود با کسب نمره ۹.۵۱۳ به عنوان سومی این پیکارها دست یابد.

در این پیکارها ۳۸ کشور و ۳۰۰ ورزشکار حضور یافته‌اند. مدال‌های این فرم توسط مهدی علی‌نژاد، عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی به ورزشکاران اهدا شد.

دیگر خبرها

  • مرگ دردناک یک مرد تبریزی زیر چرخ‌های قطار مسافربری
  • انتخابی جام جهانی چین/ درخشش مدال طلا بر گردن علی خورشیدی
  • این دختر باز هم طلای جهانی گرفت
  • مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی
  • مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو ۲۰۲۴ را کسب کرد
  • طلای دختر تالوکار ایران در انتخابی جام جهانی
  • گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است/هرکس بیشتر زحمت بکشد به المپیک می‌رود
  • مدال طلای مسابقات دوچرخه سواری کشوری از آن ورزشکار کازرونی
  • دیوید تیلور، عددی نبود!/ پیش‌بینی پارسال محقق شد
  • دیوید تیلور عددی نبود!