Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری که امروز، چهارم شهریورماه در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برای واقع بودن نیاز به داشتن پول و ثروت زیاد نیست بلکه هر فرد با هر توان و تخصصی می‌تواند واقف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سیره پیامبر اکرم(ص) و صحابه گرانقدرشان نشان می‌دهد که این صحابه همواره بخشی از اموال خود را به امر وقف اختصاص داده‌اند.
ترویج وقف‌های کوچک
حجت‌الاسلام کاروند با تأکید بر ترویج وقف‌های کوچک در جامعه بیان کرد: وقف‌های کوچک و اندک در هر بخشی می‌تواند ثمرات بزرگی را در جامعه داشته باشد.
وی با اعلام اینکه هنرمندان باید در ترویج وقف‌های کوچک اداره اوقاف و امور خیریه را یاری دهند، عنوان کرد: نصب یک آب سردکن در اماکن عمومی نیز می‌تواند وقف باشد و با نوشیدن هر جرعه آب از آن واقف در ثواب آن شریک است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان به وقف‌های دست جمعی و خانوادگی به عنوان یکی دیگر از نوآوری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره و اعلام کرد: در راستای اجرای این امر گروهی می‌توانند با کمک هم در یک بخش وقفی را داشته باشند و در ثمره ثواب آن با هم شریک باشند.
کردستان دارای فرهنگ متعالی در زمینه وقف است
وی افزود: وجود وقف در هر شهر و خانواده‌ای نشان از فرهنگ ومتعالی و متدین بودن آن‌ها دارد و نمونه عینی این امر در استان کردستان بوده که در تمام شهرهای آن وقف‌های متفاوت از گذشته‌های دور وجود داشته است.
حجت‌الاسلام کاروند به مدیریت اموال وقفی اشاره کرد و ادامه داد: یک واقف در کنار وقف اموال خود می‌تواند تولیت و مدیریت آن موقوفه را برعهده گیرد.
وی با اشاره به اینکه وقف یک مفهوم ناآشنا برای جوانان و نوجوانان است، افزود: در این راستا و برای ترویج بیشتر فرهنگ وقف هنرمندان با خلق آثار هنری خود می‌توانند نقش مؤثری در این امر خیر داشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ادامه با اشاره به داستان‌های متفاوت واقفان برای قرار گرفتن در این وادی گفت: هنرمندان با مراجعه به وقف‌نامه‌های موقوفات و به تصویر کشیدن آن در قالب هنر نقش بسزایی در ترویج فرهنگ وقف در جامعه داشته باشند.
واقف یک فرد دردمند است
وی افزود: واقف یک فرد دردمند است که با درک معضلات جامعه اموال و ثروت خود را برای رفع آن معضل وقف می‌کند.
حجت‌الاسلام کاروند به برگزاری ششمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری اشاره کرد و افزود: بخش هنرهای تجسمی ششمین جشنواره وقف به استان کردستان واگذار شده است. هنرمندان در این جشنواره با استفاده از هنر خود آثار و برکات وقف و مضرات موقوفه خواری را به تصویر می کشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اینکه بانوان مشارکت خوبی در امر وقف دارند، عنوان کرد: بیش از چهار هزار موقوفه کشور را بانوان وقف کرده‌اند.
وی به وجود ۸۵۰ نیت واقف در وقف‌نامه‌ها اشاره کرد و افزود: علیرغم وجود این تعداد نیت ۹۰ درصد از نیات واقفان کردستان وقف مساجد و امورات دینی بوده است که این امر نشان از دغدغه واقفان استان برای حوزه دین بوده است.
حجت‌الاسلام کاروند یادآور شد: در این راستا ما باید با کمک هنرمندان تمام تلاش خود را برای ترویج این ۸۵۰ نیت وقف به کار گیرند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فرهنگی جشنواره وقف چشمه همیشه جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۹۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن

برای سال‌ها دانشمندان تصور می‌کردند که شناخت ذرات «شبح» در دنیای پیرامونی‌مان، می‌تواند درک ما را از ماهیت واقعی کیهان تا حد زیادی ارتقا دهد. این ذرات که تقریبا هیچ جرمی ندارند با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند و برای بیش از ۴ دهه است که از زیر تلاش‌های دانشمندان برای اثبات وجودشان گریخته‌اند.

به گزارش یورونیوز فارسی، حالا، اما دانشمندان در بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان در سرن در مرز سوئیس گمان می‌کنند که سرانجام راهی را برای اثبات وجود داشتن یا نداشتن این ذرات پیدا کرده‌اند.

برای این کار به طور ویژه آزمایشی زیرزمینی برای یافتن شواهدی از ذرات «شبح» طراحی شده و در دست اجرا قرار گرفته است. ابزار دستگاه شناسایی جدید هزار برابر بیشتر از دستگاه‌های قبلی به چنین ذراتی حساس خواهد بود.

اما این ذرات شبح‌گون چیستند و چرا رویکرد جدیدی برای شناسایی آن‌ها لازم بود؟

نظریه فعلی فیزیک ذرات «مدل استاندارد» نامیده می‌شود. این نظریه می‌گوید که همه چیز در کیهان از خانواده‌ای متشکل از ۱۷ ذره شامل ذره‌های شناخته‌شده مانند الکترون و بوزون هیگز و همچنین ذرات کمتر شناخته‌شده نظیر کوارک افسون، تاو نوترینو و گلوئون است.

برخی از این ذرات در ترکیب‌های مختلف با هم مخلوط می‌شوند تا ذرات بزرگ‌تر را، که سازنده دنیای اطراف ما و همچنین ستارگان و کهکشان‌های فضا هستند، تشکیل دهند. در این میان، اما یک مشکل وجود دارد: اخترشناسان متوجه چیز‌هایی در کیهان شده‌اند (برای مثال نحوه حرکت کهکشان‌ها) که قویاً نشان می‌دهد تمام آنچه ما می‌توانیم مشاهده کنیم فقط ۵ درصد کیهان را تشکیل می‌دهد.

بنابر نقشه تهیه‌شده توسط اخترشناسان، کیهان در مجموع از ۲۶ درصد ماده تاریک، ۶۹ درصد انرژی تاریک و ۵ درصد ماده عادی تشکیل شده است. بقیه آنچه در کیهان است می‌تواند از ذرات «شبح» یا «پنهان» تشکیل شده باشد. تصور می‌شود که آن‌ها همزاد‌های شبح‌گون ۱۷ ذره مدل استاندارد باشند.

اگر آن‌ها وجود داشته باشند، تشخیص‌شان واقعا سخت است، زیرا به ندرت با دنیایی که ما می‌شناسیم تعامل دارند. آن‌ها مانند ارواح مستقیماً از همه چیز عبور می‌کنند و توسط هیچ ابزار زمینی قابل شناسایی نیستند.

با این حال یک تئوری جدید می‌گوید که ذرات شبح گاهی به ندرت می‌توانند به ذرات مدل استاندارد تجزیه شوند و این ذرات توسط آشکارساز‌ها قابل شناسایی هستند. ابزار جدید با افزایش بسیار زیاد تعداد برخوردها، شانس تشخیص این فروپاشی‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر آزمایش‌های کنونی ذرات با یکدیگر برخورد داده می‌شوند، اما در آزمایش جدید یک ابزارک آن‌ها را به یک بلوک بزرگ از مواد شلیک می‌کند. این بدان معنی است که نه فقط بعضی ذرات، بلکه همه آن‌ها به قطعات کوچکتر خرد می‌شوند.

آزمایش جدید توسط شتاب‌دهنده پروتون اس‌پی‌اس در مرکز سرن انجام می‌شود

پروفسور آندری گولووین از امپریال کالج لندن و رئیس کل این پروژه، می‌گوید که این آزمایش «عصر جدیدی را در جستجوی ذرات پنهان نشان می‌دهد.»

او اضافه کرد: «این آزمایش امکان منحصربه‌فردی برای حل چندین مشکل عمده فیزیک ذرات دارد و ما چشم‌انداز کشف ذراتی را داریم که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند.»

شکار ذرات شبح نیاز به تجهیزات ویژه‌ای دارد. با آزمایش‌های معمولی با استفاده از برخورد دهنده بزرگ هادرونی می‌توان ذرات جدید را تا فاصله یک متری از برخورد تشخیص داد. اما ذرات شبح می‌توانند نامرئی باقی بمانند و قبل از اینکه متلاشی شوند و خود را نشان دهند، چند ده متر یا حتی صد‌ها متر را طی کنند؛ بنابراین آشکارساز‌های دستگاه فرصت بیشتری برای شناسایی این ذرات دارند.

پروفسور میتش پاتل از امپریال کالج با توصیف این رویکرد جدید به عنوان «مبتکرانه»، گفت: «چیزی که واقعاً در مورد آزمایش برای من جذاب است این است که این ذرات دقیقاً زیر دماغ ما هستند، اما ما هرگز نتوانسته‌ایم نحوه تعامل آن‌ها را مشاهده کنیم.»

شتاب‌دهنده بزرگ هادرونی در سرن پیشتر محل انجام آزمایش‌های مربوط با ذرات بنیادی بوده است

قرار است ابزار‌های مربوط به آزمایش جدید در تونل‌ها و تاسیسات زیرزمینی سرن ساخته شوند. این آزمایش در کنار آزمایش‌های دیگر سرن اجرا خواهد شد که بزرگترین آن‌ها برخورد دهنده بزرگ هادرونی است؛ آزمایشی که از زمان تکمیل آن در سال ۲۰۰۸ تا کنون با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴.۵ میلیارد یورو به دنبال ۹۵ درصد گمشده جهان بوده است.

این ماشین غول‌پیکر تا کنون هیچ ذره‌ای از مدل غیر استاندارد پیدا نکرده است و بنابراین برنامه ساخت ماشینی که سه برابر بزرگتر است در دستور کار قرار گرفته است. دستگاه جدید که «برخورددهنده دورانی آینده» (Future Circular Collider) بودجه‌ای ۱۴ میلیارد یورویی دارد و تاریخ شروع به کار آن برای اواسط دهه ۴۰ میلادی برنامه‌ریزی شده است. اگرچه تا سال ۲۰۷۰ به ظرفیت نهایی خود برای شکار ذرات جدید خود نخواهد رسید.

در مقابل آزمایش «جستجو برای ذرات پنهان» (SHiP) ویژه یافتن ذرات شبح حدود ۱۰۰ برابر ارزان‌تر خواهد بود و حدود ۱۲۰ میلیون یورو هزینه برمی‌دارد.

محققان می‌گویند انجام تمامی این آزمایش‌ها برای یافتن ذراتی که منجر به یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در تمام دوران علم فیزیک خواهند شد، مورد نیاز است.

دیگر خبرها

  • نیات واقفان اجرا شود
  • گردشگران خارجی از مهمان‌نوازی کردستانی‌ها می‌گویند + فیلم
  • «زندگی با آیه‌ها» همراه ۶۵ هزار کردستانی/خوشامدگویی به رسم مسطورا
  • فوت ۱۰ کردستانی در تصادفات جاده ای
  • هنرمندان کردستانی آثار فاخری در حوزه صنایع‌دستی دارند
  • ۶۴ هزار کردستانی در مسابقه پیامکی «زندگی با آیه‌ها» شرکت کردند
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است