Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@13:07:46 GMT

سفر ظریف و تیری به قلب تحریم و حامیان جنگ

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۴۱۰۰

سفر ظریف و تیری به قلب تحریم و حامیان جنگ

اکبر مختاری*

حضور محمد جواد ظریف در حاشیه اجلاس هفت کشور صنعتی جهان در فرانسه نه تنها “سورپرایزی” برای ایرانیان با آرا و نظرات متفاوت بود بلکه "دونالد ترامپ" نیز سعی کرد با بیان واژه سورپرایز بطور ظاهری از وجود آن ابراز بی‌اطلاعی کند.

این سفر،متفاوت از همه سفرهای محمد جواد ظریف در طی 6 سال وزیر امورخارجه بودنش در کابینه حسن روحانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سفر را تنها می‌توان با گفت وگوی تلفنی "باراک اوباما" و حسن روحانی مقایسه کرد.

پیش از این سفری که منتهی به توافق ژنو در صد روز اول دولت  روحانی گردید نیز بسیار پر اهمیت بود؛  لیکن آن سفرها در چارچوب یک پروژه معین برای رسیدن به توافقی مشخص در حوزه هسته‌ای بود.

این درحالیست که سفر "سورپرایز گونه" ظریف به فرانسه برای گفت وگو با مقامات فرانسه و بریتانیا و آلمان در حاشیه اجلاس هفت کشور صنعتی جهان کاملا رویکردی "کنش گرایانه " داشت.

کنشی که سالهاست وزارت امور خارجه ج.ا. ایران از آن به دور بوده است.

تصویر منتشره از دیدار دیروز ظریف با رییس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست سران گروه 7

از اواخر سال 58 تاکنون وزارت خارجه به محلی تبدیل شده بود که تنها نسبت به کنش  قدرت‌های بزرگ و حتی همسایگان به بیان دیدگاه می‌پرداخت و واکنش نشان می‌داد.

هرگاه ایران کوشید در عرصه سیاست خارجی کنش مثبتی ارائه دهد تا حدودی زیادی موفقیت آمیز بود.

در بسیاری از کنش‌های سیاست خارجی، دستگاه و متولیان سیاست خارجی ایران پس از تلف کردن فرصت‌ها، توانستند برخی از نتایج مدنظر را آنهم دیرهنگام کسب نمایند.

این روزها در حالی‌ که  وزیر امورخارجه ایران در اقدامی کم‌سابقه مورد تحریم دولت ایالات متحده قرار گرفته است، چنین سفر مهمی را به منطقه‌ای انجام می‌دهد که تحریم کنندگان او با قدرت در آنجا نشسته اند.

مذاکرات کوتاه وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس گروه 7 با مقامات ارشد فرانسه و گفت و گو با مقاماتی دیگر از بریتانیا و آلمان در مورد آینده برجام، بار دیگر اهمیت این توافق مهم را  یاد آور ساخت.

توافقی که خطر فروپاشی آن، کشورهای اروپایی را در آخرین لحظات، بار دیگر به تکاپو انداخته است تا هرطور شده، ایران را از گام سوم عبور از تعهدات برجامی اش باز دارند.

 سفر "محمد جواد ظریف" به محل برگزاری اجلاس گروه هفت را می‌توان یکی از مثبت‌ترین کنش‌های دستگاه سیاست خارجی ایران در طول 40 سال اخیر دانست؛ سفری که (فارغ از نتیجه آن) می‌توان از آن بعنوان تیری به قلب تحریم و حامیان جنگ دانست.

* مدرس علوم سیاسی و مدیر کانال تلگرامی دیپلماسی

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سفر ظریف وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

رئیس جمهور توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی از شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب، به شهر کراچی مرکز ایالت سند و بزرگترین شهر و پایتخت اقتصادی پاکستان سفر کرد.

ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»

«سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت سند و «محمدکامران خان تسوری» استاندار با حضور در فرودگاه کراچی ضمن استقبال از رییس جمهور ایران با دکتر سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کردند.

رئیسی در این دیدار با بیان اینکه توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست جمهوری اسلامی ایران است، به گفتگوهای خود با مقامات پاکستان در حوزه مختلفی اقتصادی، تجاری و انرژی اشاره کرد و افزود: امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

«سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت سند و «محمدکامران خان تسوری» استاندار نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب کراچی به عنوان یکی از مقاصد سفر رئیس جمهور به پاکستان، روابط دو کشور را فراتر از روابط دیپلماتیک متعارف و متکی بر علائق قلبی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق توصیف و تصریح کردند همه تلاش خود را برای تسهیل و تسریع در گسترش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با ایران به کار خواهند گرفت.

ایشان همچنین پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی را باعث خوشحالی و ارتقای عزت و عظمت جهان اسلام دانستند و تاکید کردند که این اقدام مایه افتخار همه مسلمانان جهان شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشور‌های همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • افشاگری علی ربیعی درباره هویت حامیان تعطیلی روز پنج شنبه به جای شنبه
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند