Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده»، با اشاره به حذف ۴ صفر از پول ملی، اظهار داشت: بحث حذف چهار صفر به عنوان یکی از سیاست‌های داد و ستد پولی برای کشورهایی که حجم نقدینگی آنها بالا می رود و رفتار فرهنگی مصرف کننده به شکلی نسبت به آن واحد ارز، آثار منفی را به جا می گذارد و تعداد واحد ارزی را که در مقابل سایر ارزها و یا در مقابل کالا ها پرداخت می کند، عدد بزرگی است، استفاده شده و آن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم نقدینگی موجود در جامعه افزایش یافته و ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزهای خارجی و ذخایر بانک مرکزی به شدت کاهش پیدا کرده، افزود: بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا میزان پایه پولی از ثبات بیشتری برخوردار شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مردم در مراودات و معاملات تجاری  به صورت محاوره‌ای بیشتر از واژه تومان استفاده می‌کنند اما در نوشتار اعداد و ارقام صورت‌های مالی از ریال استفاده می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده بود، که نیاز مند اصلاح ساختار پولی بودیم.

حسینی با طرح این سوال که آیا حذف ۴ صفر بار تورمی دارد و یا اینکه در اقتصاد ما باعث ایجاد رونق می شود، گفت: خیلی تاثیر ندارد بلکه یکسری هزینه ها را نیز برای کشور به همراه دارد زیرا ما باید تمام اسکناسها و سکه های رایج در کشور را حذف کنیم و سپس پول جدیدی را به چرخه اقتصادی کشور اضافه کنیم، لذا در این زمینه هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: حذف ۴ صفر، آثار روانی که در جامعه می گذارد بیش از رفتار داد و ستد پولی و حوزه خرید کالا می تواند موثر واقع شود؛ به نوعی می تواند در جهت تسریع گردش پول در کشور موثر باشد و می تواند آثار ضد تورمی را در کشور به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اقتصاد کشور سالم نیست، آیا با نسخه پیچیده شده حذف ۴ صفر از پول ملی می تواند رفع کنندۀ مشکل اقتصاد کشور باشد، گفت: این نسخه جزو سیاستهای جراحی اقتصاد کشور محسوب نمی‌شود، این فقط یک سیاست جدید است که واحد پولی را تغییر می‌دهد و نمی‌تواند خیلی موثر واقع شود اما تاثیرات خاص خود را نیز در پی دارد. به عنوان مثال در جاهایی که حجم پول در مقابل خرید یک کالا زیاد بوده است به صورت خودکار از واحد پولی دیگری استفاده میشود و نمیتوان گفت که تأثیر بسزایی در حوزه اقتصادی کشور دارد.

حسینی افزود: با حذف ۴ صفر ارزش واحد پولی افزایش پیدا می‌کند از سوی دیگر فاصله آن با واحد پولی سایر کشورها کم می‌شود که این امر می‌تواند تا حدودی آثار روانی ناشی از کاهش قدرت خرید مردم را پوشش دهد.

وی معتقد است: معنادار شدن فاصله واحد پولی ایران با ارزهایی مانند دلار، یورو و پوند تاثیر مثبتی در داد و ستد دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا رویکرد اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به حذف چهار صفر از پول ملی مثبت است یا خیر گفت: این موضوع هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته که بخواهد در مورد آن صحبت شود.

منبع: نماینده

کلیدواژه: تورم حذف صفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۸۷۶ مسکن به مددجویان استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ قائم مقام مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان همدان در آئین واگذاری ۸۷۶ واحد مسکونی به مددجویان گفت: ارائه مسکن در راستای توانمندسازی خانواده‌های مددجو و خود اتکایی آنها صورت می‌گیرد و امروز همزمان ۳۳ هزار واحد مسکونی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور در سراسر کشور به مددجویان واگذار شد.

جعفر روشن سرشت افزود: میانگین برای ساخت هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۱۵۰ میلیون آن از طریق کمیته امداد و مابقی آن از طریق خیران، بنیاد مسکن و بسیج سازندگی و آورده مددجویان تامین شده است

او در ادامه با تاکید بر اینکه برای ساخت این واحد‌ها در استان ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: پارسال هم ۸۲۲ مورد تعمیرات منزل مسکونی مددجویان با ۱۶ میلیارد تومان هزینه انجام شد و همچنین تامین اعتبار ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با همکاری شرکت گاز استان برای ۹۷ واحد مسکونی مددجویی گاز کشی شد.

دیگر خبرها

  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • اگر اپراتورها پولی دارند خرج توسعه شبکه کنند
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • حمله ایران به اسراییل تاثیری بر ماموریت ما در دریای سرخ نداشت
  • هزینه تعمیرات موبایل در تهران
  • خودرو برقی ایستاد، نفت برگشت!
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟
  • گروسی: تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته است
  • واگذاری ۸۷۶ مسکن به مددجویان استان همدان