Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@09:46:34 GMT

عفو حکم اعدام به واسطه حفظ قرآن

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۴۴۸۹

عفو حکم اعدام به واسطه حفظ قرآن

رامین قاسمی‌نژاد، مدیر دارالقرآن زندان‌های چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری به طرح‌های قرآنی این اداره اشاره و بیان کرد: دور بودن از قرآن کریم یکی از دلایل روی آوردن افراد جامعه به کارهای خلاف و هنجارشکن  است لذا در زندان‌های سطح استان به منظور ایجاد پیوند زندانیان با قرآن و اصلاح آن‌ها، طرح‌های مختلف قرآنی اجرا می‌شود و زندانیان در این طرح‌ها امتیازات ویژه‌ای اعم از مرخصی و عفو دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

10 روز مرخصی در ازای حفظ یک جزء قرآن

وی به  طرح حفظ قرآن اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح هر زندانی به ازای حفظ یک جزء قرآن 10 روز مرخصی دریافت می‌کند البته  تعداد روزهای مرخصی در استان‌های هم‌جوار مانند اصفهان 20 روز است که اگر مقادیر تشویقی در استان ما نیز افزایش یابد، قطعاً زندانیان بیشتر به سمت قرآن روی می‌آورند.

مدیر دارالقرآن زندان‌های استان افزود: طرح‌ تشویقی و مرخصی برای حفظ قرآن در نظر گرفته شده است و مقدار حفظ ملاک نیست یعنی اگر زندانی حتی یک صفحه از قرآن را حفظ کند نیز مرخصی دریافت می‌کند اما تعداد روزهایش کاهش می‌یابد.

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه امروزه اجرای طرح‌های قرآنی در سطح زندان‌ها با تنوع بیشتر و دقیق‌تر اجرا می‌شود، گفت: مقامات قضایی به اجرای برنامه‌های قرآنی بیشتر اهمیت می‌دهند لذا این طرح‌ها در زندان‌ها بیشتر برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین تشویق برای زندانیان مرخصی است، افزود: عفو مشروط شامل حال همه زندانیان نمی‌شود و تنها افرادی که حرفه‌ای آموخته‌اند و یا در زمینه قرآن که مهمترین شرط برای عفو است و بالاترین امتیاز را دارد، پیشرفت کرده باشند می‌توانند از این تشویق بهره‌مند شوند.

مدیر دارالقرآن زندان‌های استان با اشاره به اینکه آمار بالایی از محکومین اعدام به واسطه حفظ قرآن مورد عفو قرار گرفتند، بیان کرد: خانواده‌های شاکیان زمانی که باخبر می‌شوند زندانی راهکار قرآنی را در پیش گرفته است نظرشان عوض می‌شود و با رحمت و رأفت بیشتری با موضوع برخورد می‌کنند و در نهایت رضایت می‌دهند.

طرح‌های قرآنی در زندان

قاسمی نژاد به چند طرح قرآنی اشاره کرد و گفت: طرح قرآنی «کربلایی کاظم ساروقی» با هدف حفظ جزء سی در زندان‌ها در حال اجرا است که سهمیه استان 200 زندانی است و در همین راستا، در حال حاضر بالغ بر 100 نفر مشغول حفظ قرآن هستند.

وی ادامه داد: برای سهولت حفظ قرآن زندانیان از سمت دادگستری قلم‌های قرآنی تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است که زندانیان داخل بندها به صورت فردی و یا گروهی قرآن می‌خوانند و یا در دارالقرآن مرکزی اداره کل زندان‌ها که در زندان شهرکرد واقع است، اقدام به تلاوت قرآن می‌کنند.

قاسمی‌نژاد به طرح «سربازقرآن» اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز زندانیان جزء سی را حفظ می‌کنند که در حال حاضر 20 زندانی مشغول گذراندن این طرح هستند.

وی طرح «تلاوت نور، حلاوت جان» را یکی دیگر از طرح‌های قرآنی زندان شهرکرد دانست و اظهار کرد: این طرح به صورت روزانه دقایقی قبل از اذان ظهر در همه بندهای زندان برپا می‌شود که همه زندانیان اتاق گرد هم می‌نشینند و تعدادی از افراد که از طریق دارالقرآن زندان ارزیابی و تآیید شده‌اند، برای جمع حاضر قرآن تلاوت می‌کند.  

مدیر دارالقرآن زندان‌های استان با بیان اینکه مربیان دوره‌های آموزشی قرآن زندان‌ها از مجموعه انتخاب می‌شوند، ادامه داد: اگر بخشی از فعالیت‌های قرآنی توسط نخبگان قرآنی استان صورت بگیرد انگیزه زندانیان افزایش می‌یابد اما به دلیل مشکل اعتبارات، تنها می‌توانیم با همکاری دستگاه‌های مجری دوره‌های تربیت معلم قرآن در میان زندانیان برگزار و از جمع زندانیان، مربی قرآنی تربیت کنیم.

برپایی مسابقات قرآن در زندان

وی در پایان به مسابقات قرآن در زندان‌ها اشاره کرد و افزود: طبق رایزنی‌های انجام شده با دادگستری استان، تدابیری برای مسابقات قرآن اندیشیده شد تا مسابقات قرآنی در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی در سطح پایین برگزار شود به‌گونه‌ای که همه زندانیان بتوانند در آن شرکت کنند که بسته‌های تشویقی نیز برای برگزیدگان این مسابقات در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری زندان طرح های قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۴ زندانی جرائم غیرعمد در شهرستان مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی همزمان با ماه میهمانی خدا و میلاد سبط نبی مکرم اسلام علیهم السلام، خانواده مرحوم دکتر مهدی احمدی صالح با حضور در انجمن حمایت از زندانیان مراغه، هزینه مراسم سالگرد پدر را صرف آزادی زندانیان کرد.

این خانواده خیّر با پرداخت ۸۰ میلیون تومان، سبب ساز آزادی ۴ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد از زندان شد.

اعطای هزینه‌ مراسم های ترحیم برای کارهای خیر، به یک سنت حسنه در شهر‌های جنوب استان تبدیل شده است.

لازم به ذکر است: خانواده‌ها برای مشارکت در سنّت خیرخواهانه آزادی زندانیان باید به واحد مددکاری زندان مراغه یا انجمن‌های حمایت از زندانیان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در کردستان
  • کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر
  • فعالیت زندانیان در ۱۰۰۰ واحد تولیدی + فیلم
  • آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه
  • اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در استان کردستان
  • آزادی ۴ زندانی جرائم غیرعمد در شهرستان مراغه
  • اشتغال هزار و ۲۴۸ نفر از زندانیان استان کردستان در ۴۶ کارگاه فعال
  • اشتغال به کار ۹۱۴ زندانی کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته
  • اشتغال‌زایی برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان کردستان