Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@08:21:30 GMT

بلایی که اینترنت زیاد بر سر مغز می‌آورد!

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۲۲۱۱

بلایی که اینترنت زیاد بر سر مغز می‌آورد!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاید ترسناک به نظر برسد، اما ممکن است واقعا یک روز اینترنت، مغز ما را بخورد. از غلوآمیز بودن این جمله که بگذریم، واقعا به این نکته فکر کرده‌اید که استفاده روزمره از اینترنت و دلبستگی بی‌حد ما به فضای مجازی با مغزمان چه می‌کند؟!

 اینترنت کمتر از ۳ دهه است که به زندگی ما وارد شده و تاثیر زیادی بر روابط‌انسانی و نقل وانتقال اطلاعات گذاشته است، با اینهمه دانشمندان هنوز نمی‌دانند تاثیر دنیای آنلاین بر مغز ما چگونه است؟ یک بررسی تازه تلاش کرده است به این پرسش، پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بررسی که توسط محققان پنج دانشگاه در ایالات متحده، انگلستان و استرالیا انجام شده می‌گوید که تجربیات و درس‌هایی که از استفاده از اینترنت به دست می‌آوریم، می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر تغییرات ساختاری و توانایی مغز در طول زمان داشته باشد.

کودکان، بیشتر در معرض خطرند

شناسایی و درک این تغییرات در کودکان و بزرگسالان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا هنوز مغز آن‌ها در حال رشد است. شاید به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش از این، در ارتباط با استفاده کودکان زیر ۵سال از اینترنت ابراز نگرانی کرده بود. WHO به والدین توصیه می‌کند، کودکان کمتر از ۵ سال نباید بیش از یک ساعت در روز، در مقابل صفحات اینترنتی قرار گیرند.

به این ترتیب محققان تلاش کردند تا تاثیر استفاده از اینترنت را بر میزان توجه و تمرکز، فرآیند‌های حافظه و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار دهند. با بررسی یافته‌های بی‌شمار از مطالعات قبلی، آن‌ها توانستند تحلیل کنند که آیا اثر استفاده از اینترنت بر هر یک از این مولفه‌ها سودمند است یا زیان‌آور!

تغییر در عملکرد و حافظه

محققان ابتدا بر تاثیر انجام چند فعالیت آنلاین بر مغز انسان تمرکز کردند. شواهد نشان داد که انجام کار‌های متعدد به صورت آنلاین، عملکرد افراد را بهبود نمی‌بخشد. در واقع، انجام چندکار آنلاین توجه و تمرکز افراد را مختل می‌کند و آن‌ها را درگیر حواس‌پرتی جدید می‌کند.

«جوزف فی»، کارمند ارشد این پژوهش می‌گوید: «جریان بی‌حد و اندازه‌ای از اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) از طریق اینترنت، ما را به سمت توجه مداوم تشویق می‌کند. با این حال، برای یافتن اثرات کوتاه مدت و طولانی‌مدت این نوع رفتار بر روی جوانان، تحقیقات بیشتری لازم است.»

از مغزتان کمتر کار می‌کشید!

در مرحله دیگری از این پژوهش تیم یادگیری، اثرات استفاده از اینترنت بر حافظه را مطالعه کردند. آن‌ها در بررسی‌هایشان متوجه شدند، در حالی که نسل‌های قبلی مجبور بودند واقعیت‌های زندگی روزمره را به ذهنشان بسپارند، انسان‌های مدرن اکنون می‌توانند محتوای واقعی را به اینترنت منتقل کنند. این نکته در واقع ممکن است مزایایی برای مغز به همراه آورد و این اجازه را می‌دهد تا افراد روی دیگر وظایف و اهداف بلندپروازانه‌شان متمرکز شوند. به این ترتیب در واقع شما برای ذخیره اطلاعات، کمتر از مغزتان کار می‌کشید.

«تعامل‌اجتماعی»، آخرین مولفه‌ای بود که پژوهشگران به بررسی آن پرداختند. آن‌ها دریافتند که مغز تعامل آنلاین را به روشی غافلگیرکننده نسبت به زندگی واقعی پردازش می‌کند. محققان می‌گویند، این ممکن است برای افراد مسن که با احساس انزوا روبرو هستند مفید باشد، اما به نظر می‌رسد که پیامد‌های اجتماعی تعامل آنلاین برای جوانان بیشتر است. آن‌ها در تعاملات فضای اینترنت بیش از سایرین در معرض هیجانات، اضطرابها، فشار همسالان و احیانا طردشدگی قرار می‌گیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دنیای مجازی چه بلایی بر سلامت مغز می‌آورد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت مشکل اینترنت در برخی نقاط از زبان مدیر شرکت مخابرات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، خداداد خالق پناه گفت: گا‌هی برای رفع نقاط کور اینترنت در برخی شهر‌ها، شهرداری و یا مردم معارض می‌شود و با راه‌اندازی دکل در کنار محل سکونتشان مخالفت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان با بیان اینکه متاسفانه معارضات سرعت کار را کاهش می دهد و موجب جلوگیری از توسعه طرح های مخابرات می شود از دستگاه‌های خدمات‌رسان به ویژه شهرداری‌ها همکاری لازم برای توسعه شبکه اینترنت داشته باشند. وی افزود: طراحی شبکه سیار ما قبلاً برای یک شهر با ساختمان‌های یک طبقه یا دو طبقه بوده است، اما اکنون در سطح شهر یاسوج ساختمان‌های ۵ تا ۱۰ طبقه وجود دارد این موارد باعث می‌شود که پوشش با مشکل رو به رو شود و شاهد نقاط کور اینترنت در شهر یاسوج باشیم. مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک سری افزایش ارتفاع دکل در دستور کار است و یک سری جا به جایی دکل را داریم که با این کار‌ها نقاط کور پوشش داده می شود. خالق پناه بیان کرد: مثلاً در خیابان معلم‌ها، شهرک جهاد، امامت ۱۴، امامت ۷، کاشانی ۱۰ و شهادت ۱۱ از جمله نقاطی هستند که یا در حال افزایش ارتفاع دکل و یا جا به جایی دکل هستیم.

دیگر خبرها

  • انفجار بمب اتمی چه بلایی سر شهر می‌آورد؟ / فیلم
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • برخورداری مردم روستای گناوه لری گچساران از اینترنت پرسرعت
  • بسته‌های همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • علت مشکل اینترنت در برخی نقاط از زبان مدیر شرکت مخابرات
  • کاهش وزن سریع چه بلایی سرتان می‌آورد
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم
  • انتقاد تند و تیز به شوخی‌های سریال نون خ ۵
  • طعنه درو مک اینتایر به وین رونی؛ چه بلایی سرت آمده؟! (زیرنویس فارسی) / فیلم WWE
  • طعنه ستاره WWE به وین رونی در حضور او؛ چه بلایی سرت آمده؟!