Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@07:45:23 GMT

دلیل کاهش آلاینده ازن در هوای تهران در طول مرداد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۲۳۰۰

دلیل کاهش آلاینده ازن در هوای تهران در طول مرداد

آلاینده ازن در تیر ماه امسال ۱۳ روز از هوای پایتخت را آلوده کرد، اما در مرداد ماه غلظت این آلاینده به نسبت کاهش پیدا کرد و ۵ روز از هوای پایتخت را در شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس قرار داد. پیش‌ساز‌های ازن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسید‌های نیتروژن است. این مواد در مجاورت گرما و نور خورشید به آلاینده ازن تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد آلی فرار (VOC) از منابع مختلفی از جمله پمپ بنزین‌ها یا باک خودرو‌ها متصاعد و آلاینده ناکس نیز از طریق خودرو‌ها تولید می‌شود.

حسین شهیدزاده - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - درباره چرایی کاهش ازن در مرداد ماه اظهار کرد: بیشترین غلظت روزانه ازن در سطح زمین در ساعات بعد ازظهر و طی ماه‌های گرم سال است. طی امسال نیز با گرم‌تر شدن هوا از نیمه خرداد ماه بر میزان غلظت این آلاینده افزوده شد و تا پایان مرداد ماه ۲۵ روز از هوای تهران را آلوده کرد.

وی با بیان اینکه غلظت ازن با افزایش و کاهش دما و شدت تابش ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعداد روز‌های با شرایط نامطلوب ازنظر آلاینده ازن در تیر ماه بیشتر از مرداد ماه بود چرا که در تیر ماه اشعه تابشی خورشید و دمای هوا شدت بیشتری داشتند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه میانگین دمای روزانه در تیر ماه امسال ۳۲.۶ و در مرداد ماه ۳۱.۰۵ بود، گفت: همچنین میانگین دما در ساعات ۱۰ تا ۱۸ تیر ماه ۳۷.۴ و در مرداد ماه با ۱.۵ درجه کاهش ۳۵.۹ گزارش شد.

به گفته شهیدزاده همچنین میانگین تشعشع روزانه در تیر ماه ۲۹۲.۵ و در مرداد ماه ۲۵۸.۴ بود که ۳۴.۱ واحد کاهش داشت. میانگین تشعشع در ساعات ۱۰ تا ۱۸ تیر ماه ۶۵۱.۷ و در مرداد ماه ۵۹۶.۵ اعلام شده است بنابراین طی تیر ماه بستر مناسب‌تری برای تولید ازن در هوا وجود داشت.

وی در پایان با بیان اینکه هر چه دمای هوا و میزان تشعشع خورشید بیشتر باشد پیش‌ساز‌های ازن فعال‌تر می‌شوند، تصریح کرد: هر چه دمای هوا بیشتر باشد میزان تبخیر ترکیبات آلی فرار نیز بیشتر می‌شود و مقادیر زیادی از آن در جو حضور دارند. از آن‌جا که این ترکیبات از عوامل مهم تولید ازن به شمار می‌روند، افزایش دما در تیر ماه از این طریق بر تولید ازن تاثیر داشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ازن آلاینده هوای تهران آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران در آخرین روز فروردین

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۶۸ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

ایسنا در خبری نوشت:همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۴ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۲۵ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۳ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896974

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای تهران در آخرین روز فروردین
  • کیفیت هوای پایتخت در آخرین روز از فروردین ماه قابل قبول است
  • هوای تهران در وضعیت قابل قبول قرار دارد
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • تداوم کیفیت سالم هوا در تهران
  • پیش‌بینی هوای آخر هفته تهران
  • وضعیت هوای تهران در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران منصوب شد
  • امروز هوای تهران پاک است
  • ​آغاز برقی سازی اتوبوس ها و تاکسی ها برای کاهش آلودگی هوای شهرها