Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه زیستگاه‌های طبیعی خرس قهوه‌ای با اجرای پروژه‌های عمرانی تهدید می‌شوند، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی که گذرگاه‌های خرس را قطع می‌کنند مانند جاده‌سازی و خطوط انتقال نیرو و پروژه‌هایی که زیستگاه این حیوانات را به چند بخش تقسیم می‌کنند، زیستگاه‌های طبیعی خرس‌ها را تهدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیم الوندی اظهار کرد: از گونه‌های مختلف خرس‌ها، در ایران دو گونه خرس سیاه و خرس قهوه‌ای زیست می‌کنند که از این دو گونه، خرس سیاه در جنوب شرقی ایران در مناطقی مانند استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان دیده می‌شود اما خرس قهوه‌ای در همه نقاط کوهستانی ایران زیست می‌کند.

وی افزود: در استان خوزستان تنها خرس قهوه‌ای دیده می‌شود که عمدتا در مناطق کوهستانی و به ویژه در جنگل‌های زاگرس در شمال و شمال شرق خوزستان زیست می‌کنند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص جمعیت خرس‌های قهوه‌ای خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه خرس قهوه‌ای، گونه‌ای شب‌فعال است و معمولا در شکاف غارها مخفی می‌شود، آمار دقیقی از تعداد خرس‌های قهوه‌ای خوزستان در دست نیست اما طبق مشاهده‌ها و برآورد جمعیتی، احتمالا بیش از 100 قلاده خرس قهوه‌ای در خوزستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیستگاه‌های طبیعی خرس قهوه‌ای با اجرای پروژه‌های عمرانی تهدید می‌شوند، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی که گذرگاه‌های خرس را قطع می‌کنند مانند جاده‌سازی و خطوط انتقال نیرو و پروژه‌هایی که زیستگاه این حیوانات را به چند بخش تقسیم می‌کنند، زیستگاه‌های طبیعی خرس‌ها را تهدید می‌کنند. هر چند این تهدید برای همه حیات وحش خطرناک است اما این خطر برای گوشتخواران بیشتر است.

الوندی تصریح کرد: در مناطق زاگرس که زیستگاه خرس قهوه‌ای را در خود دارند، پروژه‌های راه‌سازی و به ویژه راه‌های روستایی و عشایری به وفور وجود دارد که این پروژه‌ها و کشیده شدن این راه‌ها، علاوه بر اینکه زیستگاه را تخریب می‌کند، بر گونه‌های حیات وحش مخصوصا خرس و پلنگ تاثیر بدی دارند.

وی عنوان کرد: همچنین تداخل زیستگاه خرس با چراگاه‌ها و محل چرای دام زیستگاه خرس را تهدید می‌کند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت مطلوب جمعیت خرس‌های قهوه‌‌ای در زیستگاه‌های استان، بیان کرد: خرس سیاه جزو گونه‌های در خطر انقراض است اما به دلیل اینکه خرس قهوه‌ای گوشتخوار و همه‌چیزخوار است، در خطر انقراض نیست. با این وجود، تعارض دامداران، کشاورزان و زنبورداران با خرس، حیات خرس‌ها را تهدید می‌کند و این مشکل در سال‌های اخیر جدی‌تر شده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در سال جاری در شهرستان ایذه حمله خرس موجب مرگ یک نفر و مصدومیت یک تن دیگر شد و زمانی که خرس به یکی از روستاییان حمله کند، معمولا روستاییان، خرس را شکار می‌کنند.

الوندی گفت: یکی از معضلاتی که هر سال در خوزستان مشاهده می‌شود، حمله خرس به انسان است که این مشکل در چند سال اخیر جدی‌تر شده است و مهم‌ترین دلیل این مشکل هم تداخل زیستگاه این حیوان با چراگاه دام است.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: بر اساس قانون شکار صید و همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، علاوه بر اینکه شکار خرس جرم محسوب می‌شود و پیگرد قضایی و حقوقی دارد، جریمه 500 میلیون ریالی برای متخلفان شکار این حیوان تعیین شده است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد

به گزارش خبرگزاری مهر، داود قاسم زاده معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع انسانی حفاظت محیط زیست استان در بازدید از پروژه‌های عمرانی در حال ساخت و تجهیز گفت: همسو با منویات مقام معظم رهبری در مسیر بالندگی رشد و توسعه کشور با آغاز فصل کار و در ادامه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازندگی دولت مردمی با محوریت توسعه سطح هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت استان، نوسازی پاسگاه‌های محیط بانی و ادارات محیط زیست شامل (ایزوگام، نقاشی، تعویض درب و پنجره‌ها و....)، تأمین تجهیزات خودرویی و موتوری، خریداری لوازم تکمیلی - تخصصی برای پایش و عملیات‌ها در مناطق شامل (البسه، دوربین، پهپادهای جدید و.... در کمترین زمان ممکن به صورت تجمیعی در دستور کار داریم.

وی ضمن تاکید بر تقویت شیوه‌های نظارتی طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی ذکر شده، انجام مهندسی ارزش برای طرح‌های عمرانی را لازم دانسته و ادامه داد: سال قبل با تخصیص اعتبارات مناسب بخش اول طرح‌های عمرانی و تجهیزاتی محیط زیست را تأمین کردیم امسال نیز ضمن تداوم این روند بخش زیادی از این طرح‌های عمرانی از جمله احیا ساختمان برخی پاسگاه‌های غیر فعال را با پایش و مهندسی ارزش، تعیین تکلیف خواهیم کرد.

قاسم زاده با اشاره به وسعت مناطق طبیعی تحت مدیریت آذربایجان شرقی و کمبود نیرو بویژه در حوزه محیط بانی تاکید کرد: با یک گام اساسی جدید در مسیر احیا این پاسگاه‌ها و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به طور جدی پیگیر هستیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع انسانی حفاظت محیط زیست استان با قدردانی از همکاری‌های علاقمندانه مجموعه تلاشگر و دوستدار محیط زیست سازمان مدیریت برنامه ریزی استان به جهت تأمین اعتبارات لازم فاز دوم عملیات اجرای این پروژه‌ها را در حال حاضر دو میلیارد ریال ذکر کرد.

کد خبر 6082359

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد
  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان
  • تملک مغازه‌های قبرستان نو در گام نهایی/ ۷۰ مغازه تخریب شد
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان