Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرقی نمی‌کند شاغل باشی یا بازنشسته، معلم باشی یا کارگر؛ باید بتوانی با دستمزدی که دریافت می‌کنی، امورات زندگی‌ات را بگذرانی.  این، یک اصل مسلم در همه جای جهان است.

 از زمانی که نیروی کار بشر تبدیل به یک «کالا» برای عرضه در بازار عرضه و تقاضا شده است، چالش اساسی همیشه یک چیز بوده است؛ سود هر گروه از  «ارزش افزوده‌ی تولید» چقدر باید باشد و در این معادله‌ی نابرابر که کارگر چیزی جز نیروی کارش برای عرضه ندارد، «عدالت» کجا ایستاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدا از همه‌ی مناقشات تاریخی بر سر این سوال و چالش کلیدی، یک گزاره‌ی غیرقابل انکار به عنوان بدیهی‌ترین و زیرساختی‌ترین پیش شرطِ عدالت وجود دارد: نیروی کار باید بالاتر از خط فقر بایستد و با دستمزدی که دریافت می‌کند باید بتواند هزینه‌های حداقلی زندگی را پوشش دهد.

خط فقر و عقب‌ماندگی معیشتی

بدون توجه به معیارهای رسمی و قابل قبولی برای عدالت توزیعی مانند منحنی لورنز و ضریب جینی، یک اصل مسلم وجود دارد: دریافتی طبقه کارگر نباید زیر خط فقر باشد.

اما خط فقر چیست؛ علیرغم تاکید برنامه‌های توسعه پنجم و ششم بر ضرورت تعیین خط فقر توسط دولت، دولتی‌ها هیچ زمان در این زمینه اهتمامی نورزید‌ه‌اند اما چند سالی‌ست که فعالان کارگری رسمی که کمیته دستمزد کانون عالی شوراها را می‌گردانند، براساس بند دوم ماده ۴۱ قانون کار از کمیتی نوپا در مذاکرات مزدی پرده‌برداری کرده‌اند: سبد معاش خانوار.

سبد معاش خانوار، ترجمان واقعی و ملموس خط فقر است؛ چراکه براساس تعریف، کمترین هزینه‌های ممکن برای یک خانوار متوسط ایرانی را فرمول‌بندی می‌کند. اگر خط فقر را همان سبد معاش درنظر بگیریم، با توجه به اینکه آخرین عدد محاسبه برای سبد معاش در تیرماه سال جاری، دقیقاً ۷ میلیون و ۵۳۱ هزار تومان اعلام شده، مشخص می‌شود که اغلب مزدبگیران شرایط سختی را تجربه می‌کنند.

فاصله میان دریافتی (حقوق یا مستمری) با سبد معاش یا خط فقر، شاخصه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی «عقب‌ماندگی معیشتیِ گروه‌های مزدی» است؛ در این معادله، سبد معاش، متغیر ثابت است و برای گروه‌های مختلف، عدد آن فرقی نمی‌کند چراکه هزینه‌های حداقلی زندگی با توجه به نوع اشتغال یا مستمری‌بگیری چندان توفیری نمی‌کند؛ آنچه که متغیر است، میزان دریافتی است.

حداقل مستمری فقط ۲۳ درصد از هزینه‌های خانوار بازنشسته را پوشش می‌دهد

شاید بتوان گفت «مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر تامین اجتماعی» گروهی هستند که بیشترین «عقب‌ماندگی معیشتی» را دارند؛ کافیست فاصله حداقل مستمری را با سبد معاش محاسبه کنیم تا این حقیقت، عیان شود:

حداقل مستمری بازنشستگان در نهایت با لحاظ کردن همه متعلقات و افزودنی‌ها به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد؛ اگر این عدد را بر سبد معاش ۷ میلیون و ۵۳۱ هزار تومانی بخش کنیم، درمی‌یابیم که حداقل مستمری فقط ۲۳ درصد از هزینه‌های خانوار بازنشسته را پوشش می‌دهد. فاصله ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار تومانی حداقل مستمری با کمینه‌ی هزینه‌های زندگی، نشان‌دهنده‌ی فاصله شدید معیشتیِ بازنشستگان است.

حال این سوال پیش می آید که «ترمیم مستمری» چقدر ضروری‌ست؛ اگر به فرض قرار باشد شورای عالی کار در شهریور ماه برای افزایش قدرت خرید کارگران، راهکارهایی تعیین کند، چقدر ضرورت دارد که این راهکارها به بازنشستگان نیز تعمیم داده شود.

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در رابطه با ضرورت ترمیم مستمری‌ها در میانه سال، به خصوص در سال جاری می‌گوید: اگر قرار است هرچیزی سر جایش باشد و امورات اقتصاد روی ریل بیفتد، ترمیم مستمری بازنشستگان «باید» انجام شود؛ این، یک ضرورت غیرقابل انکار است. براساس آمارهای رسمی، از عید تا الان ۴۱ درصد تورم داشته‌ایم اما افزایش مستمری فقط یک بار، قبل از سال اتفاق افتاده است: ۳۶.۵ درصد برای حداقل‌بگیران و ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۰ تومان برای سایر سطوح که میانگین آن ۱۶ درصد می‌شود. حالا حتی اگر همین تورم ۴۱ درصدی را بدون توجه به تورم انباشته سال‌های گذشته، در نظر بگیریم، ضرورت عاجل ترمیم مستمری خودش را نشان می‌دهد چراکه بازنشستگان باید فاصله ۱۶ درصد تا ۴۱ درصد و یا ۳۶.۵ درصد تا ۴۱ درصد را در زندگی روزمره خود متحمل شوند؛ اما سوال ما اینجاست که چگونه؛ چگونه بازنشستگان باید این فاصله را پرکنند؟!

جلسات مزدی باید «فصلی» برگزار شود

او با تاکید بر اینکه عقب‌ماندگی معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی، کاملاً واضح و مبرهن است؛ ادامه می‌دهد:  اگر قرار است  قیمت‌ اجناس و کالاها، ماهانه یا فصلی بالا برود باید مستمری هم ماهانه یا فصلی زیاد شود؛ اما دولتی‌ها متاسفانه چانه‌زنی بر سر مزد و مستمری را فقط در آخر هر سال به رسمیت می‌شناسند که این، هم خلاف قاعده عدالت است و هم هیچ استناد قانونی ندارد؛ نه در قانون کار و نه در قانون تامین اجتماعی نیامده که مزد و مستمری «حتماً» باید سالی یک بار زیاد شود و نه بیشتر.

دهقان‌کیا تاکید می‌کند: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فقط ده روز اول ماه را جوابگو هست؛ بنابراین در چنین شرایطی لازم است که هر فصل شورای عالی کار برای تعیین دستمزد تشکیل جلسه بدهد یا نهایت هر ۶ ماه این اتفاق بیفتد؛ وقتی می‌گذارند پایان سال، مشکل حادتر می‌شود؛ در پایان سال وقتی نمایندگان کارگری،  عقب ماندگی کل سال را مطالبه می‌کنند مثلاً می‌گویند ۵۰ درصد؛ طرف‌های مقابل فوراً می‌گویند "واویلا  کارخانه‌ها تعطیل می‌شود" و  با این استدلال، با رقم واقعی و قانونی افزایش دستمزد موافقت نمی‌کنند!

مساله اینجاست که پس از هفته‌های پر از اعوجاج و بروز پی‌درپیِ موج‌های تورمی، در روزهای ابتدایی مرداد ماه جلسه شورای عالی کار بعد از مدتها وقفه برگزار شد و تصمیم بر این قرار گرفت که هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت، پیشنهادهای خود برای ترمیم غیرریالی دستمزد را به دبیرخانه شورای عالی کار تحویل دهند و نهایت، یک هفته پس از آن، بحث بر سر این راهکارها به صورت جدی آغاز شود.

حال سوال اینجاست: آیا واقعا به این تکلیف قانونی عمل می‌شود و راهکارهایی هرچند «غیرمستقیم»، برای ترمیم دستمزد، به تصویب خواهد رسید؟!  

این مساله را که کنار بگذاریم، موضوع دیگری که مورد انتقاد دهقان‌کیاست، مکانیزم‌های تعیین نرخ تورم در مجاری رسمی است؛ او معتقد است این مکانیزم‌ها باید در شرایط بحران اقتصادی که «معیشت» در حال سقوط پیوسته است، دچار دگرگونی شود: «تورم رسمی در مرحله اول، حاصل عملیات بر روی ۳۶۰۰ قلم کالا هست که در مرحله دوم به ۴۶۰ کالا می‌رسد؛ اما آن چیزی که برای معاش و سفره کارگران و بازنشستگان اهمیت دارد، فقط ۳۶ قلم کالای خاص است که مردم در زندگی روزمزه با آن درگیرند؛ قشر حقوق بگیر همین ۳۶ قلم کالا برایش مهم است؛ بنابراین اگر فقط همین ۳۶ قلم کالا را در نظر بگیرند تورم بیشتر از ۴۱.۵ درصد می‌شود؛ حتی در بخش‌هایی مثل خوراکی‌ها به تورم بالای ۷۰ درصد هم می‌رسیم. با این حساب، می‌شود گفت که تورمی که در نهادهای رسمی محاسبه شده و مبنای کار قرار می‌گیرد، تورمِ عینی و ملموسِ زندگی روزمره‌ی کارگران و بازنشستگان نیست.»

اگر ۲۳ درصد را مبنا قرار دهیم، اینکه حداقل مستمری نه ده روز بلکه در نهایت ۷ روز از هزینه‌های زندگی بازنشسته را پوشش می‌دهد، به راحتی قابل  محاسبه است. در واقع، بازنشسته ۲۳ روز از هر ماه را باید چگونه سر کند؟ و در این شرایط، چگونه می‌توان از مقوله‌ی «ترمیم دستمزد و مستمری» چشم‌پوشی کرد؟!

گزارش: نسرین هزاره مقدم

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش قدرت خرید کارگران در سال 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ / سن گواهینامه کم شد؟

به گزارش صدای ایران به نقل از روزگار خودرو، قوانین جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ شامل ۱۰ نوع قانون می‌باشد که در ادامه به توضیح آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد تا به طور کامل به مقررارتی که تازه تصویب شده آشنایی کامل پیدا نمایید.

قوانین جدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳ یا در سال جدید شامل موارد‌های زیر می‌باشند:

۱. عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای آقایان:

بر اساس قانون جدید، آقایان برای دریافت گواهینامه رانندگی دیگر نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی ندارند.

۲. افزایش سن دریافت گواهینامه پایه یک:

سن مجاز برای دریافت گواهینامه پایه یک از ۲۳ سال به ۲۵ سال افزایش یافته است.

۳. محدودیت رانندگی در شب برای رانندگان جدید:

رانندگانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند، به مدت ۳ ماه اول، مجاز به رانندگی در شب (از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح) نیستند.

۴. الزام همراهی راننده مجرب:

رانندگان جدید در ۳ ماه اول پس از دریافت گواهینامه، باید در حین رانندگی در معابر برون‌شهری، با یک راننده مجرب که حداقل ۲ سال سابقه رانندگی دارد، همراه باشند.

۵. رتبه‌بندی گواهینامه‌ها:

بر اساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند. رانندگانی که تخلفات رانندگی کمتری داشته باشند و به طور کلی رانندگی قانون‌مداری داشته باشند، رتبه بالاتری دریافت می‌کنند و از مزایایی مانند تخفیف در جرایم رانندگی و حق تقدم در تردد برخوردار می‌شوند.

۶. افزایش جریمه‌های رانندگی:

جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۳ به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

۷. برون‌سپاری خدمات پلیس راهور:

برخی از خدمات پلیس راهور، مانند ثبت تخلفات رانندگی، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

۸. استفاده از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات:

در سال ۱۴۰۳، شاهد استفاده گسترده‌تر از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی خواهیم بود.

۹. تشدید برخورد با تخلفات رانندگی:

پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ با تخلفات رانندگی، به ویژه تخلفات حادثه‌خیز، برخورد قاطعانه‌تری خواهد داشت.

۱۰. ارائه آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین:

بخشی از آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین ارائه خواهد شد.

قانون جدید سن گواهینامه رانندگی
در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۹، هیئت وزیران مصوبه جدیدی را در خصوص شرایط صدور گواهینامه رانندگی به تصویب رساند که شامل تغییراتی در سن دریافت گواهینامه برای انواع مختلف آن می‌شود.

مهم‌ترین تغییرات این مصوبه به شرح زیر است:

گواهینامه پایه سه:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه سه ۱۸ سال تمام باقی می‌ماند.

حداقل قد برای دریافت این گواهینامه ۱۴۰ سانتی‌متر است.

گواهینامه پایه دو:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه دو ۲۳ سال تمام است.

متقاضیان باید حداقل ۷ ماه از تاریخ دریافت گواهینامه پایه سه خود را گذرانده باشند.

گذشتن حداقل ۲ سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو برای ارتقا به پایه یک الزامی است.

گواهینامه پایه یک:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه یک ۲۵ سال تمام است.

متقاضیان باید حداقل ۲ سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو خود را گذرانده باشند.

داشتن گواهینامه پایه دو با حداقل ۷ ماه اعتبار الزامی است.

گواهینامه رانندگی موتورسیکلت:
افراد ۱۶ ساله می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت‌های خاص (تا ۱۲۵ سی‌سی) را دریافت کنند.

افراد ۱۸ ساله می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت‌های سنگین‌تر را دریافت کنند.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی در هر پایه، تغییری نکرده است.

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

زیرساخت‌های لازم برای صدور گواهینامه موتورسیکلت برای افراد ۱۶ ساله هنوز فراهم نشده است و اجرای این بخش از مصوبه به زمان نیاز دارد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قانون جدید سن گواهینامه رانندگی، می‌توانید به سایت راهور مراجعه نمایید.

قانون جدید گواهینامه رانندگی برای خالکوبی
در حال حاضر هیچ قانون جدیدی به طور خاص برای خالکوبی و گواهینامه رانندگی در ایران وجود ندارد. اما، از سال ۱۳۹۸، دستورالعملی توسط پلیس راهور ناجا ابلاغ شده که بر اساس آن، متقاضیان گواهینامه رانندگی که دارای خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف در نواحی قابل رؤیت بدن خود هستند، به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شوند.

در این کمیسیون، روانشناسان و متخصصان سلامت روان، فرد را از نظر وجود احتمالی اختلالات روانی که ممکن است بر رانندگی او تأثیر بگذارند، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. در نهایت، نظر کمیسیون پزشکی در خصوص صلاحیت فرد برای دریافت گواهینامه رانندگی، تعیین‌کننده خواهد بود.

آیا اتباع خارجی در ایران می‌توانند گواهینامه رانندگی داشته باشند؟
رئیس پلیس راهور فراجا درباره امکان دریافت گواهینامه رانندگی توسط اتباع خارجی گفت: طبق قانون همه اتباع خارجی مجاز که از سوی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته می‌شوند می‌توانند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.

سردار سید تیمور حسینی در گفت‌گو با ایرنا اظهار داشت: قانونگذار نسبت به اتباع خارجی و شرایط زندگی و حقوق شهروندی آنان نگاهی جامع دارد و قوانین خوبی برای زندگی عادی این افراد در کشور درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز قانون، امتیازات و حقوق اتباع خارجی را پیش بینی کرده و از لحاظ قانونی هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: طبق قانون، پس از مراجعه اتباع برای دریافت گواهینامه، ابتدا به پلیس مهاجرت ارجاع می‌شوند و پس از دریافت تایید می‌توانند برای گواهینامه اقدام کنند.

سردار حسینی درباره شیوه دریافت گواهینامه نیز گفت: روند آزمون کتبی و عملی (شهر) همانند دیگر شهروندان برگزار می‌شود و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از کشور‌ها مراودات راهنمایی و رانندگی دارد و به عنوان مثال بلغارستان گواهینامه ایران را به رسمیت می‌شناسد و در مقابل ما نیز گواهینامه بلغارستان را به رسمیت می‌شناسیم.

به گفته رئیس پلیس راهور، گواهینامه اتباع سالهاست در حال انجام است، اما به دلیل مسائل جغرافیایی و مهاجرت‌های غیرقانونی همچنین حضور غیرمجاز اتباع برخی کشورها، چنین حقوقی در سطح رسانه‌ای به حاشیه رفته تا گویی جمهوری اسلامی برای اتباع حقوقی قائل نیست.

سردار حسینی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همه اتباع مجاز و قانونی بهتر از بسیاری از کشور‌های مدعی، حق و امتیاز شهروندی قائل است و این مسئله طی چند دهه اخیر به طور مستمر جریان داشته است.
دریافت گواهینامه رانندگی خودرو قسطی شد

دریافت گواهینامه خودرو شاید در ابتدا به نظر کم هزینه باشد، اما آنطور که فکر می‌کنید نیست.

هزینه دریافت یک گواهی نامه خودرو بین ۳/۹ الی ۴/۲ میلیون تومان است.

با توجه به این مورد می‌توان گفت یک فرد با حقوق پایه ۷/۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ باید بیش از نصف حقوق خود را صرف دریافت گواهی نامه کند.

با توجه به این مورد حتی دریافت گواهی نامه هم برای بسیاری از افراد سخت شده و شاهد قسطی شدن آن هستیم.

برخی از مراکز آموزش رانندگی اقدام به ثبت نام برای دریافت گواهی نامه به صورت قسطی با دریافت مبلغ ۲۵۰ هزار تومان می‌کنند.

مدارک لازم برای گواهینامه
مدارک لازم برای گواهینامه ۱۴۰۳ به شرح زیر هستند:

اصل و یک نسخه کپی از کارت ملی متقاضی

اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه (صفحه اصلی و صفحه توضیحات)

گواهی اشتغال به تحصیل دارای مهر تائیدیه منطقه آموزش و پرورش (برای آقایان بالای ۱۸ سال در شرایط تحصیل)

کارت پایان خدمات یا معافی

توضیح: لازم به ذکر است که مدارک گواهینامه پایه دوم و اول، به ترتیب شامل گواهینامه پایه سوم و دوم نیز خواهد بود. بدیهی است که با آماده کردن مدارک ثبت نام گواهینامه ماشین، مراحل آن سریع‌تر و راحت‌تر پیش خواهد رفت و در این مورد به مشکلی برخورد نمی‌کنید؛ در غیر این‌صورت برای پیگیری گواهینامه با چالش مدارک روبه‌رو خواهید شد.

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی در ۱۴۰۳
هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال قبل، کمی تفاوت کرده است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده نیز با اختلاف هزینه‌ها روبه‌رو باشیم. در حال حاضر هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی بابت هزینه کلاس تئوری و عملی، هزینه تمبر، هزینه معاینات پزشکی و… است.

دیگر خبرها

  • مزد روزانه کارگران به ۳ دلار رسید
  • مزد روزانه کارگران به ۳ دلار رسید/ ۱۹ ماه پس‌اندازِ کامل دستمزد برای خرید یک «پراید هاچبک»!
  • قانون جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ / سن گواهینامه کم شد؟
  • بازسازی منزل با حداقل هزینه؛ راهنمای جامع و کاربردی
  • بیمه سلامت قزوین هزینه درمان کودکان را ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کند
  • ۷۰ درصد مردم توانایی مراجعه به رواشناس را ندارند / پوشش بیمه‌ای پاسخگوی نیازها نیست
  • ۸ نکته کلیدی و مهم که باید درباره‌ی بیمه تکمیلی بدانید!
  • ابلاغ نرخ حق بیمه درمان کارمندان، کارگران و بازنشستگان
  • حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تعیین تکلیف شد
  • ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳ + زمان و هزینه، لینک سایت my.medu.ir