Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@11:10:44 GMT

آغاز تلاش‌ها برای ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرکات

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۴۳۸۹

آغاز تلاش‌ها برای ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرکات

حاجی پور با اشاره به بخشنامه‌های جدید بانک مرکزی و گمرک برای کمک به ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرکات گفت:بسیاری از مشکلاتی که در زمینه مسائل گمرکی وجود داشت، شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایبنا، «هومن حاجی پور» درباره کاهش رسوب کالا در گمرکات با توجه به دستور رییس جمهور به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اظهار داشت: سلسله عواملی دست به دست هم داد و متاسفانه رسوب کالاها در گمرکات را رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید زمان زیادی طول کشید تا مسئولین مربوطه و ذیربط قبول کنند که اساسا رسوب کالایی در گمرکات داریم. از ابتدای سال گذشته بخش عمده ای از کالاهای اساسی، مواد اولیه، ماشین آلات و حتی محصولات نهایی در گمرکات وجود داشت، ولی بنا به دلایل مختلف اجازه ترخیص پیدا نمی کردند.

 

معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بعد از قبول وجود رسوب کالا، تلاش های فراوانی برای رفع این مشکل آغاز شد، گفت: اتاق بازرگانی و تشکل‌های مربوط به آن پیشنهادت خود را در این زمینه مطرح کردند.

 

حاجی پور مشکلات برای ترخیص هر کالا را متفاوت از دیگری توصیف کرد و افزود: به عنوان نمونه ترخیص کالاهای اساسی مشکلات خاص خود را دارد و عمده آن به دلیل تامین نشدن ارز است ولی درباره برخی دیگر از گروه‌های کالایی شاهد جابه‌جایی کد تعرفه گمرکی بودیم.

 

این فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین برخی از کالاها به شکل نسیه و اعتباری خریداری شده بود و با وجودی که فروشنده خارجی حاضر بود تا اسناد را در اختیار خریدار ایرانی بگذارد اما بازهم دستگاه‌های ذیربط در ایران آن را قبول نمی کردند و این موضوع باعث رسوب کالا شده بود.

 

وی تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات نیز مربوط به قانون ارجاع کالاها به سازمان اموال تملیکی می شود زیرا براساس مقررات، کالایی که بیش از ۶ ماه در گمرک معطل بماند، در اختیار این سازمان قرار می گیرد. این در حالی بود که صاحبان کالا به طور عملی هیچگونه قصوری درباره این معطلی نداشتند.

 

حاجی پور خاطرنشان کرد: دلیل عمده معطلی کالاها برای بیش از ۶ ماه در برهه ای مربوط به ثبت سفارش، در برهه دیگری مربوط به تعیین اولویت برای تخصیص ارز و در برهه دیگری مربوط به ایجاد سامانه های جدید بود. در بسیاری از موارد باید کالاها توقیف می شد و هزینه های گزافی علاوه بر دپو کالاها در گمرکات و هزینه های انبارداری و دموراژ به واردکنندگان و تجار تحمیل می شد که بر قیمت نهایی تمام شده کالاها نیز تاثیرگذار بود.

 

معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بخشنامه‌های جدید گمرک و بانک مرکزی برای کاهش رسوب کالا در گمرکات گفت: در حال حاضر به نظر می رسد نگاه دولت بر حل این مساله قرار گرفته و تا حدودی بخشنامه‌های مختلفی از جمله درباره پرداخت یا دریافت مابه‌التفاوت‌ها یا تخصیص ارز صادر شده است.

 

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که در زمینه مسائل گمرکی وجود داشت، شناسایی شده و امروز گمرک با استخراج اطلاعات می داند که چه کالاهایی با چه مقادیری در کدام گمرکات کشور وجود دارد و تلاش‌های خوبی برای ترخیص آنها آغاز شده است.

 

معاون کسب‌وکار اتاق تهران اظهار داشت: ما نیز در حال رصد شرایط هستیم و هر مانع یا مشکلاتی به ما منعکس شود را در اختیار دولت می گذاریم. به نظر می رسد که نیت دولت نیز حل این مساله است.

 

حاجی پور درباره رسوب کالاهای اساسی در گمرکات گفت: به عنوان نمونه یکی از کالاهای موجود در گمرکات برنج هندی است که به دلیل تامین نشدن ارز اجازه ترخیص ندارد. فروشندگان هندی خواهان دریافت روپیه برای ارائه اسناد هستند و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد عید غدیر اردبیل روز جهانی مسجد مساجد بیرجند سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان کاهش رسوب کالا رسوب کالا گمرکات گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت

علی بهادری جهرمی از کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی کالا‌های اساسی و دارو به ۱ درصد خبر داد که از اول فرودین ماه اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با رأی هیأت دولت، تعرفه واردات و صادرات کلیه کالا‌ها به تصویب رسید و بزودی ابلاغ خواهد شد. سعی شد در این تعرفه‌ها، جهت‌گیری در حمایت از کنترل قیمت اقلام مورد مصرف مردم و حمایت از تولید داخل باشد.

وی افزود: هم‌چنین برای تسریع اجرای تکالیف و بودجه امسال و تحقق شعار سال، ضوابط اجرایی بودجه به تصویب هیأت وزیران رسید.

بهادری جهرمی یادآور شد: دولت برای حمایت از تأمین کالا‌های اساسی مالیات ارزش افزوده و هم‌چنین حقوق گمرکی کالا‌های اساسی، اقلام دارویی، مواد اولیه تأمین دارو و نهاده‌های دامی را به ۱ درصد کاهش داد و این کاهش از ابتدای فروردین اعمال خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حقوق و عوارض گمرکی کالا‌های اساسی و ارزش افزوده یک درصد شد
  • صدور سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی
  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از دو روز دیگر
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است