Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@13:07:46 GMT

روستاها را آباد نکنیم، شهرها را ویران کرده‌ایم

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۴۲۷۴

روستاها را آباد نکنیم، شهرها را ویران کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وزارتخانه‌ها در توسعه روستایی که صبح امروز(دوشنبه) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی تفکر جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد. در میان فاصله ها و شکاف های جامعه از لحاظ اجتماعی، اعم از مرد و زن، ثروتمند و فقیر و باسواد و بی سواد، یکی از طبقه بندی‌ها هم شهری روستایی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستایی بودن قبل از انقلاب توام با خود کم‌بینی بود و شهرنشینی و شهری بودن بخصوص مرکز نشینی بود، یعنی یک افتخار محسوب می‌شد. مثلا یکی از افتخارات این بود که یک نفر در شهر تهران متولد شده است.

وی افزود: در جوامع ما گویی شهری بر روستایی از لحاظ فکری، علمی و تمدنی برتری داشت. اما پیروزی انقلاب یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه ایجاد کرد یکسان بودن مردم روستانشین و شهرنشین بود و حتی بعد از انقلاب نوعی تقدس هم یافت که کسی بگوید من روستایی‌ام.

رئیس‌جمهور گفت: یک عامل مهاجرت از اینجا آغاز می‌شود یعنی فکر می‌کند اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی‌اش بلندتر است. امروز ابدا این تفکر در جامه ما وجود دارد. تمام مردم ما احساس می کنند شهر و روستا نه تنها از نظر قانون مساوی هستند بلکه از نظر منزلت اجتماعی هم مساوی هستند و همه ما احساس می‌کنیم که وظیفه سنگینی در توسعه روستا بر دوش داریم.

روحانی تاکید کرد: در گذشته، فاصه میان شهر و روستا زیاد بود. یعنی شهرنشین از مراکز آموزشی و بهداشتی قابل ملاحظه و همچنین از رفاه بیشتر برخوردار بود.

وی تصریح کرد: اگر روستاها را آباد نکنیم، شهرها را ویران کرده‌ایم، چراکه عدم آبادانی روستا باعث افزایش مهاجرت و تشکیل حاشیه نشینی در شهرها می‌شود. برای پیشرفت شهرها باید روستاها آباد شوند. اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را آباد کنیم.

ادامه دارد ...

کد خبر 4702122

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران هفته دولت مجلس شورای اسلامی محمد جواد ظریف حسن روحانی وزارت امور خارجه ایران ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا هیئت دولت سپاه پاسداران علی لاریجانی ستاد کل نیروهای مسلح شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری گفت: بافت‌های فرسوده همچون بمب ساعتی برای شهر تلقی می‌شود، از این‌رو باید به سوی نوسازی و بهسازی این بافت‌ها حرکت کنیم.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت بافت فرسوده شهرها اظهار کرد: در بافت فرسوده باید به‌دنبال نوسازی و بهسازی باشیم، اما برای بافت تاریخی باید به سمت احیا حرکت کنیم.

وی افزود: بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و نوسازی در راستای رسیدگی به بافت فرسوده شهر در نظر گرفته شده است.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری با بیان اینکه بافت فرسوده تفاوت بسیاری با بافت تاریخی دارد، تاکید کرد: بافت فرسوده بر خلاف بافت تاریخی، هویت معماری و شهرسازی ندارد.

مهدویان گفت: بافت فرسوده و ناکارآمد عبارت غلطی است که حس بدی منتقل می‌کند، همچنین این عبارت در روابط اجتماعی انسان‌ها تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بافت‌های فرسوده همچون بمب ساعتی برای شهر تلقی می‌شود، از این‌رو باید به سوی نوسازی و بهسازی این بافت‌ها حرکت کنیم.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد مساحت این کلان‌شهر بافت فرسوده است که ۲۵ درصد جمعیت شهر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

کد خبر 742134

دیگر خبرها

  • بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند
  • ۱۱۰۰۰ مسکن شهری و روستایی در مازندران احداث شد
  • خودکفایی غذایی در شهرها + نمونه‌های موفق
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها
  • تعیین محدوده ۱۵۰ روستا در استان اصفهان
  • احداث ۱۱۰۰ مسکن شهری در دولت سیزدهم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • افتتاح همزمان ۲۰۰۰ مسکن روستایی در مازندران
  • افتتاح ۲ هزار واحد مسکن در روستاهای مازندران
  • طرح‌های هادی روستایی بازنگری شود
  • تحقق شعار سال با تولید مسکن و رفع محرومیت روستاها ضروری است