فکر و ایده خریدنی نیست!
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۲۳۱۷
اگرچه تعیین دستمزد نویسندگان توسط شورایی که از همین خانواده تشکیل شده اتفاق افتاده و قرار است این ماجرا به نظم و نسخ گرفتن وضعیت دستمزد در بحث فیلمنامه نویسی کمک کند اما با نگاهی اجمالی به مبالغ تصویب شده میتوان دریافت اعداد و ارقام براساس استاندارهایی متفاوت شکل گرفته است.
بیتردید ساز و کار این اتفاق میتواند این قشر موثر و مهم در تولید آثار نمایشی را در کارشان دلگرم و بر حوزه حرفه ایشان منسجمتر کند اما این مساله باید بر اساس پارامترهایی رخ بدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته این اتفاق را باید از دو جهت به فال نیک بگیریم، یکی اینکه نویسنده میداند تلاشش با نگاهی حرفهای بررسی شده و دو اینکه مهمترین عضو تولید یک کار تلویزیونی یا سینمایی که نویسندگان هستند با فراغ بال و آرامش اقدام به کار میکنند.
اما نکتهای که بعد از تمام موارد فوق مدنظر نگارنده این یادداشت است به این برمیگردد که:
مگر میشود برای تمام نویسندگان یک گریت به اندازه مشخص در بحث فیلمنامه درنظر گرفت؟!
مگر کیفیت کار همه بازیگران یا کارگردانان با یک خطکش اندازهگیری میشود که در کار نویسندگان ماجرا به این منوال دیده شده است؟!
آیا تمام نویسندگان در نگارش فیلمنامه به یک اندازه دارای خلاقیت و توانمندی هستند؟!
آیا نویسندگان سینما و تلویزیون با همین اعداد و ارقام تصویب شده عقد قرارداد میکنند؟!
اگرچه کار هنری نمیتواند دارای عدد و رقم (دستمزد مشخص) باشد و بایستی براساس یک توافق اعداد و ارقام رد و بدل شود اما فراموش نکنیم هر نویسنده برای نگارش یک فیلمنامه، مراحل تحقیقاتی خاص خودش را ، براساس قصه و موقعیت داستان دارد و درحقیقت باید برای این مصوبه به تبصره هایی برسیم که در آن مسیر تحقیق و بررسی توسط گروه نگارش نیز مدنظر باشد.
قطعا باید سوابق نویسنده یکی از آیتم های موثر در دستمزدش محسوب شود. بد نیست که کارشناسانی در این امر برای باکره گی قصه ها نیز آیتم هایی را مورد نظر داشته باشند. چراکه بسیاری از فیلمنامهها (در سینما و تلویزیون) این روزها کپی از تولیدات خارجی ست و برخی دیگر حتی کپی برداری شده از ایدههای دست چندم آثار داخلی است. پرواضح است که باید داستان های بکر با نگاهی کارشناسی شده برآورد گردد تا این انگیزه و هیجان در نویسنده ایجاد شود و با خلاقیت، تحقیق و بررسی فراوان به دنبال خلق باشد نه کپی کاری و...
با این وصف که فیلمنامه عضو حیاتی یک اثر دراماتیک (در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی) است بایستی به تفکر نویسنده و آنچه در ذهنش می گذرد احترام بگذاریم و با نگاهی کیلویی و بازاری او و هنرش را برآورد نکنیم که حقی ضایع نگردد!
فراموش نکنید نگارش برخی قصه ها در بعضی از ژانرها تاثیرات روحی و روانی بسیاری بر نویسنده می گذارد، که گاهی مدتی و شاید حتی سالها برای او انجام هر فعالیت هنری را غیرممکن می سازد. بدیهی است که باید این موارد در برآورد دستمزد نویسندگان مدنظر قرار گیرد.
با این اوصاف نمی توان پذیرفت هیچ شورایی بتواند بر روی کار هنری قیمتی مطلق بگذارد. در شرایط فعلی ما به نویسندگان این اجازه را می دهیم که براساس عدد و رقمی که دریافت می کنند کار کنند و عملا خودمان فرصت را برای افت کیفی تولیدات از روی کاغذ باز می گذاریم.
با خانواده نگارش و نویسندگان این موضوع را بررسی می کنیم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون خلاقیت دستمزد فرهنگ و هنر برنا نویسندگان شورای نویسندگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت
پوران درخشنده کارگران ایرانی درباره فعالیتهای اخیر خود و ساخت فیلمی با عنوان «عشق» خبر داد و گفت: فیلمنامه این فیلم را با مضمون مهاجرت در آمریکا نوشتم و پروانه ساختش را هم گرفتهام.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پوران درخشنده در تدارک ساخت فیلم «عشق» با موضوع مهاجرت و با حضور بازیگران ایرانی و خارجی است.
این کارگردان که از چند سال قبل درصدد ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمیکنند» بود، در گفتوگویی بیان کرد: هنوز موافقتی برای ساخت این فیلم از سوی سازمان سینمایی اعلام نشده است در صورتی که پیشتر در دولت گذشته مجوز ساخت گرفته بودم، ولی به دلیل همزمانی با دوران شیوع کرونا و بعد هم یکسری مشکلات دیگر تاریخ پروانه ساخت منقضی شد و نتوانستم ساخت آن را زودتر شروع کنم. وقتی هم برای تمدید پروانه اقدام کردم با آن موافقت نشد. برای من سوال است که مگر شرایط با گذشته چه فرقی دارد که الان نمیتوان چنین فیلمی را ساخت؟
درخشنده درباره اینکه در سال جدید محورهایی برای فیلمسازی اعلام شده است که موضوعات اجتماعی و معضلات فرهنگی را هم در برمیگیرد، گفت: واقعیت این است که من برای ساخت فیلمی که موضوع و دغدغهای فرهنگی و اجتماعی دارد، جوابی قانع کننده نگرفتم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر یک فیلمنامه دیگر هم دارم که آن را در آمریکا نوشتم و پروانه ساختش را هم گرفتهام. این فیلمنامه با نام «عشق» درباره مهاجرت است که فعلا اولویت اصلیام ساخت همین فیلم است.
درخشنده این روزها در حال مذاکره با بازیگر است تا هر چه زودتر فیلمش را که با نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی خودش ساخته خواهد شد، کلید بزند. او تاکید دارد که «عشق» را حتما باید در خارج از کشور بسازد.
این فیلمساز کرمانشاهی از مدتها قبل مشغول نوشتن رمانی براساس زندگی مادرش بوده که درباره آن تاکید کرد: رمان «مادرم ایران» احتمالاً تا ماه آینده تمام میشود و پس از پایان کار برای انتشار آن اقدام میکنم. قصد دارم در آینده هم یک سریال براساس همین رمان برای شبکه نمایش خانگی بسازم.