Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:54:15 GMT

سفر ظریف به فرانسه و تلاش برای کاهش تحریم ها

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۹۰۵۳

سفر ظریف به فرانسه و تلاش برای کاهش تحریم ها

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پافشاری ماکرون بر مذاکره بین ایران و آمریکا جواب می‌دهد؟

پایگاه خبری فرارو در گفت وگو کارشناسان اروپا آورده است: سفر ناگهانی ظریف به محل برگزاری اجللاس جی ۷ در حالی پایان یافت که گفت وگوها در مورد ایران همچنان ادامه دارد. رییس جمهور فرانسه مدت‌هاست تلاش می کند در جهت کاهش تنش بین ایران و آمریکا گام بردارد. سفر بی خبر روز گذشته ظریف گمانه‌زنی ها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات با فرانسه را تقویت کرد. اما با وجود عدم استقبال ترامپ از طرح ماکرون آینده مذاکرات بین ایران و فرانسه به کجا خواهد رسید؟

رویترز به نقل از مقامات فرانسوی خبر داد که در این سفر کوتاه، ظریف سه ساعت و نیم گفت وگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. به گفته مقامات فرانسوی این گفت وگوها «مثبت» بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت. ظریف هم در مورد آینده مذاکرات با فرانسه گفته است که راه دشواری در پیش است اما ارزش آن را دارد. دو کارشناس اروپا در گفت و گو با فرارو به تحلیل مذاکرات ایران و فرانسه و چشم انداز آن در آینده می‌پردازند:

عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان و تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در این باره به فرارو گفت: آنچه مسلم است الان مذاکرات بین ایران و فرانسه است و فرانسه می‌خواهد کاری کند بتواند هم فضای تنفسی برای اقتصاد ایران به وجود بیاورد و هم از طرف دیگر، ایران را به آمریکا و کاخ سفید وصل کند. موفقیت این طرح به این مساله بستگی دارد که طرح فرانسه تا چه حد می‌تواند راهگشا باشد و مورد پذیرش ایران قرار گیرد.

این کارشناس اروپا در مورد پذیرش ایران افزود: آنچه که مسلم است با در نظر گرفتن اجرای شروطی از طرف فرانسه، ایران تا حدودی طرح ماکرون را پذیرفته است. اما این بدان معنی است که هنوز خواسته‌های ایران کامل برآورده نشده است. اما قسمت دوم مهم‌تر است: حالا باید گفتگوهایی صورت گیرد و تا زمانی که این گفت و گوها در جریان است، با وساطت فرانسه معافیت‌هایی به ایران داده می‌شود.
این استاد دانشگاه گفت: اما باید دید آیا ایران می‌پذیرد با آمریکا صحبت کند؟ اگر پذیرفت دو مساله پیش می‌آید. یا طرفین باید در چارچوب برجام صحبت کنند که طبیعتا در این صورت نباید مشکل خاصی باشد.   ۱+۵ دور هم می‌نشینند، نماینده آمریکا هم همانطور که قبلا حضور داشته است شرکت می‌کند. طرفین گفت وگو می‌کنند یا به توافق می‌رسند یا خیر. اگر به توافق رسیدند که تحریم‌ها باید برداشته شود. اگر به توافق نرسیدند بر اساس طرح فرانسه تحریم‌ها بر می‌گردد.
 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا و استاد دانشگاه در مورد علل تلاش فرانسه برای به نتیجه رساندن مذاکرات با ایران به فرارو گفت: پافشاری ماکرون دو دلیل عمده بیرونی و درونی دارد. دلیل درونی این است که با توجه به بحرانی که در فرانسه پیش آمده ماکرون سعی می‌کند برای خود وجاهتی کسب کند و برای دور آینده انتخابات در سال ۲۰۲۱ آماده شود.
او افزود: دلیل بیرونی آن است که فرانسه به دلیل بنیانگذاری اتحادیه اروپا در سال ۱۹۴۷ تلاش می‌کند اتحادیه اروپا را به عنوان رقیب آمریکا حفظ کند و به همین دلیل، ترامپ از اتحادیه اروپا خوشش نمی‌آید و خوشحال است که انگلستان از اتحادیه خارج می‌شود.

بیگدلی گفت: اما طرف دیگر قضیه ترامپ است که با حجم فراوان تحریم‌ها و حجم فراوان تسلیحاتی که وارد خلیج فارس کرده است، بعید به نظر می‌رسد از موضع سخت خود عقب نشینی کند؛ مگر در صورتی که بتواند امتیاز بگیرد تا بتواند پاسخ مردم آمریکا و رقبای انتخاباتی را در آستانه انتخابات بدهد. باید ببینیم به چه دلیل ترامپ باید عقب نشینی کند و امتیاز بدهد؟ اگر عقب نشینی کرد ایران در برابر او چه امتیازی خواهد داد؟

این استاد دانشگاه در مورد توانایی فرانسه برای برآورده کردن خواسته‌های ایران خارج از کانال آمریکا گفت: بنگاه‌های اروپایی مستقل از دولت هستند و روابط نزدیکی با آمریکا دارند. مزایده و مناقصه با آمریکا برایشان مهم است. دولت نمی‌تواند آن‌ها را تحت فشار بگذارد. اینکه یک خبرگزاری فرانسه هم گفته بود قرار است اتحادیه اروپا ۱۵ میلیارد یورو در صندوقی بگذارد که صادرات و واردات با ایران از آن طریق انجام شود هنوز تحقق پیدا نکرده است و الان با توجه به وضعیت انگستان چنین اقدامی از طرف اتحادیه اروپا بعید است. خارج از کانال آمریکا، ماکرون و اتحادیه اروپایی‌ها به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند.

بعید است ایران و آمریکا شروط یکدیگر برای مذاکره را بپذیرند، اما تلاش‌های مکرون برای مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن، باید جدی تلقی شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت وگو با سید داوود آقایی، کارشناس بین‌الملل، مطرح کرد: این استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران، در ارتباط با  ابعاد اهمیت سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به اروپا و در بطن آن‌ها کشور فرانسه، بر این باور است که در وضعیت قبل و بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کشورهای اروپایی در مقام قطبی مهم در نظام‌بین‌الملل در عرصه سیاست خارجی ایران جایگاهی مهم برخوردار بوده‌اند. بعد از خروج آمریکا از برجام، عدم وفای به عهد کشورهای اروپایی به تعهدات خود در قبال  ایران، منجر به قطع امید تهران از اروپا نشده است. هر چند در این میان اروپایی‌های تلاش‌های را برای راه‌اندازی اینستکس، علی‌رغم عدم اجرایی شدن آن تا کنون انجام داده‌اند. تا کنون ارزیابی وزارت خارجه کشورمان این است که اروپا راهبردی همانند آمریکا در قبال ایران ندارد لذا می‌توان وعده‌های اروپا برای حفظ برجام را به وجود تمامی دشواری‌های موجود به عنوان مساله‌ای مهم برای ایران در نظر گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌المللی،  تاکید کرد: «ایران باید تلاش کند در مناسبات با دنیای خارج، به ویژه در تقابل با ایالات متحده آمریکا، توازنی را برقرار کند که تا حدودی فشارها را کاهش دهد. در این رابطه چین می‌تواند فقط بخشی از نیازهای ایران را تامین کند و روس‌ها نیز علی‌رغم مناسبات حسنه با ایران قادر به تامین نیازهای ما در بسیاری از نیازها نیستند. بنابراین، ایران باید در زمینه تامین نیازهای تکنولوژیک، مبادلات بانکی و انرژی اروپایی‌ها را مورد توجه جدی قرار دهد. با نظر به این ملاحظات می‌توان سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را مبیّن اهمیت ویژه اروپا برای ایران ارزیابی کرد.»

وی افزود: «در عرصه گفتگو با آمریکا این مساله که ما باید خواسته‌های این کشور را بپذیریم یا در خواسته‌های خود عقب‌نشینی در راستای تامین منافع طرف داشته باشیم، به هیچ عنوان مقبول نبوده و نخواهد بود. در وضعیت فعلی که آمریکا سطحی گسترده از تحریم‌ها را بر ایران اعمال کرده، پیشنهادهای مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به تهران و واشنگتن برای مذاکره مستقیم، به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد. با این وجود، تلاش‌های امانوئل مکرون برای گشودن مسیری برای مذاکره میان ایران و آمریکا، باید جدی تلقی شود و در همین مسیر نیز شاهد بودیم که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه سفر کرد، تا مذاکرات ابتدایی با اروپا در این ارتباط انجام گیرد تا به‌تدریج زمینه مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا فراهم شود.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان در ارتباط با نتایج و برآیند احتمال مذاکرات میان ایران و اروپا تاکید کرد: «در بحث به نتیجه رسیدن مذاکرات هم از سوی ایران و هم از سوی آمریکا برخی موانع جدی وجود دارد. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی مقام‌های ارشد سیاسی دو کشور نمی‌توانند چشم‌اندازی روشن از آینده ارائه کنند. تا کنون بعید به نظر می‌رسد ترامپ شروط ایران برای آغاز مذاکره یعنی بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها را بپذیرد و ایران نیز شروط آمریکا را مورد قبول قرار دهد. با این اوصاف، نمی‌توان احتمال مذاکرات میان ایران و آمریکا قبل از ۲۰۲۰ را نامحتمل و غیرممکن ارزیابی کرد.»

قیمت‌ دلار در بازار آزاد از صرافی‌های بانکی کمتر شد

 گزارش میدانی خبرآنلاین از بازار فردوسی و سبزه میدان نشان می دهد حجم معاملات بازار با کاهشی قابل توجه روبرو شده است و در این بازار کمتر خریداری به چشم می‌خورد.

یکی از صرافان در پاسخ به این سئوال که دلار را به چه قیمتی می‌خرید؟ گفت: خرید نداریم اما به قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشیم. قیمت پیشنهادی وی صد تومانی کمتر از قیمت تعیین شده در صرافی‌های بانکی است.  یکی از دستفروشان حاشیه خیابان حتی نرخ ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان را برای خرید دلار پیشنهاد داد. کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد نسبت به صرافی‌ها نشان می‌دهد شیب کاهش قیمت دلار در شرایط کنونی تندتر از گذشته شده است.

 قیمت خرید دلار در صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است اما با این حال دلالان در بازار و صرافان فعال نرخ پیشنهادی‌شان در کانال ۱۰ هزار تومان قرار دارد. برخی حاضرند دلار را به قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان و برخی حاضرند به قیمتی تا ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری کنند. قیمت هایی بالاتر از این رقم پیشنهاد نمی‌شود.  

 یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که آیا روند خرید و فروش عادی است یا خیر؟ گفت: نزدیک به شش ماه است که بازار ارز راکد است، این رکود تحت تاثیر کاهش حجم واردات، کاهش سفرهای خارجی و همچنین کاهش تعداد دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج کشور رخ داده است اما امروز تحتتاثیر اخبار مثبتی که از دیدارهای خارجی آقای ظریف وزیر امور خارجه منتشر شد، بازار با کاهشی قابل توجه همراه بود.

وی گفت: هر چند قیمت ها امروز کاهش یافته اما خرید و فروش چندان نیست چرا که برخی معتقدند این کاهش ادامه دارد و خرید خود را به تعویق می اندازند و برخی دیگر نیز بر این عقیده اند که ممکن است قیمت کاهش یابد از این رو دست به خرید دلار از مردم نمی‌زنند.

 یک دستفروش حاشیه بازار نیز در پاسخ به این سئوال که چرا دست به خرید نمی‌زند، گفت: دلار تا ۱۰ هزار تومان پایین می‌آید، امروز تحت تاثیر فضای سیاسی دلار ریخته است و زمانی کاهش قیمت ها ماندگار است که داده های اقتصادی کاهش قیمت را سبب شوند.

 وی گفت: بیش از یک دهه است بازار ارز تحت تاثیر سیاست است و همین امر سبب شده فعالیت در این بازار ریسک بالایی داشته باشد، همین یک سال اخیر هم همه فعالان بازار در حال ضرر دادن هستند.

«عصر جدید» خار چشم شبکه‌های ماهواره‌ای؛ جنگ سعودی‌ها با شبکه سه آغاز شد

وبسایت خبری تحلیلی مشرق گزارش داد: چرا برنامه عصر جدید برنامه بسیار مهمی است؟ در مورد این پرسش، مقالات مستدلی در باب استعدادیابی و عطش سرگرمی‌سازی مردمی بی‌شمار در رسانه‌ها منتشر شده است. فصل اول عصر جدید فقط یک گام کوچک است، اما متوقف کردن برنامه عصر جدید و موکول کردن فصل دوم پس از مدتی استراحت، خطراتی به همراه خواهد داشت که در ادامه این گزارش بدان خواهیم پرداخت.

برنامه عصر جدید پس از گذشت ۲۰۴ روز رقابت میان ۱۰۳۸ نفرشرکت کننده ، با شناخت ۵ فینالیست در شامگاه پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸  به کار خود پایان داد. فاطمه عبادی با کسب  ۶،۵۴۴،۹۶۴ رای از مجموع ۲۴،۴۰۵،۶۰۸  آرا مردمی توانست، عنوان استعداد برتر نخستین فصل این برنامه و جایزه ۵۰۰ میلیونی را از آن خود کند. پس از فاطمه عبادی، محمد زارع (بدلکار) با ۵،۹۱۶،۳۶۲ رای، پارسا خائف (خواننده) با ۵،۷۱۷،۰۶۴ رای، سعید فتحی روشن (شعبده‌باز) با ۳،۱۴۸،۴۳۱ رای، و گروه دختران نینجا (ورزشکار) با ۳،۰۷۸،۷۸۷ رای عناوین دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. نکته جالب در این دوره عصر جدید این است که از شرکت‌کننده ۵ ساله تا ۶۱ ساله از هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ تا ۲۸ مرداد با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 ۲۴،۴۰۵،۶۰۸ رای در فینال عصر جدید ثبت شد که با برآوردی محتاطانه، ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در انتخابات این برنامه شرکت کردند. این میزان مشارکت برای انتخاب استعداد برتر، مقدمه‌ای است برای آنکه سرگرمی بر سیاست پیشی بگیرد. در سطوح اجتماعی  و حتی در روابط اجتماعی، نخستین بحث‌های قابل طرح در اقشار مختلف جامعه موضوعات و مسائل مرتبط به سیاست است. در صورتیکه در کشورهای پیشرفته جهان، دغدغه اصلی مردم سرگرمی است.

حتی برنامه «نود» که برنامه پر مخاطبی بود، در لایه‌های زیرینش سیاست‌زده بود و اشتیاق تاریخی و شرکت این حجم وسیع از آرای مردمی موید این نکته مهم است که سرگرمی مردمی با رویکردی ملی و با مشارکت همه اقوام، عطش اقشار مختلف اجتماعی را سیراب خواهد کرد.

اگر شبکه سوم سیما در این رویه تازه و جدید، مبنای فعالیت‌هایش را بر توسعه سرگرمی بگذارد و جو بسیار سیاست‌زده بطن جامعه را به سوی سرگرمی هدایت کند، نشاط اجتماعی رنگ باخته و گرفتار سیاست‌زدگی شده، در ابعاد گسترده‌ای در جامعه خودش را نشان خواهد داد. در واقع التهاب خلیج فارس و جو ملتهبی که بی‌بی‌سی فارسی، من و تو و سایر شبکه‌های فارسی زبان می‌سازنند، در پس هیجان جاری در برنامه «عصر جدید»  به سادگی رنگ خواهد باخت. 

مدیران شبکه سوم سیما، وقتی با چنین آمار قابل اعتنایی مواجه می‌شوند، وظیفه سنگین‌تری در مسیر پیش رو خواهند داشت. آنان هم اکنون وظیفه دارند زیرساخت‌های سرگرمیِ متعالی و هدفمند را توسعه دهند.

جامعه آماری و مشارکت مردم در برنامه عصر جدید را نباید فراموش کرد. توفیقات پی‌درپی شبکه سوم سیما با پخش یک سریال پربیننده (گاندو) و پس از آن مشارکت انبوه و همراهی مردم با یک برنامه استعدادیابی، نباید در این مرحله متوقف شد و حتی ساعات کم مخاطب این شبکه، با پخش برنامه‌های خاص باید همچنان مدار جذب و حفظ مخاطب را احیا کند.

نماینده تهران: برای ورود زنان به ورزشگاه احتیاجی به قانون نیست، دستور فیفا کفایت می‌کند

وب سایت خبری عصرایران در گفت‌وگو با طیبه سیاوشی، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس، آورده است: این نماینده مجلس در مورد لزوم تصویب قانونی در مجلس مورد عدم ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: از آنجایی که هیچ منع قانونی در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد و درهیچ آیین نامه و بخشنامه‌ای به این موضوع یعنی ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها اشاره نشده است به همین دلیل ما ضرورتی برای اینکه بخواهیم قانونی با عنوان عدم ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها به تصویب برسانیم ندیدیم.

عضو فراکسیون امید با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه وظایف و اختیارات وزارت ورزش  درکمیسیون فرهنگی گفت: دراین  بحث  مناسب سازی  برای حضور زنان در ورزشگاهها مطرح شده است که امیدواریم بعد از انجام اصلاحات در مجلس و تایید نهایی شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون با استناد به بحث مناسب سازی بتوانیم موانعی را که در حال حاضر برای حضور زنان وجود دارد برداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: برای هر چیزی لازم نیست که قانون تصویب کنیم در موضوع ورزش مباحث جنسیتی مطرح نیست. حتی مسئولان وزارت ورزش نیز این مسئله رامطرح کرده‌اند که ما هر مکانی ورزشی که ساخته‌ایم برای زن و مرد است وتفکیک جنیسیتی قائل نشده‌ایم. درست است  شاید صبح ها زنان و بعدازظهر مردها استفاده کنند اما هیچگاه ذکر نشده است که این فقط مختص مردان است و درواقع هیچگاه نگفته‌ایم که این مقدار سرانه ورزشی متعلق به زنان و این مقدار متعلق به مردان است هردوی اینها از فضای ورزشی که وجود دارد  می توانند به یک میزان استفاده می کنند.

نماینده تهران خاطر نشان کرد: وزارت ورزش تاکید دارد که امکانات و زیر ساخت ها برای حضور زنان آماده است و اگر به لحاظ امنیتی همکاری شود این اجازه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها داده خواهد شد و مشکلی برای ورود نیست که ما از این جنبه ورود پیدا کنیم البته باید منتظر باشیم ببینیم این مسئله چگونه پیش می رود  و اگر مقاومت ها برای حضور زنان بیشتر شود باید فکری برای این مسئله هم کرد.

حمایت مسعود پزشکیان از دو نماینده بازداشت شده: در حق این دو نفر ظلم شده است!

پایگاه خبری «تابناک» در گفت‌وگو با مسعود پزشکیان، نایب رئیس  مجلس شورای اسلامی، عنوان کرده است: چهارشنبه هفته گذشته، محمد عزیزی، نماینده ابهر و فریدون احمدی، نماینده زنجان در مجلس ایران، به اتهام معاونت در اخلال در بازار خودرو بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شدند.

اما اکنون مشخص شده که شمار نمایندگان بیش از دو نفر است و حتی به قولی به پنج نفر هم می‌رسد، ولی فعلا سه نماینده از سوی مجلسیان رسما به عنوان متهم پذیرفته شده اند؛ هر چند جمالی، عضو هیأت نظارت مجلس شورای اسلامی اسلامی، نامی از نفر سوم به میان نیاورده و تنها اعلام کرده که از مهرماه سال گذشته در جریان پیگیری اتهام وارده به سه نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بوده اند و تحقیقاتی از سوی این هیأت در حال انجام است.

مسعود پزشکیان در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا زمانی که شفافیت در روند داده‌ها درست و اصلاح نشود، (منظور از شفافیت، شفافیت، مالی، سیاسی و جناحی است) می‌توان هر کسی را به جرم خودرو و بردن، متهم کرد و افرادی را هم که تخلف و اتفاقا اختلاس کلان کرده اند ـ اما چون روابط دوستانه با برخی افراد دارند ـ مصون نگاه داریم؛ نمونه آن پرونده‌های خصوصی‌سازی است که در آن افرادی را دستگیر کرده اند که غیر قابل انعطاف‌ترین مدیر بودند، ولی چون معامله نکرده، دستگیر شده و الان در زندان هستند و جالب‌تر آنکه محاکمه هم نشده اند!

وی در خصوص مصونیت نمایندگان مجلس نیز گفت: مصونیت وجود دارد، ولی وقتی ادعا وجود دارد و قدرت‌ها ادعای جداگانه دارند و هر یک می‌گویند ما قدرت جدایی برای خود هستیم، و هر کانون قدرتی برای خودش تشکیلات جدا دارد، باعث می‌شود تا این گونه اتفاقات در کشور رخ دهد و این اختلافات نیز بهانه را به دست ضد انقلاب می‌دهد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: متأسفانه قانون برای تخلفات نمایندگان مجازات خاصی تعیین نکرده و در حد تذکر و ارجاع به صحن است. دادگاه برای هیچ یک از نمایندگان مجلس هیچ حکم قطعی صادر نکرده و تا زمانی هم که حکم صادر نشده باشد، اسم بردن در حقیقت بازی با آبروی افراد است؛ بنابراین، هر زمان حکم قطعی شد، کسی نمی‌تواند مانع اجرای آن شود، به شرطی که منصفانه و خارج از جو سیاسی و جناحی محاکمه شوند، نه اینکه چون از فلانی خوشمان نمی‌آید، محاکمه می‌کنیم و پدرش را هم درمی‌آوریم. هیأت نظارت نیز تا کنون هیچ دلیلی بر اینکه استنباط شود این افراد این تخلفات را کرده اند، نداشته است.

وی در خصوص پرونده دو نماینده بازداشت شده در روزهای اخیر نیز یادآور شد: به باور من، در حق این دو نفر ظلم شده است. قوه قضاییه به جای اینکه دستگیر کند و آبروی فرد را ببرد، یک محاکمه علنی تشکیل دهد و اتهامات را مطرح و بعد هم حکم را بر اساس عدالت صادر کند.

اشتباه نرم افزاری ایران خودرو کار دست بازار داد!

سایت خبری تابناک در گفت و گو با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، آورده است:  ورود قوه قضائیه به ماجرای اخلال در بازار خودرو، با تشکیل پرونده برای ۲۵ نفر از مدیران خودرویی آغاز شد و ۶ نفر از این ۲۵ نفر بازداشت شدند. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورخه ۸ مرداد ماه سال جاری به رسانه‌های اعلام کرد که برخی از بازداشت شدگان از مدیران شرکت سایپا و برخی نیز از نمایندگی‌ها و شرکت‌های مرتبط با این خودروساز بوده اند.

برخوردها با مدیران ارشد خودروسازان ادامه داشت و در ۱۹ مرداد ماه سال جاری بود که اعلام شد تمام حساب‌های بانکی هاشم یکه زارع مدیرعامل وقت ایران خودرو مسدود شده است و بانک مرکزی طی نامه‌ای به کلیه بانک‌ها از آن‌ها خواسته بود تا هیچگونه خدمات بانکی به وی ارائه ندهند.

درست یک روز بعد از این ماجرا خبر ممنوع الخروجی سیدجواد سلیمانی مدیرعامل فعلی سایپا رسانه‌ای شد. در ۲۸ مرداد ماه سال جاری علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که هاشم یکه زارع به دلیل "افزایش قیمت غیرقانونی خودرو توسط ایران خودرو" در مورخه ۸ مرداد ماه از سمت خود برکنار و عباس علی آبادی جایگزین وی خواهد شد. همچنین در همان روز ربیعی از برکناری و بازداشت دو تن از مدیران ایران خودرو در روزهای گذشته خبر داد. هنوز ساعاتی از خبر برکناری یکه زارع نگذشته بود که خبر بازداشت وی در دفتر کارش رسانه‌ای شد.

موج بازداشت‌ها در پرونده «اخلال در بازار خودرو»، اما به مدیران خودرویی ختم نشد و اواخر هفته گذشته خبر رسید دو نماینده مجلس نیز در همین رابطه راهی زندان شده‌اند. فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و محمد عزیزی نماینده مردم ابهر در مجلس دو نماینده‌ای بودند که بازداشت آن‌ها در رابطه با پرونده اخلال در بازار خودرو رسما توسط مقامات قضایی تایید شد.

اینکه تصمیم غیرقانونی ایران خودرو در رابطه با افزایش قیمت، چه تاثیری بر بازار خودرو داشت و یا بازداشت‌های اخیر چه تاثیری بر قیمت‌ها در بازار خودرو داشته اند سئوالاتی است که این روزها مطرح می‌شود.

این احمدی نژاد، همان احمدی نژاد ۸۴ است / آیا مدعی «بهار» واقعا خود را منجیِ مجهز به حمایت نیروهای ماوراءالطبیعه، می‌داند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب گزارش داد: انتشار خاطره یک روزنامه‌نگار آمریکایی، از گفتگوی خود با محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری او، در روزنامه «جروزالم پست» اسراییل، بار دیگر کانون توجهات را به بررسی شخصیت و آینده سیاسی رئیس دولت‌های نهم و دهم معطوف کرده است. مایک ایوانس روزنامه نگار آمریکایی در این روزنامه اسرائیلی می‌نویسد: «احمدی نژاد به من گفت در جریان سخنرانی در سازمان ملل نوری به مدت ۲۸ دقیقه او را در حصار خود گرفته بود و هیچ یک از حاضران در سالن حتی پلک نمی‌زدند.»

ایوانس همچنین، در اظهاراتی شگفت‌انگیزتر می‌نویسد: «رئیس جمهور سابق ایران به من گفت دلیل اینکه ایرانی‌ها ۶۲ سال عمر می‌کنند و صهیونیست‌ها ۸۲ سال به خاطر این است که اسراییل موش‌هایی آلوده به سم را به مزارع ما می‌فرستد تا محصولات کشاورزی ایرانیان را مسموم کنند. من گفتم آیا شوخی می کنید؟ گفت به هیچ وجه. اگر پروتکل‌های بزرگان صهیونیست را بخوانید خودتان می فهمید.»

نقل چنین خاطراتی از سوی یک روزنامه‌نگار آمریکایی، آن‌هم با صبغه حمایت از اسرائیل، در ابتدای امر برای هر شخصی که شناختی حداقلی از شخصیت‌ و منش‌های احمدی‌نژاد ندارد، احتمالا در مقام نوعی دروغ‌پردازی یا حتی روایتی طنز و خنده‌دار تلقی شود اما واقعیات میدانی و آن‌چه که در صحنه سیاسی کشورمان طی سال‌های بعد از ۱۳۸۴ از سوی این شخصیت سیاسی شاهد بوده‌ایم نشان می‌دهد، این اظهارات نه تنها دور از واقعیت نیست بلکه حتی بازگو کننده ابعاد روانشناختی شخصیتی است که بسیاری او را بعد از پایان کار در پاستور (دفتر کار ریاست‌جمهوری) متحول شده ارزیابی می‌کنند.

با این اوصاف، اکنون این مساله مطرح است که طرح فرضیات مبتنی بر تغییر رویه و منش احمدی‌نژاد تا چه اندازه منطبق با واقعیات است؟ همچنین، آیا آن‌گونه که ادعا می‌شود رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌تواند ناجی و رهایی‌بخش شهروندان ایرانی از گرفتاری‌ها و بحران‌های کنونی باشد؟ افزون بر این مسائل، بحث دیگر این است که چشم‌انداز پیش‌روی ایران بعد از امکان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در چه مسیری قرار خواهد گرفت؟  مجموع این مسائل در گزارش تحلیلی «انتخاب» از چشم‌انداز دگرگونی و سکون در شخصیت یکی از «عجیب‌ترین» سیاست‌مداران تاریخ معاصر ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

طرح هاله نور و دست‌های نامرئی مردی نجات‌بخش

محمود احمدی‌نژاد، در دهه ۶۰ حضور خود در سیاست را با فرمانداری شهرهای ماکو و خوی آغاز کرد و  در ۱۳۷۲ به سمت استانداری اردبیل رسید. در سال ۱۳۷۸ در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، در اولین تجربه خود از حضور در سنجش آراء مردم ناکام ماند اما بر خلاف تمامی تصورات، این شخصیت گمنام در میان جمعی از سیاست‌مداران نام‌آشنا همچون آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و ... پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم، با کسب ۱۷ میلیون رای متصدی کرسی ریاست‌جمهوری دولت نهم شد.

احمدی‌نژاد از همان ابتدای به قدرت رسیدن و به ویژه پس از اولین حضور خود در سازمان ملل با طرح اظهاراتی جنجالی افکار عمومی و ناظران سیاسی را با یک» شوک» بزرگ مواجه کرد. او در ابتدا، طی دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی، که ویدئوی آن نیز در سطحی کلان در جامعه بازنشر شد، مدعی هاله نور دور سر خود شد و سپس ادعاهای زیادی را پیرامون دیدارهای خود با رهبران مختلف جهان و خواهش آن‌ها از او برای انتقال تجربیات مدیریت سیاسی و اقتصادی مطرح کرد. احمدی‌نژاد حتی پا را فراتر گذاشت و بارها اظهارتی عجیب و خلاف باورهای منطقی همچون تولید انرژی هسته‌ای توسط یک نوجوان در زیرزمین منزل خود را بر زبان راند. حتی اظهارات خلاف عرف و بر زبان راندن جملات عوامانه در تحقیر رقبا و مخالفان داخلی و خارجی، به‌تدریج به سنتی رایج در پاستور تبدیل شد.

واکنش‌ها به سفر غیرمنتظره ظریف به فرانسه؛ سفر ظریف به فرانسه خودسرانه بود!؟

وب سایت فرارو با بیان اختلاف رسانه‌ها در تحلیل حضور ظریف در نشست هفت کشور صنعتی، گزارش داد: قرار است در نشست سران هفت کشور صنعتی تنش در خلیج‌فارس و اختلافات میان تهران و واشنگتن مورد بررسی قرار گیرد. حضور ظریف به دعوت فرانسه صورت گرفت.

ظریف پس از چند ساعت حضور در بیاریتز به تهران بازگشت.
به گفته مقامات فرانسوی این گفتگوها «مثبت» بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت.

واکنش روزنامه ها
اما سفر ناگهانی ظریف با واکنش‌های مختلفی در داخل ایران همراه بوده است.

طبق معمول طیفی از اصولگرایان این سفر را زیر سوال برده اند. روزنامه کیهان در شماره روز دوشنبه خود سفر ظریف را «نابجا» خوانده است.

این روزنامه نوشت: «اینکه عالی‌ترین مقام وزارت خارجه کشورمان به فاصله بسیار کوتاه از سفر قبلی به پاریس، به سرعت خود را به این کشور می‌رساند، چیزی جز ارسال پیام ضعف و استیصال نیست.» «این اقدامات نابجا، به خیال گشایش صورت می‌گیرد، اما قطعا نتیجه‌ای جز تشدید گستاخی و فشار ندارد.»

کیهان در مطلب دیگری با عنوان «تله‌گذاری آمریکا برای ظریف در پاریس»، نوشت: «سفر نابهنگام ظریف به پاریس در حاشیه نشست گروه ۷، بازی در زمین آمریکاست.» این روزنامه همچنین «پنهان کاری» وزارت خارجه درباره این سفر را «مرموز» و «سوال برانگیز»  خواند.

برخلاف تحلیل روزنامه کیهان روزنامه جوان سعی کرد نگاه محافظه کارانه‌ای به ماجرا داشته باشد و فقط گزارشی در باره سفر ظریف منتشر کرد. این روزنامه نزدیک به سپاه که عموما مواضع انتقادی نسبت به دستگاه دیپلماسی و شخص ظریف دارد، این بار از پیش داوری درباره این سفر خودداری کرده است.

همچنین روزنامه صبح نو نزدیک به محمد باقر قالیباف نیز نه تنها این سفر را نقد نکرده بلکه به نوعی از آن حمایت هم کرده است.

صبح نو نوشت: «سفر ظریف به پاریس نشان از عزم جدی غرب برای بازداشتن ایران از برداشتن گام سوم در راستای کاهش تعهدات برجامی خود دارد. ایران برخلاف دو گام اول که از پیش، جزئیات آن را منتشر کرد، درباره گام سوم و زوایای آن که قرار است کمتر از دو هفته دیگر آن را بردارد، هنوز سخنی به میان نیاورده است. همین ابهام، سران کشورهای غربی را بر آن داشته تا با دعوت رسمی از ظریف و ارائه پیشنهاداتی به او، جمهوری اسلامی را نسبت به بازگشت به وضعیت قبل از ۱۸ اردیبهشت امسال ترغیب کنند.»

این روزنامه افزود: «از طرف دیگر، نفس حضور وزیر خارجه کشورمان در فرانسه و رایزنی‌های بعدی با سران ۶ کشور غربی، صراحتاً از صدق کلام جمهوری اسلامی در آنچه نسبت به بازبودن باب گفتگو و حفظ برجام مدعی شده بود، گواهی می‌دهد. در شرایط فعلی صرفاً باید به تماشا نشست که محتوا و فحوای اصلی پیشنهاد کشورهای غربی به ایران چیست. تا قبل از مشخص شدن این مساله و تا قبل از انتقال این پیشنهاد به مقامات تهران و ابراز نظر آنها، نمی‌توان هیچ تحلیل پیش‌دستانه ارائه کرد.»

اما روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد که این روزها جزو رسانه‌ها تندرو اصولگرا دسته بندی می‌شود در گزارشی نوشت: در روزهایی که برخی در اعلام برائت از برجام از هم سبقت می‌گیرند خطر تکرار اشتباه دولت در برجام وجود دارد.

مشارکتی‌ها پیرو مشارکت مشروط /حلقه عارف مخالف ایده ائتلاف /بازسازی جبهه اصلاحات ضرورت دارد؟

وبگاه خبری خبرآنلاین گزارش داد:در شرایط حاضر جبهه اصلاحات از چپ رادیکال تا راست محافظه‌کار، چه آن دسته که تحریم را تقبیح می‌کنند و چه قشری که مشارکت را پوچ و بی‌ثمر می‌انگارند، همگی با درجه‌ای از شک‌وتردید مواضع انتخاباتی خود را اعلام داشته‌اند. هم آن‌ها که ترغیب به مشارکت کرده‌اند، دعوت‌شان همراه با شروط ضمنی ایراد شده،  هم رگه‌های کمرنگی از تردید در مواضع افرادی که تحریم را ترویج می‌کنند قابل ردیابی است.

علی آزادی: اگرچه اسفند ۹۸ از ماه‌ها قبل به دغدغه اصلی محافل سیاسی داخل کشور بدل شده، اما  در فاصله زمانی ۶ ماهه تا انتخابات مجلس یازدهم و برخلاف انتظار، نه جناح راست تکلیفش با استراتژی انتخاباتی روشن شده نه جناح چپ به یک راهبرد اجماعی در اینباره دست یافته است.

در میدان انتخابات پیش رو، از بازیگران تا بازیگردانان، و از مجریان تا داوران، همگی در شناخت شرایط حاضر با شک و شبهه و در ارزیابی از وضعیت پیش رو با تردید و سردرگمی مواجه شده‌اند.

در جبهه اصلاحات، فارغ از چنددستگی و اختلاف‌نظر در مورد اصل مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات، می‌توان «سردرگمی و عدم اطمینان» را به عنوان مخرجِ مشترکِ رویکردِ اکثریتِ قریب به اتفاقِ اصلاح‌طلبان، فاکتور گرفت.

جبهه اصلاحات در محاصره مثلث تردید

در شرایط حاضر جبهه اصلاحات از چپ رادیکال تا راست محافظه‌کار، چه آن دسته که تحریم را تقبیح می‌کنند و چه قشری که مشارکت را پوچ و بی‌ثمر می‌انگارند، همگی با درجه‌ای از شک‌وتردید مواضع انتخاباتی خود را اعلام داشته‌اند. هم آن‌ها که ترغیب به مشارکت کرده‌اند، دعوت‌شان همراه با شروط ضمنی ایراد شده،  هم رگه‌های کمرنگی از تردید در مواضع افرادی که تحریم را ترویج می‌کنند قابل ردیابی است. ریشه این عدم اطمینان و سردرگمی جبهه اصلاحات را می‌توان در  چند عامل جستجو کرد.

از یک سو  چگونگی رویکرد حاکمیت نسبت به ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات و محدودیت‌های احتمالی که با نظارت استصوابی بر نامزدهای اصلاح‌طلب اعمال خواهد شد، آنها را دچار ترسِ تکراری ردصلاحیت های گسترده کرده است. ردصلاحیت هایی که ممکن است مانند انتخابات قبل دست آنها را برای معرفی کاندیدا خالی بگذارد و حتی به سمت ائتلافی دیگر سوق دهد.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان درباره میزان اقبال عمومی با تردیدهای جدی مواجهند. کاهش مشارکت مردم براساس داده‌های تجربی و تحلیلی یعنی کاهش شانس پیروزی اصلاح‌طلبان.  اما سومین عامل سردرگمی اصلاحات، ریشه در خود جبهه اصلاحات و نیروهای تازه‌نفس اصلاح‌طلب دارد. نیروهای جدیدالورودی که با برند اصلاح‌طلبی در سیروسلوک‌اند اما رفتار سیاسی‌شان عملاً هیچ فصل مشترکی با گفتمان اصلاح‌طلبی نداشته است.

آیا وابستگی بودجه به نفت کم شده است؟

وبسایت خبری خبرآنلاین در این گزارش آورده است: آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته با توجه به دشواری‌های تحریم و تلاطم‌های داخلی که تجربه کرده، در مسیر کاهش وابستگی به نفت و کالاهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی حرکت کرده است.

بودجه، سندی است که پیش‌بینی دولت از منابع و مصارف دولت را در طول سال مالی نشان می‌دهد. از آنجا که بودجه به تفصیل منابع و مصارف مختلف دولت را ارائه داده است، دارای جزییات و ابعاد مختلفی است. این جزییات از آنجا حایز اهمیت هستند که برنامه دولت برای جمع‌آوری منابع از حوزه‌های مختلف و همچنین نحوه مصرف آنها را در حوزه‌های مختلف نشان می دهند.

بودجه کل کشور به دو قسمت بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی تقسیم می‌شود. بودجه عمومی دولت نیز به دو قسمت منابع و مصارف دسته‌بندی می‌شود. منابع شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی است. مصارف آن نیز شامل هزینه‌های جاری، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) و تملک دارایی‌های مالی است.

تازه ترین گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور که مربوط به خلاصه اهم عملکرد دولت یازدهم دوره دو ساله دولت دوازدهم است، حکایت از تغییرات بسیار در اعداد و ارقام دارد. آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته با توجه به دشواری‌های تحریم و تلاطم‌های داخلی که تجربه کرده، در مسیر کاهش وابستگی به نفت و کالاهای نفتی حرکت کرده است.

این در شرایطی است که با توجه به تحریم‌های نفتی جدید آمریکا، دولتمردان ایرانی بارها از لزوم توجه به طرح کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت سخن گفته‌اند. با کاهش وابستگی به نفت، پیش‌بینی می‌شود میزان ضربه‌پذیری اقتصاد ایران از تحریم‌های بین المللی به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

رشد ۲.۴ برابری منابع عمومی عملکرد بودجه

اعداد و ارقام منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد منابع عمومی عملکرد بودجه طی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ رشد ۲.۴ برابری را تجربه کرده است.

بنا به این گزارش، منابع عمومی عملکرد بودجه در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۴۷ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان بوده که این عدد به ۳۵۲ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

پروژه بازگشت مدیر بازنشسته به پرسپولیس صحت دارد؟

به گزارش وب سایت خبری پارسینه؛ از هفته گذشته باز هم شایعه بازگشت حمیدرضا گرشاسبی به پرسپولیس مطرح شده است؛ اینکه این شایعه با چه هدفی و از سوی چه کسانی در حال شکل‌گیری است فعلا بر ما پوشیده است!

اما نکته عجیب این است که گرشاسبی به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشستگان در کارهای دولتی از مدیریت پرسپولیس کنار رفت و حالا ۷۰ نماینده مجلس امضا جمع کردند تا گرشاسبی به این تیم‌ برگردد! اینکه خود نمایندگان طرح این موضوع را به مجلس بردند و با اکثریت آرا تصویب کردند و حالا در آستانه انتخابات مجلس، قانون خودشان را نقض می‌کنند موضوع عجیبی است.

 عصر دیروز خبری در فضای مجازی منتشر شد که حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل سابق پرسپولیس، در جلسه‌ای با وزیر ورزش شرکت کرد و در خصوص بازگشت به پرسپولیس حرف زد.

در روزهای اخیر بعد از قوت گرفتن جدایی عرب از مدیریت باشگاه پرسپولیس، از گرشاسبی به عنوان یکی از گزینه‌های مدیرعاملی پرسپولیس نام برده شد.

گرشاسبی در شایعات ملاقاتش با وزیر گفت: «بله دیروز در جماران برای مراسمی حاضر شدم و در آنجا وزیر را ملاقات کردم. اتفاقاً در خصوص یک سری مسائل با وزیر گفتگو کردیم، ولی این صحبت‌ها اصلاً در خصوص پرسپولیس و موضوع بازگشت من به عنوان مدیرعامل باشگاه نبود. همان‌طور که قبلاً گفتم موضوع بازگشت من به پرسپولیس صحبت رسانه‌ها و فضای مجازی است و این قضیه اصلاً صحت ندارد.»

پای متادون به داروخانه‌ها باز شد؟

جامعه خبری تحلیلی الف در این گزارش آورده است: ستاد مبارزه با مواد مخدر با پیشنهاد وزارت بهداشت به دنبال این است که متادون از این پس از طریق داروخانه ها در اختیار معتادان قرار گیرد. اقدامی که کارشناسان مبارزه با اعتیاد معتقدند نه تنها از نشت این داروی مخدر به بازار قاچاق کم نمی کند بلکه موجب ریزش معتادان از چرخه درمان نیز می شود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر با پیشنهاد وزارت بهداشت به دنبال این است که متادون از این پس از طریق داروخانه ها در اختیار معتادان قرار گیرد. اقدامی که کارشناسان مبارزه با اعتیاد معتقدند نه تنها از نشت این داروی مخدر به بازار قاچاق کم نمی کند بلکه موجب ریزش معتادان از چرخه درمان نیز می شود.

متادون (Methadone) یک داروی مخدر نگهدارنده و جایگزین برای مهار اعتیاد به هروئین و تریاک است که با هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار می گیرد اما سازمان غذا و دارو اعلام کرده که در صدد توزیع این ماده در داروخانه های منتخب است.

این پیشنهاد سال گذشته از سوی سخنگوی وقت سازمان غذا و دارو اعلام شد. کیانوش جهانپور گفته بود که بر اساس این برنامه، توزیع متادون به صورت بسته و به ازای هر ۲۰ مرکز ترک اعتیاد در یک داروخانه منتخب صورت می گیرد.

وی افزود: فروش متادون به صورت مستقیم به بیمار ممنوع است و بر اساس تجویز و سهمیه مشخص شده برای هر مرکز درمان نگهدارنده سوء مصرف مواد (MMT) انجام می شود.

هنوز معلوم نیست که اجرای این طرح تا چه اندازه در کشور پیش رفته است اما مسئولان وزارت بهداشت از اجرای آن به صورت آزمایشی و پایلوت در دو استان خبر داده اند. با این حال اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۶مرداد امسال در نشست خبری خود درباره طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: قرار شد وزارت بهداشت به‌صورت پایلوت توزیع متادون را در داروخانه‌های برخی مناطق اجرا کند و نتیجه آن اعلام و در جلسه بعدی ستاد تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

مومنی گفت: عضو اصلی ستاد و مرجع تشخیص این موضوع وزارت بهداشت است و سازمان غذا و داروی از طرف وزارت بهداشت این پیشنهاد را ارائه کرده است.

سعید برومند، رئیس اداره داروخانه‌های سازمان غذا و دارو گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیم گرفته است که متادون از طریق داروخانه‌ها توزیع شود تا به وضعیت توزیع داروی متادون سر و سامان بدهیم و با نشتی این دارو در بازار مواجه نشویم.

وی افزود: بحث رهگیری داروی ترک اعتیاد متادون را از تولید به مصرف با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور دنبال می‌کنیم. طرح پایلوت توزیع متادون در داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اجراست و کلینیک‌های ترک اعتیاد در مناطق زیر پوشش این دانشگاه داروی متادون خود را از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند.

به گفته او، در طرح توزیع داروی ترک اعتیاد متادون در داروخانه‌ها بیماران و کلینیک‌های ترک اعتیاد با تحویل پوکه، داروی ترک اعتیاد داروی جدید (متادون) دریافت می‌کنند.

نکته کلیدی که می تواند زمینه نشت متادون را به بازار قاچاق و غیر قانونی فراهم کند.

واکنش عضو موتلفه به اظهارات بهزاد نبوی: همچنان با او زاویه داریم چون تفکرش التقاطی است؛ نبوی از سوسیالیسم به دامن غرب افتاد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت وگو با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، آورده است: بهزاد نبوی اخیرا به طرح دلایل اختلافاتش با اعضای موتلفه پرداخت. به گفته او پیش از انقلاب زندانیان سیاسی سه گروه بودند، «موتلفه‌ای»، «سازمان مجاهدین خلقی» و «جمع مسلمان غیر مجاهدین خلق  و غیر مؤتلفه‌ای». نبوی می گوید «از آن زمان عضو گروه سوم بود و با موتلفه و سازمان مجاهدین خلق زاویه داشته است. بعد از پیروزی انقلاب نیز بر اثر یک سوءتفاهم موتلفه ای ها دعوا را شروع کردند و به او برچسب کمونیست بودن زدند».

ترقی در واکنش به اظهارات بهزاد نبوی گفت: سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که روزی گرایش سوسیالیستی و مارکسیستی داشت به مرور زمان به دامن غرب افتاد. آقایانی همچون بهزاد نبوی هم مثل مجاهدین خلق  بعد از انقلاب همین تغییر موضع را دادند.

اختلافی از قبل انقلاب که بین موتلفه و بهزاد نبوی بوده، همچنان وجود دارد؟

-بله این زاویه همچنان وجود دارد و از بین نرفته است.

چرا از بین نرفته است؟

-چون مواضع، دیدگاه ها، فکر و اندیشه آقای بهزاد نبوی تفاوتی با دوره زندانش نکرده است.

آقای نبوی می گوید «قبل انقلاب کسی به من نمی گفت کمونیست اما موتلفه ای ها بعد از انقلاب به من گفتند تو طرفدار کوپن هستی، کوپنیزم هم یعنی کمونیسم». این اطلاق کمونیست به آقای نبوی نادرست بود یا واقعا اندیشه آقای نبوی کمونیستی است؟

-تفکرات کسانی که آن زمان بیشتر تحت تأثیر سوسیالیسم، اندیشه های سوسیالیستی یا اقتصادی سوسیالیستی بودند، از حزب سوسیالیست های خداپرست با محوریت محمد نقش و نشأت می گرفت. البته این افراد در عین حال که گرایش سوسیالیستی داشتند خود را مسلمان می دانستند. همین گرایش در مجاهدین خلق هم وجود داشت، آنها نیز معتقد به اسلامی بودند که سوسیالیسم را در اقتصاد بپذیرد. ایده اقتصاد دولتی و جامعه بی طبقه توحیدی از همینجا بیرون آمد. دولتی کردن اقتصاد در ایران از زمانی دنبال شد که آقای میرحسین موسوی نخست وزیر بود. همراهان آقای میرحسین موسوی همچون آقای بهزاد نبوی نیز به دولتی کردن اقتصاد اعتقاد داشتند.

از آن سالها زمان زیادی گذشت، اصلاح طلبانی همچون آقای بهزاد نبوی که به گفته شما در دهه ۵۰ و ۶۰ چپ گرا بودند و تفکر سوسیالیستی داشتند به لیبرالیسم گرایش پیدا کردند. در عوض موتلفه شاهدیم امروز نزدیک ترین حزب خارجی به موتلفه، حزب کمونیست چین است. این تغییر گرایشات فکری در موتلفه و بهزاد نبوی را چه طور می توان تحلیل کرد؟

-اگر کسی از حزب کمونیست چین شناخت داشته باشد، می فهمد که از کمونیست در آنجا هیچ خبری نیست. درست است اسمش «حزب کمونیست» است اما هیچ یک از مولفه های کونیست در تفکر و اندیشه های این حزب وجود ندارد. آن نوع سوسیالیسمی که کمونیست ها به آن معتقد بودند فقط در کوبا و کره شمالی امروز دیده می شود. ایدئولوژی حزب کمونیست چین کاملا متفاوت از ایدئولوژی کمونیزم و تفکرات مائو است و سالها از تفکرات سوسیالیستی عبور کرده است. اقتصاد چین مبتنی بر اقتصاد دوازه های باز است. حتی گرایش آنها به مذهب مشخص است و مسلمانان در حزب کمونیست چین نماینده دارند.

اینجا لازم است یادآور شوم سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که روزی گرایش سوسیالیستی و مارکسیستی داشت به مرور زمان به دامن غرب افتاد. آقایانی همچون بهزاد نبوی هم مثل مجاهدین خلق  بعد از انقلاب همین تغییر موضع را دادند یعنی الان جزء غرب گراها و تحت تأثیر غرب هستند. در حالی که آن زمان آقای بهزاد نبوی به آقای عسگراولادی گفته بود «شما از آمریکا نمی‌ترسید ولی ما می‌ترسیم».

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدجواد ظریف پاریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد

دادگاهی در فرانسه مردی را که طی هفته گذشته با ورود به ساختمان کنسولی ایران در پاریس به انجام عملیات انتحاری تهدید کرده بود به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، این مرد ۶۱ ساله، مقیم فرانسه در دادگاه مدعی شد که روز جمعه (۱۹ آوریل) پس از اطلاع از دستگیری خواهرش اقدام به این کار کرده است.

او گفت که نمی‌خواسته کسی را «تهدید کند»، بلکه در پی «انتقام» از مقامات ایرانی بوده که او را «تروریست» خوانده‌اند.

دادگاه در حکمی او را از حمل سلاح یا نزدیک شدن مجدد به ساختمان کنسولی منع کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این مرد روز جمعه پس از گزارش ورود یک مزاحم با نارنجک یا کمربند انفجاری به ساختمان کنسولی سفارت ایران دستگیر شد اما پلیس هیچ ماده منفجره‌ای پیدا نکرد. یک منبع پلیس که نخواست نامش فاش شود، گفت که مظنون یک جلیقه با جیب‌های بزرگ حاوی سه نارنجک تقلبی به تن داشت.

قاضی گفت که شاهدان از مردی که «پرچم‌ها را پاره کرده» و گفته‌اند «می‌خواهد بمیرد» گفته‌اند.

به گفته دادستانی، این مرد پیش از این به دلیل آتش زدن لاستیک مقابل ورودی سفارت ایران در پاریس در سال ۲۰۲۳ محکوم شده بود.

tags # پاریس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • تلاش ستاره سیتی برای حضور در بارسا: کاهش دستمزد!
  • عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟