Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در ارزیابی تلاش فرانسه برای حفظ برجام و گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیشنهادهای امانوئل مکرون در این رابطه گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور فرانسه به ایران برای کاهش تنش‌های تهران و واشنگتن مطرح شده است که از آن بین می‌توان به حدس و گمان در خصوص پیشنهاد ماکرون به ترامپ برای برداشتن برخی تحریم‌ها در مقابل توقف روند کاهش تعهدات ایران در برجام اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: گمانه‌زنی بعدی نیز این است که فرانسه یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی را ایجاد کند تا ایران بتواند از طریق آن نیازهای ضروری خود را از اروپا تامین کند؛ البته هیچ‌کدام از این دو از سوی هیچ مقام رسمی از دو کشور تایید نشده و ما کماکان نمی‌دانیم چه صحبت‌هایی میان آقایان ظریف و مکرون رد و بدل شده است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هم جمهوری اسلامی ایران و هم دولت فرانسه به دنبال حفظ برجام هستند و تلاش می‌کنند از همه فرصت‌ها و روزنه‌هایی که برای حفظ توافق هسته‌ای و کاهش تنش‌ها به وجود می‌آید، استفاده کنند. باید ببینیم دیدار آقای مکرون با رئیس‌جمهور آمریکا در چهارچوب اجلاس گروه هفت چه خروجی داشته که بر همان مبنا بتوانیم تحلیل جامع‌تری در خصوص پیشنهادهای فرانسه ارائه کنیم. 

مکی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات فرانسه برای حفظ برجام در هماهنگی با سایر طرف‌های توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد و آیا آمریکا هم در جریان این اقدامات قرار گرفته است یا خیر، گفت: قطعا رایزنی‌های دیپلماتیک آقای ماکرون با هماهنگی و حمایت‌های آلمان، روسیه، چین و همه کشورهایی است که خواهان حفظ برجام هستند اما لزوما نمی‌توانیم بگوییم این اقدامات با آمریکا هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: ماکرون نیز دلایل متعددی برای این تلاش‌ها دارد که شامل مسائل داخلی و خارجی فرانسه می‌شود. رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد با توجه به اعتراضات اخیر در داخل کشور جایگاهی برای خود دست و پا کند و در خارج نیز قدرت این کشور را به نمایش بگذارد.

مکی افزود: سیاست‌های خاورمیانه‌ای فرانسه ایجاب می‌کند که این کشور از افزایش تنش در روابط ایران و آمریکا جلوگیری کند و همچنان خود را به عنوان کشوری که در تاریخ تاثیر فراوانی در این منطقه داشته مطرح کند. حفظ برجام در همین چهارچوب برای فرانسه از اهمیت بالایی برخوردار است. 

این کارشناس مسائل اروپا همچنین در خصوص اظهارنظر وزیر امور خارجه در مصاحبه با یورونیوز مبنی بر گفت‌وگو با فرانسه پیرامون امکان بازگشت آمریکا به برجام، در پاسخ به این سوال که آیا اساسا تمایلی از سوی دونالد ترامپ برای بازگشت به میز مذاکره وجود دارد یا خیر، گفت: مساله مشخص این است که آمریکا در اعمال سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران به اهداف و نیات خود دست پیدا نکرده است. 

وی ادامه داد: سخنان آقای ظریف به این معنا است که ایران علیرغم آغاز روند کاهش تعهدات همواره خواهان حل مسائل و تنش‌ها از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی است و به هیچ عنوان خواستار تصاعد تنش نیست و اینکه آمریکایی‌ها نسبت به این سیگنال‌ها چه واکنشی نشان دهند، حائز اهمیت است؛ نشانه مثبتی تا کنون از سمت واشنگتن ملاخظه نشده است. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فرانسه امانوئل مکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ کاندیدای سرمربی‌گری تیم ملی بسکتبال؛ از لیگ‌برتر تا قلب اروپا

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال گفت: چهار گزینه داخلی و پنج مربی خارجی برای هدایت تیم ملی بسکتبال مشخص شده‌اند که در نشست بعدی این کمیته مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید تابش‌نیا در خصوص نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال با هدف معرفی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی اظهار کرد: در این نشست چهار گزینه داخلی و پنج مربی خارجی مطرح شدند، رزومه مربیان خارجی دریافت و قرار شد در کمیته فنی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد، نفرات داخلی هم سرشناس بوده و همه از آنها شناخت کاملی دارند.

وی افزود: طبق برنامه‌ای که مد نظر داریم در پایان این هفته نشستی دیگر را خواهیم داشت تا کمیته فنی نظر خود را در خصوص نفرات مطرح کند. برنامه ما این است که در نهایت به یک گزینه داخلی و خارجی برسیم تا بعد از بررسی در کمیته فنی و هیئت رئیسه، سرمربی جدید انتخاب و معرفی شود.

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در واکنش به اینکه دو مربی سرشناس لیگ برتری هم در بین این نفرات حضور دارند یا خیر، گفت: با توجه به اینکه لیگ در حال برگزاری است فعلاً در این خصوص اظهار نظری نمی‌کنم، اما در مورد گزینه‌های خارجی می‌توانم این را بگویم که آنها از مربیان مطرح بسکتبال و از کشورهای اسپانیا، صربستان و ایتالیا هستند.

تابش‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی شانس مربیان داخلی بیشتر از گزینه‌های خارجی است، تاکید کرد: در انتخاب سرمربی تیم ملی باید به همه موارد توجه داشت، در این خصوص هم در نشست کمیته فنی بحث و تبادل نظر شد که اگر به گزینه خارجی رسیدیم با چه شرایطی باید اقدام کرد. در این خصوص مشکلی وجود ندارد و صحبت‌های ابتدایی نیز با این نفرات صورت پذیرفته تا در صورت رسیدن به یک نقطه نظر مشترک، وارد مرحله جدیدی از مذاکرات شویم.

وی با تاکید بر نقش کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در تصمیم‌گیری و ادامه این روند خاطر نشان کرد: تصمیم بر این شد برای سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران وظایف و مسئولیت کمیته فنی بیان شود چراکه این کمیته موظف است اطلاعات و روند فعالیت تیم ملی را به رئیس فدراسیون ارائه دهد که بر این اساس در تمام پیروزی‌ها و شکست‌های احتمالی این کمیته دخیل است و باید پاسخگو باشد.

منبع: ایرنا کد خبر 747102

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • ۹ کاندیدای سرمربیگری تیم ملی بسکتبال؛ از لیگ‌ برتر تا قلب اروپا
  • ۹ کاندیدای سرمربی‌گری تیم ملی بسکتبال؛ از لیگ‌برتر تا قلب اروپا
  • ۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
  • توافقی که رد شد؛ پاسخ حماس که موجب عصبانیت مصر، آمریکا و حتی قطر شد + جزئیات
  • جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد