Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- سفر ناگهانی ظریف به محل برگزاری اجللاس جی ۷ در حالی پایان یافت که گفتگوها در مورد ایران همچنان ادامه دارد. رییس جمهور فرانسه مدت‌هاست تلاش می کند در جهت کاهش تنش بین ایران و آمریکا گام بردارد. سفر بی خبر روز گذشته ظریف گمانه‌زنی ها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات با فرانسه را تقویت کرد. اما با وجود عدم استقبال ترامپ از طرح ماکرون آینده مذاکرات بین ایران و فرانسه به کجا خواهد رسید؟   به گزارش فرارو، عصر دیروز  وزیر خارجه کشورمان بدون اعلام قبلی با هوپیمای دولتی به شهر بیاریتز فرانسه رفت و دقایقی پس از ورود به این شهر گفتگو‌ها را با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکرات ظریف در حاشیه نشست سران هفت کشور صنعتی برگزار شد.   رویترز به نقل از مقامات فرانسوی خبر داد که در این سفر کوتاه، ظریف سه ساعت و نیم گفتگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است.   به گفته مقامات فرانسوی این گفتگو‌ها "مثبت" بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت. ظریف هم در مورد آینده مذاکرات با فرانسه گفته است که راه دشواری در پیش است اما ارزش آن را دارد. دو کارشناس اروپا در گفتگو با فرارو به تحلیل مذاکرات ایران و فرانسه و چشم انداز آن در آینده می‌پردازند: بیشتر بخوانید: واکنش ها به سفر غیرمنتظره ظریف به فرانسه راه دشوار مذاکرات ایران با فرانسه دکتر عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان و تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در این باره به فرارو گفت: آنچه مسلم است الان مذاکرات بین ایران و فرانسه است و فرانسه می‌خواهد کاری کند بتواند هم فضای تنفسی برای اقتصاد ایران به وجود بیاورد و هم از طرف دیگر، ایران را به آمریکا و کاخ سفید وصل کند. موفقیت این طرح به این مساله بستگی دارد که طرح فرانسه تا چه حد می‌تواند راهگشا باشد و مورد پذیرش ایران قرار گیرد.

این کارشناس اروپا در مورد پذیرش ایران افزود: آنچه که مسلم است با در نظر گرفتن اجرای شروطی از طرف فرانسه، ایران تا حدودی طرح ماکرون را پذیرفته است. اما این بدان معنی است که هنوز خواسته‌های ایران کامل برآورده نشده است. اما قسمت دوم مهم‌تر است: حالا باید گفتگو‌هایی صورت گیرد و تا زمانی که این گفتگو‌ها در جریان است، با وساطت فرانسه معافیت‌هایی به ایران داده می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: اما باید دید آیا ایران می‌پذیرد با آمریکا صحبت کند؟ اگر پذیرفت دو مساله پیش می‌آید. یا طرفین باید در چارچوب برجام صحبت کنند که طبیعتا در این صورت نباید مشکل خاصی باشد.  ۱+۵ دور هم می‌نشینند، نماینده آمریکا هم همانطور که قبلا حضور داشته است شرکت می‌کند. طرفین گفتگو می‌کنند یا به توافق می‌رسند یا خیر. اگر به توافق رسیدند که تحریم‌ها باید برداشته شود. اگر به توافق نرسیدند بر اساس طرح فرانسه تحریم‌ها بر می‌گردد.

دیپلمات کشورمان افزود: اما ممکن است آمریکایی‌ها خواسته بیشتری داشته باشند و منظورشان گفتگو و ملاقات در سطح بالا باشد. اینجاست که ایران از اول موضع خود را مشخص کرده و اعلام کرده آمادگی این مساله را ندارد. مقامات ارشد کشور هم گفته اند که ما مذاکره نمی‌کنیم.

فرجی راد گفت: این‌ها همه جزییات کار است که باید به تدریج جلو رود تا آینده آن مشخص شود. حالا این مذاکرات پیش می‌رود و در جایی که ایران یا آمریکا حساس شوند متوقف می‌شود. بنابر این باید مذاکرات ادامه پیدا کند تا ببینیم نتیجه چیست.   دکتر عبدالرضا فرجی راد بیشتر بخوانید:

چه کاری از فرانسه بر می‌آید؟

راهکار فرانسه در مذاکره با ایران این استاد دانشگاه در مورد احتمال اقدام فرانسه خارج از کانال آمریکا گفت: کاری که فرانسوی‌ها می‌کنند در قالب اینستکس نیست. نوعی گشایش است که می‌خواهند در قالب جدید با آمریکایی‌ها پیاده کنند. آمریکا هم دو هفته پیش توی ذوق فرانسوی‌ها زد. آمریکایی‌ها اول چراغ سبز نشان دادند، اما طرف ایرانی آمادگی پیدا نکرد که با ترامپ ملاقات کند. البته فرانسه هم دنبال چنین هدفی نبود.

او افزود: آمریکایی‌ها چراغ سبزی دادند که فرانسه با ایران مذاکره کند، اما توقعشان این بود که از این مذاکران ملاقات سطح بالا حاصل شود. وقتی که مطمئن شدند این مذاکرات سطح بالا امکان پذیر نیست گفتند فرانسه نماینده ما نیست و ما نگفتیم تماس بگیرند.

فرجی راد گفت: این کاری که فرانسوی‌ها در حال حاضر انجام می‌دهند در ارتباط با خودشان نیست و نوعی واسطه‌گری است. اگر خودشان می‌خواهند کاری کنند باید در قالب اینستکس باشد یعنی شرطی که ایران برای آن‌ها گذاشته را اجرا کنند. ایران فاز یک و دوی کاهش تعهدات برجامی را اجرا کرده و فاز سه را چند روز دیگر اجرا می‌کند. این فاز خیلی برای اروپایی‌ها مهم است.

این استاد دانشگاه گفت: در قالب گام‌های ایران، تا قبل از اجرای فاز سه، فرانسه و بقیه اتحادیه اروپا باید خواسته‌های ایران یعنی "خرید نفت" یا "اعطای اعتبار" را بر مبنا و اساسی که دو طرف به توافق می‌رسند، عملی کنند. اگر این دو عملی نشود، ایران وارد فاز سه می‌شود. فاز سه حساس‌ترین فاز است. در این فاز غنی سازی بالا می‌رود یا سانتریفیوژ با تکنولوژی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا بازرسان با فواصل زمانی طولانی‌تری اجازه ورود به تاسیسات پیدا می‌کنند.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: فرانسه قرار نیست کاری کند، اقدامات این کشور فقط واسطه‌گری است. اگر می‌خواهد کاری کند باید کشور‌های دیگری را وارد اینستکس کند که سرمایه‌گذار‌ی کنند. هرچه کشور‌های بیشتری در اینستکس سرمایه گذاری کنند تحریم از سوی آمریکا سخت‌تر می‌شود. اگر تعداد کم باشد آمریکا می‌تواند هر کس با ایران کار می‌کند را تحریم کند. دکتر ظریف سفری دیپلماتیک به کشور‌های اسکاندیناوی داشت؛ اگر بعد از گفتگو‌های انجام شده این سه کشور در اینستکس سرمایه گذاری کنند کار آمریکایی‌ها سخت‌تر می‌شود. پافشاری ماکرون بر مذاکره بین ایران و آمریکا جواب می دهد؟ دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا و استاد دانشگاه در مورد علل تلاش فرانسه برای به نتیجه رساندن مذاکرات با ایران به فرارو گفت: پافشاری ماکرون دو دلیل عمده بیرونی و درونی دارد. دلیل درونی این است که با توجه به بحرانی که در فرانسه پیش آمده ماکرون سعی می‌کند برای خود وجاهتی کسب کند و برای دور آینده انتخابات در سال ۲۰۲۱ آماده شود.

او افزود: دلیل بیرونی آن است که فرانسه به دلیل بنیانگذاری اتحادیه اروپا در سال ۱۹۴۷ تلاش می‌کند اتحادیه اروپا را به عنوان رقیب آمریکا حفظ کند و به همین دلیل، ترامپ از اتحادیه اروپا خوشش نمی‌آید و خوشحال است که انگلستان از اتحادیه خارج می‌شود.

بیگدلی گفت: اما طرف دیگر قضیه ترامپ است که با حجم فراوان تحریم‌ها و حجم فراوان تسلیحاتی که وارد خلیج فارس کرده است، بعید به نظر می‌رسد از موضع سخت خود عقب نشینی کند؛ مگر در صورتی که بتواند امتیاز بگیرد تا بتواند پاسخ مردم آمریکا و رقبای انتخاباتی را در آستانه انتخابات بدهد. باید ببینیم به چه دلیل ترامپ باید عقب نشینی کند و امتیاز بدهد؟ اگر عقب نشینی کرد ایران در برابر او چه امتیازی خواهد داد؟   دکتر علی بیگدلی بیشتر بخوانید: آیا تکاپوی دیپلماتیک فرانسه به نتیجه می رسد؟   این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: همین وضعیت در مورد ما هم صادق است. اگر امتیاز بدهیم باید در قبال آن امتیازی بگیریم. به نظر من در اینجا باید امتیاز بدهیم، چون مذاکره شبیه معامله است. نمی‌توانیم در نقطه صفر اولیه بنشینیم و انتظار داشته باشیم به ما کمک کنند. اکنون روند مذاکرات با حالت فریز مواجه شده است.

بیگدلی ادامه داد: الان دیگر بحث برجام نیست. بحث جداگانه‌ای است. بحث حقوق و بشر و موشک در متن برجام نیامده است، اما الان شرایط عادی نیست و اینکه صرفا به اجرای محتویات برجام پافشاری کنیم به ضرر ما تمام خواهد شد.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: اگر مرحله سوم را به اجرا بگذاریم و نتوانیم با ماکرون به توافق برسیم مسیر برای رفتن پرونده ما به شورای امنیت کاملا مهیا می‌شود. با توجه به شرایطی که ما الان با آمریکا داریم و مشکلاتی که اتحادیه اروپا دارد، فراسنه تا کی می‌تواند این بار را به دوش بکشد؟ بنابر این باید تغییراتی به وجود بیاید و ما هم باید در استراتژی خود تغییراتی به وجود بیاوریم. اینطور نیست که ما مرحله سوم را پیاده می‌کنیم و آن‌ها هم واکنشی نشان ندهند.

بیگدلی گفت:. باید اتفاقی بیافتد. به چه دلیل فرانسه با هزینه تحریم‌های ثانویه آمریکا کنار بیاید؟ ایران چه امتیازی می‌تواند بدهد؟ البته ما هم اگر بخواهیم عقب بنشینیم نمی‌توانیم جواب مردم را بدهیم باید حتما یک سری امتیازات بگیریم.

این استاد دانشگاه گفت: به نظر نمی‌آید سفر آقای ظریف خیلی موفقت آمیز باشد، چون ما می‌گوییم چون برجام را اجرا نکردید باید امتیاز بدهید. برجام مرده است. بنابر این پافشاری بر روی برجام به نفع ما نیست. در صورت اجرای مرحله سوم، پرونده ما به شورای امنیت می‌رود. باید باب جدیدی باز کنیم تا حدودی بتوانیم آمریکا و اروپا را راضی نگه داریم وگرنه به جایی نمی‌رسیم. به نظر می‌رسد اینکه ظریف گفته مذاکرات رضایتبخش بوده، تعارف است. تاکنون چیزی اتفاق نیفتاده است.
این استاد دانشگاه در مورد توانایی فرانسه برای برآورده کردن خواسته‌های ایران خارج از کانال آمریکا گفت: بنگاه‌های اروپایی مستقل از دولت هستند و روابط نزدیکی با آمریکا دارند. مزایده و مناقصه با آمریکا برایشان مهم است. دولت نمی‌تواند آن‌ها را تحت فشار بگذارد. اینکه یک خبرگزاری فرانسه هم گفته بود قرار است اتحادیه اروپا ۱۵ میلیارد یورو در صندوقی بگذارد که صادرات و واردات با ایران از آن طریق انجام شود هنوز تحقق پیدا نکرده است و الان با توجه به وضعیت انگستان چنین اقدامی از طرف اتحادیه اروپا بعید است. خارج از کانال آمریکا، ماکرون و اتحادیه اروپایی‌ها به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دیدار ظریف و ماکرون سفر ظریف به اروپا رابطه ایران و فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه

به گزارش صدای ایران، پایگاه اینترنتی د نشنال نوشت: به گفته منابع آگاه، در گفتگو‌های غیرمستقیم بین ایران و آمریکا تلاش شده تا از آتش بس اعلام نشده برقرار شده در عراق به عنوان مبنایی برای کاهش تنش در سایر مناطق محل درگیری در خاورمیانه استفاده شود.

به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: هرچند واشنگتن در خصوص این گفتگو‌ها اظهارنظری نکرده، اما رسانه‌های دولتی ایران انجام دور اخیر گفتگو‌های غیرمستقیم را تایید و اعلام کرده اند که تمرکز این مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه ایران است که یک انگیزه مهم برای تهران جهت کاستن از سطح تنش‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود.
یکی از منابع آگاه از این تلاش‌های دیپلکاتیک اظهار داشت: «به وضوح شاهد فشار از سوی طرف آمریکایی هستیم... تا طرف ایرانی خویشتن داری نسبی‌ای را که به ویژه در جبهه عراق اعمال می‌کند و موجب تداوم بیش از یک ماهه آتش بس اعلام نشده در این جبهه شده را ادامه دهد.»

دولت آمریکا در ماه جاری میلادی یک معافیت تحریمی را تمدید کرد که به موجب آن ایران امکان دسترسی به ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های تحت تحریمش را پیدا می‌کند. بر اساس این معافیت که برای ۴ ماه دیگر تمدید شده، تهران از درامد حاصل از فروش برق خود به عراق برای پشتیبانی بودجه‌ای و بازپرداخت بدهی هایش استفاده می‌کند.
یک منبع لبنانی نزدیک به حزب الله در این باره گفت، به نظر می‌رسد که این معافیت یکی از نشانه‌هایی باشد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از طریق آن «میزان تمایل خود به جلب نظر ایرانی‌ها در این مقطع حساس از جنگ غزه و در آستانه گرم شدن رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا را نشان می‌دهد.»
وی افزود: «ظاهرا بایدن آمادگی یک ماجراجویی عمده را که ممکن است بخش عمده سرمایه سیاسی وی را هدر دهد ندارد.»
سال‌های متمادی ایران و آمریکا مذاکراتی را از طریق میانجی‌ها بر سر برنامه هسته ای، برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای در عمان، ژنو و دیگر شهر‌های جهان برگزار کرده اند. 
اما پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل که مقدمه آغاز جنگ غزه و تحرکات گروه حزب الله در منطقه در حمایت از حماس شد، گفتگو‌ها بین دو کشور به سمت حفظ ثبات منطقه‌ای و یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از بروز یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه معطوف گشته است. 
از زمان آغاز جنگ غزه که تاکنون بیش از ۳۲ هزار نفر کشته بر جای گذاشته است، گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه در قالب یک جنبه هماهنگ حملاتی را علیه نظامیان امریکایی ترتیب داده بودند.
اما آخرین حملات این گروه‌ها در روز ۴ فوریه اتفاق افتاد. منابع مطلع در بیروت و بغداد گفتند، قطع حملات علیه اهداف آمریکایی بخشی از یک "آتش بس اعلام نشده" بوده که تهران و دولت عراق بخشی از ان بوده اند.
یک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت، «بر کسی پوشیده نیست که ما از اوایل ماه فوریه هیچ حمله‌ای را شاهد نبوده ایم.»
این اقدامات تنش زدایانه پس از حمله‌ای در ماه ژانویه انجام گرفت که طی آن ۳ سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه کشته شدند. واشنگتن این حملات را به مقاومت اسلامی در عراق، که یک گروه تحت حمایت ایران است نسبت داد. پس از این حمله یک ژنرال ارشد ایران با سفر به عراق از گروه‌های شبه نظامی خواست تا تنش‌ها را پایین بیاورند. مدت کوتاهی بعد، گروه کتائب حزب الله که مقاومت اسلامی در عراق نیز بخشی از آن محسوب می‌شود اعلام کرد که عملیات‌های نظامی علیه نیرو‌های آمریکایی در سوریه و عراق را با هدف جلوگیری از «هرگونه شرمساری» دولت عراق به حالت تعلیق در می‌آورد.

یک منبع آگاه در بیروت که به گروه‌های تحت حمایت ایران نزدیک است اظهار داشت: «سخت می‌توان تصور کرد که آمریکایی‌ها بخشی از این (توافق آتش بس) نبوده باشند.»
نماینده وزارت امور خارجه آمریکا بدون تایید انجام چنین گفتگو‌هایی اظهارداشت: «ما همواره راه‌هایی برای ارسال پیام به ایرانی‌ها هنگامی که منافعمان اقتضا کند داریم.»
در لبنان، یعنی جایی که حزب الله درگیر یک رویارویی محدود با نظامیان اسرائیلی است، آمریکا تلاش‌های زیادی را برای دستیابی به یک آتش بس و جلوگیری از بروز جنگی گسترده‌تر به کار بسته است. چنین جنگی تبعات ویرانگری برای لبنان و اسرائیل به بار خواهد داشت و احتمالا جرقه یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر خواهد بود. 
حزب الله همواره تلاش‌های آمریکا برای برقراری آتش بس با اسرائیل قبل از اتمام جنگ غزه را رد کرده است. اما این گروه شبه نظامی در عین حال تمایل چندانی از خود برای ورود به یک جنگ گسترده با اسرائیل نشان داده و تلاش نموده تا از افزایش بیشتر سطح تنش جلوگیری کند. تل آویو به نوبه خود در هفته‌های اخیر حملاتی در عمق خاک لبنان انجام داده و از طریق یک تاکتیک اسرائیلی تحت عنوان "دیپلماسی یا فشار" به دنبال دستیابی به هدف خود یعنی عقب راندن حزب الله از جنوب بوده است.
علیرغم اظهارات علنی مسئولان حزب الله، منابع مطلع در بیروت که به این تلاش‌های دیپلماتیک نزدیک هستند گفتند، ترتیباتی برای آغاز مذاکرات جهت پایان دادن به منازعه مرزی بین لبنان و اسرائیل در حال انجام است. 
این توافق با میانجیگری آموس هاچستین، فرستاده ویژه دولت امریکا و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در حال شکل گیری است. آمریکا هیچ تماس مستقیمی با حزب الله که آن را یک گروه تروریستی قلمداد می‌کند ندارد.
دو منبع سیاسی لبنانی نزدیک به حزب الله گفتند، ژنرال اسمائیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در ماه‌های اخیر چندین با به لبنان سفر کرده و با رهبر حزب الله دیدار داشته است تا راه‌های حفظ فشار بر اسرائیل بدون ورود به یک جنگ تمام عیار را بررسی نماید.
یکی از این منابع اظهار داشت: «ایرانی‌ها به نصرالله نگفته اند که ما نمی‌خواهیم درگیر جنگ با اسرائیل شویم. آن‌ها در عوض می‌خواهند همکاری‌های نیروی قدس (با حزب الله) را هماهنگ کنند.»
در همین حال مقام‌های ایرانی و آمریکایی هفته گذشته به فایننشال تایمز گفتند، واشنگتن در ماه ژانویه گفتگو‌هایی سری را در عمان با تهران انجام داده تا ایران را به استفاده از نفوذ خود برای توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ مجاب نماید.
یک دیپلمات ارشد غربی که اخیرا از چند جبهه بین اسرائیل و لبنان بازدید کرده، در توانایی آمریکا برای محدود کردن تاثیرات منطقه‌ای جنگ غزه به ویژه در لبنان ابراز تردید کرد. وی با اشاره به جبهه بین اسرائیل و حزب الله گفت: «جنگ منطقه‌ای مدتی است شروع شده است.» وی افزود، با توجه به اینکه حزب الله دارای تونل‌های جنگی بهتر و توانمندی موشکی بالاتری نسبت به حماس است، جنگ غزه موجب شده تا آسیب پذیری اسرائیل در باره هرگونه حمله چند وجهی متحدان ایران آشکار شود.

تهدید وجودی ناشی از حملات حزب الله پس از حمله ۷ اکتبر، و عدم امکان بازگشت ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی به خانه هایشان در شهر‌های مرزی نشان دهنده انگیزه قوی اسرائیل برای مقابله به مثل با طرف‌های متخاصم است.
این منبع مطلع افزود: «تن‌ها راه برای رویارویی با این تهدید دور کردن حزب الله از مناطق مرزی است... مهم نیست که آمریکایی‌ها در این زمینه همراهی نکنند. اسرائیلی‌ها در این زمینه به حرف آن‌ها نیز گوش نمی‌کنند.»

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • لوپن: دست دولت ماکرون در جیب فرانسوی‌ها است
  • بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد
  • عصبانیت آمریکا از دست ماکرون
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • وقت آن است که ماکرون، نفاق را کنار بگذارد
  • آمریکا از دست ماکرون عصبانی است
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند
  • واکنش قطر به خبر ترک میز مذاکره توسط هیات اسرائیلی