Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بعد از فتح مکه در سال نهم هجری به دنبال تبلیغ دین مبین اسلام در شهرهای مختلف، گروه‌های فراوانی از مناطق دوردست برای پذیرش اسلام و مناظره با پیامبر اکرم(ص) به حضور ایشان در مدینه شرف‌یاب می‌شدند، به همین جهت آن سال به نام «عام الوفود» یعنی سال ملاقات گروه‌ها با رسول خدا(ص) شهرت یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آن گروه‌ها چند نفر از اهل نجران و پیرو حضرت عیسی(ع) بودند که به مدینه می‌آمدند تا علاوه بر آشنا شدن با کسی که خود را پیامبر معرفی می‌کرد، از وضعیت دین جدید او آشنایی پیدا کنند.

این گروه پس از ورود به مسجد مدینه و آشنایی با پیامبر اسلام(ص)، در مورد اعتقادات دینی خود با او به محاجّه پرداختند؛ اما مسیحیان پس از مناظره و شنیدن برهان‌های کافی از جانب پیامبر اسلام(ص) قانع نشدند؛ در نتیجه خدای سبحان در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران به رسو الله(ص) دستور داد تا با آن‌ها به مباهله بپردازد.

«هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ‌گویان قرار دهیم.»

پیامبر اسلام(ص) از سوی خداوند بدان مأمور گشت و برای پایان بخشیدن به مجادلات هیئت نصاری با آن حضرت و اقناع عوام و خواص از مسلمانان و مسیحیان از هر منطق و استدلالی بهتر و رساتر بود.

طبق توافق قبلی، پیامبر (ص) و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند که پیامبر فرزندش حسین (ع) را در آغوش دارد، دست حسن (ع) را در دست گرفته و علی و زهرا همراه اویند و به آن‌ها سفارش می‌کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید.

 

سخنان ابوحارثه درباره مصالحه

مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهده کردند، سخت به وحشت افتادند و از اینکه پیامبر، عزیزترین و نزدیک‌ترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی‌داد؛ بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر(ص) را در اجرای مباهله مصمّم دیدند، سخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ‌ترین و داناترین آنان و اسقف اعظم نجران بود، گفت: اگر محمد بر حق نمی‌بود چنین بر مباهله جرئت نمی‌کرد. اگر با ما مباهله کند، پیش از آنکه سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند.

و به روایت دیگر گفت: «من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه‌ها را از جای خود بکند، خواهد کند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.»

نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه‌بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ‌گو بیانجامد

مباهله پیامبر اکرم(ص) با نصرانیان نجران از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اولاً محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم خود گواه این مدعاست؛ زیرا تا کسی به صداقت و حقانیت خود ایمان  راسخ نداشته باشد پا در این ره نمی‌نهد.

نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه‌بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ‌گو بیانجامد. از طرف دیگر، پیامبر(ص) کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیزترین افراد او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر(ص) به‌درستی دعوتش است که با جرأت تمام، نه‌تنها خود، بلکه خانواده‌اش را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

نزول آیه تطهیر در روز مباهله

روزی که پیامبر خدا(ص) قصد مباهله کرد، قبل از آن عبا بر دوش مبارک انداخت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین(ع) را در زیر عبای مبارک جمع کرد و گفت: «پروردگارا، هر پیغمبری را اهل‌بیتی بوده است که مخصوص‌ترین خلق به او بوده‌اند. خداوندا، این‌ها اهل‌بیت من‌ هستند. پس شک و گناه را از ایشان برطرف کن و ایشان را پاک کن.» در این هنگام جبرائیل نازل شد و آیه تطهیر را در شأن ایشان فرود آورد: «همانا خداوند اراده فرمود از شما اهل‌بیت پلیدی را برطرف فرماید و شما را پاک کند.»

آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی در این مورد اظهار داشته است: از مفاخر ما شیعیان ۲۴ ذی‌حجه است آیه «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِمَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ» همین آیه مباهله است که باید این روز را گرامی داشت، این‌ها جزو اعیاد رسمی ماست این‌ها جزو مفاخر و مدارک ماست این‌ها جزو دین ماست، این روزها را باید به رسمیت شناخت.

 

مباهله؛ معجزه زنده و جاوید

یکی از اساتید سطوح عالی حوزه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آیه مباهله یکی از آیات مورد اتفاق فریقین در قرآن کریم است و دو آیه قبل از آن، بیان می‌کند که حضرت عیسی(ع) همانند حضرت آدم(ع) انسان است و فرزند خدا نیست.

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی ادامه داد: مباهله اختصاص به حضرت مسیح ندارد بلکه حضرت مسیح یک مصداق و نمونه‌ای از مباهله است.

وی از مباهله به‌عنوان معجزه‌ای زنده و جاوید یادکرد که تا قیام قیامت ادامه دارد و با اشاره به وقوع جریان غدیر خم قبل از مباهله، غدیر را پلی برای مباهله دانست و افزود: غدیر پیش‌نیاز مباهله بود و کسی که به این واقعیت برسد که امام علی(ع) با حق و حق با امام علی(ع) است، می‌تواند به موضوع مباهله برسد.

به گفته این استاد حوزه علمیه قم، یکی از بزرگ‌ترین نتیجه مباهله، اثبات حقانیت دین اسلام به‌ویژه توحید و خاکی بودن حضرت عیسی(ع) است.

معرفی دین اسلام به‌عنوان دین صلح، آرامش و رحمت یکی دیگر از نتایج مباهله است که آیت‌الله عباسی خراسانی به آن اشاره کرده و افزود: مباهله یک معجزه همیشگی پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

 

اصالت خانواده در دین اسلام

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی مفدا قم، اظهار داشت: نجرانیان به دنبال برحق بودنشان بودند و هنگامی که در روز مباهله جمع شدند با دیدن چهره‌های همراهان پیامبر(ص) برگشتند.

حجت‌الاسلام‌ بهرام دلیر نقده‌ای ادامه داد: در تاریخ آمده است هنگامی‌که برگشتند از آن‌ها پرسیدند چرا بازگشتید، در پاسخ گفتند «اینان که ما دیدیم اگر نفرین کنند یک نفر از نصاری روی زمین باقی نخواهد ماند و همه خواهند مُرد، سپس به حقانیت دین اسلام ایمان می‌آورند.»

خانواده اصلی‌ترین بنیان هر جامعه است؛ اگر این بخش استحکام داشته باشد می‌توان سلامت جامعه را تضمین کرد

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بهره‌های اجتماعی، سیاسی و... از داستان مباهله بکنیم این بهره‌ها کم نیستند و اگر پیامبر(ص) را سرمشق زندگی‌مان قرار دهیم مشکلات ما حل می‌شود، افزود: در آن زمان خیلی از صحابه پیامبر(ص) نیز از یاران وفادار ایشان بودند اما با توجه به آیه مباهله مراد از «اَنفُسَنَا، نِسَاءَنَا و اَبنَاءَنَا» که جان پیامبر اکرم(ص) هستند همان علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: تمام اعضای این خانواده که به مباهله رفتند گل سرسبد هستی‌ هستند و این در واقع نشان از اصل خانواده در دین اسلام است و ما درمی‌یابیم که این خانواده حتی در روز مباهله هم با همدیگر همراه بودند؛ در واقع امروز تحکیم بنیان خانواده بهترین راهکار برای گسترش اسلام و حقانیت دین اسلام است و پیام مباهله هم‌ خانواده محوری بود.

 دلیر با اشاره به اینکه در کشورمان از روز مباهله با عنوان روز خانواده نام‌برده شده است، تصریح کرد: خانواده اصلی‌ترین بنیان هر جامعه است و اگر این بخش استحکام داشته باشد می‌توان سلامت جامعه را تضمین کرد.

وی یادآور شد: ما به‌عنوان یک مسلمان مکلفیم که تمامی رفتارهای خویش را جهت اعتلای فرهنگ اسلام با نگاه به خاندان عصمت و طهارت تنظیم کنیم تا خود را به سطح قابل قبولی برای الگو گرفتن جهانیان از یک خانواده معتقد به اسلام ناب محمدی(ص) برسانیم.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حوزه علمیه قم خانواده دین سلامت مسلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی

آفتاب‌‌نیوز :

محسن هاشمی‌ رفسنجانی نوشت: در یک ماه گذشته موضوعاتی که در کنار خطر جنگ با اسراییل موجب بیشترین توجه افکارعمومی و واکنش گسترده در شبکه‌های مجازی شد، می‌توان با سه کلید واژه «قیطریه، ازگل و تلخ گوشت» نام برد که به‌طور خلاصه «قات» نام می‌نهیم. به عبارت دیگر افکارعمومی با سه چالش دوقطبی ایجاد شده از سوی مسوولان و چهره‌های سیاسی مواجه شدند و به آن واکنش قابل تامل نشان دادند که ناشی از عدم اقناع بود.

در موضوع نخست، شهرداری تهران تصمیم گرفت در بخشی از پارک قیطریه، مسجدی احداث کند که با موج منفی اهالی منطقه، نخبگان و افکار عمومی مواجه شد و کارزاری با حدود دویست هزار امضا تاکنون برای جلوگیری از آن توسط شهروندان آماده شده است.

ساخت مسجد در تهران امری طبیعی است به خصوص در دو دهه اخیر، صد‌ها مسجد در تهران ساخته شده و تاکنون کسی با آن‌ها مخالفت نکرده است، پس دلایل این واکنش افکار عمومی چیست؟ نخستین دلیل، انتظار از مدیریت شهری برای رسیدگی به اولویت‌های شهروندان است، زمانی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران، به شدت با کمبود و فرسودگی مواجه است، سنگینی بار ترافیک کمر تهرانی‌ها را شکسته، آلودگی هوا از بزرگ‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در تهران به شمار می‌آید و این‌ها همه از وظایف بر زمین مانده مدیریت شهری است، چه اصراری بر ورود به ساخت مسجد در زمینی که گویا واقف آن اجازه نداده و در منطقه‌ای برخوردار که گویا با وصیت خیر مسجدساز نیز سازگار نیست؟ و در محوطه‌ای که گویا درختان با بن بالا وجود دارد؟!

دلیل دوم، خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به مدیریت بهینه است، بعضا دیده شده که با سوءاستفاده از تشکل‌های عام‌المنفعه یا خیریه، ساخت مساجد و حسینیه‌ها، مراسم مذهبی و القاب معصومین تخلفات و رانتخواری انجام می‌شود و طبیعتا ذهنیت عمومی به استفاده دستگاه‌های حاکمیتی از این عناوین حساسیت پیدا کرده است.

دلیل سوم، کاهش حضور و تقاضای متدینین برای عبادات واجب در مساجد است، به نظر نسل جوان با دین‌زدگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و طبق نظرسنجی‌ها، آمار حضور جوانان و نوجوانان و حتی میانسالان در مساجد کاهشی است هر چند در مراسم‌های جنبی و هیات‌ها افزایشی است.

در حالی که در شرایط فعلی همین پارک نمازخانه مناسب و البته بی رونقی دارد، باید نسل اهل مسجد بسازیم نه صرفا ساختمان مسجد.

در موضوع دوم، انتقال زمین حوزه علمیه ازگل به یکی از ائمه جمعه موقت تهران که اتفاقا بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و به صورتی به جای ایشان منصوب شدند، مورد توجه و اعتراض افکار عمومی قرار گرفت، اینکه زمینی که برای استفاده عمومی وقف شده و بخشی از اراضی شهرداری، برای ساخت حوزه علمیه در منطقه‌ای برخوردار واگذار شود، جای بررسی و تأمل دارد.

انتقال زمین به موسسه‌ای خصوصی و خانوادگی نیز موجب اعتراض شهروندان شد، به خصوص که سوءتفاهمات برطرف نشد، چرا که ابتدا موضوع تکذیب و ادعای جعل امضا شد و سپس حضور و اثر انگشت و امضا پذیرفته شد، اما بعد افکارعمومی، رسانه‌ها وخبرنگاران متهم شدند!

شهید مطهری در دهه چهل در مقالات و سخنرانی‌های خود با موضوع سازمان روحانیت، نسبت به خطرات و پیامد‌های دولتی شدن حوزه‌های علمیه و وابستگی آن‌ها به حکومت، در کنار شهید بهشتی هشدار داده بودند و در دوره فعلی نیز اکثر مراجع زنده و در گذشته نظیر آیات صافی‌گلپایگانی، شبیری‌زنجانی، وحید خراسانی، علوی‌بروجردی و... با رویکرد دولتی شدن حوزه‌های علمیه مخالف هستند که در مورد صرف بودجه عمومی کشور در حوزه‌هاست، چه رسد به سوءاستفاده احتمالی از بیت‌المال با نام مراکز دینی.

این رویکرد دقیقا ستون فقرات نهاد روحانیت در جامعه که استقلال و سلامت حوزه و مراکز دینی است را هدف قرار می‌دهد و به چالش کاهش مرجعیت اجتماعی نهاد روحانیت دامن می‌زند، بنابراین واکنش گسترده افکار عمومی نه فقط به تخلف در این موضوع، بلکه به رانتخواری احتمالی گذشته از بیت‌المال به نام دین و حوزه باز می‌گشت.

در موضوع سوم، اظهارات یک منبری سیاسی دیگر در شب‌های قدر در صداوسیما، موجب واکنش گسترده متدینین و افکار عمومی شد، این چهره رسول اکرم و امیرمومنان علیهما السلام را با صفت تلخ گوشت توصیف کرده بود و توضیحات مکرر وی نیز از تغییر نظر وی حکایت نمی‌کرد.

پیامبری متهم شد که به فرمان وحی، هدایایی برای نرمی دل مشرکان به عنوان مولفه قلوبهم، برای جذب آنان به اسلام می‌داد و با مومنین و اصحاب خود نیز با نهایت مهر و مدارا رفتار می‌کرد.

اصولا اظهاراتی از این طرز تفکر را می‌توان در قالب گفتمان اسلام قدرت محور توصیف کرد، در برابر اسلام قدرت محور، اسلام اخلاق محور قرار دارد که اخلاق را مهم‌تر از قدرت و حتی به عنوان هدف بعثت پیامبر می‌داند.

نقش مردم در اسلام قدرت محور با اسلام اخلاق محور متفاوت است، در اسلام اخلاق محور، نظر برای مردم ملاک است، تحمیل و اجباری در دین نیست، نظر مردم در سرنوشت جامعه تعیین‌کننده است، اما در اسلام قدرت محور، نظر و برداشت و فتوای حاکم سرنوشت را تعیین می‌کند و مردم به جای حق انتخاب، تکلیف اطاعت دارند.

به نظر می‌رسد این دوگرایش، پایگاه‌های جدی در جامعه دارند، انتخابات گذشته که هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام در تهران ۶ درصد واجدین شرایط و در کشور شاید ۱۰ درصد جامعه را تشکیل دادند، نشان می‌دهد این برداشت افراطی از اسلام، چگونه پایگاه اجتماعی انقلاب که در دهه‌های گذشته بالاتر از دوسوم جامعه را تشکیل می‌داد، کوچک کرده و بزرگ‌ترین تهدید برای آینده انقلاب است، حتی تهدیدی بزرگ‌تر از اسراییل.

منبع: روزنامه اعتماد

دیگر خبرها

  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی؛ به جای ساخت مسجد، مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی به جای ساخت مسجد
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی ؛ به جای ساخت مسجد ، مشکلات حمل‌ و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی
  • محسن هاشمی‌: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
  • پیام آیت الله مکارم‌شیرازی درباره عملیات وعده صادق
  • بیانیه جامعه روحانیت مبارز در مورد پاسخ ایران به اسرائیل: رزمندگان اسلام سنگ دشمن از همان‌جا که پرت کرده بود پاسخ دادند و توان و اراده‌ی دفاع از مظلوم و کوتاه نیامدن از عزّت اسلامی و ایرانی را به اثبات رساندند
  • تمدید مهلت ارسال اثر به همایش ملی پایداری و کارآمدی خانواده
  • رهبر انقلاب چه پیامی به خانواده‌های ناوگروه ۸۶ ارتش فرستادند؟
  • رعایت عفاف و حجاب جهاد با دشمنان اسلام است