Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@11:33:28 GMT

آمریکا و ژاپن به توافق تجاری نزدیک شدند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۶۲۷۵

به گزارش ایسنا، اگر این توافق نهایی شود، اختلافات تجاری میان آمریکا و ژاپن را حل خواهد کرد در حالی که اختلافات تجاری میان آمریکا و چین تشدید شده است.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اظهار کرده که این توافق تعرفه‌های کشاورزی و تجارت دیجیتالی را دربرمی‌گیرد و تعرفه‌های خودرو بدون تغییر خواهد ماند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اظهار کرده که ژاپن برای خرید ذرت بیشتر از آمریکا موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محصول در نتیجه جنگ تجاری میان آمریکا و چین روی دست کشاورزان آمریکایی باد کرده است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، به احتمال خرید ذرت آمریکایی اشاره و اظهار کرده که این خرید توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

ترامپ که برهم زدن توافقهای تجاری و انجام توافقهای جدید، بخش مهمی از ریاست جمهوری وی بوده است، از توافق با ژاپن تمجید کرد و به خبرنگاران گفت: این معامله بسیار بزرگی است و ما روی موارد اساسی توافق کرده‌ایم.

نخست وزیر ژاپن گفت: کار بیشتری مانده است اما ابراز خوش بینی کرد که این توافق تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر نهایی شود.

لایتیزر گفت: ژاپن حدود ۱۴ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکایی وارد می‌کند و این توافق بازارهای ژاپن را به روی بیش از هفت میلیارد دلار از چنین محصولاتی باز خواهد کرد. محصولاتی نظیر گوشت گاو و خوک، گندم، محصولات لبنی و اتانول از این توافق سود می‌برند.

ترامپ که هفته گذشته اعلام کرده بود به شرکت‌های آمریکایی دستور داده است به دنبال گزینه‌های دیگر برای فعالیت خود در چین باشند، به نظر رسید از طرح کمک به کشاورزانی که مازاد ذرت دارند خوشنود است. از سوی دیگر، به نظر رسید آبه تلاش کرد اظهارات ترامپ مبنی بر قطعی بودن خرید ذرت آمریکایی را رد کند و گفت: آفت به برخی از محصولات کشاورزی در ژاپن لطمه زده و خرید برخی از محصولات را ضروری ساخته است.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، مشتاق است به کشاورزانی که از جنگ تجاری با چین آسیب دیده‌اند به خصوص در ایالتهایی که حامی وی بوده‌اند کمک کند.

لیو هی، معاون نخست وزیر چین که ریاست تیم مذاکرات تجاری را برعهده دارد، اظهار کرد: چین مایل است اختلاف تجاری با آمریکا را از طریق مذاکرات آرام حل کند و با تشدید این اختلاف مخالف است.

جنگ تجاری میان دو کشور روز جمعه با اقدام پکن و واشنگتن در وضع تعرفه‌های بیشتر علیه صادرات یکدیگر، شدت بیشتری پیدا کرد.

رییس جمهور آمریکا پس از اقدام پکن در وضع تعرفه تلافی جویانه روی ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی، اعلام کرد روی واردات ۵۵۰ میلیارد دلار کالای چینی پنج درصد دیگر تعرفه اضافه می‌کند. با این حال به نظر ترسید ترامپ روز یکشنبه از تهدید خود برای دستور به شرکت‌های آمریکایی برای ترک چین عقب نشینی کرده است.

لیو هی که مشاور اقتصادی ارشد شی جین پینگ، رییس جمهور چین است، اظهار کرد: ما بر این باوریم که تشدید جنگ تجاری به نفع چین، آمریکا یا مردم جهان نیست. شرکت‌های آمریکایی به خصوص در چین مورد استقبال قرار می‌گیرند و به خوبی با آنها برخورد می‌شود.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است اگر ترامپ وضعیت اضطراری ملی اعلام کند، می تواند تحت قانون "قدرتهای اقتصادی اضطراری بین المللی" به شرکت‌های آمریکایی دستور دهد از چین خارج شوند.

جنگ تجاری به رشد اقتصاد جهانی آسیب زده و متحدان آمریکا را آزرده کرده و نگرانی بازارها از خطر وقوع رکود اقتصادی را برانگیخته است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!

چین را باید بزرگ ترین خریدار نفت ایران دانست که البته بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان نیز نام دارد و روزانه حجم بالایی از طلای سیاه جهان را خریداری می کند.

کارشناس انرژی گفت: مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز در این باره وجود دارد.

به گزارش مهر، محسن قمصری کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ممکن است اوپک ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بازار نفت آرام شود و قیمت کاهش یابد گفت: تلاش بر این است که اوپک ظرفیت فروش خود را افزایش دهد و در حد محدود مشکلی را به وجود نمی آورد و قابل انجام است.

به گفته این کارشناس انرژی نظر بر همین است که به صورت محدود عرضه را افزایش دهند و بازار را کنترل کنند و مشتریان نفت به دنبال این هستند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند و هماهنگی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نفتی که آمریکا در از آنها صحبت می‌کند هم اکنون نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است.

وی ادامه داد: چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد: این خبرها بیشتر جنگ رسانه‌ای هستند تا بتوانند بازار را متشنج کنند و مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز وجود دارد.

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با ۳۵‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است.این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است.

موفقیت ایران در صادرات نفت‌خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. واشنگتن و اتحادیه اروپا با هدف منصرف‌کردن اسرائیل از تشدید درگیری با تهران یا انتقام‌جویی نظامی، در حال تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی هستند.

در هر حال، صادرات نفت ایران پس از ۶ سال ‌به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است. نکته مهم آنکه آمارهای صادرات رسمی نفت‌خام ایران با یک فاز ‌تاخیر اعلام می‌شود، بنابراین از هم‌اکنون انتظار داریم آمارهای رسمی جذابی مخابره شود اما باید یک نکته را نیز در این‌خصوص مدنظر قرار داد، نوسان قیمت جهانی نفت‌خام در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه از افت نرخ شدید در روزهای اخیر حکایت دارد تا جایی‌که برنت کف ۹۰ دلاری را از دست داد و تا لحظه تنظیم این گزارش، با نزدیک به یک‌درصد سقوط روزانه به نزدیکی ۸۶ دلار در هر بشکه رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • یوزهای ایرانی یک‌قدم نزدیک‌تر به جام سیزدهم / خداحافظی ژاپن با قهرمانی آسیا و جام‌جهانی
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • توافق مبادله اسرا؛ تنها راه توقف حمله به رفح
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • نزدیک شدن جنگنده‌های چینی به ۷۰ کیلومتری تایوان