Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@21:00:48 GMT

حال و روز پاشنه آشیل برق کشور

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۹۵۴۸

حال و روز پاشنه آشیل برق کشور

طبق آخرین آمار بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی تولید برق کشور در بخش واحدهای حرارتی است و عملا بار اصلی تولید برق را نیروگاه های حرارتی بر دوش می‌کشند و می‌توان گفت پاشنه آشیل برق کشور محسوب می‌شوند. برنامه‌ریزی‌های انجام شده حاکی است تا پایان سال جاری ۳۰۲۲ مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، با احتساب افزایش ظرفیت ۵۸۴۵ مگاواتی در طی دولت یازدهم و همچنین افزایش۳۱۴۶ مگاواتی در طی دولت دوازدهم تا نیمه تابستان امسال، شاهد رسیدن افزایش ظرفیت تولید برق حرارتی در ۶ سال اخیر به مرز ۹۰۰۰ مگاوات بودیم.

طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، در مجموع ۴۹ واحد نیروگاه حرارتی جدید با مجموع ظرفیت ۵۸۴۵ مگاوات به مدار بهره‌برداری وارد شد.از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۲۰ واحد جدید نیروگاهی نیز با مجموع ظرفیت ۳۱۴۶ مگاوات به بهره برداری رسیده است. به طور کلی  از ابتدای دولت یازدهم تا نیمه تابستان امسال در مجموع شاهد بهره برداری از   ۶۹ واحد جدید نیروگاه حرارتی به مجموع ظرفیت ۸۹۹۱ مگاوات بودیم.

تشریح تاثیر طرح مدیا بر تولید نیروگاه‌های حرارتی


از سوی دیگر تا کنون بیش از ۸۰۰ مگاوات از طریق اجرای پروژه‌های مدیا در نیروگاه‌های مختلف کشور به ظرفیت عملی تولید برق واحدهای حرارتی افزوده شده که این رقم با بهره‌برداری از پروژه‌های مدیا در نیروگاه‌های دماوند و کاشان به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات می‌رسد.

بر اساس این گزارش، نیروگاه‌های حرارتی در کشور یا دارای توربین‌های بخار، یا دارای توربین‌های گازی و یا سیکل ترکیبی (توربین گازی و بخاری) هستند و دو پارامتر ارتفاع از سطح دریا و دمای محیط، در میزان توان خروجی توربین‌های گازی بسیار موثر است؛ به طوری که هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود و دمای محیط افزایش یابد، شاهد کاهش توان خروجی توربین خواهیم بود.

ظرفیت نامی یک توربین به معنای این است که این توربین در شرایط ایزو، یعنی در سطح دریا و در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد چه مقدار تولید برق دارد و حدودا هر ۱۰ درجه که دمای محیط نسبت به دمای ایزو افزایش می‌یابد، ۶.۵ تا ۷ درصد توان خروجی توربین را کاهش می‌دهد. بر این اساس دمای ۴۵ درجه نسبت به دمای استاندارد (۱۵ درجه) منجر به کاهش حدود ۲۰ درصدی توان خروجی توربین می‌شود.


بنابراین نمی‌توان در پارامتر ارتفاع از سطح دریا که محل واقع شدن نیروگاه است تغییری ایجاد کرد، اما می‌توان با خنک‌سازی هوای ورودی به توربین و کاهش اثر دمای بالای محیط، توان خروجی آن را بهبود داد. در این راستا طرح مدیا به عنوان یک طرح موثر در افزایش توان خروجی توربین گازی نام برد. در پاییز و زمستان به علت پایین بودن دمای محیط، توان خروجی توربین‌های گازی بیشتر است و به عبارت ساده با سیستم مدیا، شرایط محیطی تابستان را شبیه به پاییز و زمستان می‌شود. سیستم مدیا موجب خنک شدن ۲۰ تا ۲۵ درجه‌ای هوای ورودی به توربین می‌شود و با این کار موجب افزایش ۱۴ تا ۱۵ درصدی توان خروجی توربین شده که این میزان در توربین‌های V۹۴.۲ بین ۱۵ تا ۲۰ مگاوات است.

طرح مدیا در کدام نیروگاه‌ها اجرا شده است؟

تاکنون بیش از ۸۰۰ مگاوات از طریق اجرای پروژه‌های مدیا در نیروگاه‌های مختلف کشور به ظرفیت عملی تولید برق واحدهای حرارتی افزوده شده که این رقم با بهره‌برداری از پروژه‌های مدیا در نیروگاه‌های شهدای پاکدشت (دماوند) و کاشان به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات می‌رسد. پروژه مدیای نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند) برای ۱۰ واحد گازی این نیروگاه آماده افتتاح است که با بهره‌برداری از این پروژه در مجموع ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق این نیروگاه افزوده می‌شود؛ همچنین در نیروگاه کاشان برای دو واحد گازی، پروژه مدیا اجرا شده که موجب ارتقای ظرفیت عملی تولید برق در این نیروگاه به میزان ۳۵ مگاوات شده است.

سهم خصوصی‌ها در نیروگاه‌های حرارتی

طبق آخرین آمار ۶۷ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است؛ سهمی که رو به گسترش بوده و قرار است با ۱۱ هزار مگاوات دیگر که توسط این بخش آماده بهره‌برداری است، سهم دولت به حدود ۱۶ درصد کاهش یابد.

هم اکنون نزدیک به ۴۴ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی مربوط به بخش خصوصی و ۲۱.۵ هزار مگاوات از ظرفیت این واحدها مربوط به بخش دولتی است. در حال حاضر ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه توسط بخش دولتی و ۱۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی در حال احداث است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، سهم ۳۳ درصدی بخش دولتی در مالکیت نیروگاه‌های حرارتی با احتساب ۱۱ هزار و ۱۴۶ مگاوات نیروگاه حرارتی آماده واگذاری به ۱۶ درصد کاهش خواهد یافت.

به طور کلی بیش از ۹۲ درصد تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است که مجموع تولید این واحدها در سال گذشته به حدود ۲۸۷ میلیارد کیلووات ساعت رسیده بود.

در این راستا چندی پیش امیر دودابی نژاد - مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی - با تاکید بر این‌که بیش از ۶۷ درصد نیروگاه‌های کشور تحت مالکیت توسط بخش خصوصی قرار دارد، اظهار کرد: ۱۱ هزار مگاوات دیگر توسط بخش خصوصی آماده بهره‌برداری است که باعث می‌شود سهم دولت به حدود ۱۶ درصد کاهش یابد.

به گفته وی،  به طور کلی ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت از طریق پروژه‌های دولتی و ۱۳۰۰۰ مگاوات از طریق بخش خصوصی بهره‌برداری خواهد شد و ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه دو برابر بخش دولتی خواهد شد.

آینده نیروگاه‌های برق حرارتی

طبق آخرین آمار تا پایان سال جاری ۲۰ پروژه برق حراراتی برای ظرفیت ۳۰۲۲ مگاوات در ۱۳ استان به ارزش سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان افتتاح و ۱۱ پروژه برق حرارتی در هشت استان برای ظرفیت ۵۷۰۴ مگاوات به ارزش ۴۲۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نیروگاه های برق حرارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، رضا بنازاده عصر دوشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در بوشهر با اشاره به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون بیش از ۶۵ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرده است گفت: این میزان تولید برق در مناطق مختلف کشور استفاده شده است.

رئیس بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به ساخت ۲ واحد نیروگاه اتمی در کنار واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: با تکمیل این واحدها ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر سه برابر می‌شود.

وی ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در بوشهر را اقدامی ارزشمند و راهبردی دانست و بیان کرد: با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد ارمغان آور عمرانی و آبادانی در محدوده این شهر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • نیروگاه اتمی بوشهر بیش از ۶۵ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد
  • افزایش ۲۰۳۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۲
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد
  • تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور به روزهای پایانی رسید
  • ضعف قوانین، پاشنه آشیل تعاونی‌ها در اقتصاد ایران