Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-28@15:55:30 GMT

آگاهی مردم روستایی گاهی بالاتر از شهرنشینان است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۴۲۷۳

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی عنوان کرد: بسیار روز پرنشاطی برای من و خادمان ملت به ویژه خادمان روستاییان عزیز ما است. به نظر من بعد از انقلاب اسلامی تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد.

وی افزود: در میان شکاف‌های جامعه از لحاظ اجتماعی وقتی می‌بینیم مرد و زن، ثروتمند و فقیر، بی‌سواد و باسواد هستند یکی از طبقه‌بندی‌ها، طبقه‌بندی شهر و روستا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستایی بودن قبل از انقلاب توام بود با خودکم‌بینی و شهرنشینی و مرکز نشینی به عنوان یک افتخار بود. چنین تفکری در جامعه قبل از انقلاب حاکم بود در مجامع ما گویی شهری به روستایی از لحاظ علمی و فکری و تمدنی برتری داشت اما پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه بوجود آورد یکسان بودن شهرنشین و روستانشین بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب روستایی‌بودن نوعی تقدس هم یافت. یک عامل مهاجرت از اینجا آغاز می‌شود و طرف فکر می‌کند اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی‌اش بلندتر است و اگر در روستا باشد جایگاهش پایین‌تر است. امروز ابدا این تفکر در جامعه ما وجود ندارد. تمام مردم فکر می‌کنند شهر و روستا نه تنها از نظر قانون مساوی هستند از نظر منزلت اجتماعی هم برابرند و همه احساس می‌کنیم نسبت به توسعه و آبادانی روستا همه وظیفه سنگینی بر دوش داریم.

وی گفت: در گذشته فاصله بین شهر و روستا زیاد بود و شهرنشین از مراکز آموزشی فراوان و مراکز بهداشتی قابل ملاحظه و از فضای کسب و کار بیشتر و از رفاه بیشتری برخوردار بود و روستانشین از این مزیا بی‌بهره بود. وقتی می‌گفتند این روستا بناست دو سال دیگر برق بیاید چه نشاط و ولوله‌ای در آنجا حاکم می‌شد. این مساله مهمی برای روستایی بود که هیچ‌گاه چیزی را به نام برق ندیده بود.

روحانی یادآور شد: نه تنها آسفالت بلکه جاده یک آرزوی بزرگ بود. ۴۰ سالا پیش اگر می‌خواستیم به یک شهر متصل شویم در یک فصل‌هایی اصلا ممکن نبود و در فصل‌های دیگر هم فقط برخی ماشین‌ها می‌توانستند تردد کنند. انقلاب اسلامی این مسیر را برای ما هموار کرد البته مقداری هم تکنولوژی این مسیر را هموار کرد.

وی عنوان کرد: الان به کل دنیا می‌گویند دهکده جهانی و همه به هم متصل و نزدیک هستند. در این انتخابات‌ها می‌بینید پای صندوق‌ها اولین علامت پیروزی را روستاییان اعلام می‌کنند. معمولا در روستاها زودتر رای‌ها اعلام می‌شود همان رای می‌شود معیار تا وقتی آرای تهران شمرده شود.این نکته مهمی است یعنی ارتباطات و فرهنگ مردم آنچنان گسترده شده در یک روستا ۹۷ درصد به پیروز انتخابات رای داده ولی شهری ۶۰ درصد به او رای داده است.

روحانی گفت: آگاهی مردم روستایی به اندازه شهر و گاهی بالاتر است، بسیاری از استعدادها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما روستایی هستند.

ادامه دارد....

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 

ایسنا/کرمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از برگزاری جشنواره روستا و عشایر  پایان ماه مبارک رمضان در منطقه رمون از توابع شهرستان جیرفت خبر داد که با همکاری امور عشایری برگزار خواهد  شد. 

حجت الاسلام سیداحمد حسینی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاثیرگذاری جامعه عشایری در سبد غذایی خانوارها و بازار تولید، فراهم کردن زمینه‌های برگزاری جشنواره‌ها را فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بیشتر تولیدات و دستاوردهای این قشر دانست و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده جشنواره عشایر و روستا پایان ماه مبارک رمضان در دهستان رمون برگزار خواهد شد .

وی از برگزاری جشنواره آواها و نغمه‌های محلی عشایر جنوب کرمان را از جمله برنامه‌های جانبی جشنواره عشایر و روستا خبر داد که بصورت همزمان در دستور کار قرار دارند و اظهار کرد: جنوب استان کرمان دارای فرهنگ، آداب و رسوم و هنر منحصر به فرد است که جامعه عشایری و روستایی به عنوان پرچم داران خرده فرهنگ‌ها باید بیش از این در زنده نگه داشتن این مهم مورد حمایت قرار بگیرند تا به فراموشی سپرده نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان برپایی غرفه‌های عرضه تولیدات و صنایع دستی عشایر و روستاییان را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که در حاشیه جشنواره دایر خواهند بود و افزود: جشنواره بهترین فرصت برای عرضه تولیدات داخلی است و از آنجائی که رهبر معظم انقلاب در شعار سال به تولید اشاره جدی داشتند باید همگان عزم خود را برای حمایت از آنها بکار گیرند.

حسینی از عشایر به عنوان ذخایر انقلاب یاد کرد که در همه صحنه‌ها همگام با ملت ایران اسلامی حضور داشته‌اند و گفت: جامعه عشایر و روستاییان در پشتیبانی در زمان جنگ مشارکت‌ داشتند ضمن اینکه شهدا، جانبازان و آزادگانی را به انقلاب تقدیم کردند.

وی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را الگویی موفق از جامعه عشایری معرفی کرد که از دل سیاه چادرها قد کشید و لرزه بر کاخ سفید انداخت و گفت: سیاه چادر عشایر نماد صداقت، پاکی، وفاداری، کار و کوشش است که نمونه آن فرمانده شهید است که با گام‌های استوارش محور مقاومت را در حراست از ارزش‌ها و مرزها به یادگار گذاشت که همگان مدیون این قشر هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشکیل قرار گاه استانی نهضت ملی مسکن روستایی در جغتای
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دولت سیزدهم منشا تحولات بزرگی در روستا‌ها بویژه در حوزه عمرانی شده است 
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • ایجاد مشاغل خانگی و طرح‌های تولیدی روستایی در اولویت دهیاران قرار گیرد
  • روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر
  • سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است