Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@08:11:00 GMT

اختتامیه جشنواره «نشان هدهد سفید» برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۱۹۵۴

اختتامیه جشنواره «نشان هدهد سفید» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان «نشان هدهد سفید» که با اهدافی چون تقویت جریان کتب تألیفی درحوزه کودکان و نوجوانان، تشویق پدیدآورندگان و مولفان، معرفی محبوب‌ترین کتاب‌ها از نظر خوانندگان به اجرا درآمد، چهارشنبه ۶ شهریور در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم ضمن تقدیر از ۵  اثر برگزیده پر امانت در کتابخانه‌های عمومی (شامل ۳ اثر در حوزه کودک و ۲ اثر در حوزه نوجوان)، براساس بیشترین کتاب خوانده شده برای داوری، از ۱۰ داور کودک و نوجوان و ۳ داورکتابدار به‌عنوان برگزیده کشوری، با اهدای مبلغ ۵ میلیون ریال به هر یک از برگزیدگان، تقدیر خواهد شد.

همچنین در این جشنواره در سطح استانها نیز از یک داور کودک، یک داور نوجوان و یک داور کتابدار همزمان با آیین تکریم هفته کتاب و معرفی برترین‌های کتابخانه های عمومی تقدیر خواهد شد.

گفتنی است انتخاب کتاب‌های برگزیده در این جایزه بزرگ براساس «آرای هیات داوران مشتمل بر ۱۰۰۰ داور کودک و نوجوان»، «نظرات و آرای کتابداران خبره کتابخانه‌ها و کارشناسان در مورد هرکتاب» انجام شده؛ به این منظور از بین کتاب‌های کودک و نوجوانی که به قفسه‌های کتابخانه‌های عمومی راه یافته‌اند، بر اساس آمار کتاب‌هایی که بیشترین امانت را داشته‌اند، ۱۲۰ عنوان کتاب در زمینه کودک و ۱۲۰ کتاب در زمینه نوجوان فهرست شدند.

همچنین داوران از میان ۷ هزار عضو فعال کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با شاخص‌هایی چون شرکت در مسابقه، عضویت، تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده، میزان مشارکت در فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی، توانایی نقد، ارائه نظر و... انتخاب شدند و پس از مشخص شدن حوزه جغرافیایی و کتابخانه، حدود ۸۵۰ داور کودک و نوجوان، مرحله نهایی داوری را در کتابخانه های سراسر کشور انجام دادند.

در این روند فهرست کتاب‌های راه یافته به مرحله نهایی در ۶ موضوع داستان کودک، غیرداستان کودک، شعر کودک، غیرداستان نوجوان و شعر نوجوان بررسی و انتخاب شد و داوران پس از ۴ ماه خواندن کتاب‌ها، براساس شیوه‌نامه مشخص شده به آثار رأی و امتیاز دادند. در پایان کاربرگ‌ها توسط دبیرخانه گردآوری شد و نظرات، آراء و امتیازهای داوران بر کتاب‌ها، جمع‌بندی و پردازش شد و در هر موضوع ۱۰ الی ۱۵ کتاب به مرحله نهایی رسیدند.

روند داوری نخستین دوره «نشان هدهد سفید» زیر نظر شورای نظارت شامل افسانه شعبان‌نژاد و حمیدرضا شاه‌آبادی، حسین فتاحی، فریدون عموزاده ‌خلیلی(دبیر مدال هدهد) انجام شد و فهرست کتاب‌های برگزیده نشان هدهد سفید با عنوان «فهرست هدهد سفید» به همراه کتاب‌هایی که از سوی مخاطبان به مرحله نهایی راه یافته‌اند تحت عنوان «فهرست‌های پیشنهادی» معرفی می شوند.

کتاب‌هایی که نشان هدهد سفید را دریافت کرده‌اند مجاز خواهند بود این نشان را که نشانه انتخاب کتاب از سوی مخاطبان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی است، پشت کتاب‌ها درج کنند. همچنین این کتاب‌ها از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شکلی ویژه معرفی و ترویج خواهد شد و نویسندگان آنها نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

مراسم اختتامیه این‌جشنواره روز چهارشنبه ۶ شهریور از ساعت ۱۵ در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 4702923 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه عمومی اختتامیه کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات ادبیات جهان معرفی کتاب نقد کتاب بازار نشر گردشگری دفاع مقدس جنگ تحمیلی عید غدیر خم نشر نو جایزه ادبی وزارت ارشاد بنیاد ملی بازی های رایانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

حسینی مسئول کتابخانه تخصصی کودک در طبس گفت: با توجه به علاقه‌مندی خودم به کتاب و کتابخوان کردن جامعه از سنین پایین به فکر ایجاد کتابخانه تخصصی برای کودکان و نوجوانان افتادم.

وی افزود: با همسر و فرزندم تصمیم گرفتیم برای هدف ارائه کتاب‌های با کیفیت به کودکان و نوجوانان قدم برداریم و به سراغ تهیه کتاب خوب بریم.

حسینی اولین مسئله در انتخاب کتاب خوب انتخاب ناشر معتبر اعلا م کرد و گفت: ناشری که در موضوعات مختلف سیاسی اجتماعی هنری و رده‌های سنی مختلف کار می‌کند نمی‌تواند در بحث تخصصی خوب عمل کند به همین منظور ما فقط با ناشر‌هایی کار می‌کنیم که به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از ناشر، انتخاب نویسنده هم بسیار مهم است، زیرا نویسنده یک داستان تعیین می‌کند یک موضوع چطور برای کودکان نوشته و روایت شود و چه پیامی را به مخاطب منتقل کند.

مسئول کتابخانه تخصصی کتاب در طبس گفت: ارتباطی که در کتابخانه بین کتابدار و کودک و یا والدین کودک ایجاد می‌شود خیلی سازنده است و در دراز مدت تاثیرات خوبی در زندگی و تفکر آنان به جای می‌گذارد.

وی افزود: با هزینه اولیه ۶۰۰ میلیون تومان کتاب‌های کودک برای این مجموعه خریداری کردم و در حال حاضر این کتابخانه ۵هزار و۵۰۰ جلد کتاب دارد.

حسینی بیان کرد: فضاسازی در کتابخانه به صورت کامل انجام شده، از میز و صندلی‌های رنگی گرفته تا کفپوش‌های رنگی و قفسه‌های سفید، محیطی گرم و لذت بخش برای کودکان فراهم کنیم.

مسئول کتابخانه تخصصی کودک در طبس گفت: یکی از کار‌های مهم دیگر ما ایجاد سایت برای کتابخانه است، در این سایت قرار است کاربر‌ها یا والدینشان به ازای هر سه کتاب که نظرشان در مورد کتاب را در سایت ثبت می‌کنند پاداش دریافت کنند.

وی همچنین بیان کرد: قرار است هر هفته دو شب و هر شب به مدت نیم ساعت برای کودکان در فضای اسکای روم قصه‌گویی داشته باشیم.

از دیگر برنامه‌های برای این کتابخانه میتوان به برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های قصه‌گویی و داستان نویسی اشاره کرد.

ساعت کاری کتابخانه از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصر‌ها از ساعت ۵ تا ۸ باز می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود