Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، امروز، چهارم شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طشت‌گذاری یکی از آئین‌های سنتی مربوط به عهد صفوی است که به یاد لب تشنه شهدای کربلا شکل گرفته و در طول قرن‌ها در اردبیل اجرا شده و امسال نیز آئین سنتی طشت‌گذاری در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شنبه، ۹ شهریور و ۲۹ ذی الحجه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این آئین سنتی استقبال از ماه محرم است، افزود: این آئین با عنوان مراسم عزاداری مردم در دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی با تاکید بر طشت‌گذاری در ۱۸ بهمن ماه سال ۸۹ به شماره ۱۷۰ به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: با هدف احیای آئین‌های مذهبی و شیعی امسال پررونق‌تر از سال گذشته مراسم طشت‌گذاری برگزار شده و از چهره‌های فرهنگی، پیرغلامان، مداحان، شاعران، اساتید حوزه و دانشگاه، رؤسای محلات شش‌گانه و ۱۳ گانه و شخصیت‌های مذهبی دعوت به‌عمل می‌آید.

فلاحی افزود: علاوه بر این مراسم سنتی زنجیرزنی و فاتحه‌خوانی با رویکرد احیا مراسم به‌جا مانده از دوران صفوی نیز در حاشیه طشت‌گذاری احیا و اجرا می‌شود. مراسم فاتحه‌خوانی یکی از آئین‌های به‌جا مانده از دوره صفوی است که با هدف تجدید بیعت با اهل بیت(ع) انجام می‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: هدف از احیای آئین‌های مذهبی، احیای هویت تاریخی اردبیل با محوریت صفویه به عنوان پایه‌گذار حکومت منسجم شیعی است.

به گفته فلاحی اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان محسوب می‌شود که به واسطه تعدد آئین‌ها و همچنین وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه همه ساله خیل عظیمی از گردشگران مذهبی را به خود جذب می‌کند.

وی با اذعان به تراکم سفر به اردبیل در تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: امسال برنامه‌های ویژه‌ای جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اردبیل فرهنگی آئین طشت گذاری بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۸۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فداکاری خطرناک پاکبان اردبیلی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل ویدیویی در فضای مجازی دست به دست شده است که در آن یک کارگر زحمتکش شهرداری اردبیل، در حال تمیز کردن کانال آب شهری است.
این کارگر زحمت کش با حرکت خود مقدار زیادی از زباله‌هایی که درون کانال افتاده اند و احتمالا موجب آبگرفتگی شده اند را به حرکت در می‌آورد تا مسیر آب مسدود نشود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تلاش کارگر شهرداری اردبیل برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • جشنواره «رود و ریل» در روستای گردشگری «بیشه» برگزار می‌شود
  • بازدید بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس
  • مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مرمت می‌شود
  • ثبت بیش از ۲۰ میلیون بازدید از اماکن مذهبی، طبیعی و گردشگری فارس
  • بازدید از اماکن مذهبی، تاریخی، طبیعی و گردشگری فارس از مرز ۲۰ میلیون گذشت 
  • کاشی‌کاری صحن اصلی مجموعه شیخ صفی‌الدین مرمت شد
  • مرمت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آغاز شد
  • فداکاری خطرناک پاکبان اردبیلی
  • مرمت صحن بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی