Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در همایش اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، پیرامون موضوع نقش اساتید بسیجی در پیشرفت و تعالی نظام اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» و ایجاد تمدن نوین اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران برای «خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» صادر شده، فصل جدید جمهوری اسلامی را ترسیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر نقش مهم و تأثیرگذار حوزه‌های علمیه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: بر اساس تعبیر رهبر معظم انقلاب هدف نهایی رقم خوردن تمدن اسلامی در زنجیره‌ای منطقی و مستمر است که شامل پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی می‌شود و در این میان حوزه‌های علمیه نقش اساسی دارند.

وی با بیان توضیحاتی در رابطه با الزامات شکل‎گیری تمدن نوین اسلامی، دلایل تشکیل تمدن اسلامی بر اساس بعثت پیامبر را مطرح و عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) با چه ابزار، امکانات و معجزه‌ای توانست جاهلیت میان اعراب در پیش از اسلام را به تمدن بزرگ اسلامی تبدیل کند؟ یکی از مهمترین اقدامات پیامبر اکرم(ص) هویت بخشی به مردم بود. پیامبر آن خود فراموش شده انسان را به او برگرداند و از درون این هویت بخشی، انسان‌های همچون سلمان، مقداد، ابوذر پدید آمد.

 

چرایی افسردگی و نابسامانی‌های روحی در غرب

وی با طرح چند پرسش ادامه داد: برخی تعجب می‌کنند چرا در دنیای غرب که پیشرفت، آزادی امیال انسانی، رفاه و آسایش وجود دارد، این همه افسردگی و خودکشی در طبقات مختلف از جمله مرفه دیده می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تبیین دلایل این نابسامانی در غرب ابراز کرد: به دلیل این که همه این امکانات در رابطه با خود تعریف می‌شود. هیچ کس، دیگری را دلسوز خود نمی‌داند. هر کسی در پی منفعت خودش است. لذا به یأس و ناامیدی مبتلا می‌شود.

به گفته وی، همه آن روابط و ارتباطات حول محور منفعت شخصی می‌گردد. به همین خاطر انسان غربی همیشه احساس تنهایی می‌کند. حتی اگر کسی به سراغ او می‌آید، می‌داند که برای منفعت خودش آمده است. برای او و دلسوزی او نیامده و اعتنایی به او ندارد. لذا این انسان دچار بی‌معنایی و بی‌هویتی می‌شود و در پی آن بیماری‌های روانی در اشکال مختلف در غرب شایع است.  

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به کارکرد مهم دین در زندگی بشر، گفت: دین به انسان هویت می‌بخشد و با پذیرش خداوند، موجودی مطلق در ساحت ذهن و فکر انسان خلق می‌شود. این موجود مطلق هم قادر و بر همه چیز آگاه است و از این که در ساحت ذهن و فکر انسان حضور پیدا کرده، برای نفع خودش نیست؛ برای نفع انسان است. برعکس انسان غربی که هر کس در ساحت زندگی‌اش پیدا می‌شود برای منفعت خودش است.

 

 استکبار در پی بی‌هویتی جوامع است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تبیین مضرات جامعه بی‌هویت، توضیح داد: استکبار به دنبال بی‌هویت کردن جوامع است، زیرا جامعه‌ای که ‌هویت خود را از دست داد در حقیقت اراده، تصمیم، انگیزه و هدف خود را از دست داده است، چنین جامعه‌ای اگر هویتی هم می‌بیند، در مکتب و فلاسفه غربی است.

وی تأکید کرد: جامعه‌ای که هویت ندارد، هر نوع ذلت و حقارت را می‌پذیرد. جامعه با هویت برای عزت و اعتقاداتش می‌جنگد و سختی‌ها را تحمل می‌کند. امام راحل یکی از مهم‌ترین کارهایی که کردند این بود که به ملت ایران هویت و اعتماد به نفس دادند و آن فرهنگ غربی که بر جامعه ما برای بی‌هویتی مردم تزریق شده بود را عوض کردند.

 

 بیانیه گام دوم محصول 60 سال تجربه رهبر انقلاب

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی در تبیین اهمیت بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی از زبان رهبری معظم گفت: پشت این بیانات و استراتژی‌ها، ساعت‌ها فکر و بررسی، دنیادیده‌گی و رصد تاریخ و آینده‌نگری وجود دارد. در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه حوزه‌های علمیه سنگین است چون معظم‌‎له بخش عمده‌ای از بار اجرای آن را بر عهده حوزه گذاشته‌اند.

وی در رابطه با کیفیت نگارش بیانیه گام دوم توضیحاتی را ارایه داد و گفت: رهبری معظم درون این بیانیه بیش از 60 سال تجربه سیاسی، هوش فوق‌العاده، 40 سال سابقه مدیریتی و نگاه عمیق را به طور خلاصه گنجانده‌اند.

وی با بیان این نکته که بیانیه گام دوم و تشکیل تمدن نوین اسلامی مکمل همدیگر هستند، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به طور مکرر خواسته‌اند که حوزه‌های علمیه به این دو عرصه ورود کنند. روحانیت و حوزه‌های علمیه باید نقش خود را در ساخت تمدن نوین اسلامی ایفا کند وگرنه دیگران این تمدن را بنا به خواست خود خواهند ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: همان طور که رهبری معظم فرمودند تحول وجود دارد اگر ما خودمان این تحول را درست جهت ندهیم، دانشگاهیان، روشنفکران و متفکران غربی منتظر ما نمی‎نشینند، تحول را به میل خودشان بر ما تحمیل خواهند کرد. البته از تمدن اسلامی تنها اسم آن را یدک خواهد کشید.

وی با تأکید بر نقش و سوابق عملی علما و روحانیون خوش‌فکر و متعهد حوزه‌های عملیه، توصیه کرد: آن کلیدواژه‌ها و نکات مهم را از بیانیه گام دوم استخراج کنید و نقش خود را بشناسد. تنها به سخن از بیانیه گام دوم بر روی منبر و پشت تریبون بسنده نکنید.

 

 بیانیه گام دوم، با نگاه به گذشته راه‌گشای آینده است

 

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به هیچ عنوان بیانیه مناسبتی برای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نبوده است، ابراز کرد: این بیانیه نگاهی به گذشته و راه‌گشا برای آینده کشور است. بسیج اساتید و بسیجیان حوزه باید در این عرصه حضور فعال پیدا کنند و در کنار همه دغدغه‌های انقلابی و اسلامی از این موضوع مهم غفلت نکنند.

وی، وظیفه روحانیون و حوزه‎ها را در این بازه تاریخی در چند عامل خلاصه کرد و گفت: حضور در زمان باید یکی از این عوامل مورد توجه ما باشد. علمای بزرگ ما همین طور عمل می‌کردند. حضور در زمان و مکان، ارایه فقه مناسب زمان، پاسخ به شبهات زمان و حل فقهی مسائل جدید حرف تازه‎ای نیست و در طول تاریخ حوزه‌های علمیه این گونه عمل کردند.

 

 روحانیت مرزبانان فکری جامعه

 

وی شناخت مرزهای فکری را یکی دیگر از عوامل مهم که باید مورد توجه حوزه‌های علمیه باشد معرفی کرد و گفت: همان طور که نظامیان هر کشوری مرزهای جغرافیایی‌شان را باید بشناسند و متناسب با خطرات و تهدیدها در مرزها ادوات و تجهیزات نظامی را مستقر ‌کنند تا امنیت مرزها حفظ شود، روحانیت هم مرزبانی فکری جامعه را بر عهده دارد.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین تأکید کرد: روحانی باید جامعه را بشناسد و مطلع از اتفاقات باشد، باید برای دانشگاهی، کارگر و یا هر قشر دیگر نسخه‌ای متناسب داشت.

وی با بیان این که شناخت تحولات از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه است، افزود: علمای ما چه متقدمین و چه متأخرین از مقتضیات زمان مطلع بودند و از آن در جهت اصلاح امور استفاده می‌کردند. همین طور مدیریت فکری جامعه از دیگر نکات برعهده روحانیت است. هر اتفاق نامناسبی در جامعه رخ داد، نباید هیچ کسی جز خودمان را سرزنش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی همچنین گفت: باید از خودمان بپرسیم ما چه کار کردیم و توقع نداشته باشیم تنها دولت و سایرین مشکلات را حل کنند. باید از خود بپرسیم چقدر جوانان، مرزهای فکری و شبهات را شناختیم و در جهت اصلاح امور تلاش کردیم؟ مدیریت و تعمیق فکری جامعه وظیفه روحانیت است.

وی با تأکید بر اهمیت تعمیق باورهای دینی و سیاسی در جامعه، عنوان کرد: در مسائل دینی تنها تکیه بر عواطف و احساسات خطرناک است، باید شور همراه با شعور و تعمیق معرفت دینی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به حدیث «اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر» از امیرالمؤمنین علی(ع)، در تعریف بصیرت گفت: بصیرت به معنای برخورداری از تحلیل عقلانی و صحیح از مسائل دینی و سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تعمیق دینی و بصیرت‌افزایی را راه برون‌رفت از مشکلات امروز معرفی و بیان کرد: باید تعقل و بصیرت در جامعه نهادینه شود. تهاجم فرهنگی و شبهه افکنی‌های دشمن بگونه‌ای است که گاهی در خانواده‌های دینی ما هم نفوذ می‌کنند. روحانیون باید به روز و با شناخت اقتضائات زمان و شناخت صحیح در جهت بیداری و آگاهی عمومی تلاش کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی اعتماد به نفس افسردگی جامعه خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در در شمال سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، میلاد یزدان پناه گفت: این پویش در دو حوزه فرهنگ پایداری و مقاومت اسلامی و تاثیر نقش وحدت مسلمانان در پیشبرد و تقویت بیداری اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمروز افزود: این پویش تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد و شرکت کنندگان می تواند آثار خود را برای دبیرخانه این پویش ارسال کنند.
وی خاطر نشان کرد: از برترین داستان ها به انتخاب هیات داوران تجلیل و به همه شرکت کنندگان در این پویش گواهی شرکت داده خواهد شد. 

دیگر خبرها

  • امت اسلامی پایه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است
  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در شمال سیستان و بلوچستان
  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در در شمال سیستان و بلوچستان
  • ایران در برابر سه تهدید بزرگ
  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در نیمروز برگزار می‌شود
  • بیانیه علما و روحانیون اهل سنت استان گلستان در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  • بیانیه علما و روحانیون اهل سنت استان گلستان در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی
  • بیانیه روحانیون اهل سنت آذربایجان غربی در محکومیت جنایات اخیردر بیمارستان شفاء غزه
  • بیانیه مجمع روحانیون مبارز درباره مراسم چهلم آیت الله موسوی بجنوردی
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست