Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@12:36:21 GMT

استقبال حاج علی انسانی از میهمانان مراسم روز مباهله

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۰۱۲۶

استقبال حاج علی انسانی از میهمانان مراسم روز مباهله

مراسم بزرگداشت مباهله در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد. ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این مراسم که با حضور عموم شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار شد، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جمعی از شعرا، ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدای این برنامه با تلاوت آیات کلام‌الله مجید و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. بعد از آن رسالت بوذری، مجری برنامه ضمن خوش‌آمدگویی مردم را به تماشای کلیپ کوتاهی از شعرخوانی استاد علی انسانی دعوت کرد.

در ادامه گروه سرود نسیم رحمت به اجرای سرودی در وصف مباهله پرداختند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و سپس محمود حبیبی کسبی شاعر آیینی به خواندن اشعاری در مدح حضرت علی (ع) پرداخت.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره روز مباهله، گفت: حدیث علی مع الحق و الحق مع العلی می‌تواند برعکس هم خوانده شود و فرقی نخواهد داشت که نشان از عظمت ایشان است.

در شناخت مباهله با دو نوع تعریف روبرو هستیم که اولین تعریف به ماجرای پاپس کشیدن نجرانی‌ها با دیدن چهره اهل بیت پیامبر (ص) است. آنها هنگامی که چهره امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه و حسنین(ع) ترسیدند و از نورانیت آنها از میدان بیرون رفتند. در این زمینه بیش از 60 مفسر برجسته شیعه و سنی به تفصیل در این باره سخن گفته‌اند.

وی ادامه داد: تعریف دوم، شرح کاملی است که سید بن طاوس در کتاب «اقبال» آورده است. سید بن طاوس برای عید غدیر نیز همین زحمت را کشیده است. سید‌بن طاووس در کتاب اقبال همه روایت‌های تاریخی را از غدیر برای ما به یادگار گذاشته است.

این سخنران مذهبی با اشاره به خطاب خداوند به امام علی (ع) در قرآن گفت: خداوند در قرآن برای اصحاب از واژه صحبت به معنی هم‌کلام بودن با پیامبر (ص) استاده کرده و برای مؤمنان از واژه «معه» یعنی تبعیت کردن استفاده کرده است.

کاشانی ادامه داد: خداوند امام علی (ع) را با هیچ یک از این واژه‌ها خطاب نکرده بلکه امیر‌المؤمنین در قرآن با واژه انفس خطاب شده و این به معنی وجودی از خود خدا است.

بعد از این بخش از برنامه بیانیه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی خوانده شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین علیهم السلام لاسیما مولانا بقیة الله المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف و رزقنا الفوز بلقائه
السلام علیکم و رحمة الله

با تبریک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به خصوص گرامی‌داشت روز بزرگ و جاودانی مباهله، عید معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، این چند کلمه را به حضور عزیزان تقدیم می‌دارم:

نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جلیّه و نصوص خفیّه.

نصوص جلیّه قرآنیه، مثل آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و سائر آیاتی که شماری از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شریف «خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام»، با سندهای معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت نموده است.

و  نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار محکم دارند، و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و سائر ائمه طاهرین علیهم السلام را اثبات می‌نمایند،  آیات قرآنیه‌ای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» و از این آیات، به وضوح، از نظر اظهر مصادیق، بر حقّ‌بودن امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت علیهم‌السلام به امر خلافت و امامت و هدایت استفاده می‌شود.

یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَکُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَکُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَی الْکاذِبینَ‏«

این آیه، از جمله آیاتى است که بر فضیلت و بلندى رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.

شرکت‏‌دادن على و حسن و حسین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال بود، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدّس و عظیم، که با پیامبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامى‌‏ترین خلق در نزد خدا، و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بودند.

این فضیلت بسیار با عظمتی براى این چهار نور مطهّر می‌باشد که در چنین واقعه با اهمیت و تاریخى، هم‌دوش و همراه پیامبر شوند، و از میان تمام امّت، از صغیر و کبیر و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نماید.

آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی نمایند.

در پایان، با عرض خاکساری و عجز و ناتوانی از اظهار وجود در عرصه‌ای که عرض وجود در آن شأن اولیا و بزرگان و اعاظم است پوزش می‌طلبم؛ امید است این عرایض کمترین در بارگاه ملکوتی و ملائک‌پاسبان اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین به شرف قبول نایل شود و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

لطف‌الله صافی
23 ذی الحجة‌الحرام 1440

شعر‌خوانی جمعی از ستایشگران اهل بیت(ع)، اجرای ورزش زورخوانه‌ای با نوای مرشد در مدح مولا علی(ع)، اجرای گروه سرود، مدیحه‌سرایی ذاکرین اهل بیت(ع) و اجرای نمایش از جمله آیتم‌های این برنامه بود.

در پایان توسل کوتاهی توسط استاد حاج علی انسانی انجام و مهمانان از طعام سفره آل الله بهره‌مند شدند.

انتهای پیام/

آیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهلهآیین بزرگداشت روز مباهله R1444/P/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۰۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان،  سوم اردیبهشت سالروز شهادت سپهبد شهید قرنی اولین شهید ترور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. 
مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد محمد ولی قرنی، توسط قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ و تیپ ۱۸۴ شهید فتح اللهی خرم آباد در مسجد لشکر ۸۴ خرم آباد برگزار شد.
شهید قرنی سال ۱۲۹۲ هجری خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش، میرزا آقاخان از مدیران مخابرات تهران بود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان گل‌بهار اصفهان و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان دارالفنون در تهران آغاز کرد و در دبیرستان نظام ارتش به پایان رساند. در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری و در سال ۱۳۱۳ با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل شد.
شهید سپهبد قرنی در دوران خدمت خود خدمات درخشانی را ارائه کرد و مشاغل مهمی همچون کفیل فرمانده گردان ۲ هنگ ۴ توپخانه، فرمانده گردان ۱۰۵، رئیس رکن دوم ستاد مرکز تعلیماتی آمادگاه، فرمانده پارک توپخانه لشکر ۲، رئیس رکن سوم لشکر ۲ مرکز، رئیس ستاد لشکر ۲، معاون اداره دوم سررشته داری ارتش، فرمانده تیپ مستقل رشت، رئیس رکن دوم و معاون ستاد را بر عهده داشت.
وی در فکر کودتا بود، اما با وجود اینکه در ظاهر همه شرایط فراهم شده بود، تمام کودتا لو رفت و بیشتر عوامل آن از جمله شهید قرنی دستگیر شدند.
شهید سپهبد قرنی به همراه همکاران و همفکرانش محاکمه شدند و وی به اخراج از ارتش و سه سال حبس محکوم شد.
شهید قرنی، اسفند ۱۳۳۹ از زندان آزاد شد و از آن پس شدیداً تحت مراقبت نیرو‌های امنیتی قرار گرفت. شهید قرنی به دلیل همکاری با روحانیت در جریان نهضت امام خمینی (ره) مجدد به زندان رفت و در دی ماه سال ۴۵ آزاد شد.
وی پس از پیروزی انقلاب، بلافاصله، روز ۲۳ بهمن ضمن اعاده به ارتش با درجه سرلشکری به عنوان رئیس ستاد ارتش انقلاب، با حکم امام خمینی (ره) منصوب شد.
سپهبد سید محمدولی قرنی، سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ از طرف گروه تروریستی فرقان مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.
ضارب شهید قرنی، یکی از اعضای گروهک محارب و منحرف فرقان به نام حمید نیکنام بود که دستگیر و اعدام شد.

دیگر خبرها

  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی
  • آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد
  • مراسم بزرگداشت شهدای راسک و دمشق در میبد