Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-18@17:45:14 GMT

کسب و کارهای فراموش شده

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۹۱۷۰

آمارها از انقراض برخی مشاغل کشور در سال‌های گذشته حکایت دارند؛ مشاغلی که البته برخی مانند طالع بینی و پیشگویی باید در دسته عجیب‌وغریب‌ها دسته‌بندی شوند و شاید نبود آنها مشکلی در بازار کار کشور به همراه نداشته باشد اما در این میان مشاغل تاریخی و با سابقه‌ای نظیر قالیبافی نیز در معرض رشد منفی قرار گرفته‌اند و به مرز انقراض نزدیک‌تر شده‌اند که اثرات منفی آن بر اقتصاد و حتی هویت ایرانی می‌تواند قابل‌توجه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد روند رشد مشاغل و بررسی رشد مثبت، منفی یا انقراض مشاغل یکی از مباحث کلیدی در بازار کار است که باید در کنار برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ایجاد اشتغال جدید، مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد.

جدال تکنولوژی با مشاغل سنتی

در این زمینه مرکز آمار و اطلاعات بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالعاتی انجام داده و با بهره‌برداری از داده‌های موجود از تعداد شاغلان و ترکیب بازار کار تلاش کرده وضعیت رشد رسته‌های شغلی موجود در بازار را استخراج کند. بررسی‌های کیانا ملک‌پور، کارشناس مطالعات اقتصادی - اجتماعی این مرکز نشان می‌دهد که در طول سالیان گذشته ورود تکنولوژی‌های نوین، تغییر ذائقه متقاضیان کار و دگرگونی شیوه زندگی و عرف اجتماعی، مؤثرترین عوامل بر تغییر آهنگ رشد مشاغل بوده‌اند و بر اثر آنها برخی مشاغل حذف شده یا در آستانه انحلال قرار گرفته‌اند. در این مطالعات، معیار اندازه‌گیری آهنگ رشد مشاغل، بررسی تعداد شاغلان آنها در 3 دهه گذشته بوده و مشاغل به 2 دسته قابل احیا و غیرقابل احیا تقسیم شده‌اند. مشاغل غیرقابل احیا شغل‌هایی هستند که طی زمان با تغییر تکنولوژی، قانون، عرف و... از بین رفته یا در حال انقراضند و مشاغل قابل احیا در حقیقت مشاغلی را شامل می‌شوند که دارای مانع قانونی یا تغییر تکنولوژی و عرف نیستند بلکه به دلایل مختلف مانند سختی کار و رواج فرهنگ پشت‌میزنشینی یا اتخاذ سیاست‌های نامناسب در سرازیری افول قرار گرفته‌اند.

شناسایی مشاغل رو به کاهش در ایران

نتایج بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در 10 سال منتهی به سال 1395 از میان عناوین شغلی در بازار کار ایران، شاغلان گروه‌های «مانکن‌های مد و مدل» 30.2 درصد، «کارکنان کشاورزی و ماهیگیری خودمعاش» 27.2 درصد و «دهداران و کدخدایان» 26.6 درصد کمتر شده‌اند و با ادامه این روند در سال‌های آینده منقرض خواهند شد. البته از منظر تعداد شاغلان، دو عنوان شغلی «قالیبافان، گلیم‌بافان و زیلوبافان» با 250هزار شاغل و «پرسنل کادری نیروهای مسلح» با 199 هزار شاغل، بیشترین کاهش تعداد شاغلان را تجربه کرده‌اند که اثرات آنها در مناسبات بازار کار و اقتصاد ایران به‌مراتب از گروه‌های دیگر بیشتر است.

تغییر ذائقه کاری مردان

بررسی آمارهای بازار کار به تفکیک جنسیت نشان می‌دهد از میان مردان شاغل در عنوان شغلی «پرسنل کادری نیروهای مسلح» 198 هزار و 225 نفر کاسته شده و این عنوان شغلی از نظر تعداد شاغلان کسر شده در رتبه اول قرار گرفته است اما از منظر درصد کاهش تعداد شاغلان، مردان شاغل در عنوان «مانکن‌های مد و مدل» با ریزش 30 درصدی مواجه شده‌اند و حضور مردان در این شغل رو به افول گذاشته است. در بخشی از این بررسی مشخص شده مردان شاغل در حوزه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی و دامداری نیز با افت 10درصدی مواجه بوده که یکی از دلایل آن می‌تواند مهاجرت نیروی مولد از مناطق روستایی به شهری و غلبه کردن مشکلات کم‌آبی بر اقتصادی حوزه کشاورزی باشد. مسئله‌ای که باعث شده شاغلان حوزه‌های کشاورزی از تأمین هزینه معیشت ناتوان شوند و به فکر تغییر شغل باشند.

زنان در مسیر تغییر شغل

بررسی آمارهای مربوط به بازار کار نشان می‌دهد تعداد شاغلان زن نیز مانند شاغلان مرد در برخی از عناوین شغلی با افت قابل‌توجه مواجه شوند؛ به‌گونه‌ای که در این سال‌ها 179 هزار و 300 نفر از گروه «قالیبافان، گلیم‌بافان و زیلوبافان» کم شده‌اند که جمعاً 4.5 درصد از کل شاغلان زن در این عنوان شغلی را شامل می‌شود. البته ازنظر درصد ریزش شاغلان زن، 2 عنوان شغلی «مانکن‌های مد و مدل» و «کارآگاهان خصوصی» رکورددار هستند؛ به‌گونه‌ای که براساس آمار، در سال‌های 85 تا 95 کل 107 زن شاغل به‌عنوان مانکن مد و مدل و 2 زن شاغل به‌عنوان کارآگاه خصوصی از بازار خارج شده‌اند و این دو عنوان شغلی کلاً برای زنان منقرض شده است.

مشاغل دارای آهنگ رشد کند

در کنار مشاغلی که آمارها از روند کاهشی تعداد شاغلان آنها حکایت دارند، مشاغلی نیز هستند که براساس آمارها با روند بسیار آهسته رشد شاغلان مواجه شده‌اند و با تداوم وضع موجود در سال‌های آینده با ریزش تعداد شاغلان مواجه خواهند شد. در این حوزه مشاغلی مانند دستفروشی، خدمتکاران خانگی، سفالگری و آجرپزی، کارکنان عرشه کشتی و کمک‌مربیان آموزش ابتدایی دیده می‌شود. در این میان مردها در شغل‌های نساجی و خیاطی، کشاورزی و ماهیگیری و دستفروشی با آهنگ آهسته رشد تعداد شاغلان مواجه شده‌اند اما در مورد زنان، مشاغل در سطح تخصصی با کند شدن آهنگ رشد مواجه شده که می‌تواند تبعاتی به‌دنبال داشته باشد. براساس آمارها تعداد شاغلان زن در عناوین شغلی «متخصصان آموزش دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی»، «متخصصان آموزش در مدارس استثنایی»،«کمک‌مربیان آموزش پیش‌دبستانی» و «متصدیان ماشین‌های معدن و عمل‌آوری کانی‌ها» با آهنگ رشد کند مواجه شده است. نکته جالب در آمارها این است که تعداد شاغلان زن در عنوان شغلی «طالع‌بینی و پیشگویی» هم دارای آهنگ رشد آهسته بوده و در سال‌های آینده می‌تواند یکی از شغل‌های منقرض شده به‌حساب آید.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Et3 برچسب ها: کسب و کار ، مشاغل ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کسب و کار مشاغل بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست لاپورتا از ژاوی: لیگ قهرمانان را فراموش کن و به فکر ال‌کلاسیکو باش!

رئیس باشگاه بارسلونا برای حمایت از بازیکنان و سرمربی در رختکن این تیم حاضر شد.

طرفداری | رئیس بارسلونا از سرمربی تیمش خواسته تا با فراموش کردن حذف دردناک بارسا از لیگ قهرمانان اروپا، تمرکز خودش را روی بازی حساس مقابل رئال مادرید بگذارد.

به گزارش موندو دپورتیوو، بارسلونا در حالی که بازی رفت را با نتیجه 3-2 از پاری سن ژرمن برده بود و در خانه هم تا پیش از اخراج آرائوخو با یک گل از حریف فرانسوی‌اش جلو بود اما با اخراج رهبر خط دفاعی خود، قافیه بازی را به پی‌اس‌جی باخت تا بارسلونا در کمال ناباوری از لیگ قهرمانان اروپا حذف شود. می‌توان با قاطعیت گفت که بارسلونا در 120 دقیقه از 180 دقیقه بازی مقابل پاری سن ژرمن تیم برتر میدان بود، اما در 60 دقیقه پایانی به دلیل یک اشتباه از سوی کاتالان‌ها، ورق به نفع پاریسی‌ها برگشت. این بازی ضربه سختی به روحیه تیم کاتالان زد، چرا که آنها نظاره‌گر بودند که چگونه در عرض چند دقیقه، جایگاهی که در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا کسب کرده بودند، از دست می‌رود.

حمایت رئیس بارسلونا

خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا، پس از شکست سنگین سه‌شنبه شب، برای حمایت و دلگرمی تیم خود در کنار آنها حاضر شد. لاپورتا پس از صحبت کوتاهی با رافا یوسته، نایب رئیس باشگاه و سایر مدیران، به رختکن رفت و با وجود نتیجه‌ای که رقم خورده بود، از بازیکنان تمجید و به خاطر روحیه جنگندگی آنها تشکر کرد. رئیس باشگاه بارسلونا همچنین گفتگوی مفصلی با ژاوی داشت که خود به دلیل رفتار در کنار زمین از بازی اخراج شده بود.

تمرکز بارسلونا باید روی بازی در ال‌کلاسیکو باشد

در این گفتگو، رئیس بارسا و ژاوی در مورد مسائل مربوط به بازی و همچنین در مورد کارت قرمز رونالد آرائوخو به طور مفصل صحبت کردند. لاپورتا خاطرنشان کرد که تمرکز تیم باید معطوف به ال کلاسیکوی پیش‌رو باشد. اکنون باید دید که ژاوی پس از این شکست دردناک چگونه روحیه تیم را احیا می‌کند. بارسلونا یکشنبه شب در سانتیاگو برنابئو به مصاف رئال مادرید خواهد رفت. پیروزی در این بازی تضمین می‌کند که آنها در کورس قهرمانی لالیگا باقی بمانند، در حالی که شکست بارسا را 11 امتیاز از رئال مادرید عقب می‌اندازد.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید!
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • ایجاد چهار هزار و ۲۳۵ فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • بررسی درخواست تعداد ۲۴۱۳ متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور
  • درخواست لاپورتا از ژاوی: لیگ قهرمانان را فراموش کن و به فکر ال‌کلاسیکو باش!
  • نیروهای مسلح درسی فراموش‌نشدنی به اسرائیل دادند
  • فرزند چهارم کایل واکر به دنیا آمد؛ خیانت بزرگ واکر فراموش شد؟!
  • تنبیه بارسلونا: 6 یک تاریخی را فراموش کنید!
  • 10 کیت ماندگار و فراموش‌نشدنی در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر انگلیس / فیلم
  • فیلم | کسب و کارهای از یاد رفته | پولسازترین شغل پایتخت