Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-03-28@09:34:18 GMT

پزشکان چگونه کارتخوان‌ها را دور زدند؟

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۲۳۹۱

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان به راحتی می‌توان چیزی بین ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ میلیارد تومان را به بودجه کشور اضافه کرد.

به گزارش شریان نیوز، رشد و توسعه اقتصادی از وظایف مهم دولت‌ها بوده که نیاز به منابع مالی گسترده‌ای دارد که در کشور ما بخش عمده این منابع از طریق درآمد‌های نفتی تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه تحریم در سال‌های اخیر در کنار اتمام سریع منابع نفتی کشور‌ها حاکی از آن است که درآمد‌های نفتی نمی‌توانند منبع قابل اتکایی باشند؛ از طرف دیگر قیمت نفت ثابت نیست و باتوجه به شرایط مختلف تغییر می‌کند؛ در سال‌های اخیر که کشور درگیر تحریم‌های نفتی بوده که این موضوع باعث کاهش فروش نفت ما شده است.

یکی از بهترین جایگزین‌ها برای این منبع ناپایدار، استفاده از مالیات بوده که درآمد حاصل از آن پایدارتر از درآمد نفتی است. براساس آمار‌ها و گزارشات تنها ۴۰ درصد اقتصاد کشور مالیات پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که به همین میزان یعنی ۴۰ درصد هم از پرداخت مالیات معاف هستند و ۲۰ درصد نیز از پرداخت مالیات شانه خالی و پرداخت نمی‌کنند.

طی ماه‌های گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی عنوان کرده که به دلیل ضعف ساز و کار‌های قانونی و عدم اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی به یکدیگر، توان اخذ مالیات واقعی بسیاری از مشاغل در کشور امکان پذیر نیست.

یکی از حوزه ها، حوزه سلامت بوده که به جرأت می‌توان گفت بیشترین فرار مالیاتی در این حوزه رخ داده است؛ در این حوزه یکی دیگر از مشکلات در اخذ مالیات را می‌توان نبود شفافیت نام برد که برای همین بود که موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان مطرح شد.

 

چگونه پزشکان، کارتخوان‌ها را هم دور زدند

شاید برای خیلی از مراجعین پزشکان پیش آمده باشد که هنگام پرداخت پول ویزیت منشی، به آن‌ها گفته باشد دستگاه کارتخوان خراب است، لطفا نقدی پرداخت کنید. حتی در بعضی از مطب‌ها کار‌های خلاقانه‌تری انجام شده بود. مانند اینکه شماره کارت فرزند آقا یا خانم دکتر روی پیشخوان قرار داده شده بود و بیماران می‌توانستند پول را به آن شماره کارت یا حساب واریز کنند.

در حالتی دیگر هم پزشکان دستگاه‌های کارت خوان را به نام فرزندان و یا منشی خود می‌گیرند که منابع اطلاعاتی درباره درآمد آن‌ها ناقص شود؛ اکنون این سوال مطرح است که واقعا مالیات پزشکان چقدر خواهد بود که این قشر تمام تلاش خود را برای فرار از پرداخت آن به کار بسته اند؟

اگر پرداخت مالیات حق مسلم این قشر بوده چرا پزشکان به هر طریقی شده از پرداخت آن فرار می‌کنند و این افراد تا چه اندازه دچار تنگی معیشت هستند که پرداخت مالیات را ظلم به خود تلقی کرده و عرصه زندگی را بر خود تنگ می‌دانند.

طبیعی است که درآمد پزشکان جزء بالاترین حقوق و درآمد‌ها در کشور است و از همین جهت است که اینقدر دست به تلاش میزنند تا بتوانند از پرداخت آن فرار کنند؟ آیا این قشر با پرداخت مالیات مورد ظلم واقع می‌شود و در معیشت خود به مشکل می‌خورد و یا زیاده خواهی منجر به این همه تلاش برای فرار از پرداخت مالیات شده است؟

 

فرار پزشکان از پرداخت مالیات ۷ هزار میلیاردی

طبق اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، مالیات پرداخت شده توسط پزشکان در سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. همین سازمان مقدار مالیات پرداختی توسط پزشکان که باید در طول سال پرداخت شود را چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان یا ۷ هزار میلیارد ریال تخمین زده اند.

طبق اعلام نوری، رئیس سازمان امور مالیاتی استان تهران، در سال ۱۳۹۵ میانگین مالیاتی که از سوی پزشکان اعلام شد، برای هر نفر حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. اما طبق آمار و اطلاعات سامانه‌های طرح جامع مالیاتی این میانگین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان توسط سازمان امور مالیاتی تعیین شد.

براساس گزارش شماره مرکز پژوهش‌های مجلس مقدار واقعی مالیات پزشکان در سال حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان است. یعنی تنها با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان حداقل می‌توان ۶۵۰۰ میلیارد تومان به رقم بودجه کشور اضافه کرد.

شاید برای پیگیری همین مساله بود که نمایندگان ملت در بررسی بودجه سال ۹۸، تمامی صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ملزم به نصب کارتخوان در مراکز فعالیت خود کرده‌اند؛ اما باید به این نکته توجه کرد تا وقتی که این دستگاه‌ها به حساب پزشکان متصل نباشد، نمی‌تواند به شفاف سازی درآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان کمکی کند.

منبع: شریان

کلیدواژه: سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول بیش از ۱۱۰ همت از محل فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: عزم راسخ سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی و وصول معوقات و مطالبات دولتی از ابر بدهکاران موجب شد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل وصول شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محمدهادی سبحانیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عزم راسخ سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی و وصول معوقات و مطالبات دولتی از ابر بدهکاران موجب شد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل وصول شود.

وی افزود: ۴۵ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت مستمری کمیته امداد و بهزیستی و کالابرگ الکترونیکی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شد.

کد خبر 739337

دیگر خبرها

  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • ابر بدهکاران مالیاتی نقره داغ شدند
  • ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد مالیات معوق از بدهکاران مالیاتی
  • وصول بیش از ۱۱۰ همت از محل فرار مالیاتی
  • مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • مالیات دهندگان بخوانند! / مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • فرار مالیاتی چه مجازاتی دارد؟