Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:04:23 GMT

رژیم غذایی سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۶۵۹۸

رژیم غذایی سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی

در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن ، شهر نشینی و افزایش درآمد ها رژیم  و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است. ما عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده ، قند و چربی و نمک  زیاد ، غذاهای فراوری شده ، گوشت و سایر محصولات با منبع  حیوانی حرکت کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر زمان کمتری  برای تهیه وعده های غذایی صرف  می کنیم و مصرف کنندگان به ویژه در مناطق شهری به طور فزاینده  به سوپر مارکت ها ، فروشگاه های فست فود ، غذاهای خیابانی و رستوران های دور افتاده اعتماد می کنند.

ترکیبی از رژیم های غذایی  ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش نرخ چاقی شده است. که البته  نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای کم درآمد ، جایی که گرسنگی و چاقی اغلب با هم زندگی می کنند.

رژیم  غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر  از جمله بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و برخی سرطان ها است. عادات غذایی ناسالم علاوه بر اینکه یک پنجم مرگ ها را در سراسر دنیا رقم می زند مبلغی بالغ بر 2 تریلیون دلار درسال نیز بودجه به بخش سلامت تحمیل می کند.

چاقی و سایر اشکال سوء تغذیه تقریباً از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می کند. پیش بینی ها نشان می دهد که این تعداد تا سال 2025 به یک نفر از دو نفر خواهد رسید. خبر خوب این است که راه حل های مقرون به صرفه برای کاهش انواع سوء تغذیه وجود دارد ، اما آنها نیاز به تعهد و اقدام جهانی بیشتری دارند.

یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می شود که  با تامین غذای کافی، ایمن، مغذی و متنوع نیاز های تغذیه ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در او کاهش دهد. این رژیم باید شامل میوه ، سبزی ، حبوبات ، آجیل ، دانه‌ها و غلات سبوس دار و غذاهای کم چرب (بخصوص چربیهای اشباع) و با  قند و نمک کم باشد که در حال حاضر برای بسیاری از افراد در دسترس یا مقرون به صرفه نیست.

 کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسماعیل مطلق، در اولین نشست هماهنگی رؤسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: برای اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در محور‌های مختلف لازم است .

وی افزود : تأمین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم، از جمله این محورهاست .رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت : تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری برای گزارش به رئیس جمهور، به دبیرخانه ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • هشدار برنامه جهانی غذا درباره بحران گرسنگی در غزه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند