Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر انجمن اسلامی لندن گفت: انجمن اسلامی را هیچ وقت نمی‌شود از سیاست جدا کرد، برنامه‌های سیاسی به بالابردن سطح تحلیل مخاطبین ساکن خارج از کشور کمک می‌کند.

 

امیرحسین نوری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان در لندن در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون سبقه این تشکل دانشجویی گفت: انجمن اسلامی دانشجویان لندن قبل انقلاب تاسیس شد و تا انقلاب، نقش مهمی در به ثمر رسیدن آن و شنیده شدن صدای حضرت امام (ره) در خارج کشور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در ایام انقلاب اسلامی، نوارها و بیانیه‌های حضرت امام توسط دانشجویان ایرانی بین ایرانیان مقیم انگلستان پخش می شد و پیام انقلاب ازاین‌ طریق به گوش آنان می رسید. پس از انقلاب نیز، فعالیت های انجمن روند گسترده تری را پیش گرفت و در بزنگاه‌های مهم، انجمن اسلامی نقش مهمی را ایفا کرد. برای نمونه، در حادثه گروگانگیری سفارت ایران در لندن، دو تن از اعضای انجمن به نام های لواسانی و صمد زاده به مقام شهادت نائل شدند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان لندن ادامه داد: آن زمان که گروگانگیری انجام شد انجمن اسلامی با تمام امکانات بسیج شد تا به آن پایان دهد و این اتفاق باعث شد تا دولت وقت بریتانیا به ماجرا ورود کرده و آنرا پایان دهد. این اتفاق مهمی بود گرچه این قائله پایان خوشایندی نداشت و با شهادت دو نفر از اعضای انجمن پایان یافت، اما گروگان ها که از مردم عادی و کارکنان سفارت بودند نجات یافتند. بعد از این واقعه نیز انجمن اسلامی همیشه در طول مدت فعالیتش سعی بر این داشته است که بتواند آرمان های انقلاب اسلامی را در اروپا تبیین و از مواضع بین المللی و منطقه ای ایران دفاع بکند کما اینکه هم اکنون نیز این کار را می کند و سعی دارد تا نقش موثری در تصمیماتی که برای ایران در غرب گرفته می شود داشته باشد.

نوری گفت: در تمام سال‌های بعد از انقلاب، انجمن اسلامی فراز و فرودهایی داشته است و افرادی با طیف های مختلف فکری و جناحی آمده و رفته اند. اما امروزه انجمن دنبال این است تا تمام دانشجویان ایرانی و کسانی که ایران برایشان مهم است بتوانند در انجمن برای اهداف ملی فعالیت کنند. طبیعتا یکی از مشخصه های عضویت در انجمن اسلامی التزام به دین اسلام است و افرادی که عضو می شوند این التزام را دارند و تلاش می کنند تا مبانی دینشان را به صورت درست برای افراد ساکن غرب تبیین و با فضای اسلام هراسی رایج مبارزه کنند.

وی افزود: از جمله مثال هایی که می شود در این رابطه زد این است که، هر سال در روز عاشورا کنار دسته های عزاداری که برای امام حسین شکل می گیرد اعضای انجمن به تبلیغات و گفتگو با ناظران و مردم عادی می پردازند. اعضای انجمن اسلامی به کسانی که حرکت امام حسین(ع) و اسلام را به خوبی نمی شناسند حرکت امام حسین علیه السلام را معرفی کرده و با اهدای بروشورهایی سعی می کنند. ابعادی از نهضت حسینی و شخصیت بزرگوار امام علیه السلام را تبیین کنند. بعضا در مواجهه با افراد خارجی می بینیم برخی آنقدر از این موضوع بیگانه هستند که وقتی می گوییم یک کسی به نام حسین بود می گویند این همان صدام حسین است؟ در این حد از جریان عاشورا بی خبرند. خوشبختانه ما در این چند سال توانستیم در کنار این دسته های عزاداری شناختی ایجاد کنیم. این حرکت را چند سالیست نه تنها در انگلستان بلکه در اقصی نقاط اروپا به همت دانشجویان ایرانی و حتی غیر ایرانی شاهد هستیم.    
وی با اشاره به فعالیت های یکسال اخیر انجمن اسلامی لندن گفت: در طول یک سال اخیر چهار کارگروه در انجمن شکل گرفته وبه فعالیت مشغول بوده اند که این چهار کارگروه هر کدام زیرمجموعه بخش علمی و فرهنگی بودند که متشکل از کارگروه مباحثه، اکران فیلم و مستند، برنامه مذهبی و مناسبتی و کارگروه برنامه های سیاسی است. کارگروه مباحثه یک کارگروه کاملا علمی است که جناب آقای حسن روشندل مسئول این کارگروه، هم از تحصیلات حوزوی و هم از تحصیلات آکادمیک دانشگاهی در انگلستان بهره مند هستند. کارکرد این کارگاه به این شکل است که شنبه اول هر ماه کتابی به رای اعضا انتخاب می شود و حول بخشی از این کتاب مباحثه ای هدفمند صورت می گیرد و شرکت کنندگان با توجه به مطالعه ای که داشته اند نظراتشان را ارائه می دهند. مطالعه این کتابها به آشنایی با نظرات و دیدگاه های مختلف کمک زیادی میکند چرا که کتاب های انتخاب شده از نویسندگانی با آرا و نظرات متفاوت انتخاب میشوند که گاه ممکن است نویسنده آقای جردن پیترسون باشد و گاه از دکتر بهشتی، مطهری و ... کتابی انتخاب می شود.

نوری ادامه داد: کارگروه برنامه اکران فیلم و مستند ماهی یک بار برگزار می شود که هدفش اکران مستندهای خوب تولید داخل و بعضا خارج همراه تحلیل موضوع مستند است. برای مثال ما یک مستندی را نمایش دادیم از دو مستندساز آمریکایی؛ آن دو رفته بودند غزه و مستندی قابل توجه و متمایز تولید کرده بودند و البته اسرائیلی ها هم با آنها برخورد کرده بودند. در آن برنامه ما با کارگردان آن صحبت کردیم و ایشان اتفاقاتی که برایش در جریان سفر افتاده بود را برای مخاطبین توضیح داد و نظراتش را در مورد وضعیت و آینده مردم فلسطین و غزه ارائه داد و در پایان هم به سوالات مخاطبین پاسخ گفت.
دبیر انجمن اسلامی لندن افزود: سال قبل صحبت کردیم تا اکران تنگه ابوقریب را در لندن داشته باشیم چرا که اینگونه فیلم ها در نشان دادن چهره مظلوم مردم ایران در مقابله با ارتش تا دندان مسلح رژیم بعث عراق و حملات نا جوانمردانه و شیمیایی آنان، بسیار موثر است. اینکه تجربیات تلخ مردم ما از سلاح های شیمیایی ساخته کشور های اروپایی برای مردم این کشور ها به نمایش در بیاید یک امر لازم است چرا که یک فرد اروپایی ممکن است در طول عمرش چند فیلم از ایران نگاه کند که متاسفانه آن هم فیلم هایی مثل آرگو و دیگر نمونه های ضد ایرانی آن است. این بسیار مهم است که نهاد های داخل کشور این مسئله را درک کنند و پشتیبان تشکیلاتی مثل انجمن لندن باشند تا بتوان از مظلومیت رسانه ایران در خارج از کشور کاست.
وی گفت: کارگروه دیگری داریم که برنامه هایی با موضوعات سیاسی برگزار می کند. انجمن اسلامی را هیچ وقت نمی شود از سیاست جدا کرد و این برنامه به بالابردن سطح تحلیل مخاطبین ساکن خارج از کشور کمک می کند و سعی می کند با آوردن کارشناسان مختلف سیاسی و تحلیل های به روز به این هدف نزدیک شود. برای نمونه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته سعی کردیم با دعوت از نمایندگان ستاد نامزدهای ریاست جمهوری فضایی را برای طرح سوالات ایرانیان ساکن اروپا از کاندیدها بوجود آوریم. همچنین مباحث سیاسی اقتصادی مرتبط با خروج امریکا از برجام و تحریم های ظالمانه آن با حضور اساتید دانشگاه و صاحب نظران بررسی شد و مورد تحلیل قرار گرفت.

کارگروه دیگری که در مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان لندن مشغول فعالیت است کارگروه برنامه های مذهبی و مناسبتی نام دارد که برنامه های گسترده ی ملی و مذهبی مانند عید نوروز و جشن شب یلدا را برگزار می کند و همواره با توجه و همراهی بسیار خوب ایرانیان انگلستان مواجه می شود. برای مثال جشن نوروز ما بالغ بر 200 نفر میهمان داریم. امسال توانستیم با کمک خیرین و نماینده محترم رهبری در امور دانشجویان اروپا و همینطور مرکز اسلامی انگلستان، بالغ بر ۵۰۰ نفر را مهمان سفره های بابرکت ماه رمضان کنیم. تنها در شب های قدر مجموع ۳۰۰ نفر میهمان داشتیم.
دبیر انجمن اسلامی لندن گفت: در برنامه های ما دانشجویان از طیف سنی کارشناسی تا دکترا حضور دارند ولی بیشتر اعضا کارشناسی ارشد به بالا هستند.شدیدا تمایل داریم با دانشجویان ایرانی در دانشگاه های مختلف ارتباط برقرار کنیم. هر دانشگاهی یک سری انجمن دارد که مثل انجمن های دانشگاه های داخل ایران هستند. بعضا دانشجویان ایرانی در آنها فعالیت می کنند و بین آنان دانشجویان نخبه ای پیدا میشود که دلشان برای ایران می تپد. انجمن اسلامی دانشجویان لندن همواره از همکاری با دانشجویان ایرانی استقبال میکند و از بین آنها عضو میپذیرد.
وی با اشاره به کمکهای انجمن اسلامی لندن به سیل زدگان ایران گفت: مانند بلایای طبیعی دیگر که در ایران شاهد بودیم، در قضیه سیل گسترده سال 98 هم اعضای انجمن اسلامی دانشجویان لندن به جمع آوری کمک های مردمی پرداختند و آنها را بدون واسطه به سازمان هلال احمر ایران که متولی رسیدگی و سامان دهی به وضعیت مناطق آسیب دیده بود اهدا کرد. این قبیل فعالیت ها می تواند به کمک انجمن های ایرانی دانشگاه های مختلف لندن بصورت گسترده تری جمع آوری شود و یک حرکت انسان دوستانه و ملی برای آن شکل بگیرد. لازم به ذکر است که انجمن اسلامی دانشجویان در لندن سال گذشته نیز با همکاری کمپین پشت گرمی و نیز هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران، برای حمایت از‌ مردم زلزله زده، قدم های بسیار مقبتی برداشت که از جمله آن می‌توان به جمع اوری بالغ بر ۴ تن پوشاک و ارسال آن به مناطق زلزله زده اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سفارت ایران در لندن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مفدا، اسماعیل عجم با بیان این خبر گفت: انجمن‌های علمی و کمیته تحقیقات دانشجویی همواره می‌بایست در تعامل با یکدیگر و دوشادوش هم در مسیر گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی حرکت کنند.

وی افزود: در راستای نقش آفرینی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و ضرورت جهش علمی و تحقیقاتی کشور و ظرفیت توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی در تأمین این هدف با توجه به تقویت اعتبارات کمیته‌های تحقیقات دانشجویی در دولت مردمی، طی تفاهم‌نامه ای میان معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مقرر شد از این پس از اعتبارات کمیته‌های تحقیقات در حمایت مالی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های علمی استفاده حداکثری شود.

این مقام مسؤول افزود: از آنجایی که جهش تولید از طریق توسعه تولیدات علمی امکانپذیر خواهد بود، از معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده شورای مرکزی انجمن‌های علمی را در زمینه نگارش مقالات علمی و پژوهشی راهبری کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: از عرصه‌های پنجگانه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی از یک سو و فعالیت‌های نوآورانه از سوی دیگر اشاره کرد لذا دانشجویان علاقه مند می‌توانند از این فرصت بی سابقه نهایت حسن بهره برداری را در جهت ارتقای علمی خود و دیگر عزیزان داشته باشند.

ضمناً در این طرح مشترک اولویت استفاده از دانشجویان به عنوان همکار پژوهشی، بر اساس یکی از مشخصات ذیل است: دانشجویان نخبه، دانشجویان مقطع دکتری و دانشجویان متأهل

عجم ابراز امیدواری کرد، با عنایت خداوند متعال، مشارکت وسیع دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و اهتمام همکاران دو معاونت در دانشگاه‌ها، اتفاقات مثمر و بی سابقه‌ای را در ارتقای دانش و پژوهش جامعه شاهد باشیم.

کد خبر 6085169

دیگر خبرها

  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • ماجرای گروگانگیری خونبار!
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • ماجرای گروگانگیری خونبار در خراسان
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند
  • ماجرای تخلف و درگیری جایگاه سوخت در اراک چه بود؟
  • تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی