Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@17:32:18 GMT

«حقوق و تکالیف دلال» در قانون تجارت تعیین شد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۵۶۹۴

«حقوق و تکالیف دلال» در قانون تجارت تعیین شد

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه تجارت، نمایندگان وارد بررسی فصل دوم این لایحه در خصوص تعریف دلالی و حقوق و تکالیف دلال شدند.

در ماده ۴۲ اعلام شد دلالی عقدی است که به موجب آن دلال در برابر دیگری (آمر) تعهد می کند که برای او طرف معامله پیدا کند و در انعقاد معامله با طرف مذکور، وساطت نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماده ۴۳ مصوب شد دلال در رشته های مختلف دلالی کند و شخصا نیز به تجارت بپردازد.

طبق ماده ۴۴ دلال می تواند در یک زمان برای چند امر فعالیت کند و در این صورت، باید آنها را از این موضوع و مسائل دیگری که ممکن است موجب تغییر رأی آنها شود، آگاه کند.

براساس ماده ۴۵ دلال در مقابل هر یک از طرفین مسئول خسارت ناشی از تقصیر خود است.

در ماده ۴۶ مصوب شد دلال باید اطلاعات صحیح و کاملی را در مورد جزئیات معاملات مرتبط با موضوع دلالی به طرفین معامله ارائه کند، حتی اگر دلالی را فقط برای یکی از طرفین انجام دهد.

طبق ماده ۴۷ مقرر شد دلال نمی تواند از سوی یکی از طرفین معامله وجهی را دریافت، دینی را تأدیه و یا اینکه تعهدات وی را اجرا کند. مگر اینکه چنین اجازه ای داشته باشد.

براساس ماده ۴۸- دلال مسئول حفظ و نگهداری کلیه اشیاء و اسنادی است که ضمن معاملات به او تسلیم می شود مگر اینکه ثابت کند تلف اشیاء یا  اسناد مذکور ناشی از علتی است که به شخص او و یا کارکنان وی مستند نیست.

وکلای ملت در ماده ۴۹ مصوب کردند هر گاه اسناد معامله در حضور دلال، امضاء و یا به وسیله او رد یا بدل شود، دلال ضامن اصالت امضاهای مندرج در اسناد مذکور است.

کد خبر 4702344

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی لایحه تجارت نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی محمد جواد ظریف حسن روحانی وزارت امور خارجه ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران محمدجواد ظریف ایران ایالات متحده آمریکا هیئت دولت سپاه پاسداران علی لاریجانی ستاد کل نیروهای مسلح شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ماده ۲۵ قانون اصلاح قانون معادن، دارای کاستی‌هایی است که مانعی برای احیا و باسازی مناطق آسیب دیده از معدنکاری شده است.
محتشمی پور افزود: پیشنهاد‌ها و نظریات خود را به منظور اصلاح این ماده‌ی قانونی به مجلس داده ایم.

الهام رستم نیا گزارش می دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف شهریه پودمان فرهنگیان ۱۴۰۳
  • حال کارگران خوب است!
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • تحت چه شرایطی می‌توان معامله را فسخ کرد؟
  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟