Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@11:55:57 GMT

تقویت روحیه خودباوری؛ مهم‌ترین هدف جهاددانشگاهی

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۶۱۴۹

تقویت روحیه خودباوری؛ مهم‌ترین هدف جهاددانشگاهی

به گزارش ایکنا ازالبرز، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور، امروز دوشنبه، چهارم شهریور در بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و گرامیداشت این هفته، گفت: در کشورهایی که نهادی را در نظام ملی علم، فناوری و نوآوری برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان و متکی بر تولید ملی خود طراحی می‌کنند به دو موضوع توجه می‌کنند که یکی از آنها تولید فناوری‌های روز مورد نیاز و نسل‌های بعدی آن فناوری و دیگری تولید علوم جدید مثل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی و فناوری اطلاعات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این کشورها تولید علوم جدید را معمولا به دانشگاه‌ها و تولید فناوری به خصوص فناوری‌های روز مورد نیاز جامعه را به مراکز تحقیقات صنایع بزرگ واگذار می‌کنند اما در کنار اینها مراکز تحقیقاتی غیردولتی هم ایجاد می‌کنند تا در بروکراسی دولتی گرفتار نشوند و مسیرهای تولید علم و فناوری را به صورت میانبر طی کنند و همچنین تحقیق و توسعه صنایع کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند.
این مسئول با اشاره به زمینه تشکیل جهاددانشگاهی به عنوان چنین مرکزی در ایران گفت: بعد از انقلاب با روح خودباوری که امام خمینی(ره) در مردم و نسل جوان دمید و جهاد سازندگی ایجاد شد این فکر برای کار در حوزه فناوری هم ایجاد شد که این فکر دولتی نبود و تعطیلی دانشگاه و انقلاب فرهنگی فرصت خوبی بود که این ایده شکل عملی به خود بگیرد و در نهایت 16 مرداد 59 این فکر عملی و جهاددانشگاهی با ایده توسعه فرهنگی، علمی و فناوری مورد نیاز شکل گرفت.
وی با تاکید براینکه مهم‌ترین هدف جهاددانشگاهی تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار ما می‌توانیم است، گفت: امروز پس از گذشت 40 سال از تشکیل جهاددانشگاهی، 20 درصد منابع ما به صورت کمک است و گستره جغرافیایی ما سراسر کشور را با 7500 نیرو در گرایش‌های مختلف تحصیلی در بر می‌گیرد.
رئیس جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: جهاددانشگاهی برای خود سند چشم‌انداز نوشته‌ که در این سند با تجربه خود دو نوع برنامه‌ریزی را در دستور کار قرار داده‌ایم یکی اینکه خودمان تشخیص می‌دهیم که براساس نیازهای جامعه چه اقداماتی باید انجام دهیم که این برنامه‌ریزی پنج ساله است و دیگری به دنبال این بودیم که نظام به ما ماموریت دهد بر همین اساس در سال 1393 که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان در آن جلسه گفتند که شما نقش خود را در جامعه علمی کشور مشخص و بعد با دولت مذاکره کنید تا این نقش‌ها به شما واگذار شود که این را دنبال کردیم و هفت ماموریت برای ما تصویب شد.
وی به تعدادی از این ماموریت‌ها اشاره و اعلام کرد: ما در اولین ماموریت مسئولیت انتقال چند فناوری را بر عهده گرفتیم، در ماموریت دوم پژوهش محوری را برای حل مشکل را دنبال و مباحثی مثل سلول‌های بنیادی را متولی شدیم.
طیبی افزود: ماموریت‌هایی در بحث آموزش‌های بین‌المللی با توجه به تجارب فناورانه و مهارتی را هم دنبال کردیم تا ما هم مثل کشورهای کره، ژاپن و ... موسساتی ایجاد و برای فناوری‌های خود بازار ایجاد کنیم چون به عنوان نمونه اگر ژاپن برای صنعت ما راه حل می‌دهد تکنولوژی خود را هم معرفی می‌کند بر همین اساس ما هم گفتیم می‌توانیم چنین ماموریت‌هایی را انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در اقدامی دیگر با مجلس هم برای گنجاندن ماموریت برای ما در برنامه ششم هماهنگ کردیک که یکی بحث حمل و نقل ریلی بود و عنوان کردیم می‌توان بخش کمی از بازار را به خارجی‌ها بدهیم و جهاد دانشگاهی مسئول انتقال فناوری در این حوزه شود، برای بحث آب شیرین‌کن‌ها هم همین موضوع مطرح شد تا همین اتفاق رخ دهد و فقط دستگاه خریداری نشود و فناوری منتقل شود.
طیبی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی ما در داخل گروه‌های پژوهشی انجام می‌شود گفت: بر همین اساس علاوه بر واحدهای سراسر کشور یک سری پژوهشگاه و پژوهشکده‌های مستقل از واحدها مثل رویان، محیط زیست، علوم انسانی و اجتماعی، صنایع غذایی، تکنولوژی تولید و ... هم در چارچوب جهاد دانشگاهی وجود دارد.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی خود را مدل بومی شده پارک علم و فناوری می‌داند گفت: با این وجود در راستای سیاست‌های وزارت علوم، سه پارک علم و فناوری کرمانشاه، البرز و پارک علم و فناوری‌ها نرم صنایع فرهنگی به همراه تعدادی مراکز رشد در کشور هم ایجاد کرده‌ایم.
این مسئول به اقدامات جهاد در حوزه فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی در زمینه قرآن کار را زود شروع کردیم، انتشارات، مستندسازی علم که سال 60 شروع شد، سازمان دانشجویان، افکارسنجی و ... هم در حوزه فرهنگی وجود دارد، در حوزه مراکز آموزشی دو دانشگاه داریم در تهران و یزد و یک دانشکده علوم پایه فناوری‌های نوین علوم پزشکی در مقاطع ارشد و دکتری، تعدادی علمی-کاربردی و مراکز آموزشی کوتاه مدت و تخصصی، مرکز اطلاعات علمی برای جمع آوری مقالات و پایان نامه‌ها برای توسعه علمی کشور، سازمان تجاری سازی فناوری و توسعه اشتغال دانش آموختگان، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی هم در چارچوب جهاد فعال است.
وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است کارهایی که در جهاددانشگاهی به بلوغ می‌رسد از بدنه جهاددانشگاهی جدا شود و در داخل شرکت‌های وابسته مستقر و 60 درصد سهام آن به کسانی که فناوری را تولید کرده اند واگذار شود.
طیبی به چند مورد از اقدامات شاخص جهاد دانشگاهی اشاره و ا علام کرد: در صنعت برق ایران تمرکزمان را بر ایجاد تاسیسات آزماشگاه‌های مرجع گذاشتیم و برای صنعت برق تجهیزات خوبی ساختیم و به دنبال صادراتاین تجهیزات هستیم که در همین راستا با وزیر نیروی عراق جلسه‌ای داشتیم و تیمی هم برای بازدید آمدند که بازخورد خوبی داشت.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده تمایل بیشتری از داخل کشور به جهاددانشگاهی ایجاد شود گفت: ما در حوزه ماشین‌های الکتریکی صاحب دانش هستیم، در حوزه نفت هم با توجه به اینکه نفت ایران مقدار زیادی آب نمک دارد بر روی دانشی کار کرده‌ایم که آب و آب نمک از نفت را به روش الکترواستاتیکی بگیریم و موفق هم شدیم و الان در حال امضای یک قرارداد 50 هزار بشکه‌ای هستیم.
این مسئول گفت: در موردی دیگر فرستنده‌های رادیویی هم برای صدا و سیما تولید کرده‌ایم که اخیرا هم تلویزیون دیجیتال روستایی برای استفاده در مناطقی که سیگنال تلویزیون دریافت نمی‌شود را با قیمت بسیار ارزان ساخته‌ایم.
وی افزود: در حوزه سلول‌های بنیادی،سلول درمانی، همانندسازی و شبیه‌سازی حیوانات و تغییرات ژنتیکی در حیوانات برای تولید دارو هم فعالیت داریم.
طیبی ادامه داد: در بحث سرطان پستان در خانم‌ها که متاسفانه شیوع زیادی هم دارد کارهای خوبی انجام شده است.
این مسئول به اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی هم اشاره و اعلام کرد: در بحث گیاهان دارویی، بومی سازی و تولید دارو از این گیاهان و دانش گلخانه‌های هوشمند هم متمرکز شده‌ایم.
وی با بیان اینکه 31 فناوری که توان کار بر روی آن داریم را معرفی کرده‌ایم تا به ما در این حوزه‌ها ماموریت واگذار شود گفت: ما در کشور توان کارهای بزرگ را داریم، اقتصاد ما می‌تواند متکی بر تولید مبتنی بر علم و فناوری باشد که کارهای جهاددانشگاهی هم الگوسازی در این حوزه‌ها است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اجتماعی طیبی جهاددانشگاهی روحیه خودباوری فناوری ما می توانیم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زیرساخت‌های مالی صنایع خلاق با «مشارکت مردمی» اجرایی می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست فعالان زیست بوم صنایع خلاق شب گذشته با حضور فعالان این زیست بوم در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ابتدای این نشست  گفت: جلسه هم فکری و هم اندیشی فعالان زیست بوم صنایع خلاق در ابتدای سال شکل گرفت تا هم فرصتی برای ترسیم مسیر ستاد در سال جاری باشد و هم نظرات فعالان زیست بوم در خصوص اقدامات ستاد در سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد و راهنمای راه ما در سال جاری باشد.

وی با اشاره به دیدگاه های مطرح شده توسط فعالان حوزه های مختلف زیست بوم صنایع خلاق در این جلسه گفت: بیشتر نکات ناظر به زیرساخت مشارکت های مردمی در بحث رشد اقتصادی کشور و به صورت خاص نقش صنایع خلاق در این رشد اقتصادی بود. یکی از مسائل مهم و جدی که می تواند زمینه رشد مشارکت مردمی اقتصادی را فراهم کند، بستر صنایع خلاق است. 

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به برنامه های ستاد در سال جاری خاطرنشان کرد: دو برنامه قطعی ستاد، توسعه صادرات و توسعه زیرساخت های مالی است که زیرساخت های مالی قطعا با مشارکت مردمی می تواند توسعه پیدا کند. با توجه به شعار امسال می‌توان امیدوار بود که بحث مشارکت مردم در تقویت زیرساخت‌های مالی بهتر از گذشته محقق خواهد شد. البته این برنامه ها باید در قالب یک فرایند دنبال شود و با خلق یک نقطه و تجربه تثبیت نمی شود؛ تلاش ما این است که در نمایشگاه های مهم و مرتبط با صنایع خلاق در جهان حضور داشته باشیم و بتوانیم ارتباط اکوسیستم خلاق با آن کشور را تثبیت کنیم که این فرایند منجر به تجربه صادارتی پایدار شود.

 در این نشست در خصوصاصل مشارکت مردمی در لایه حکمرانی، نرم افزار مشارکت مردمی در ذهن تصمیم ساز ‌و تصمیم گیران، استفاده از ظرفیت های حلقه های میانه شامل بازیگران بزرگ و بازیگران کوچک، خروجی استارتاپ های اصلی خانه های خلاق در یک برنامه ۱۰۰ استارتاپی و حمایت واقعی، نگاهی به بازار صنایع خلاق از صادرات و بازار بین المللی، امکان سنجی بازاریابی صادراتی صنایع خلاق در سطح منطقه ای و بین المللی و ضرورت بازتولید گفتمان و زبان ارتباط با مردم بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی با تقویت تولید با نقش آفرینی مردم اتفاق می‌افتد
  • ۲ مأموریت دانشکده دین و رسانه از نگاه آیت‌الله اعرافی
  • ۱۰ توصیه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای جهش تولید
  • تقویت و تمرکز استان یزد بر تولید و رفع موانع تولید
  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  •  نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
  • تقویت تایر کامیون‌ها با فناوری نانو
  • تحقق شعار سال با به‌روزرسانی فناوری‌ و تجهیزات بخش تولید
  • تقویت زیرساخت‌های مالی صنایع خلاق با «مشارکت مردمی»
  • تقویت زیرساخت‌های مالی صنایع خلاق با «مشارکت مردمی» اجرایی می‌شود