Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@01:38:27 GMT

تجربه سینمایی یک آدم تئاتری

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۷۷۳۶

تجربه سینمایی یک آدم تئاتری

نخستین تجربه کارگردانی همایون غنی زاده در سینما که در جشنواره فجر سال گذشته متن و حاشیه خاص خود را داشت، به زودی به نمایش عمومی درمی آید.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : «مسخره باز» شاید غریب ترین فیلم سال گذشته سینمای ایران باشد. تجربه ای عجیب که وقتی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، شگفتی تماشاگران را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

البته این بدان معنا نیست که همه تماشاگران فیلم را دوست داشتند، برخی از تکرار دایره وار رویدادهای فیلم خسته شدند و برخی نیز به طور کلی با فضای آن ارتباط برقرار نکردند، اما در مجموع جهان فیلم برای همه بدیع و گیرا بود. گرچه این فوق العادگی در سایه رفتار حاشیه ساز کارگردان جوان در اختتامیه جشنواره فجر به حاشیه رانده شد.

 

«همایون غنی زاده» نویسنده و کارگردان مسخره باز را بیشتر با تئاترهایش می شناسیم. البته مخاطبان سینما، ‌او را در «اژدها وارد می شود» مانی حقیقی هم دیده اند. او حالا با یک فیلم در سینماست و ذهینیت خاص خود را که تاکنون در تئاتر مجسم می کرد، به سینما آورده است.

 

تئاتر انتزاع و تمثیلی از واقعیت است که به شکلی باورنکردنی برای مخاطب باورپذیر می شود. همه چیز با روشن شدن یک نور در فضایی تاریک متولد می شود و اکسسوار صحنه که تنها نشانی از واقعیت بیرونی در خود دارند، به یکباره مخاطب را با خود همراه می کند.

 

اما تئاتر با همه جذابیت هایش، محدودیت های خاص خود را به همراه دارد. مثل این که حاضران در سالن تنها از یک زاویه امکان تماشای نمایش را دارند و نمی توان ماجرا را از زوایای مختلف دید. از سوی دیگر دوری و نزدیکی تماشاگران نسبت به صحنه در میزان مشاهده جزئیات و درک آن ها از نمایش اثرگذار است.  

 

شاید به همین دلیل باشد که کارگردانی چون همایون غنی زاده با توانایی مثال زدنی اش در تصویر کردن جهان های انتزاعی در نمایش هایی چون «دداروس و ایکاروس» و «کالیگولا»، برای بازسازی جهان ذهنی خود به سینما ترغیب می شود.

 

حالا کارگردان ما می تواند از محدودیت های تئاتر رها شده و از امکانات بی کرانی که تکنولوژی سینما در اختیار او قرار می دهد بهره ببرد. می تواند با چرخش دوربین همه زوایای لوکیشن جذاب خود را پیش دیدگان ما قرار دهد و صحنه پرجزئیات فیلم خود را دقیق تر از قبل با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

 

اما با همه این ها، همایون غنی زاده همچنان دلبسته تئاتر است و بهترین نشانه آن یکی از صحنه های فیلم است. وقتی که یکی از دیوارهای سالن آرایش ناپدید شده و کل لوکیشن آرایشگاه به عنوان صحنه نمایشی روی سن تالار وحدت دیده می شود. صحنه ای شاید در میان صحنه های فیلم، جذاب ترین باشد.

 

گفتگو درباره «مسخره باز» نیازمند اکران عمومی آن است تا بتوان درباره فضای فیلم و ویژگی های کارگردانی همایون غنی زاده بیشتر سخن گفت. پیش از این، نمایش فیلم در جشنواره فجر سال گذشته، پرسش هایی را درباره ساختار روایی فیلمنامه غنی زاده مطرح کرد که با اکران فیلم می توان به طور ویژه به آن پرداخت. در کنار این ها، طراحی صحنه و طراحی جلوه های ویژه میدانی و بصری فیلم از نکاتی است که باید در آینده به تفصیل درباره آن سخن گفت.

 

خبر خوب این است که بر اساس تصمیم شورای پروانه نمایش قرار است «مسخره باز» با پایان اکران فیلم «شاه کش» ساخته وحید امیرخانی، در گروه سینمایی «آستارا» به نمایش عمومی درآید.

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد روزنامه شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد مراسم عمامه گذاری عید غدیر اردبیل سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان فیلم مسخره باز همایون غنی زاده تئاتر سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

به گزارش "ورزش‌سه"، تیم ملی در مصاف با قرقیزستان نمایش خوبی داشت و موفق شد با 6 گل این تیم را از پیش رو بردارد.

این پیروزی در حالی برای وحید شمسایی و شاگردانش رقم خورد که حسن زاده نمایش درخشانی در طول این مسابقه داشت. او ارسال کننده پاس گل‌های چهارم و پنجم ایران بود و گل ششم را هم با تکنیک خاصی به ثمر رساند. 

در پایان مسابقه مطابق انتظار مسئولان برگزاری مسابقه حسن زاده را به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب کردند و او حالا با روحیه بهتری آماده دیدار نیمه نهایی و فینال خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • این خبرها را از دست ندهید
  • کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • «پرویز خان» در بخش نمایش خانگی اکران خواهد شد
  • بهرام افشاری به اصفهان رفت
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • صداپیشه و بازیگر پیشکسوت بستری شد
  • بازیگر پیشکسوت زیر تیغ جراحی رفت