Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:25:19 GMT

تجهیزات ایران ساخت نانوپودر تولید می‌کنند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۶۴۰۵

تجهیزات ایران ساخت نانوپودر تولید می‌کنند

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کوچک‌اند و نادیدنی اما سرشارند از ویژگی‌های منحصر به فرد. چیدمان و کنار هم قرار گرفتن آن هم در اندازه‌های نانومتری، خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی متعددی را به ارمغان می‌آورد که هرکدام به کاری می‌آید.

روکش‌هایی با خاصیت آنتی‌باکتریال، مواد مقاوم به خوردگی، سازه‌های کامپوزیتی مقاوم تنها بخش کوچکی از محصولاتی هستند که از فناوری نانو قدرت گرفته و ویژگی‌های منحصر به فردی را به ارمغان آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید و فرآوری مواد آن هم در ابعاد نانو، نیازمند روش‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی است که فناوری ساخت شان پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد.

استفاده از آسیاب‌هایی که بتوانند مواد را در ابعاد نانو فرآوری کنند، یکی از همین روش‌ها به شمار می‌رود. آسیاب‌کاری علاوه بر صنایع گوناگون جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات نانویی پیدا کرده است.

دستگاه‌های آسیاب‌ مواد نانو، حتی در صنایع آلیاژی هم کاربرد دارند. با تغییر دادن ابعاد ذره‌ها به کمک این آسیاب‌ها، می‌توان خواص تازه‌ای به آن‌ها بخشید و کارکردهای جدیدی به مواد افزود.

نانوآسیاب‌ها چه کار می‌کنند؟

تجهیزاتی که برای آسیاب کردن مواد آن هم در اندازه‌های نانو مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر اساس ویژگی‌های فیزیکی یا شیمیایی ماده، ساختار و کارکردهای متفاوتی دارند، بر همین مبنا هم با فناوری‌های متفاوتی تولید شده‌اند.

«آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای» یکی از این آسیاب‌ها است که در رساندن اندازه ذره ها به میزان مورد نیاز و آلیاژسازی مکانیکی، توانمندی بالایی دارد.

این آسیاب با استفاده از صفحات در حال چرخش خلاف جهت یکدیگر مواد را آسیاب می‌کند. در دستگاه آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای محفظه‌های آسیاب به دور خود و همچنین به دور یکدیگر می‌چرخند. این نوع حرکت باعث می‌شود که گلوله‌های آسیاب کننده به دیواره‌ها نچسبد و کار آسیاب به طور مداوم انجام شود.

با حرکت صفحه چرخان و محفظه، گلوله و پودر به صورت متناوب روی دیواره داخلی می‌غلتند و ساییده می‌شوند؛ این کار باعث می‌شود ذره‌ها با سرعت بسیار بالا برخوردهایی با دیواره داشته باشند که منجر به آسیاب شدن این ذره‌ها تا اندازه نانومتری شود.

این محفظه‌ها باید از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند و از فولادهای ضدزنگ، سخت کاری شده و دیگر مواد دارای استحکام بالا که یکدست و با گلوله‌ها هم جنس هستند، استفاده شود.

این آسیاب‌ها مواد را به شکل‌هایی چون گرانول یا پودر میکرونیزه خرد می‌کنند و ابعاد را تا کم‌تر از ۱۰۰ نانومتر کوچک می‌کنند.

کنترل اندازه ذره‌ها به کمک این دستگاه، نیازمند توجه و در نظر گرفتن معیارهای ویژه‌ای است که مجموعه‌ای از دانش و فناوری‌ها را می‌طلبد. تولید این آسیاب‌ها که کار خردکردن و فرآوری ذرات نانویی را به خوبی انجام می‌دهند، توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان ممکن شده است.

فعالان فناور گهرنانوسازان توانسته‌اند دستگاه آسیاب گلوله‌ای را با دانش و فناوری بومی تولید کنند و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

دستگاه تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، اکنون به صورت گسترده‌ای برای تولید نانوپودرها استفاده می‌شود و با توجه به طراحی ویژه‌ای که در نمونه بومی این محصول پیش‌بینی شده است، ابعاد ماده تحت آسیاب تا اندازه دلخواه تغییر می‌کند و به کوچک‌ترین حد ممکن خود می‌رسد.

با توجه به هزینه پایین و کارآمدی نمونه ایران‌ساخت، این آسیاب در برابر دیگر روش‌ها کارآمدتر است و یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تولید بسیاری از نانو مواد و اکنون جای خود را در بازار تجاری محصولات نانویی گشوده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری نانو نانو پودر ایران ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنفی کارگاهی در رزن احداث می‌شود

احمد محمدی‌راستی گفت: برای تحقق شعار امسال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردمی" برنامه‌ریزی و تکالیفی را تعیین کرده‌ایم که یکی از برنامه‌های پیش‌رو احداث شهرک صنفی کارگاهی در اراضی خروجی شهر رزن به سمت قزوین به وسعت ۵.۵ هکتار است.

او گفت: جلسات این برنامه با مالکان که عمدتاً خُرد هستند، انجام شده و اگر همت کنیم و حمایت داشته باشیم این شهرک را ایجاد و فعال خواهیم کرد و مشاغل و تولیدی‌های خرد را به این مرکز هدایت می‌کنیم.

محمدی‌راستی با بیان اینکه توافقات لازم انجام شد و در حال تهیه نقشه تفکیکی هستیم و ظرف یک ماه آینده اقدامات اجرایی آن را عملیاتی خواهیم کرد، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان براساس ارتباطات اجتماعی و مشاوره و استعلام‌های انجام شده آماده همکاری برای در اختیار گرفتن زمین‌های کوچک مقیاس در این شهرک هستند.

شهردار رزن در ادامه با اشاره به ماشین‌آلات خریداری شده برای شهرداری رزن گفت: به منظور تکمیل و تجهیز ماشین‌آلات و امکانات لجستیک و خدماتی برای شهرداری رزن در دوره ششم شورا و مدیریت شهری شهرداری تعداد قابل توجهی امکانات و ماشین‌آلات خریداری کردیم که ارزش ریالی فعلی آن افزون بر ۳۵ میلیارد تومان است.

محمدی‌راستی با اشاره به تجهیزات، ماشین‌آلات و امکانات لجستیکی مختلف خریداری شده در دوره ششم شورا برای شهرداری رزن گفت: یک دستگاه لودر سنگین به ارزش پنج میلیارد تومان، یک دستگاه کامیون جفت کمپرسی به ارزش پنج میلیارد تومان، یک دستگاه غلطک هپکو ۱۲۰ تن به ارزش سه میلیارد تومان، یک دستگاه غلطک ۸۰ سانت برای آسفالت ۱۷۰ میلیون تومان، یک دستگاه سیمی تریلر هاپردار به ارزش پنج میلیارد تومان، یک دستگاه سواری دنا برای مدیریت به ارزش ۷۶۰ میلیون تومان و یک دستگاه سیستم موبایل دانه‌بندی ماسه به ارزش پنج میلیارد تومان از جمله ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری برای این شهرداری بوده است.

او گفت: دو دستگاه خودرو هشت تن فورس از دیگر ماشین‌آلات خریداری شده بوده که بر روی یکی از دستگاه‌های فوق تجهیزات جاروب به ارزش دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بر روی دستگاه دیگر سیستم آبیار و جدول و خیابان شور و سم‌پاش و کارواش به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نصب شده است.

شهرداری رزن گفت: در کنار آن تجهیزات کارگاه سنگ‌بری و گیوتین به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و امکاناتی، چون سیستم میکسر، بالمیل و بچینگ از دیگر موارد خریداری شده توسط شهرداری این شهر در دوره ششم شورا به منظور خدمات‌رسانی عمرانی بهتر به شهروندان بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • اعزام آتش‌نشانان تهران به مناطق سیل زده چابهار
  • اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت
  • ساخت شهرک صنفی کارگاهی در رزن
  • شهرک صنفی کارگاهی در رزن احداث می‌شود
  • کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • پنتاگون: کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • اشتغالزایی ۲ هزار نفر در چهار واحد فرآوری سنگ آهن اسدآباد
  • معرفی بهترین برند‌های پاوربانک
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی با نانو پوشش ها