Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن ملکی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره افزایش تعداد دانشگاه‌ها در کشور اظهار کرد: افزایش تعداد دانشگاه‌ها به لحاظ مثبت و منفی قابل بررسی است.

وی افزود: تأسیس مراکز آموزش عالی در شهرهای مختلف کشور امکان و فرصت ادامه تحصیل برای دانشجویان در تمامی مناطق را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیات علمی با اشاره به اینکه بطور طبیعی امکان تحصیل برای همه دانش آموزان در تمامی مناطق وجود ندارد، گفت: عدالت آموزشی اقتضا می کند که بواسطه تأسیس مراکز آموزش عالی در مناطق مختلف کشور، امکان ادامه تحصیل برای همه افراد فراهم شود تا از این میان به تدریج افراد نخبه و شایسته پرورش یابند.

به گفته ملکی، پرورش نیروی انسانی و کمک به رشد علمی و تحقیقاتی در مناطق مختلف کشور از جمله اهداف اولیه دانشگاه‌هاست و بی شک تأسیس دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف تحولات فکری و فرهنگی بسیاری در منطقه باقی می‌گذارد.

وی اظهار داشت: درست است که مراکز آموزش عالی با یک دیوار از نظر فیزیکی و مکانی از جامعه جدا می شود اما از نظر فکری و فرهنگی نمی توان میان دانشگاه و جامعه مرزی قائل شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه افزایش تعداد دانشگاه‌ها مانند هر پدیده انسانی دارای ابعاد منفی نیز است، یادآورشد: ممکن است که یک مرکز علمی و پژوهشی در نقاط مختلف کشور با ارج و قرب بسیار تأسیس شود اما در واقع این مراکز باطن ضعیفی داشته باشد.

ملکی ادامه داد: نداشتن کیفیت در دوره تحصیلات تکمیلی و تدریس استادان در دانشگاه‌ها سبب می شود تا رشد علمی محقق نشده و از دانشگاه تنها یک نام باقی ماند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش کیفیت مراکز آموزش عالی، دانشجویان را در شرایطی وارد دانشگاه‌ها می‌کند که شرایط و فرصت تربیت علمی وجود ندارد، از این رو آثار منفی فکری و فرهنگی بسیاری برای جامعه باقی می گذارند، در واقع در چنین شرایطی رشد علمی ایجاد نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های بدون کیفیت مشغلههای علمی لازم را ندارند، گفت: دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه‌های بی کیفیت ممکن است به یک سری مسیرهایی بروند که تعریف درستی برای علم نداشته باشد.

ملکی افزود: افزایش دانشگاه بدون تناسب با نیازهای کشور به خصوص فرصت های شغلی تبعات نامناسبی دارد، اگر این افزایش دانشگاه برمبنای فرصت های شغلی نباشد و به عبارت دیگر میان فارغ التحصیلان دانشگاه و فرصت‌های شغلی در جامعه تناسب وجود نداشته باشد، افرادی متوقع در این مراکز پرورش می یابند.

به اعتقاد وی، با افزایش تعداد مراکز آموزش عالی بدون کیفیت و پذیرش بیش از حد دانشجو،  یک سری افراد متوقع تربیت می شوند که در واقع صنعت نمی تواند پاسخگوی نیازهای شغلی و حرفه‌ای آنها باشد، از این رو بدبینی و بددلی‌ها در میان جوانان شکل می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه‌ها دارای دو وجه کمّی و کیفی هستند که اگر تناسب میان این دو بخش شکل نگیرد و افزایش صرفا در بعد کمی دانشگاه شکل گیرد، بالفعل و بالقوه تبعات منفی برای کشور به همراه دارد.

ملکی در پایان افزود: باید در توسعه دانشگاه‌ها حکیمانه و خردمندانه عمل کرد و آینده فارغ التحصیلان را مدنظر داشت./

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۲۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام اصغر رضوانی، امام جمعه شهر دهاقان در نشست با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان اظهار کرد: دانشجویان، فرزندان راستین این آب و خاک بوده که مایه روشنایی چشم و دل ایران و ایرانیان هستند. امیدوارم همگی تلاش کنند که تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد.

وی ادامه داد: جریان تعلیم و تربیت جریانی بوده مستمر که به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها سپرده شده؛ انسان در طول زندگی خود در حال تعلیم و تربیت است. اگر جریان تعلیم و تربیت در جامعه نهادینه و به شکلی مطلوب انجام شود، جامعه و مردم آن به سعادت و رستگاری خواهند رسید.

امام جمعه شهر دهاقان با اشاره به انجام مطلوب امور فرهنگی تأکید کرد: در دانشگاه‌ها باید تلاش شود که امور فرهنگی و انجام آنها نیز بیش از پیش در دستور کار و رسالت دانشگاه قرار گیرند، بر اساس اسناد بالادستی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان مطابق با دانش‌پژوهی و دانش‌پروری کار‌های خوب و فاخری را انجام داد، سوق دادن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های مقطع دکتری به سمت امور فرهنگی، می‌تواند راهکار‌های خوب، مطالعه و تحقیق درباره مسائل فرهنگی جامعه و یافتن شیوه‌های مناسب انجام کار را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

رضوانی افزود: با انجام این کار باعث تقویت روحیه پژوهش در امور فرهنگی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌شویم که علاوه بر آن، آثاری ماندگار و قابل اجرا را در دست خواهیم داشت تا بر اساس خط مش‌های آنها، قادر باشیم امور فرهنگی را بر اساس مطالعات علمی، در جامعه ساری و جاری کنیم.

وی با بیان لزوم انجام آموزش عملی در کنار آموزش نظری در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: در مباحث اقتصادی و درآمدزا، چنانچه دانشگاه علاوه بر تصدی‌گری در مباحث و امور آموزشی در رشته‌های تحصیلی، آموزش عملی رشته را نیز در دستور کار قرار دهد، رویکرد خوب و قابل قبولی خواهد بود.

امام جمعه شهر دهاقان اضافه کرد: تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و یا همکاری با این گونه شرکت‌ها به منظور آموزش عملی رشته‌های نظری در واحد‌های دانشگاهی، بدون تردید بسیار مطلوب و پسندیده است که باید این امر در دانشگاه‌ها نهادینه و اجرایی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در مراکز رشد و واحدهای فناور حامی تیم های ربوکاپ هستیم/ در حوزه رقابتی باقی نمی مانیم و فضای علمی را تقویت می کنیم
  • مطالعات جدید برای ایجاد توازن میان مناطق غنی و فقیر درون استان ها / شاخص های توسعه درون استان‌ها نامتعادل توزیع شده اند
  • صدور ۲۵۵۰۰ کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • زمان نام‌نویسی وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود